|   15:07:40
דלג
  רפי מן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

2:0 לטובת הספינים

קשה להאשים עיתונאים שפונים לעולם היחצנות, אבל כל מעבר כזה מחליש את התקשורת ומחזק את מי שמבקשים לנווט את סדר היום הציבורי לקידום אינטרסים צרים
10/09/2012  |   רפי מן   |   כתבות   |   העין השביעית   |   תגובות
מסיבת עיתונאים. עיתונאות נחשבה פעם לדרך חיים [צילום: פלאש 90]

כך הופך העיסוק העיתונאי לכל היותר לתחנה מעניינת בדרך לתחומים אחרים. ומי שמחפשים דרך לנצל את המיומנות שכבר רכשו ולהמשיך לעסוק ב"תקשורת", מוצאים את התחנה הבאה בתחום הדוברות ויחסי-הציבור. גם אם קודם לכן התייחסו בחשדנות, בביקורת ולעתים אף בבוז ליחצנים

לפני שנים זה היה טפטוף קל, עכשיו מדובר במבול ממש. הנה שתיים מהידיעות שהופיעו בימים האחרונים במדורי הברנז'ה: זהר שחר-לוי, עד לאחרונה כתבת המשפט של מעריב, הצטרפה למשרד יחסי-הציבור פאר&לוין-תקשורת. לפני מעריב הייתה שחר-לוי כתבת בידיעות אחרונות. בידיעה דווח כי המשרד האמור קלט באחרונה עוד שני עיתונאים לשעבר. ימים אחדים קודם לכן התפרסם דבר מינויה של דנה סומברג לדוברת חברת המכוניות החשמליות בטר-פלייס. סומברג, שעבדה בחברת החדשות של ערוץ 2 כארבע שנים וחצי, הייתה שם עד לאחרונה כתבת התחבורה והתעופה. לפני כן סיקרה נושאי משפט בתל אביב לערוץ 1, וגם עבדה במערכת תוכנית התחקירים "עובדה".

איני מכיר אישית את שחר-לוי ואת סומברג. כל אחת מהן פתחה בקריירה חדשה מסיבותיה שלה. פורסם ששחר-לוי, למשל, פנתה לעולם היחצנות לאחר שנכללה בגל הפיטורים האחרון, המי יודע כמה, במעריב. אבל המעבר של שתי העיתונאיות משתלב בסיפור רחב הרבה יותר, ומעליו מתנוססת כותרת אחת: "מצבה העגום של העיתונאות הישראלית".

אין הסכמה מהי בדיוק עיתונאות - מקצוע, שליחות ציבורית או דרך חיים, אבל ברור שכל אחת מההגדרות הללו נשחקת בהתמדה לנוכח פרישתם המוקדמת של עיתונאים. ועוד יותר מכך כאשר התחליף שהם מוצאים הוא בתחום יחסי-הציבור והדוברות.

אם עיתונאות היא מקצוע - גם אם נטול הכשרה פורמלית והסמכה על-פי חוק, בשונה ממקצועות רבים אחרים, בשל אופיו המיוחד - הרי שאנשי מקצוע אינם אמורים בדרך כלל לעזוב את תחום עיסוקם דווקא לאחר שצברו בו מיומנות וניסיון. כמה רופאים נוטשים את המקצוע בדיוק בשלב שבו השלימו בהצלחה את תקופת ההתמחות ונעשו למומחים?

אם עיתונאות היא שליחות ציבורית שעיקרה חשיפת עוולות, התרעה על כשלים, קריאת תיגר על בעלי כוח הפוגעים בציבור למען קידום אינטרסים עסקיים, פוליטיים או אחרים, הרי שחציית הקווים לתחום יחסי-הציבור בעייתית עוד יותר. כשליח ציבור נדרש העיתונאי לייצג את האינטרסים של האזרחים (גם אם לעתים עליו להתמודד בדרך גם עם לחציהם של מי ששולטים באמצעי התקשורת). כיחצן עליו לשרת, חד וחלק, את מי שמשלם לו את שכרו. גם אם לפעמים זהו תאגיד ענק שמפעליו מזהמים את האוויר או פוליטיקאי שסרח ומבקש להציל את תדמיתו.

ואם עיתונאות נחשבה פעם דרך חיים, הרי שתוחלת החיים בעיסוק זה הולכת ומתקצרת. קסמו של העיסוק הזה עדיין מושך צעירים רבים, אולי כדי להיות קרוב לאירועים, אולי כדי להשפיע ולתקן, לחשוף ולהיחשף ואולי לכתוב את הטיוטא הראשונה של ההיסטוריה, כהגדרתו של מו"ל ה"וושינגטון פוסט" בעבר, פיליפ גרהם. הקסם בדרך כלל לא פג, אבל באחרונה הוא דועך בהתמדה. בעיקר כאשר העיתונאי מתבונן בתחילת כל חודש בתלוש המשכורת שלו.

אך זה אינו רק השכר הנמוך, מעידים מי שמצאו עצמם מחוץ למקצוע, במחנה ההולך ומתרחב של עיתונאים שהיו לדוברים, ליועצי תקשורת וליחצנים. לכך מצטרפת גם תחושה קשה של העדר אופק קידום, שיבטיח הכנסה גבוהה יותר בעתיד, וגם חוסר יציבות תעסוקתית. איזה עתיד צפוי לי בעיתונות, שואל את עצמו צעיר שמתבונן על המתרחש בעולם העיתונאות הישראלי.

כך הופך העיסוק העיתונאי לכל היותר לתחנה מעניינת בדרך לתחומים אחרים. ומי שמחפשים דרך לנצל את המיומנות שכבר רכשו ולהמשיך לעסוק ב"תקשורת", מוצאים את התחנה הבאה בתחום הדוברות ויחסי-הציבור. גם אם קודם לכן התייחסו בחשדנות, בביקורת ולעתים אף בבוז ליחצנים.

"אני מרוויח עכשיו טיפה יותר ממה שהרווחתי קודם", סיפר לי אחד מאלה שעשו את המסלול מעיתונות ליחסי-ציבור, "אבל מבחינת האופק והעתיד ברור לי שבתחום הזה השכר יהיה בעתיד גבוה הרבה יותר מאשר הייתי יכול לקבל אי-פעם בעבודתי הקודמת".

מבחינת מעמדה של העיתונות על ערוציה השונים ויכולתה למלא את תפקידה, כל מעבר של עיתונאי למשרה יחצנית הוא בבחינת מהלומה כפולה. ראשית, עזיבתו של עיתונאי שצבר ניסיון, ידע, מערכת קשרים ענפה והבנה בתחום הסיקור שלו מותירה חלל בארגון התקשורת. מי שיבואו אחריו יצטרכו להתחיל כטירונים. במציאות הנוכחית יהיו אלה כתב או כתבת צעירים, אולי כאלה שסיימו זה עתה חוג או בית-ספר לתקשורת. הם מוכשרים וטעוני אנרגיה, אבל יידרשו להם שנים להתנסות בעבודה, להעמיק בהכרת התחום ולהתבסס בו. בינתיים, יכולתם להתמודד מול מוסדות השלטון או גופים עסקיים תהיה נמוכה במידה רבה מזו של הכתב המנוסה שפרש.

שנית, לצד השני של המתרס, זה שבו מבקשים לעצב את דעת הקהל בהתאם לאינטרסים הצרים של גורמים עסקיים ופוליטיים, מצטרף העיתונאי לשעבר כשחקן רכש מנוסה. הוא מכיר את הזירה העיתונאית, את דרך העבודה בארגוני תקשורת ואת מנגנוניה. הוא יודע עם מי כדאי לדבר ומתי, מהן העדפות של עורכים מסוימים ואיזו טקטיקה תהיה יעילה יותר לקידום נושא.

חציית קווים כזו, מעולם העיתונאות לתחום יחסי-הציבור והדוברות, אינה תופעה חדשה. במשך עשרות שנים היו עיתונאים שהחליטו, בשלב כלשהו בקריירה שלהם, לעזוב את הכתיבה והעריכה ולהפוך לספקי מידע לתקשורת. בטרם התעצם והתרחב תחום יחסי-הציבור בישראל היה המעבר בדרך כלל לדוברות במשרדי ממשלה, לגופים ציבוריים או לחברות גדולות.

כך, לדוגמה, דן פתיר היה כתב "דבר" כאשר מונה לדובר שגרירות ישראל בוושינגטון ונותר בתחום כיועץ התקשורת של ראשי הממשלה יצחק רבין ומנחם בגין. לצד בגין עבדו כיועצי תקשורת גם שלמה נקדימון ואורי פורת, שניהם עיתונאים מידיעות אחרונות. דובר הטכניון עמוס לבב היה שנים רבות עיתונאי במעריב. דובר אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, אמיר רוזנבליט, היה כתב ב"דבר", וגם דובר אוניברסיטת בר-אילן חיים זיסוביץ' עבד שנים בקול-ישראל.

גם כמה מבכירי משרדי יחסי-הציבור והייעוץ התקשורתי בארץ היו בעבר עיתונאים, ביניהם עמירם פליישר, לשעבר איש מעריב, שלמה פרץ וטל רבינא, שהיו כתבים בגלי-צה"ל, ואיתן לוין, שהיה רכז כתבים במעריב ובידיעות אחרונות.

מעברים מסוג זה נעשו בעבר בהיקף מצומצם יחסית, כחלק משינוי קריירה שמתרחש גם במקצועות אחרים. אבל התהליכים שעברה החברה הישראלית בכלל, והתקשורת בפרט, העצימו את התופעה לממדים שלא היו ידועים קודם לכן.

עידן החוזים האישיים (הזכויות המפוקפקות בעניין זה בתקשורת שמורות לעמוס שוקן, "חדשות", 1984) חיסל בהדרגה את רוב ההסכמים הקיבוציים בעולם העיתונות המודפסת והמשודרת. חורגים מכך רשות השידור ומספר קטן מעיתונאי ידיעות אחרונות, ובאחרונה כמה ארגוני תקשורת שבהם מנסה ארגון העיתונאים החדש להחזיר את הגלגל לאחור בסיוע ההסתדרות.

חיסול ההסכמים הקיבוציים החליש מאוד את מעמד העיתונאים. הקביעות במקום העבודה נעלמה, ועימה גם אופק העלייה בשכר על בסיס ותק והתקדמות במדרג התפקידים. גם בארגוני התקשורת המעטים, המבוססים מבחינה כלכלית, נוצר מאז מעמד של "כוכבים" אחדים שזוכים בשכר נאה, ומנגד פרולטריון עיתונאי עצום ורב, שאנשיו מתפרנסים בדוחק מעבודה ככתבים, עורכים, מפיקים, תחקירנים וצלמים.

לכך נוספה גם המציאות הכלכלית הרחבה של עולם התקשורת: להתרחבות הניכרת, המבורכת, של מפת התקשורת - ריבוי ערוצי טלוויזיה, עשרות תחנות רדיו ברחבי הארץ וכמובן האינטרנט - היו גם תוצאות שליליות. עוגת הפרסום, העומדת בבסיס המודל העסקי של תקשורת מודרנית, לא גדלה בהתאם. ההכנסות של ארגוני התקשורת המתחרים אלה באלה אינן מאפשרות להחזיק כבעבר צוותים גדולים של כתבים ועורכים מנוסים ומשתכרים היטב. ואם לא די בכך, בעליהם של אמצעי תקשורת נדרשים להתמודד עם תרבות החינם. זו של האינטרנט, ובמקרה של העיתונות המודפסת בישראל - גם זו של איל הימורים המחלק עיתונים חינם בעיקר כדי לסייע לראש הממשלה נתניהו.

בסביבה כלכלית ותקשורתית זו קשה לבוא בטענות לעיתונאי או לעיתונאית שאינם מצליחים לגמור את החודש ומתקשים לראות את העתיד הטמון להם במקצוע. לא פלא שעולם היחצנות והייעוץ התקשורתי מצטייר להם כנתיב חלופי מועדף: קרוב לכאורה לעיתונות, אבל קרוב עוד יותר לנקודת המפגש בין תקשורת לכסף.

אלא שבפועל המרחק בין עיתונאות ליחצנות גדול בהרבה מכפי שנראה לעין. את המחיר על חציית הקווים משלם הציבור כולו. במאזן שבין העיתונות לגורמי הכוח המבקשים להשפיע עליה, נחלשת המערכת העיתונאית, ואילו הצד השני, זה של מי שבידם הממון הנדרש כדי להשתלט על סדר היום התקשורתי והלאומי ולנווט אותו לקידום אינטרסים צרים, זוכה לתגבור מקצועי משמעותי. שתיים אפס לטובת עולם היחצנות, השטיקים והספינים.

רשימות קשורות:

- פרקינסון, לא פרנקנשטיין
- החומה הצינית
- מי יפקח על הפרסומות?
- הדגים אינם אילמים
- תראו מי שמדברים

תאריך:  10/09/2012   |   עודכן:  10/09/2012
רפי מן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
2:0 לטובת הספינים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
איסלם ואיסלמית
26/09/12 23:10
פורום: העין השביעית כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
  • "אני מכחיש בהחלט שהציונות תנועה משיחית היא ושיש לה הזכות להשתמש בשפה הדתית לשם מטרותיה המדיניות. גאולת עם ישראל שאני שואף אליה כציוני, איננה אידנטית כלל וכלל עם הגאולה הדתית שאני מקווה אליה לעתיד לבוא... האידיאל הציוני לחוד והאידיאל המשיחי לחוד ואין מלכות נוגעת בחברתה אלא במליצות נפוחות של אספות עם הממלאות לפעמים את צעירינו רוח של שבתאיות חדשה שסופה להיכשל..."
09/09/2012  |  משה אידל  |   כתבות
יותר מאשר כיבדתי אני את המלכתא במתנות לקראת בואה, נשאה עמה המלכתא שובל מתנות: שלווה לעיניים הצרובות מסוּפוֹת הפוטונים של ראשית אב, שלווה לנפש טרוטת החולין, וגם מעט שלווה ללב, אותו שוֹבך הומה של געגועים, ייסורים, רחמים על כל יצור חי ותפילה לעילוי החסד בעולם. וכל שוכני השובך, מגעגוע ועד תפילה, מכונפים כולם ומעופפים מקצה העולם ועד קצהו, אך בערב שבת חוזרים תמיד לאכסנייתם, זולת הנכאים המתוקים, שאינם זזים ממנה כלל.
09/09/2012  |  חגית כהן  |   כתבות
הסרט החדש "הדיבוק" הוא בעצם ניסיון נוסף להראות את התופעה העתיקה תוך שימוש בכלים מודרניים. על התופעה נעשו בעבר מספר סרטים, הצגות ומחזות כך שאין בדבר חידוש. אומנם ישנו כאן האתגר לקחת סיפור שלטענת היוצרים יש בו מן הקיים ולהביאו אל המרקע הגדול.
09/09/2012  |  משה ניסנבוים  |   כתבות
דבל'ה גליקמן כפימה, לבוש כל העת בפיג'מה, ונע על רחבי הבימה, בחלקיה המבדילים בין אתר לאתר, ועובר ביניהם תוך שניות ממצב מסוים למשנהו, ומלוקיישן אחד לאחר. כשבכל פעם - נכנס או נכנסת דמות אחרת להזיותיו. אלא שהדמויות האחרות לבושות כרגיל, בלבוש המאפיין אותם, והתייחסותם אליו רגילה ומחוברת למציאות.
09/09/2012  |  עליס בליטנטל   |   כתבות
הכל בגלל היוקר הנורא, שובר השיאים, של ציריך, שמבריח ממנה לא רק המוני תיירים - בכללם גם הישראלים שבהם - אלא אף רבים מתושביה המקומיים. עד כדי כך הגיעו הדברים שאלה מעדיפים לערוך את קניותיהם השוטפות מעבר לגבול הגרמני... שיירות ארוכות של כלי רכב משתרכות מדי יום על האוטוסטראדות, בואכה גרמניה, שבה זולים תעריפי הקניות לאין שיעור מאלה של שווייץ. קונסטנץ, באדן, באד סקינגן, לאופנבורג, וולדסהוט-טינגן, שבצד הגרמני, הפכו בשנה האחרונה ליעדים של עליה לרגל לשווייצרי המצוי, שאינו מסוגל עוד לעמוד ביוקר המחייה של ארצו, העובר כל גבול.
09/09/2012  |  ראובן לייב  |   כתבות
לא שוחד   /  אורן פרסיקו
הנשר נחת ונחשף  /  אורן פרסיקו
הכתב משה נוסבאום מבוקש לעדות  /  אורן פרסיקו
אין חכם כבעל הניסיון   /  אורן פרסיקו
לחיות באי-נחת   /  אורן פרסיקו
תחגגו   /  אורן פרסיקו
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il