|   15:07:40
דלג
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
ילד סורי במחנה פליטים בירדן. הפליטים הסורים הם הפלשתינים החדשים של המזרח התיכון [צילום: AP]

לאיזו מדינה שכנה יעברו פליטי סוריה?

ערבים שהיו בעבר תושבי הארץ וכיום הם תושבי סוריה מתלבטים במי לתמוך: במשטר או במורדים? מיהו מסעוד ברזני ומדוע מנהיגים במזה"ת משחרים לפתחו?
31/08/2012  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   מלחמה בסוריה   |   תגובות
מקור פלשתיני:
"לעזה הגיעו השבוע קצת פחות ממאה פלשתינים מסוריה. וגם זה לא זכה לאזכור יתר, כי הפלשתינים בסוריה, כמו גם בלבנון, יודעים שברמאללה ובעזה אין כל עניין בשיבה פלשתינית אל גבולות הרשות. מבחינתם, שיבה היא רק לתוך גבולות מדינת ישראל"

ודאי שאלתם את עצמכם, קוראים יקרים, כיצד משפיעה מלחמת האזרחים בסוריה על אוכלוסיית הפליטים הפלשתינים. נכון להיום, בסוריה חיים כחצי מיליון פלשתינים. עד כה הם היו מרוכזים בתשעה ריכוזי אוכלוסיה, הידוע שבהם הוא מחנה ירמוק שבפרברי דמשק. בשנה האחרונה, למרות אירועים כמו פשיטה של הצבא הסורי על המחנה בלטקיה בניסיון לאתר בתוכו קבוצות ג'יהאדיסטיות חמושות, ניסתה אותה קבוצה לשמור על סוג של ניטרליות במאבק בין המשטר הסורי לבין המורדים.

הנתונים מלמדים שהטקטיקה הזאת הצמיחה להם בעיקר אויבים משני הצדדים. בארמון בדמשק אי-התייצבותם לצד המשטר נתפסת כבר זמן רב כבגידה. עד כדי כך, שדובר משרד החוץ הסורי, ג'יהאד מקדיסי, כתב בעמוד הפייסבוק שלו שהפלשתינים הם "אורחים" בסוריה, והציע להם בסרקזם גלוי "לכבד את כללי האירוח" או "לעבור להתגורר בנאות המדבר של הדמוקרטיות הערביות".

גם בקרב המורדים הם אינם נהנים מעודף אמון, ובדיוק מאותה סיבה. אולם בשבועות האחרונים, ככל שנדמה שצבא המורדים תופס תאוצה, מתחיל להסתמן טפטוף של פלשתינים, בעיקר בגילאים הצעירים יותר, המצטרפים לשורות המורדים. לאחרונה אף נהרג בקרבות בחלבּ צעיר פלשתיני בן 21 שמוצאו מעזה.

מבחינת הפלשתינים, נקודת המפנה התרחשה לפני שבועיים. עם פרוץ הקרבות בדמשק, מצאו עצמם תושבי מחנה ירמוק בעין הסערה. המחנה גובל בשכונות שבהן התחוללו הקרבות. עד לפני שבועיים, הם צפו בקרבות מהצד. השבר התחולל באותו יום, כשפצועים משני הצדדים החלו לזרום לבית החולים בירמוק. כשהתברר לשלטונות הסוריים שבית החולים הפלשתיני קולט גם פצועים מקרב המורדים, פשטו אנשי השאביחה על בית החולים, הפליאו את מכותיהם בעובדיו, חקרו אותם, סרקו את המחלקות, ועצרו את הפצועים מקרב המורדים, אחד אחד. מאז ירמוק נתון בעוצר והאווירה קשה, אומרים מקורות פלשתינים. שום עזרה אינה מגיעה, גם לא אספקה בסיסית שהובטחה על-ידי הקונסוליה הפלשתינית בדמשק.

בנתונים הללו, מצבם צפוי רק להחמיר. הם איבדו את מטריית המגן השלטונית. מבחינת מעמדם, הם משוללי אזרחות ומשוללי דרכון. ריכוזם בתוך מחנות פליטים אומנם מגן עליהם, אך גם הופך אותם לסוג של מטרה. אין פלא אפוא שבין עשרות אלפי הפליטים שניסו בשבועיים האחרונים לברוח מסוריה היו גם כמה אלפי פליטים פלשתינים שניסו בעיקר להיכנס לירדן, אולם זכו לסירוב.

על-פי דיווח ב'אל-קודס אל-ערבי' המופיע בלונדון, הממשל הירדני, בתיאום עם צבא סוריה החופשית, מונע כניסה של פליטים פלשתינים לירדן במעמד של "פליטים סורים". הדבר האחרון שלו זקוקים הירדנים הם עוד כמה עשרות אלפי פליטים פלשתינים. גם לא נעלם מעיני בית המלוכה הירדני, שלמרות הלגיטימיות שממנה נהנה השלטון בירדן, בשּורה התחתונה, בירדן, כמו בסוריה, מדובר בשלטון של מיעוט על רוב. המיעוט הבדווי שולט בעם הירדני, גם אם סגנונו רחוק מלהזכיר את שלטון המיעוט העלאווי על העם הסורי.

לכאורה, בנתונים אלו, אפשר היה לצפות לקריאה מההנהגה הפלשתינית בעזה וביו"ש שתחבק את האחים הפלשתינים בסוריה ותציע תמיכה. שאלתי השבוע מקור פלשתיני על האופציה הזאת. הוא נחר בבוז. לא מִניה ולא מקצתיה, אמר. גם לפני חודשים אחדים, כששלטונות דמשק טבחו בתוך מחנה הפליטים בלטקיה, היחיד שהרים קול היה שר התרבות הפלשתיני, יאסר עבד-ראבו, שאמר כי בלטקיה ביצעו הסורים פשע נגד האנושות.

"בשורה התחתונה", אמר, "הדבר היחיד שאפשר לדווח עליו הוא שלעזה הגיעו השבוע קצת פחות ממאה פלשתינים מסוריה. וגם זה לא זכה לאזכור-יתר, כי הפלשתינים בסוריה, כמו גם בלבנון, יודעים שהדבר האחרון שמעוניינים בו ברמאללה או בעזה הוא שיבה פלשתינית אל גבולות הרשות. מבחינתם, שיבה היא רק לתוך גבולות מדינת ישראל", הסביר.

כן, עתידם של הפלשתינים בסוריה אינו ברור. גם לא בטוח שבעידן שלאחר משטר אסד ימשיכו מחנות הפליטים בסוריה להתקיים. הפלשתינים יצטרכו למצוא לעצמם קיום חדש בדמות הצטרפות (אולי) למחנה הסוני. ובכלל, מי שצפה השבוע בתמונות של שורות האוהלים האינסופיות במחנות הפליטים החדשים שצמחו בשבועיים האחרונים בירדן, בטורקיה ובעירק, לא יכול היה להימלט מהמחשבה שהפליטים הסורים הללו, שנכון לעכשיו אין להם לאן לחזור, הם הפלשתינים החדשים של המזרח התיכון.

הברז של ברזני
פליטים סורים בגבול טורקיה [צילום: AP]

מסעוד ברזני, נשיא האוטונומיה הכורדית של צפון עירק, הוא האיש ששולט בזרמים עתידיים של המזרח התיכון
השורות הארוכות של האוהלים הלבנים שצצו על גבולן המשותף של סוריה, ירדן, טורקיה ועירק הן הסמן הוויזואלי החיצוני לתהליך עומק שמתרחש בשטח. אם עד כה אפשר היה להתייחס למצב בסוריה כאל מלחמת אזרחים פנים-סורית, בעלת פוטנציאל כללי לערעור היציבות במזרח התיכון כולו, הרי שזה בדיוק מה שמתרחש בשבועיים האחרונים: הפוטנציאל התממש. השפעות המלחמה חרגו מגבולות סוריה, ומה שאנו רואים כעת הוא פועל יוצא של נפילת האבן הראשונה בגל הדומינו הסורי.

הכוונה היא, בראש ובראשונה, לשיטפון הפליטים הסורים על גבול ירדן, שבטווח הבינוני מסכן את יציבותה של ירדן. במקביל, בעירק יש חשש ממשי שבחסות גל הפליטים הסורים, יסתננו לתוך עירק אותם כוחות ג'יהאדיסטיים שישובו לקרוע את עירק לגזרים מבפנים, באמצעות פיגועי-ענק.

עכשיו כבר ברור שגבולה הארוך של טורקיה עם סוריה – שעד לאחרונה היה גבול אזרחי וכלכלי פעיל ביותר – הפך לעיר מקלט עבור קבוצות ג'יהאדיסטיות, והן פתחו בו סדנאות ביתיות לייצור נשק ואמצעי חבלה. הביון הטורקי, שעד כה היה עסוק בעיקר ברדיפה אחר הכורדים, ייאלץ מעתה לפקוח עין על האיסלאמיסטים, מאפגניסטן ועד לוב, שהתיישבו בחצר האחורית שלו. זה לא יהיה פשוט. הכנסת האורחים הטורקית צפויה להפוך לבומרנג.

אבל הדבר הכי רציני והכי מקורי שמתרחש כעת כפועל יוצא של ההתקוממות בסוריה מתחולל באזורים הכורדיים בצפון סוריה. שם התרחש דבר יוצא דופן. המפלגות הכורדיות שהיו מסוכסכות ומפולגות באופן שנראה חסר תקנה, ניצלו בשבועיים האחרונים את יציאת כוחות הממשלה הסורית מאזוריהם, במסגרת מהלך לריכוז כוחות במלחמה על חלבּ, ותפסו את מושכות השלטון באזורם. השטחים הללו מכונים כעת "אזורים משוחררים", ומדי יום הכורדים מחזקים את שליטתם בשטח תוך שימוש בכוחות ביטחון כורדיים עצמאיים.

המהלך הזה התרחש בזכותו של אדם אחד, מסעוד ברזני, נשיא האוטונומיה הכורדית של צפון עירק. לפני כחודש זימן אליו ברזני את נציגי כל המפלגות הכורדיות בסוריה, והצליח לאחדן במסגרת מסמך מכונן המכונה "הסכם אירביל". במסגרת ההסכם התחייבו כל המפלגות הכורדיות לחלוק את הניהול האדמיניסטרטיבי באזורים שבהם ייווצר ואקום שלטוני סורי.

מאז השבוע שעבר, הממשלה בטורקיה ניצבת על רגליה האחוריות לאחר שהכורדים מימשו בפועל את הסכם אירביל, ובאזורים הכורדיים בסוריה שולטת קואליציה של מועצת המפלגות הכורדיות עם "מפלגת האיחוד הדמוקרטית", שהיא מפלגה-אחות של ארגון המחתרת הכורדית PKK.

ההסכם הזה, שהתממש בניגוד לכל הציפיות, הריץ ביום רביעי שעבר את שר החוץ הטורקי דבוטוגלו לאירביל, למפגש עם מסעוד ברזני. הטורקים, בניגוד לכל כלל בפרוטוקול הדיפלומטי, תקעו בכל שופר אפשרי כדי לפרסם מראש מה יאמר דבוטוגלו לכורדי בפגישה. המסר הוא שטורקיה לא תיתן בשום צורה לממש שלטון כורדי בצפון סוריה, שיש לו קשר כלשהו למחתרת הכורדית. באירביל, צריך לומר, לא נרשמו שום סימני מצוקה עקב חמת הזעם הטורקית.

כי הרעש והצלצולים שמלווים את התגובה הטורקית הם בראש ובראשונה תוצאה של העובדה שהטורקים נתפסו עם המכנסיים למטה, פוליטית ומודיעינית גם יחד. בשנה האחרונה מתנהל ירח דבש מתמשך בין טורקיה לבין ממשלת כורדיסטן שבעירק, בעיקר בתחום של שיתוף פעולה כלכלי והשקעות-ענק של הממשלה הטורקית. בעיקר בתחום ההשקעות בנפט בכורדיסטן העירקית.

שיתוף הפעולה הזה, שיש לו השלכות מרחיקות לכת על חיזוק ההשפעה האזורית הטורקית, טִשטש את עיני אנקרה מלראות נכוחה. אולם היה צורך בעיוורון קונספטואלי עמוק מאוד כדי שלא לראות ולהבין שהלוחם הכורדי הוותיק, שלוחם כבר למעלה מיובל שנים, שעבר את סדאם חוסיין ואת טבח הכורדים בגז בחאלבג'ה, שידע בגידות ובריתות עם הטורקים, האירנים והאמריקנים, יסובב את גבו לפרויקט הכורדי לעצמאות דווקא ברגע האמת, כשההזדמנות הסורית מתדפקת על הדלת בעוצמה.

מחול הבריתות והבגידות

אוחז במושכות
מסעוד ברזני עתיר הניסיון הוא האיש שבמידה רבה אוחז כעת בידיו את מושכות עתידה של סוריה ואולי גם את עתידו של האזור כולו. התנהלותו בחודשים הקרובים תשפיע בו-זמנית על היציבות השלטונית המתנודדת בעירק וגם תקבע במידה רבה את קווי המתאר של סוריה לאחר משטר אסד, אם זו בכלל תחזיק מעמד כמדינה ריבונית

האמת היא שאם זה לא היה כל כך אידיוטי, זה היה מצחיק, מצחיק מאוד. גם אם בשלב הזה הטורקים מתקשים לראות את ההומור שבעניין. כי בשורה התחתונה, מדובר במידע גלוי ובפעילות גלויה. לטורקים אין להלין אלא על עצמם. הם אפילו לא יכולים להאשים את ברזני בחתרנות, כי ברזני לא הסתיר ולו לרגע את הסכם אירביל, וכל העת פעל לחיזוק הקשר עם אנקרה.

למעשה, יומיים בלבד לאחר שהצליח לאחד את הכורדים הסורים סביב החתימה על הסכם אירביל, חתם ברזני, בשם ממשלת כורדיסטן, על הקמת מועצה לביטחון לאומי למיזוג גופי המודיעין הכורדיים, בחסות הביון הטורקי וה-CIA ובהדרכתם. הכוונה לאיחוד ארגוני המודיעין של לוחמי הפשמרגה, ביטחון הפנים וארגוני המודיעין הפרטיים, שצמחו במשך השנים בחסות המפלגות הכורדיות.

הטורקים והאמריקנים מזילים ריר כבר שנים בניסיון לאחד את גופי המודיעין הכורדי הללו, ששולטים בשטח ביד אמן, כדי לתאם עמם מבצעים ועמדות בסוריה. ואכן, בשנה האחרונה הגיעו יחסיו של ברזני עם טורקיה ועם האמריקנים לדרגה כזו של אינטימיות, שבסוף יוני העפיל ראש הביון הטורקי, חאקן פידן, לבית הקיט של ברזני הסמוך לאירביל כדי לעבוד עמו על פרטי הקמת המועצה הכורדית לביטחון לאומי. וכאשר, למשל, לפני כשבועיים הודיע שגריר סוריה בעירק על עריקתו והתייצבותו לצד האופוזיציה בסוריה, מכל המקומות הוא בחר לעשות זאת דווקא באירביל, כורדיסטן.

אז כן, מסעוד ברזני עתיר הניסיון הוא האיש שבמידה רבה אוחז כעת בידיו את מושכות עתידה של סוריה ואולי גם את עתידו של האזור כולו. התנהלותו בחודשים הקרובים תשפיע בו-זמנית על היציבות השלטונית המתנודדת בעירק וגם תקבע במידה רבה את קווי המתאר של סוריה לאחר משטר אסד, אם זו בכלל תחזיק מעמד כמדינה ריבונית.

בעירק מנהל ברזני מאבק עיקש מאוד נגד הממשלה בבגדד להבטחת עצמאות כורדיסטן העירקית, במסגרת הפדרלית העירקית. ברזני כבר אמר באופן ברור מאוד שאין לו אמון בראש ממשלת עירק, נורי אל-מליכי. ברזני גם התנגד נמרצות למכירת מטוסי קרב אמריקניים לעירק מחשש שהללו עלולים להיות מופנים, בשלב כלשהו, נגד הכורדים. וזה כבר אומר הכול על מידת הלכידות האמיתית של עירק הפדרטיבית.

אולם מה שעומד בראש סדר היום העירקי הוא חוק הנפט העירקי ודרכי חלוקת זיכיונות הנפט והרווחים על מגירת הנפט, שחלק הארי שלהם נמצא באזורים הכורדיים. והכורדים לא יוותרו. במחול האינסופי הזה של בריתות, בגידות וחסויות מתחלפות בין טורקים, אמריקנים, אירנים וסורים, מסעוד ברזני הוא המנהיג הוותיק והמנוסה ביותר במזרח התיכון. יש לו ותק מצטבר של יותר מיובל שנים, שבו הפך מלוחם מחתרת נרדף לנשיא של מדינה.

הכורדים משוכנעים שבמאבק הסורי, כורדיסטן העירקית בראשותו של ברזני תעמוד לצדם ותאפשר הקמת כורדיסטן סורית תאומה בעלת גבול משותף. החלום הכורדי הזה טורף כמובן את שנתם של הטורקים, כי אין שום סיבה שהוא ייעצר בגבול ולא יחלחל לאזורים הכורדיים בטורקיה.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  31/08/2012   |   עודכן:  31/08/2012
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לאיזו מדינה שכנה יעברו פליטי סוריה?
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רבין ופרס את ארצי
31/08/12 11:43
2
ישראלי מן המנין
31/08/12 17:50
3
** גם זה יעבור **
1/09/12 22:04
4
המתימר
1/09/12 23:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כך משתקף השבוע מהפייסבוק שלי
30/08/2012  |  מאיר עוזיאל  |   כתבות
יזם הולילנד הלל צ'רני ועד המדינה ש"ד ממש לא חברים טובים, וזה בלשון המעטה. ש"ד טוען שצ'רני ושותפיו העניקו באמצעותו שוחד של קרוב ל-9 מיליון שקל לאישי ציבור ועובדי ציבור; צ'רני טוען שמדובר בשקרן וסחטן. ויש להם לפחות עוד סיבה אחת להתקוטט: 25 יצירות אמנות שאת חלקן קיבל צ'רני מש"ד לפני ארבע שנים במסגרת ההתחשבנות בין השניים, לפני שש"ד החל את המגעים שהביאו אותו אל דוכן העדים במשפט הולילנד.
30/08/2012  |  איתמר לוין  |   כתבות
הרפיון שפקד את פרקליטות המדינה בשנה החולפת, בין השאר בתחום הגשת כתבי אישום נגד אישי ציבור שסרחו, שצבר תאוצה אחרי זיכויו המפוקפק של ראש הממשלה לשעבר המגה-מושחת אהוד אולמרט מסעיפי אישום חמורים, מתחיל לתת את פירותיו הבאושים.
30/08/2012  |  אריה אבנרי  |   כתבות
ויטמין D הוא אחד הויטמינים המדוברים ביותר בשנים האחרונות, לא רק בשל העובדה שלרבים מאיתנו קיים חוסר של הויטמין בדם, אלא מכיוון שהוא אחד מהויטמינים הנחקרים ביותר ולמעשה אין כמעט מחלה בספר שהוא לא נחקר בהקשר אליה.
30/08/2012  |  אורנית יונה  |   כתבות
התלות במשקפי קריאה הולכת וגוברת עם השנים. דווקא קצרי הראייה הסובלים מקוצר קל, יוכלו לוותר על משקפי הקריאה ולהסתפק במשקפים לראייה למרחק. יתר האנשים ייאלצו להתאים משקפי קריאה ולהשתמש בהן באופן קבוע או למצוא פתרון כירורגי (כולל טיפולים בגלי רדיו ולייזר) שיחליף את המשקפיים ויאפשר קריאה וטיפול בעצמים קטנים.
30/08/2012  |  ד"ר ברבארה עאדל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il