|   15:07:40
דלג
  אורי אליצור  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

ויכוח יצרי וקטנוני בשאלה גורלית

דיון ציבורי על השאלה האירנית היה צריך להתקיים אילו הייתה החברה הישראלית מספיק בוגרת ומאופקת כדי לקיים אותו. אבל היצר הרע הפוליטי ושנאת נתניהו השמאלנית פרצו את כל הסכרים וזיהמו את הוויכוח באופן בלתי אחראי בעליל
20/08/2012  |   אורי אליצור   |   מאמרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות
כור גרעיני באירן. הדיון על התקיפה ירד מן הפסים [צילום: AP]

קמפיין אנטי אובססיבי
אלף טרמפיסטים ארזו במזוודה את האג'נדה הפוליטית שלהם, טיפסו על הרכבת הזו והפכו את הדילמה הכבדה והגורלית לקמפיין פוליטי אנטי ממשלתי חסר עכבות שהלך ונעשה פחות ופחות מושכל, יותר ויותר יצרי, ובימים האחרונים הגיע לממדים של אובססיה

כולם בעד לתקוף
אריאל כהנא
ממאיר דגן ועד בני גנץ, מעמוס ידלין ועד גבי אשכנזי, כולם משוכנעים שישראל לא יכולה להרשות לעצמה איראן גרעינית. המחלוקת נוגעת רק לשאלת התזמון - שאלה שלגביה לציבור הרחב ולרבים מהלשעברים אין מידע מספק
לרשימה המלאה

הדיון הציבורי על התקיפה באירן ירד לגמרי מהכביש, התהפך שלוש סלטות באוויר והתרסק לתוך ההתכתשות הישנה והקטנונית בין השמאל והימין. נשארו ממנו רק היצרים השבטיים והשנאות המכוערות שמימים ימימה, בנוסח הרגיל והמגעיל של יישרף העולם ובלבד שיהיה ברור שאנחנו צודקים ונאורים ואתם טמבלים וקופים. כל ההבדל הוא שבמקרה הזה יש באמת סיכוי ריאלי שיישרף העולם פשוטו כמשמעו.

ואני מודה שגם אני בסוף נגרר לזה, רק מלהפך. הראש אומר לי שאני מתלבט, שאין לי דעה חד-משמעית ושאני לא מקנא במי שהאחריות על כתפיו וצריך לקבל את ההחלטה. אבל כשאני רואה ושומע את העדר הגועה בקול אחד ומתפלש בענן אבק אחד, מאמנון אברמוביץ ועד זהבה גלאון, מעמוס עוז ועד אמנון שחק, וכולם צועקים אסור לתקוף, הלב (המנוסה) אומר לי שכנראה ההפך הוא הנכון.

מי זוכר שהתחלנו את זה בוויכוח האם בכלל יש מקום לוויכוח. מצד אחד, אמרו רק לפני כמה שבועות, הרי אין ערוך לחשיבותו של דיון ציבורי כשמגיעים לצומת מכריע כל כך. מצד שני, האם בנושא כבד וגורלי כל כך, שכרוך בעובדות ובנתונים שבהם רב הנסתר על הנגלה, אפשר בכלל לנהל ויכוח ציבורי פתוח, או שזו שאלה שצריך להשאיר לחדרי החדרים ולשותפי הסוד. יותר מזה: האם זה אחראי, בשאלה שהיא אולי הכי קיומית וגורלית מאז הכרזת המדינה, לפתוח את הקרביים של המדינה לעיני כל, ולפזר כל עמימות וכל ערפל חיוני לעיני זרים ובכללם אויבינו עצמם.

אל תדאגו, אמרו בהתחלה מצדדי הפתיחות, אנחנו חברה אחראית ובוגרת מספיק כדי לנהל דיון ציבורי כבד-ראש בין שתי עמדות שקולות שההכרעה ביניהן קשה והרת גורל. ולמרות שמקבלי ההחלטות בעצמם מנועים מהשתתפות בדיון הציבורי, בכל זאת אפשר וצריך לקיים את הדיון על השיקולים העקרוניים לכאן ולכאן מבלי לחשוף יותר מדי ובלי להיכנס לפרטים הקטנים שבסופו של דבר הם שיגרמו למקבלי ההחלטות להכריע מבצעית.

ושוב אני מודה שגם בזה גיבשתי עמדה בדיעבד, מהלב ולא מהראש, ורק בהפוך על הפוך. הראש התלבט מאוד. הרבה שגיאות גדולות נעשו בשם הביטחון ובחסות החשאיות. הדילמה האירנית שקולה כל כך והנימוקים לכאן ולכאן גורליים כל כך, שאין טוב למקבלי ההחלטות מלשמוע עוד ועוד דעות. השכל שלי אמר שדיון ציבורי חייב להתקיים. אבל ברגע שהוציאו את האצבע מהחור שבסכר הם לא יכלו להתאפק, פרצו את כל הסכרים והבוץ והסחף שטפו את הכול. הוויכוח הלך ונעשה יצרי, ממוסטל וחסר רסן. אלף טרמפיסטים ארזו במזוודה את האג'נדה הפוליטית שלהם, טיפסו על הרכבת הזו והפכו את הדילמה הכבדה והגורלית לקמפיין פוליטי אנטי ממשלתי חסר עכבות שהלך ונעשה פחות ופחות מושכל, יותר ויותר יצרי, ובימים האחרונים הגיע לממדים של אובססיה.

אנשי רוח טיפשים
לא אחראים למצב [צילום: פלאש 90]

הם מספרים לנו שראש הממשלה ושר הביטחון הם שני אנשים הזויים ומשיחיים, שבטחון המדינה וחיי אזרחיה מעניינים אותם כקליפת השום והם הולכים להפיל עלינו מלחמה עם אירן רק משיקולי בחירות. שרק שניהם לבדם, נתניהו וברק מול כל העולם, תומכים בתוכנית המטורפת של תקיפת המתקנים האירניים. שאין שום נימוק הגיוני בעד תקיפה ישראלית, שאין שום מקום להתלבט, שאוי ואבוי. ראיתי את רשימת אנשי הרוח שהציבו אולטימטום לראש הממשלה, דורשים תשובה עד יום חמישי, מאיימים לגרור את בג"ץ לתוך הבוץ שלהם, ובסוף, בשם הדמוקרטיה קוראים לטייסים לסרב פקודה. מעולם לא היו אישים רבים כל כך, בעלי שם נכבד כל כך, נראים טיפשים כל כך.

תגידו, אתם השתגעתם? אין לכם שום אחריות? אין שום דבר קדוש שעומד מעל ליצר ולשנאה ולהתנשאות שלכם? אם בכל זאת ראש הממשלה צודק בהערכתו ולא אתם, הפצצה הגרעינית לא תיפול גם עליכם? אתם רוצים מדינה שבה אין שום אפשרות ושום דרך להכריע מחלוקת? אתם רוצים חברה שבנויה על חוסר אמון מוחלט של מחצית הציבור במחצית האחרת, עד כדי סירוב להילחם?

לא עצם הוויכוח מחליש ומפורר את כושר ההרתעה של ישראל מול אירן ואת כושר המיקוח של ישראל מול ארה"ב, אלא הפראות שלו והשנאה שבו. יש הרבה טיעונים ענייניים נגד תקיפה באירן כשם שיש הרבה טיעונים רציניים בעד תקיפה, אבל יש צד אחד בחברה הישראלית שלא מסוגל להתגבר על יצריו השבטיים ולא בנוי לנהל ויכוח מתוך כבוד והקשבה. ויכוח פראי ורווי שנאה על שאלה קיומית כל כך הוא מצב גרוע הרבה יותר מאשר מציאות שבה בכלל לא מתנהל דיון ציבורי. הוא מעמיד את ממשלת ישראל בפני ברירה בין שתי אפשרויות רעות מאוד: או שיתוק ואבדן יכולת להכריע לטובת בטחון המדינה על-פי מיטב שיקוליה, או מנגד - יציאה למלחמה ללא גיבוי ציבורי ולפיכך ללא יכולת עמידה של החברה.

מי שנושא באחריות למצב הרע הזה הוא לא הממשלה ולא "שני הצדדים". רק צד אחד דִרדר אותנו לשם ולא הצליח להפריד בין שנאת נתניהו הפתולוגית שלו ובין השאלה הקיומית והרצינית שעומדת על הפרק. נושאים באחריות אנשים שרגילים לדרוש אחריות מאחרים ולא לשאת בעצמם באחריות כלשהי: אנשי תקשורת, אנשי אקדמיה, אנשי אופוזיציה. מישהו צריך לקרוא להם לסדר ולומר להם שיש רגעים בחייה של מדינה שבהם נדרשת אחריות לאומית לא רק ממי שתפקידו לקבל את ההחלטה אלא מכל מי שמבקש להשתתף בדיון הציבורי.

הפצצה ושני האופנועים
נתניהו וברק. אינם פזיזים [צילום: פלאש 90]

אז רק כדי לנקות את הוויכוח מהלכלוך שמזהם אותו הנה כמה הערות: לא נכון שנתניהו וברק הם זוג פזיזים ששים אלי קרב. עד כה הם לא עשו שום צעד פזיז וניהלו מערכה בינלאומית מושכלת, נבונה וזהירה מאוד, שנשאה פירות לא מבוטלים.

לא נכון שכל אנשי הביטחון בעבר מתנגדים לתקיפה. רבים תומכים בה. למשל גיורא איילנד, אלוף בצה"ל, ראש אג"ת וראש המועצה לביטחון לאומי. למשל עוזי דיין, גם הוא אלוף, סגן הרמטכ"ל וראש המועצה לביטחון לאומי. למשל שבתאי שביט ראש המוסד לשעבר, למשל דני יתום, עוד ראש מוסד לשעבר. כמותם סבורים עשרות אנשי ביטחון בכירים לשעבר. גם בממשלה יושבים כמה אנשי ביטחון לשעבר, גם נתניהו ואהוד ברק מבינים משהו בביטחון.

לא נכון שארה"ב תתקוף את אירן רק מפני שהנשיא הבטיח במערכת הבחירות שהיא תעשה זאת. זו נאיביות שלא תיאמן. אמריקה לא יוצאת למלחמה מכיוון שהנשיא הבטיח. זה לא עובד ככה. זוכרים כמה פעמים הם הבטיחו בזמן מערכות בחירות להעביר את השגרירות שלהם לירושלים? זוכרים מה הם הבטיחו ומה קיימו ערב מלחמת ששת הימים ובמהלך מלחמת יום כיפור? גם עכשיו את הסנקציות הם ממש לא מיהרו להטיל, ועשו את זה רק תחת הלחץ של איום בפעולה ישראלית. הם לעולם לא ייצאו למלחמה למעננו, אין דבר כזה. הם עשויים לתקוף את אירן יחד איתנו כל זמן שקיימת אפשרות של פעולה ישראלית עצמאית. ברגע שנהיה תלויים רק בחסדי ארה"ב התמונה תהיה שונה לחלוטין לרעתנו. כל ממשלות ישראל לדורותיהן עשו הכול כדי להימנע ממצב כזה.

וחוץ מזה, בכלל לא נכון שהנשיא אובמה הבטיח לתקוף את אירן. נכון שהוא אמר בטון תקיף: "לאירן לא יהיה נשק גרעיני. נקודה". יפה מאוד, אבל כשיגיע הרגע, גם כשכבר יהיה לאירן נשק גרעיני, אם יהיה לאובמה צורך הוא יאמר שצריך לטפל בזה באופן דיפלומטי. כבר היו דברים מעולם. למשל במקרה הצפון-קוריאני.

הטענה שהמשטר האירני הוא רציונלי ואם תהיה לו פצצה הוא לא יטיל אותה עלינו יכולה להיות נכונה ויכולה גם להיות לא נכונה. הדרך היחידה לבדוק את זה באופן ודאי, היא שיטת הגששים בשאלת המשאית או שני האופנועים.

אחרי ההערות האלה ואחרי שמגייסים קצת כבוד לבעלי דעה אחרת ולדמוקרטיה, אפשר להתחיל לנהל ויכוח נקי.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  20/08/2012   |   עודכן:  20/08/2012
אורי אליצור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ויכוח יצרי וקטנוני בשאלה גורלית
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
וגם מאוחר מידי
20/08/12 18:45
 
בן סירא
21/08/12 05:42
2
קורןנאוה טבריה
21/08/12 06:30
 
פיינשטיין
24/08/12 06:54
3
מסעודה משדרות
21/08/12 16:27
4
קורןנאוה טבריה
21/08/12 17:00
5
nhru
24/08/12 07:20
6
יילמד באזרחות
24/08/12 11:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלל המאמרים המלומדים, הבלוגים, טורי הדעות וכל תלי התלים שנכתבו ועוד ייכתבו בנושא הגרעין האירני, מתמקדים בעיקר בשאלה: האם על ישראל לתקוף את מתקני הגרעין באירן? וכפועל יוצא: האם היא מסוגלת לעשות זאת לבדה? באיזו מידה התקפה כזו, במידה ותתקיים, תעצור או תאט את תוכנית הגרעין? מתי יש לתקוף? ומתי צפויה המתקפה? (תלוי, כמובן, בנקודת השקפתו של הכותב), ועוד אלף ואחת ספקולציות:
אתחיל מהסוף: א) מי שרוצה לעסוק בפוליטיקה - שלא יתמודד על הנשיאות. ב) הנשיא פרס יודע שהוא חייב את אהבת הציבור - לתקשורת. אילו רצתה, הוא מזמן היה יורד מבויש ומושפל מהבמה הפוליטית. חלקו בתוספת של 1,400 משפחות למשפחת השכול - משמעותי. על זה צריך להוסיף את חלקו בתוצאות הקשות בהינתקות.
20/08/2012  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
כשכיהן כשר האוצר נהג בנימין נתניהו להשתמש בתיאוריה על האיש השמן והאיש הרזה. היום, בהיותו ראש הממשלה, הוא פונה לציבור ומדבר על כך ש "אין ארוחות חינם". במבט ראשון נראה שמאמר זה עשוי לדון בקיצוצים האחרונים שהטילה ממשלת נתניהו על הציבור. אולם, ברצוני להדגיש קיצוץ אחר, חשוב ביותר, אשר הלך ונשכח אל מול הדרישה לצדק חברתי.
20/08/2012  |  אדוה וילצ'ינסקי  |   מאמרים
למרות החלטת התקשורת למחוק את דודו טופז עד כמה שניתן, אני רוצה בכוחי הדל לשוב ולבקש מכם שלא להיכנע, ולזכור את צדדיו הטובים של דודו לעד
20/08/2012  |  עמוס שנער  |   מאמרים
בעולם התקשורת מקובל שהמו"ל והעורך הראשי בכל עיתון הם שני האנשים המחליטים הבכירים. ואולם בהארץ המצב שונה. יש הבדל בין הצד הפורמלי של המחליטנים לבין הצד המעשי בפועל.
20/08/2012  |  מתי דוד  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי    / 
הערכה: נזק ממלחמה עם אירן - 167 מיליארד ש'  /  עופר וולפסון
"האיום האירני מגביל את יכולת השקל להתחזק"  /  עופר וולפסון
מופז דורש דיווח על תוכניות המלחמה  /  איציק וולף
האומץ לפחֵד  /  צור ארליך
מחיר אי-התקיפה באירן  /  נתנאל אלישיב
הפתרון לגרעין האירני - סיום הכיבוש  /  אפרים הלפרין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
יגאל יששכרוב
יגאל יששכרוב
מרק אברג'ל, גמלאי של צה"ל, רב נגד בצנחנים וחבר ממשפחתו הקימו בחודש שעבר אנדרטה לזכרו של אלירן הי"ד
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שפת השפיות חייבת להיות שפת ההידברות ויש להוריד מסדר היום שפה בוטה וגסת רוח התובעת מישראל להגיב בנוסח - "בעל הבית השתגע"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il