|   15:07:40
דלג
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

עם כיפות ועם כאפיות <br>

במפלגת השלטון האיסלאמית בטורקיה מתגעגעים ליחסים הקרובים ששררו עד לפני זמן לא רב עם ישראל. לאנשי דת משני הצדדים יש שפה משותפת רחבה ואולי דרכם יכול להגיע השינוי המיוחל. רשמים מביקור משלחת ישראלית בטורקיה
26/08/2012  |   מרדכי קידר   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות
אוקטאר. מנסים להשתיק אותו [צילום: מן הטלוויזיה]

מאחורי הקלעים של הדיפלומטיה הבינלאומית פועלים כמה טורקים אוהדי ישראל כדי לשפר את היחסים בין המדינות. אחד מהם הוא עדנאן אוקטר, מוסלמי מאמין וידיד ישראל, שבמהלך הדור האחרון פרסם תחת שם העט "הארון יחיא" ספרים ומאמרים רבים בעניינים הקשורים לדרוויניזם, לקומוניזם, להיסטוריה, לפילוסופיה ולדת. הוא צבר הרבה תומכים, ועל-פי "המרכז המלכותי הירדני לחקר האסטרטגיה המוסלמית" הוא נמצא בין חמישים האנשים המשפיעים ביותר בעולם האיסלאם כיום. אוקטר רכש גם לא מעט יריבים, המנסים בכל דרך אפשרית להשתיק אותו.

הוא איננו חושש לתקן את טעויותיו: בעבר הוא נחשב מכחיש שואה, ובהמשך חזר בו. אחרי פיגועי 11 בספטמבר 2001 הוא פרסם ספר שבו טען שהאיסלאם האמיתי מתנגד לטרור, ומאז הוא מנסה לקדם דיאלוג בין-דתי ולקרב לבבות. במאמריו ובספריו הוא מרבה לצטט את נביאי ישראל ואת חזון הגאולה והשלום הגלובלי שהם הנחילו לעולם. אוקטר תומך בפומבי בזכות העם היהודי לחיות על אדמת אבותיו בריבונות, בעצמאות ובשלום אמיתי עם שכניו הערבים, הטורקים, האירנים וכל האחרים, ולכן מתנגדיו טוענים שהוא בכלל סוכן של המוסד.

בהיותו הוגה איסלאמי, אוקטר מעדיף לנהל שיג ושיח עם יהודים מאמינים, שכן עמם הוא מוצא בסיס תרבותי משותף. מבחינתו, יהודי ירא שמים הוא אחיו, כמו כל אדם בעולם המאמין ביושב במרומים. אברהם – "אב המון גויים" – הוא האב הקדמון של כל המונותאיסטים, ולכן אין שום סיבה שהם יתקוטטו על דבר כלשהו. השלום, האחווה ושיתוף הפעולה בין בני האדם הם הערכים העליונים בעיני בורא העולם, ואילו המלחמה, המאבק והמוות מנוגדים לרצונו. אמונתו זו של אוקטר הניעה אותו להזמין לטורקיה משלחת חברי כנסת מהצד הדתי של המפה התרבותית הישראלית, כדי לפתוח דיאלוג בין ישראל הרשמית ובין השכבה הפוליטית הטורקית ובממוקד עם "מפלגת הצדק והפיתוח" הדתית, הנמצאת בשלטון מאז 2002. המשלחת הישראלית כללה את חברי הכנסת הרב נסים זאב והרב יצחק כהן, המכהן גם כסגן שר האוצר. למשלחת הצטרפו גם הרב של ז'נבה הרב ד"ר יצחק דיין, הרב בנימין אברמסון, העוזרת הפרלמנטרית של ח"כ זאב גב' שושנה בקרמן, וכותב שורות אלה.

מפלגת כל המאמינים

המשלחת ניהלה שני ימי דיונים, אחד באנקרה הבירה ואחד באיסטנבול. בדיונים השתתפו עשרות אנשים מהליבה הרותחת של הפוליטיקה הטורקית, רובם חברי המפלגה האיסלאמית. מפלגה זו אינה עשויה מעור אחד, ורבים בה הגוונים.

רק כדי לסבר את האוזן הישראלית, נתאר לעצמנו מפלגה דתית בישראל הכוללת את סאטמר, שס, דגל התורה, פועלי אגודת ישראל, המפד"ל, הבית היהודי, נאמני תורה ועבודה, הקונסרבטיבים והרפורמים, כולם יחד במפלגה אחת. נראה שזאב יגור עם כבש ונמר עם גדי ירבץ לפני שתקום בישראל מפלגה כזו, אך בטורקיה "מפלגת הצדק והפיתוח" היא כזו. זו כנראה הסיבה שאפשרה לה להיות המפלגה הגדולה ביותר ולכן היא בשלטון, לתשומת לב הפוליטיקאים שלנו. יש בה גוונים רבים, קיצונים ומתונים, מודרניסטים ומסורתיים, אשר האמונה ביושב במרומים מאחדת את כולם. מטבע הדברים, חברי המפלגה שנפגשו עם המשלחת הישראלית היו מבין אלה שמתייחסים לישראל באהדה גדולה יותר מראש ממשלתם, רג'פ טייפ ארדואן.

הדיונים נגעו בכל דבר, בלי לעקוף שום בעיה ובלי לפסוח על שום מכשול. הנקודות שעמדו בדיון היו הסכסוך בין ישראל והערבים, דאבוס, המרמרה ומכלול היחסים בין טורקיה וישראל. המפגש המרכזי התנהל באנקרה ביום רביעי, 15 באוגוסט, והשתתפו בו כעשרים חברי "מפלגת הצדק והפיתוח". המפגש החל באווירה קשה במידת מה, אך במהלכו האווירה נרגעה ושני הצדדים הגיעו למסקנה משותפת שהאתגרים העומדים כיום לפני ישראל וטורקיה – אירן, סוריה, לבנון ועוד – גדולים וגורליים הרבה יותר מאירועי 2008–2010. המפגש הסתיים בהחלטה להקים ועדה משותפת שבה שלושה חברים מכל צד כדי להמשיך לנהל דיאלוג שתכליתו תהיה יצירת מצב שבו ממשלות ישראל וטורקיה תמצאנה את הנוסחה שתאפשר להן להשיב את יחסיהן למצב הטוב שהיה בעבר. הדיונים התנהלו ברוח האחווה והחיבה שמפיץ עדנאן אוקטאר.

בראש המפגש ישב מר ישר יקיש, שר החוץ הטורקי לשעבר, והוא פרסם את ההודעה הבאה: "ב-15 באוגוסט 2012 סעדנו את סעודת שבירת הצום עם משלחת מישראל. אחרי הסעודה התנהלו חילופי דעות ידידותיים. המשתתפים הטורקים כללו את שר הבריאות לשעבר, חליל שיבגין, שרים וחברי פרלמנט לשעבר, ואותי (יקיש). שתי המשלחות החליפו דעות באופן ידידותי על המצב הנוכחי של היחסים בין טורקיה וישראל, והצביעו על כך שהיחסים המתוחים לא שירתו את האינטרס של אף אחד מהצדדים. במהלך המפגש הושמעו רעיונות שונים כדי למצוא מוצא מהסבך. עם זאת, אף הצעה קונקרטית לא נבעה מהמפגש שכן היה זה המגע הראשון בין שתי המשלחות. לכן הוחלט שכל אחת מהן תמנה צוות של שלושה חברים והם יישארו בקשר ויחליפו מסרים כדי לצמצם את הנושא. לא יהיה קל להתמקד בהצעות ספציפיות אם הדיון יישאר בטווח רחב. חברי הצוות ינסו להגיע להצעות קונקרטיות ולהכין מפגשים נוספים בעתיד אם ההצעות יתגבשו ויצדיקו מפגש נוסף".

שר הבריאות לשעבר בממשלת ארדואן, חליל שיבגין, פרסם הודעה דומה, והוסיף: "טוב לראות שיש מאמצים משני הצדדים לקדם ולפתח את היחסים בין טורקיה לישראל, שהידרדרו בעקבות אירוע מאווי מרמרה. עם זאת אני מאמין ששני הצדדים חייבים להתאמץ יותר כדי לקדם את היחסים הללו. מאמצים אלה יתרמו לשלום האזורי והגלובלי".

"אהבתנו ליהודים שרירה וקיימת"

מגע אישי
המסילות ללבותיהם של שכנינו, הסימפתיים יותר והסימפתיים פחות, נסללות בסופו של דבר באמצעות מגע אישי. המשלחת לטורקיה הוכיחה, על כל פנים לי, שחשוב שמדינת ישראל תיוצג באופן שיקל על קבלתה אצל השכנים המסורתיים, ושלא כל מדינת ישראל היא חילונית וליברלית

יודגש שבשום רגע לא ראו ולא הציגו המשלחות הישראלית והטורקית את עצמן כנציגות הממשלות וראשיהן, וכל מטרתן הייתה ליצור הבנה הדדית ואווירה ציבורית בקרב השכבה הפוליטית, שתהיה נוחה יותר לקבלת החלטות של הממשלות. הגם שהמפגשים לא היו מפגשים רשמיים בין המדינות, היה ברור שממשלת טורקיה הייתה מודעת לביקור, שכן ניידת של משטרת טורקיה ליוותה את חברי המשלחת הישראלית ואבטחה אותם בכל תנועותיהם. השתתפותו של הרב יצחק כהן, המכהן כסגן שר האוצר, לא הייתה סוד בממשלת ישראל. המשלחת הישראלית נפגשה גם עם נציג של "המפלגה הרפובליקנית העממית" (המפלגה החילונית שבאופוזיציה), וגם ממפגש ידידותי זה יצאה המשלחת בתחושה טובה.

בשולי הדברים חשוב לציין שהצד הטורקי יצא מגדרו כדי להקל את משימת המשלחת. המימון היה כולו של עדנאן אוקטאר, והוא כלל טיסות מהארץ, טיסות פנים, מלון, הסעות ואוכל כשר למהדרין. לאורך כל השהייה היו אנשיו צמודים אלינו ודאגו לכל מחסורנו. אדם משקיע עשרות אלפי דולרים רק למען מטרה שהוא מאמין שהיא חשובה, והחזרת היחסים התקינים בין ישראל וטורקיה חשובה לעדנאן אוקטאר. בימים אלה, שבהם מעטים המוסלמים המוכנים להזדהות עם ישראל, צריך להעלות על נס את פועלו של אוקטאר למען עם ישראל ומדינת ישראל ואת דבריו על שלום ואחווה בין ישראל ושכנותיה.

אוקטאר נשאל על מטרת הביקור והשיב: "מטרת הביקור היא לבסס את הידידות בין ישראל וטורקיה, להבטיח שלא יהיה שום מתח בין המדינות, להראות שאהבתנו וחמלתנו לעם היהודי הנמשכת לאורך ההיסטוריה שרירה וקיימת ללא עוררין. יש כמה אנשים המפגינים עוינות לעם היהודי, והביקור היה סטירת לחי בפניהם. משאלת הלב שלנו היא שיהיו יחסים טובים יותר בין טורקיה וישראל, שכן שתי המדינות הללו הן בעלות ברית. לדעתנו העניינים יסתדרו שכן יש חשיבות בשיתוף פעולה עם ישראל מכיוון שהיהודים הם צאצאי הנביאים. מטרתה של פעולתנו בעניין ישראל היא למנוע אסונות. אנחנו תומכים בשלום ומתנגדים למלחמות ולשפיכות דמים. אנחנו קוראים לחירות. האם יש בכך רע? כלל וכלל לא. ברצוננו להבטיח שהם יהיו חברים של טורקיה. האם זה טוב או רע? טוב!"

אינני יודע עד כמה קרוב עדנאן אוקטאר לאוזנו של ארדואן, אבל סדרת המפגשים עם אנשי מפלגת השלטון שהוא ארגן עבור המשלחת הישראלית הייתה מרשימה, והוכיחה שהוא מקורב מאוד לחלק מאנשי מפלגת השלטון. הדבר בולט במיוחד בהתחשב בעובדה שהייתה זו כמדומני הפעם הראשונה בשנים האחרונות שבה משלחת ישראלית כזאת מגיעה לטורקיה. אינני טוען שאוקטאר וחברי המשלחות יצרו מהפך ביחסי ישראל וטורקיה, אבל חשנו בבירור שיש בטורקיה בכלל ובמפלגת השלטון בפרט הרבה אנשים שישראל יקרה להם, והם חשים שהגיע הזמן למצוא את הנוסחה שתאפשר לישראל ולטורקיה לסיים את הפרק העגום בתולדות היחסים בין שתיהן.

חשים נוח עם מסורתיים

החזרת יחסים תקינים
הצד הטורקי יצא מגדרו כדי להקל את משימת המשלחת. המימון היה כולו של עדנאן אוקטאר, והוא כלל טיסות מהארץ, טיסות פנים, מלון, הסעות ואוכל כשר למהדרין. לאורך כל השהייה היו אנשיו צמודים אלינו ודאגו לכל מחסורנו. אדם משקיע עשרות אלפי דולרים רק למען מטרה שהוא מאמין שהיא חשובה, והחזרת היחסים התקינים בין ישראל וטורקיה חשובה לעדנאן אוקטאר

את עניין המשלחת לטורקיה אפשר לראות במבט רחב יותר: זה שנים שהעולם האיסלאמי שסביבנו הופך לדתי יותר. טורקיה, מצרים, תוניסיה, מרוקו, כוויית, עזה (מדינה איסלאמית כבר חמש שנים, למי שטרם שם לב) וכמובן אירן – בכולן חל שינוי תרבותי, ובעקבותיו שינוי פוליטי לכיוון האיסלאם, כל מדינה לפי סגנונה. יהיה מי שיגיד "כולם קיצונים, כולם טרוריסטים, כולם רוצים לזרוק אותנו לים כי אנחנו מדינה יהודית, דמוקרטית, מודרנית, מערבית וליברלית". למי שמתבטא כך יש על מי לסמוך ועל מה לבסס את דבריו, כי תמיד יהיו הדרשנים והאימאמים שיצדיקו את הראייה הזאת. אלא שהמציאות מורכבת הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים. רק לשם ההשוואה: כמה גוונים של יהדות יש בקרב 13 מיליון היהודים בעולם? אז כמה גוונים של איסלאם יכולים להיות בקרב מיליארד וחצי מוסלמים?

אינני טוען שאין קיצונים וטרוריסטים בעולם האיסלאמי, אך יש גם אחרים, שאינם קיצונים ואינם טרוריסטים, והם רואים את עצמם נאמנים לאיסלאם לא פחות מהקיצונים. כמו אצלנו, הרבה מוסלמים מעצבים לעצמם את עולמם הדתי על-פי מערכי הנפש שלהם, על-פי החינוך שקיבלו ועל-פי תמונת העולם התרבותית שלהם שהתגבשה בחייהם הבוגרים. יש בהם רבים המוכנים לקבל את האחר כפי שהוא, גם אם הוא יהודי, ישראלי ואפילו ציוני. האמיצים שבהם יפרסמו זאת, האמיצים יותר יתמכו בפעילות שנועדה לבסס את מעמדה ועוצמתה האזורית של מדינת ישראל, אך האמיצים ביותר לא ינסו להסתיר מהתקשורת ומהציבור בארצם את תמיכתם בה. הבולט ביותר באמיצים הללו הוא עדנאן אוקטאר.

נראה שמוסלמים הנאמנים לאיסלאם חשים נוח יותר דווקא עם יהודים מסורתיים, החולקים עמם את האמונה בריבון העולמים, ולכן ייתכן שאת הדרך הקשה והמפרכת של ישראל אל לב העולם המוסלמי שמסביבה יכולים לסלול דווקא הרבנים, בעלי הזקנים, הכיפות והגלימות השחורות. משרד החוץ לא חייב לגייס את הצוערים שלו דווקא מבין חובשי הספסלים של ישיבת 'פורת יוסף' או פוניבז', אבל נראה שהאנשים הנכונים לניהול שיג ושיח עם מוסלמים נאמנים לדתם ולמסורתם אינם דווקא בוגרי בית מדרשם התרבותי של שמעון פרס, יוסי ביילין ואלון ליאל.

המסילות ללבותיהם של שכנינו, הסימפתיים יותר והסימפתיים פחות, נסללות בסופו של דבר באמצעות מגע אישי. המשלחת לטורקיה הוכיחה, על כל פנים לי, שחשוב שמדינת ישראל תיוצג באופן שיקל על קבלתה אצל השכנים המסורתיים, ושלא כל מדינת ישראל היא חילונית וליברלית. יש אצלנו מספיק אנשים מסורתיים, בעלי הופעה מסורתית, שמפאת הכבוד ששכנינו רוחשים למסורת דווקא הם יכולים למצוא את הדרך לנהל את מגעיה של ישראל עם שכניה באופן שלא יעורר נוגדנים תרבותיים. חשוב גם שהם ידברו בלשונות האזור – ערבית, טורקית ופרסית – וחשוב שהם יעברו הכשרה מקצועית בניהול מו"מ ודיפלומטיה. להם יהיה קל יותר להגיע להישגים דיפלומטיים עם שכנינו המוסלמים המסורתיים, וראוי שמשרד החוץ ולשכת ראש הממשלה ייתנו את דעתם על כך.

וא-סלאם עליכום ורחמת אללה וברכאתהו.

לאתר מגזין מראה
מאמר זה מתפרסם גם ב"מקור ראשון".
הכותב הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  26/08/2012   |   עודכן:  26/08/2012
מרדכי קידר, איסטנבול
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עם כיפות ועם כאפיות
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלון פלג
26/08/12 20:32
2
חשיבה מחוץ לקופסא
27/08/12 01:00
3
מזכיר_המדינה
27/08/12 11:27
4
יוסי אבידור
27/08/12 17:38
 
אלון פלג
27/08/12 20:20
5
נחום שחף
27/08/12 19:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בגיל 74 ג'יין פונדה מוכנה לתפקיד חייה: גריאטרית לוהטת. אחרי שהייתה דוגמנית, נערת זוהר, חתולת מין, פעילה פוליטית רדיקלית, גורו כושר, נוצריה אדוקה ושחקנית מוערכת, היא מצליחה להמציא את עצמה מחדש גם בגיל השלישי עם קאמבק מעורר השתאות. בימים אלו היא מצטלמת לשני סרטים חדשים, מככבת על המסך כהיפית בסרט על אהבה ואי הבנה ומסרסרת גברים חצופים בחדר החדשות של HBO.
26/08/2012  |  אור בר שלום  |   כתבות
לקחת סיפור קטן המצטמצם בחיים עלובים, פוגענים מתוך יחס בוטה של זוג מבוגר, ולעשות ממנו הצגה אין זה פשוט. אך גישתו הרעננה והמקורית של הבימאי המחונן רוני פינקוביץ', תוך עידון האלמנטים האופיניים של לוין - מעמידה הצגה שמשלבת צחוק עם גסות, חמלה עם בוטות. והעיקר - תוך משחק מזהיר שמנפק לצופים את הסחורה.
26/08/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
העלילה עוסקת ביונה פופוך שלילה אחד הוא מחליט שחיי הנישואין שלו עם לביבה מיצו עצמם והוא אינו מסוגל לחיות במחיצתה. הוא מחליט לעזוב את הבית ולמצוא חיים אחרים וחדשים. לביבה חושדת כמובן שמאחורי "חיים חדשים" מסתתרת "אהבה חדשה", ומנסה לברר את העניין וגם לשכנוע אותו לא לנטוש אותה. היא מגייסת את נשיותה וכשרונה בניסיון להשאיר את יונה בבית. בלילה העגום הם עורכים חשבון נפש סוחף על האהבות, החלומות והאשליות של חייהם, ונאבקים בינם לבין עצמם לשמור על תקווה בכל מחיר. לעלילה נקלע שכן גלמוד בשם גונקל, המשמיע להם את "האני מאמין שלו" והסוף רווי נפתולים, אך עדיין מוכיח כי הבית תמיד נשאר בית.
26/08/2012  |  חיים נוי  |   כתבות
ערוץ 10 נקלע לקשיים קיומיים. אם לא יוזרמו לקופתו הריקה בתוך זמן קצר עשרות מיליוני ש"ח, לתפעול שוטף, לא יוכל הערוץ להמשיך ולפעול. את חובות הערוץ ניתן לגלגל, כולל את החוב למדינה בסך של כ-50 מיליון ש"ח, אך בהעדר תזרים חודשי-חיובי, מתקשה הנהלת הערוץ לשלם משכורות ולהמשיך לשרוד. פשוטו כמשמעו.
25/08/2012  |  יואב יצחק  |   כתבות
עם מבנה הכוכבים המתהווה עד לתאריך 29.8, כדאי להיזהר בתהליך קבלת ההחלטות, בעיקר בכל הקשור לתחום הפיננסי. החלטות מינוריות ומסקנות לא צפויות עלולות להיות משמעותיות, והתוצאה תהיה כמו כדור שלג המתגלגל מראש הר במהירות, ועלול להפוך למפולת שלגים.
24/08/2012  |  טובה ספרא  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
מאיר חוטקובסקי
מאיר חוטקובסקי
94% מהקשישים התכוננו מראש לשעת החירום והצטיידו עם רשימת טלפונים של קרובי משפחה, תרופות וכסף מזומן
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
עם שלם עוטה מסכה כדי להסתיר את היגון והצער, להסתיר את החרפה והבושה, להסתיר את הכאב והגעגוע, להסתיר את החוסר הנורא, את השבר שהיה כחרס הנשבר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il