|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

פרשת כי תצא: מלחמה, משפחה, חברה ועוד

בפרשה נמשך פירוט מצוות התורה ויש בה את מספר המצוות הרב ביותר מבין כל פרשיות התורה הפרשה ממשיכה את אום המצוות שנשא משה רבנו לפני מותו, ומפרטת מגוון רחב מאוד של ציוויים ואיסורים בתחומים שונים
31/08/2012  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
משה רבנו במלחמת עמלק. למחות את זכרו של עמלק

עֲמָלֵק וּמִדְיָן
הָיוּ וְעוֹדָם קַיָּמִים מְבַקְשֵׁי נַפְשֶׁנוּ
רַבִּים אֶלֶּה שַׁקָּמוּ עָלֵינוּ לְכַלּוֹתֶנוּ
וְהֶם שֶׁכָּלוּ בְּעוֹד חֶרֶב פִּיפִיּוֹת בְּיָדָם
וּבְפִיפִיַּת חַרְבָּם הֶמָּה חַרְצוּ גוֹרָלָם
הָיוּ אֶלֶּה עֲמָלֵק וּמִדְיָן שֶׁאֵינָם
שֶׁזִּכְרָם נִמְחָה בִּגְלַל מַעֲלָלָם

לֹא לַמְדּוּ חוּמֵינִים וְנָגָ'אדִים דָּבָר
אֵיךְ אָז הָמָן בְּאַרְצָם מֵהָעוֹלָם עָבַר
וְכֹל שֶׁעָלֶינוּ לַעֲשׂוֹת לְסַפֵּר עַל הַקֶּץ
קֶץ הָמָן הָרָשַׁע שֶׁנִּתְלָה עַל הָעֶץ
כִּי כֹּל הַמֵּכִין לְשַׁלֵּחַ בָּנוּ חֶץ
גֻּלְגֻּלְתּוֹ בְּחִצָּיו וְטִילָיו יְרוֹצֵץ


הצד האנושי המצפוני שבתורה

הפרשה פותחת את הדברים של משה אל העם בכך: "כי תצא למלחמה על אִיְבֶיךָ" (כא/י) , ולא פרש מה עושים במלחמה, אין מדובר בתחבולה (אסטרטגיה) ובתכנון (טקטיקה) ,אלא איך צריך להתנהג אדם מישראל אחרי נצחון בקרב על אויביו כאשר: ונתנו ה' אלהיך בְּיָדְךָ ושבית שׁבְיוֹ"לא תתעמר בה" .

הביטוי להתעמר רש"י אמר כי שמע ממשה מדרשן כי מקור הביטוי תתעמר מלשון הפרסית "עִמְרָאָה" , כפי הנראה זו מלה ערבית כי האישה בערבית נקראת "אִמְרָאָה" (امرأةׂׂׂ ). הפרשה עוסקת במצוות שבמהותן מצוות של חמלה וחסד ורחמים כלפי אחיך בני עמך, כמו שנאמר: לא תשימון עליו נשך(שמות כב/כ) אל תקח מאתו נשך ותרבית.(ויקרא כ/לו) וכאן בכי תצא נאמר: לא תשיך לאחיך נשך כסף (כו/כ) והנה בתחום החי נאמר: כי יקרא קו צפור לפניך בדרך .אפרוחים או ביצים והאם רובצת על האפרוחים או על הביצים, לא תקח האם על הבנים.(כב/ז) ועל היחס לנכרי ולגר נאמר: לא תתעב אדמי כי אחיך הוא (דברים כג/ח) אף על-פי שהוא איננו מבני עמך.

דינו של בן סורר ומורה ותושבי עיר נדחת

לעומת החמלה והרחמים שנשמעים מהדברים שדברנו עליהם, אנו קוראים גם דברים שאינם עולים בקנה אחד עם רוח החמלה החסד והרחמים, לכן חכמינו הוכו בתדהמה למקרא הדברים האלה: כי יהיה לאיש בן סורר ומורה איננו שומע בקול אביו ובקול ויסרו אותו ולא ישמע אליהם והוא עוד זולל וסובא ורגמוהו כל אנשי עירו באבנים ומת.(כא/יח,כ,כא) אותו דבר ניתן לאמר על מצוה אחרת בפרשת ראה מצוה אחרת : כי תשמע באחת עריך אשר ה' אלהיך נֹתֵן לך לשבת שם .... יצאו בני בליעל מקרבך וידיחו את ישבי עירם לאמר נלכה ונעבדה אלהים אחרים.... הכה תכה את יושבי העיר ההיא לפי חרב החרם תחרים את כל אשר בה ואת בהמתה לפי חרב...(ראה יג,טז) מצוות אלו נראות לא מציאותיות גם בימים ההם, וכך סברו חכמינו ז"ל בבואם לדון בשאלת בן סורר ומורה ובשאלת עיר נדחת.

הם ראו כי מצוות אלו לא נועדו למימוש, אולי אפשר לאמר כי ענשים אלה אלה לפי מדת הדין ולא לפי מדת הרחמים. ואף על-פי התורה ראתה צורך להביאם, כדי שנדע על קיומם. אים ספק שמצוות אלו אינן עולות בקנה אחד עם החמלה החסד והרחמים שמגלה התורה פעמים רבות בגלל חֻמְרַת העונש שנקבע בהפרת מצוות אלו עונש לא מדתי לפי לשון משפטית של ימינו. ואפשר גם להזקק לדעת רש"י בכגון זה כאשר המצווה נראית לא מובנת דיה כמו איסור צמר ופשתים וכלאים ועוד, שאמר בעניין זה , זו החוקה כך ראה וקדש או זה דין מלך.

ריכוז נִכַּר מהמצוות בפרשה

. דוגמה מצוינת ליחס שהתורה נותנת לאדם כאדם וכמובן מתיחסת למעמד האדם בישראל כשהוא נחשב לעבד - אפילו כנעני אין להסגירו לבעליו אם ברח ממנו. ולעבד עברי כ"עובד" שחובתו מעבידו - קרי אדונו לשחררו מ"עַבְדּוּתוֹ" , או יותר נכון מ"עֲבוֹדָתוֹ" שלא מרצון חפשי אצלו, אחרי שבע שנות עבדות או עבודה, ובצאת העבד לחופשי יהיה זכאי לפיצוי, בעבור השנים, שעבד ללא שכר אצל אדונו, נָתוֹן תִּתֶּן לו נאמר. ובבואך לכרם רעך, אכול כאות נפשך מן הענבים אך אל תתן (ענבים) בכליך שהופך את הדבר לגנבה כנגד "לא תגנב".

בעוד בתורה נאסרה אשה גרושה, שנשאה לאחר ומת או נתגרשה ממנו עלבעלה הראשון שממנו נתגרשה, באה תורת האיסלאם וקובעת היפוכו של דבר: אשה גרושה לא תוכל לחזור לבעלה הראשון שממנו נתגרשה, אלא אם תנשא תחלה לאחר. אם לוית כסף לחברך, אל תבוא אל ביתו לַעֲבֹט עֲבֹטוֹ . לא תַעֲשֹׁק שכיר עני ואביון מאחיך או מִגֵּרְךָ אשר בארצך בשעריך. ביומו תתן שכרו .(כד/יד) . חובת השבת אבדה לבעליה. וכן שורה של מצוות שנועדו לעזור לדלי אמצעים, מבעל אמצעים כבעל נחלה העוסק בחקלאות, חובה עליו להשאיר אחריו עֳמָרִים מן הקציר, וזיתים מן המסיק : ועוללות מן הבציר, וכך נאמר: כי תִּקְצֹר קצירך. ושכחת עֹמֶר, כי תַחְבֹּט זֵיתְךָ לא תפאר אחריך, כי תִּבְצֹר כּרְמְךָ לא תעולל אחריך, לגר, ליתום ולאלמנה יהיו. ובמשפט על השופטים להצדיק את הצדיק ולהרשיע את הרשע. יש גם התיחסות לחיה במצות לא תַּחְסֹם שור בדישו , לתת לו לאכול מן הדיש שהוא דש. לתת יחס צודק לעובד ולאדם : לא תלין שכר עובד לא תקח נשך. וכמובן נגד גילוי עריות- התנהגות מוסרית כגון : לא יקח איש את אשת אביו ולא יגלה כנף אביו. חשוב מכל קיום המצוות ועשית הטוב בעיני אלהים ואדם.על כך נאמר: יפה שעה אחת בתשובה ובמעשים טובים בעולם הזה, מכל חיי העולם הבא (אבות ר/יז)

משה חוזר ומזכיר לעם מחה זכר עמלק

הפרשה חוזרת ומזכירה לישראל כי עליו לזכור לעשות את אשר צוה אלהים לעשות כדבר יחיד ומיוחד במינו כשהב"ה אומר לישראל, לאחר שיונח לך מכל אויביך מסביב ,בארץ אשר ה' אלהיך נתן לך נחלה, לרשתה , תמחה את זכר עמלק מתחת השמים לא תשכח. (כה/יט) כי עם זה נבזה זה ואכזר : קָרְךָ בדרך ויזנב בך כל הנחשלים אחריך ואתה עיף ויגע ולא ירא אלהים. (כה/יח ) השאלה היא באיזה מובן נאמר : "ואתה עיף ויגע"? כאן יש דעות שונות האחת אומרת עיף ויגע מעבדות מצרים וטרם התחזקת ביראת שמים, אז בא עמלק ופגע באלה שאמונתם חלשה בכוחושל האלהים, אם כך אז מדוע: מחה זכר עמלק?, הרי פגע בחסרי אמונה, אל תרגומים שונים, התיחסו לכך שהפגיעה הייתה בחלשים ובנחשלים.

בחלשים מההליכה אחרי היציאה ממצרים ונחשלים באמונתם, אך לא עמלק שיעניש אותם על נחשלותם. אך הפשט עדיף על הכל , עם הפוגע בבני אדם מן הגב, הוא עם שפל ועצם קיומו סכנה לאנושות לא רק לישראל. זאת אנו רואים כמעט יום יום דברים דומים הנעשים על-ידי צאצאי עמלק (כעדות פיהם כי הם העם הנקרא עמלק הדבר מופיע בפרוטוקולים של זקני ציון בערבית, שנוצרו להבאיש ריחו של עם ישראל בעמים ולהגביר השנאה כלפיו) צאצאי עמלק אלה משלחים יום יום טיליהם הרצחניים באוכלוסיה אזרחית חפה מפשע ואפילו חסרת ישע . הדבר הזה בעיניהם לגיטימי ואין הם מהרהרים הרהורי חטא, ואינם רואים עצמם "מוגי לב" בהתנהגותם לזנב בנחשלים .

משום כך רואים חכמי המדרש בעמלק אב-טיפוס של אןוב החורג במצח נחושה מכללי התנהגות הקרבית המקובלת , אשר ללא סיבה מנצל הזדמנות נוחה לו וקלה (לטעון סכינו בגב כשהקרבן איננו מוכן לכך) ופוגע בקרבנו. דברנו בפרשת ראה על ההבדל בין מלחמת מצוה לבין מלחמת רשות, שכביכול אלה הם שני סוגי המלחמות, אך כאן לומדים על מלחמת נקם, כדבר חריג ויחיד בתורה. ללמדך עד כמה מסוכן האויב שטוען לך סכין בגב ואיננו מבחין ילד ואישה וחף מפשע לבין חַיָּל.

עָדִיף שָׁלוֹם קָר מֵחֹם מִלְחָמָה וְנִצָּחוֹן
לְעוֹלָם חוֹבָה לִזְכּוֹר עֲמָלֵק וְאֶת הַקָּלוֹן
הַמַּכֶּה בַּנֶּחְשָׁלִים בּוֹכֶה וְרַץ לְהִתְלוֹנֵן
וּבְקָרְבָּנוֹתָיו בַּהֲנָאָה וּבְחֶדְוָה מִתְבּוֹנֵן
כִּי מַלְכוּת חֲלִיפִים הוּא מְכוֹנֵן

שָׁכַח עֲמָלֵק שֶׁעַמֶּנוּ כְּבַר יָצָא מִמִּצְרַיִם
עַם אֵיתָן לוֹחֵם חֲזִיתִית וְלֹא בַּאֲחוֹרַיִם
עוֹד יָחוּשׁ עֲמָלֵק נַחַת זְרוֹעוֹ כְּמִלְּפָנִים
כַּאֲשֶׁר הָעֲמָלֵקִים הוּבְסוּ בְּבֹשֶׁת פָּנִים
וְכִי יִשְׂרָאֵל יֵשֵׁב פֹּה לְעוֹלָמִים ׁ

תאריך:  31/08/2012   |   עודכן:  31/08/2012
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרשת כי תצא: מלחמה, משפחה, חברה ועוד
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ירדנה
3/09/12 09:08
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס חכם, חתן התנ"ך העולמי לשנת 1958 הלך לעולמו לפני כחודש. הידיעה על פטירתו לא פורסמה בכותרות ראשיות כפי שהיה ראוי ואולי דווקא בהתאמה לאישיותו הצנועה.
31/08/2012  |  עפר דרורי  |   מאמרים
"לראות, לשמוע, להרגיש ובכלל לחיות, גם כשיש לאדם כל היתרונות, כגון: בריאות, יופי ועושר, אבל אין לו צדק ומידות טובות אחרות, הרי זה האסון הגדול ביותר". (אפלטון)
31/08/2012  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
נרקו-טרוריזם הפך לנשק יעיל ביותר בידי משטרי טרור הרואים בארה"ב את המכשול הגבוה ביותר בדרך להגשמת מאווייהם. הם פועלים להפצת הנרקו-טרוריזם בארה"ב, לכרסום המוסר והביטחון העצמי של תושבי ארה"ב ואמונם ביכולת ממשלתם להילחם בנרקו-טרוריזם. הם רואים בנרקו-טרוריזם מקור הכנסה למימון מערכת הטרור הגלובלית נגד הדמוקרטיות המערביות ונגד משטרים יריבים בעולם השלישי.
31/08/2012  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
היום בבוקר, (יום ו' 30.8.12) פתחתי את עיתון "אלאהראם", ה-עיתון של מצרים ותומך קטן מאוד של תנועת האחים המוסלמים, (אמליץ לכל הקוראות והקוראים לעיין מעת לעת באמצעי התקשורת הערבית, חלקם מתורגם לאנגלית ולצרפתית, הנותנים זווית אחרת על המתרחש באזור, נכונה או לא, אך אין מנוס מלהכירה. לרוב העיתונים אתרי אינטרנט נגישים ואיכותיים) והידיעה הפותחת, אף לפני הכינוס הגדול של המדינות ה"בלתי מזדהות" באירן (עוד אחזור לכך בהמשך המאמר) פורסמה הידיעה על תוצאות מסעו של מורסי בסין. ככלל, מוסר "אלאהראם", נחתמו הסכמים כלכליים בין שתי המדינות בשווי כולל של חמישה מיליארד ושמונה מאות מיליון דולר, בסקטורים של טקסטיל, מוצרים פטרו-כימיים, אנרגיה מתחדשת, תרופות, מכוניות והתפלת מים. בנוסף, סוכם על שיתוף פעולה עתידי במגוון תחומים, עת אישר אוסאמה צאלח, שר ההשקעות המצרי, כי סין תשתתף בפרויקטים גדולים במצרים, דוגמת בניית עיר חדשה ושלושה נמלי-ים. גם נושא השגת גרעין לצורך שלום הוזכר במהלך הביקור על-ידי מורסי. מעניין, זה מה שכולם אומרים. מישהו אמר אי-פעם כי הוא רוצה גרעין למטרת מלחמה?
31/08/2012  |  אסף רגב  |   מאמרים
פרשת השבוע, פרשת "כי תצא" כוללת את מספר המצוות הגדול ביותר בתורה, 74 מצוות (27 מצוות עשה ו-47 מצוות לא תעשה). אחת מהן היא מצוות השבת אבידה. לטענתנו, עצם עובדת היותה "מצווה כפולה" דהיינו: פעם אחת מופיעה היא כמצוות עשה (חיוב השבת אבידת ישראל) ופעם נוספת מופיעה היא כמצוות לא תעשה (איסור העלמת עין מאבידת ישראל), שנאמר: "לא תראה את שור אחיך...והתעלמת מהם!. השב תשיבם לאחיך...וכן תעשה לכל אבידת אחיך...לא תוכל להתעלם" (דברים כ"ב, א'- ג'). כמו-כן, מעצם העובדה שתורתנו הקדושה כופלת את השורש ש.ו.ב. בביטוי "השב תשיבם", הרי ישנה כאן הוכחה בעליל לחשיבותה האדירה של "מצווה חברתית" הלזו.
31/08/2012  |  ד"ר מוטי גולן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il