|   15:07:40
דלג
  ארז תדמור  
מנכ"ל תנועת "אם תרצו" מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

אירן וקובה - השוואה מופרכת

אין כל השוואה בין מאזן ההרתעה ההדדי שבין שתי מעצמות-על גרעיניות לבין יחסי הכוחות שבין ישראל לאירן כיום
15/09/2012  |   ארז תדמור   |   מאמרים   |   מהומות באירן   |   תגובות
עלבון לשכל הישר [צילום: AP]

תמיד צדק
היטלר סמך פעם אחר פעם על תבוסתנותם של מנהיגי צרפת ובריטניה, ותמיד צדק. הוא פירק לבנה אחר לבנה ממערכת הבריתות האירופית, רמס את יוקרתן הבינלאומית של מעצמות המערב ושבר את רוחן.

במאמרה "קובה כמשל" (מעריב 2.9.2012) טוענת שוש ורשאי כי בהתמודדותה עם אירן, על ישראל להפיק לקחים מניהול משבר הטילים בקובה על-ידי ממשל קנדי, לחפש דרכים מדיניות ודיפלומטיות לפתרון המשבר עם אירן, ולקדם הקמת מדינה פלשתינית כתנאי להצלחה בסוגייה האירנית.

ההשוואה ההיסטורית המופרכת שמציעה ורשאי בין משבר הטילים בקובה לבין הסכסוך האירני-ישראלי הינה חסר בסיס מכל בחינה שהיא. מפאת קוצר היריעה אציין רק את שלושת ההיבטים המרכזיים:

ראשית, משבר הטילים בקובה היה זירת התגוששות במלחמה הקרה שבין שתי מעצמות העל, ארה"ב ובריה"מ, משבר שהיה הקרוב ביותר למלחמת עולם שלישית בעלת מאפיינים גרעיניים. הן ארה"ב והן בריה"מ יכלו באותה לעת לגבות מחיר של עשרות מיליוני הרוגים האחת מרעותה. מאזן האימה הבהיר למנהיגי הצדדים כי עליהם להימנע מעימות בכל מחיר, שאם לא כן, יחרצו את גורל עמם לסף השמדה. אין כל השוואה בין מאזן ההרתעה ההדדי שבין שתי מעצמות-על גרעיניות לבין יחסי הכוחות שבין ישראל לאירן כיום. ישראל נחשבת למעצמה גרעינית והינה מדינה בת כשמונה מיליון נפש המאוימת בהשמדה מצד שכנותיה המונות מאות מיליוני תושבים, ולפיכך עליה להיות בעלת יכולת הרתעה גרעינית להבטחת קיומה. לאירן לעומת זאת אין יכולת כזו, אוכלוסייתה מונה כ-80 מיליון נפש, אף מדינה אינה מאיימת עליה בהשמדה, בעוד מנהיגיה קוראים תדיר להשמדת ישראל.

שנית, למרות ההבדלים העצומים שבין הדמוקרטיה המערבית למשטר הקומוניסטי, הרי ששתי המעצמות התאפיינו בקבלת החלטות רציונאליות, ושתיהן בנות לפילוסופיה המערבית. כל השוואה בין חרושצ'וב, שהוקיע באומץ את פשעי סטלין, לבין אחמדינג'אד וחמינאי - הקוראים להשמדת ישראל בעודם מפנטזים על בוא המהדי ועל שלטון עולמי של האיסלאם - היא עלבון לשכל הישר.

שלישית, בניגוד לתוכנית הגרעין האירנית, ניסיונה של בריה"מ להקים בסיסי טילים בקובה לא נבע משאיפה להשמיד את ארה"ב, כי אם משאיפתה לאזן את מצבה האסטרטגי נוכח הצבת הטילים האמריקניים בקרבת בריה"מ. הדבר איפשר לבריה"מ לסגת מכוונותיה בתמורה להסרת בסיסי הטילים האמריקניים בטורקיה.

במקום לקדם השוואות היסטוריות חסרת בסיס שמטרתן למנוע תקיפה ישראלית באירן ורתימת סוגייה זו על-מנת לקדם הקמתה של מדינה פלשתינית, מוטב ללמוד דווקא פרשה היסטורית אחרת שיכולה לתרום רבות להבנתה של דרך ההתמודדות עם הנושא האירני. המדובר כמובן במדיניות הפיוס שנקטו צרפת ובריטניה בשנות ה-30'.

היטלר הימר על בגידתן של בריטניה וצרפת

בעת עליית היטלר לשלטון ב-1933 היו יחסי הכוחות באירופה ברורים. גרמניה סבלה מנחיתות צבאית מוחלטת לעומת צרפת, בריטניה ובריה"מ בנפרד, ודאי שביחד. צבאה הוגבל ל-100 אלף חיילים, נאסר עליה להחזיק כוחות אוויר וכן לבנות ביצורים בחבל הריין. בכל רגע נתון בין השנים 1933 ל-1938 יכלו צרפת ובריטניה, וודאי שבתוספת מערכת הבריתות בינן ובין צ'כוסלובקיה לבריה"מ, לעצור את תוקפנותו של היטלר ולמנוע את מלחמת העולם השנייה. היטלר מצידו סמך פעם אחר פעם על תבוסתנותם של מנהיגי צרפת ובריטניה, ותמיד צדק. הוא פירק לבנה אחר לבנה ממערכת הבריתות האירופית, רמס את יוקרתן הבינלאומית של מעצמות המערב ושבר את רוחן, ופירק לגורמים את מדיניות הביטחון הקיבוצי, תוך שימוש במדיניות של שני צעדים קדימה וצעד אחורה.

הוא ביטל את המגבלות הצבאיות שהוטלו על גרמניה, הקים את חיל האוויר הגרמני, הרחיב את הצי והגדיל את צבאו שוב ושוב. למערב היו כל הזדמנויות לעצור את היטלר. בעת פרישת גרמניה מוועידת פירוק הנשק - 1933, סיפוח חבל הסאר - "אם סוגיה זו תיפתר, לא יהיו עוד בעיות בין גרמניה לצרפת" - אמר היטלר ב-1935, כניסת הצבא הגרמני לחבל הריין - 1936, הקמת ציר רומא-ברלין - 1936, סיפוח אוסטריה - 1938, והשיא, שהיה למעשה ההזדמנות האחרונה, הסכם מינכן - ספטמבר 1938. כל אחד מצמתי ההכרעה האלה בפני עצמו ראוי לעיון נפרד, אולם לענייננו נרחיב רק בנושא הסכמי-מינכן שהיו ההימור הגדול ביותר והמוצלח ביותר שנטל היטלר, לצד האיוולת הגדולה ביותר שנקט המערב.

בעת משבר צ'כוסלובקיה מנה הצבא הגרמני בין 45 ל-48 דיביזיות. מולו עמדו 40 דיביזיות של צבא צ'כוסלובקיה שאחזו בביצורי חבל הסודטים. 23 דיביזיות צרפתיות הפרוסות לאורך הגבול עם גרמניה חויבו לעמוד לצד צ'כוסלובקיה מתוקף הברית בין המדינות, כאשר פוטנציאל הגיוס המלא של צרפת עמד על 85 דיביזיות. זאת לצד עוצמתה הימית והצבאית של בריטניה, שהייתה קשורה בברית עם צרפת. בנוסף, לצ'כוסלובקיה הייתה ברית צבאית עם בריה"מ על 270 הדיביזיות שלה.

לצורך פריצת הביצורים הצכ'יים בסודטים, הקצתה גרמניה 35 דיביזיות ובכך הפקירה למעשה את הגבול עם צרפת שלהגנתו עמדו רק 5-8 דיביזיות, בעוד שקו זיגפריד הגרמני טרם הושלם. הנחיתות הגרמנית המובהקת ומתיחת החבל מצד היטלר הובילו את ראשי הצבא הגרמני לתכנן קשר להפלת היטלר, במידה ובריטניה וצרפת יגלו נחישות וההתפתחויות יובילו למלחמה ולתבוסה גרמנית ודאית. הם אף יידעו את צ'מברליין על תוכניתם, מתוך אמונה שהדבר יגביר את נחישותו. בפועל, הימר היטלר על כך שמנהיגי בריטניה וצרפת ייאחזו בכל קנה רצוץ ויבגדו בבעלי בריתם על-מנת להימנע מעימות למרות יחסי הכוחות הברורים. הוא צדק. בשיא המשבר, בעוד היטלר סוחט מצ'מברליין כניעה אחר כניעה (על חשבון צ'כוסלובקיה), כתב צ'מברליין למנהיג צ'כוסלובקיה בנש, כי סירוב מצדו ל"הצעות השלום" של היטלר יהיה "פרובוקציה תוקפנית כלפי הרייך הגרמני אשר תשחרר את בריטניה וצרפת ממחויבותן לצ'כוסלובקיה".

מדינה פלשתינית - אתנן עלוב

ביוזמת מוסוליני כונסה ועידת מינכן תוך שצ'כוסלובקיה אפילו לא מורשה להשתתף בדיונים. חבל הסודטים - על קו הביצורים האדיר ומפעלי הנשק של סקודה - הועבר לידי גרמניה. משמעות ה"שלום" של היטלר הייתה קריעת צ'כוסלובקיה לגזרים והפיכתה למדינה הנתונה לחסדי הנאצים. מערכת הבריתות האירופית פורקה לגורמים, צרפת ובריטניה נחשפו כמדינות כנועות הבוגדות בבעלות בריתן, ובריה"מ, שנכונה הייתה להילחם למען צ'כוסלובקיה, נדחפה לזרועות גרמניה ובחרה בהסכם ריבנטרופ-מולוטוב.

בטיימס הלונדוני הורעפו על צ'מברליין שבחים חסרי תקדים: "מעולם לא היה ראש ממשלה בהיסטוריה של אנגליה דוגמת מר צ'מברליין, שהשיג בתשעה חודשים הישגים כה רבים עם צ'כוסלובקיה, איטליה ועם היטלר במינכן". צ'רצ'יל, שהתריע כי "היה עליכם לבחור בין חרפה למלחמה. בחרתם בחרפה, אך מן המלחמה לא תימלטו", זכה ליחס שונה. הטיימס הלונדוני, שופרם של "אנשי הרוח", כתב מבלי לציין שמות, אך תוך כוונה ברורה לצ'רצ'יל ותומכיו, כי: "מחרחרי מלחמה אלה המוכנים לצאת למלחמה על ארץ אחרת מבלי להתחשב במחיר, אותם יש לשפוט, להעמידם אל הקיר או לתלותם".

ב-14 למארס 1939 כבש הוורמכט בלא ירייה אחת את מה שנותר מצ'כוסלובקיה. את פרק הזמן שבין ספטמבר 38' לספטמבר 39' ניצל היטלר להתחמשות אדירה, תוך שימוש בין היתר במפעלי הנשק של סקודה, שתפוקתם הייתה גדולה יותר מזו של התעשיה הצבאית הצרפתית והשתוותה לזו של בריטניה. שעת הכושר האחרונה שבה ניתן היה להציל את העולם מזוועות מלחמת העולם השנייה אבדה לבלי שוב.

הצעתה של שוש ורשאי להקים מדינה פלשתינית על-מנת לשפר את ההתמודדות עם התוקפנות האירנית, מהווה חזרה מזעזעת על מדיניות הפיוס ההרסנית שהובילה לעשרות מיליוני הרוגים ומהווה הוכחה ניצחת לנכונות הקביעה כי מי שאינו לומד מההיסטוריה נאלץ לחוות אותה שוב. ההצעה לנסות ולפתות את האירנים באמצעים דיפלומטיים על-מנת לזנוח את תוכנית הגרעין חסרת כל סיכויי להצליח. כשמוסיפים לכך מוכנות להקריב חבלי מולדת, לוותר על נכסים אסטרטגיים ולהחזיר את ישראל לגבולות שאינם ניתנים להגנה, הרי שמדובר בהצעה מסוכנת אפילו יותר מהסכמי מינכן. תוכנית הגרעין האירנית תיעצר אך ורק בכוח. ייתכן שכוח הכלכלה והסנקציות יספיקו (סיכוי קלוש). הגיוני יותר כי שימוש בכוח הזרוע הוא האופציה הריאלית היחידה.

ביסמרק אמר כי "הטיפשים אומרים שהם לומדים מניסיונם. אני מעדיף ללמוד מניסיונם של אחרים". מה ניתן להגיד על מי שאינו לומד אפילו מניסיונו שלו - הניסיון הטראומטי ביותר בהיסטוריה האנושית?

לאתר מגזין מראה
תאריך:  15/09/2012   |   עודכן:  15/09/2012
ארז תדמור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אירן וקובה - השוואה מופרכת
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מקס פאואר
24/10/12 08:03
2
יוסי ארגואן
28/07/15 08:11
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפתח בנימה אישית. מאז שהחלו הפרעות בסוריה, לפני שנה וחצי, כתבתי שוב ושוב כי העלאווים ינהגו במתנגדיהם באכזריות, בנחישות וללא כל רגישות, שכן הם יודעים שהם נאבקים לא רק על שימור השלטון בידיהם אלא גם - ובעיקר - כדי להגן על הקשר בין ראשיהם וכתפיהם. הערכותי אלו התבססו על מחקר ארוך-שנים של הזירה הפנימית הסורית (שיצא לאור בספר ב-2005 והתבסס על עבודת הדוקטור). מדי פעם קראתי ושמעתי התבטאויות קשות של מוסלמים כלפי העלאווים, אך מעולם לא ראיתי הוכחה לכך שהעלאווים אכן חוששים מטבח שהמוסלמים יבצעו בהם, אם רק יוכלו.
15/09/2012  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
הזדעזעתי לראות את הכתבות על המובטלים ממפעלים כגון פניציה ופרי הגליל – כמה הם הרוסים ואפילו עובד פניציה מאיים ממש לשרוף את עצמו. אבל אז חשבתי לעצמי (חוש ההומור הנצחי שלי) שגילינו פה התמכרות חדשה, הרסנית – ההתמכרות לעבודה!
15/09/2012  |  ארווין קליין  |   מאמרים
סיפור זה מסופר מנקודת ראותו של לוחם פשוט - מפקד טנק. מפליא איך הפכו במהלך השנים את סיפורו של קרב כושל זה, אשר למרות מידע מודיעיני שנמסר ממקור ראשון לדוביק תמרי, תא"ל, סגן מפקד האוגדה ברן - בדבר גודל הכח המצרי המאיים והמשוריין המאייש את מתחם החווה, החליט הלה לשלוח למשימת התאבדות גדוד צנחנים- 890 - חמוש בחסר, בנשק קל, בלבד ולאחר מכן לשלוח את מה שנקרא גדוד 100 - גדוד הטנקים עליו פיקד אהוד ברק למשימת חילוץ התאבדותית לא פחות של הלוחמים הצנחנים הלכודים במישורי המוות של החווה הארורה.
15/09/2012  |  מיכאל הרשקוביץ  |   מאמרים
ממזרח לראש העין ישנן גבעות של יוצאי צבא קבע, "גבעת טל" ו"גבעת הסלעים". השכונות שעל הגבעות שווקו בדיוק לפני שני עשורים כשכונות פסטורליות ושקטות שמבטיחות איכות חיים לתושביהן. כל קשר בין ההבטחה הפסטורלית לאיכות חיים לבין המציאות מקרי בהחלט.
14/09/2012  |  ענבל בר-און  |   מאמרים
שגריר ארה"ב בלוב אולי לא היה פראייר, וגם המפקחים האמריקנים והמפקחים מטעם האו"ם לא היו פראיירים, אך הם ייצגו מדיניות פראיירית, וכעת הם מתים, ואינני חלילה רוצה לפגוע בדמותם, או במשפחתם, אך השגריר האמריקני והנרצחים האחרים נמצאים שם בשליחות של מדיניות פראיירית, מדיניות המכריזה כליה על העולם החופשי.
14/09/2012  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
דרור אידר
דרור אידר
רואי השחורות אצו להכריז על השלב הנוכחי כסיום המערכה הצבאית ובדרכם הדהדו את חוסר האחריות ההיסטורי של המפגינים ברחובות    אבל אנחנו רק בעיצומה של המלחמה    עוד לא סיימנו    ומה רוצה ניק...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il