|   15:07:40
עמנואל נבון פובליציסט   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

שעתו היפה של נתניהו?

שום דבר, מלבד מתקפה צבאית הרסנית, לא ימנע מאירן להשיג את הפצצה
21/09/2012  |     |   מאמרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות
נתניהו. דם, יזע ודמעות? [צילום: AP]

גם לו הסנקציות נגד אירן היו נאכפות, הן לא היו משיגות את מטרתן: מנהיגות המכריזה כי היא מוכנה להקריב מיליונים מאזרחיה למען השמדתה של ישראל, לא תסבול משום ייסורי מצפון על הורדה זמנית של רמת המחייה של קורבנותיה העתידיים

השנה ב-11 בספטמבר הייתי בדרום מנהטן בניו-יורק. אחת-עשרה שנה חלפו מאז אותו בוקר נורא, ויש להודות לארצות-הברית על שחיסלה את אוסמה בן-לאדן. אלא שמנקודת מבט היסטורית, בן-לאדן כן השיג אחת ממטרותיו: החלפת המשטרים הערביים הפרו-אמריקניים במשטרים איסלאמיים.

אירן מילאה ועדיין ממלאת תפקיד מרכזי בהשתלטות האיסלאמית על המזרח התיכון ועל צפון אפריקה. היא גם פועלת להשגת נשק גרעיני במטרה מוצהרת למחוק את ישראל מן המפה. ההיסטוריה מלמדת אותנו כי יש להתייחס בכובד ראש לשונאי יהודים המאיימים להרוג אותם. אך ההיסטוריה גם מלמדת אותנו כי שום מדינה לא ויתרה על שאיפותיה הגרעיניות בגלל לחץ של סנקציות כלכליות.

ממשלו של הנשיא האמריקני רונלד רייגן לא רצה שפקיסטן תהפוך מעצמה גרעינית, ואילו זה של ג'ורג' וו.בוש לא רצה בהתגרענותה של קוריאה הצפונית. אך למרות הלחצים והסנקציות, שתי המדינות לא הפסיקו את מאמציהן ובסופו של דבר השיגו את יעדיהן.

עירק ולוב, לעומת זאת, כן ויתרו על תוכניות הגרעין שלהן,
וזאת אך ורק בשל המתקפה הצבאית שניחתה על האחת והאיום במתקפה כזו כלפי האחרת. סדאם חוסיין זנח את שאיפות הגרעין שלו לאחר שב-1981 השמידה ישראל את הכור הגרעיני שהקימו לו הצרפתים. מועמר קדאפי הפסיק את תוכנית הגרעין שלו מיד לאחר הפלישה האמריקנית-בריטית לעירק ב-2003, בשל חששו כי הוא יהיה הבא בתור. אפילו אירן השעתה זמנית את תוכנית הגרעין שלה אחרי הפלישה לעירק בשל החשש ממתקפה אמריקנית. מיד כשהתברר כי ממשל בוש נטש את הרעיון של השמדת הכורים הגרעיניים של אירן, חידשה זו את תוכנית הגרעין שלה.

אין זה מפתיע אפוא שסנקציות כלכליות אינן משכנעות את אירן לחדול מתוכניתה הגרעינית. ראשית, הסנקציות הן מגוחכות, היות שסין הזקוקה לנפט של אירן אינה מפעילה אותן, כמו גם רוסיה הרואה באירן ביצור אחרון מפני הגמוניה אמריקנית במזרח התיכון. בנוסף, אירן ומצרים נושאות ונותנות כעת על עסקת נפט שתפצה את אירן על הפסדיה מאובדן מכירות למדינות האיחוד האירופי. אירן תמכה בהתקוממות במצרים ב-2011 שהעלתה לשלטון את מוחמד מורסי. עתה היא קוצרת את היתרונות הכלכליים של בעל ברית איסלאמי חדש.

לארה"ב אירן גרעינית אינה מהווה איום קיומי

אבל גם לו הסנקציות נגד אירן היו נאכפות, הן לא היו משיגות את מטרתן: מנהיגות המכריזה כי היא מוכנה להקריב מיליונים מאזרחיה למען השמדתה של ישראל, לא תסבול משום ייסורי מצפון על הורדה זמנית של רמת המחייה של קורבנותיה העתידיים.

לכן, מה שאמרה הילרי קלינטון לאחרונה, כי סנקציות הן הדרך הטובה ביותר להביא את אירן לנטוש את שאיפות הגרעין שלה, הוא פשוט מגוחך וחסר כל היגיון. גם הכלה, במקרה של התגרענות אירן, אינה עומדת על הפרק. בעוד שהאיום בהרס הדדי מובטח הרתיע את ארה"ב ואת בריה"מ מפתיחה במלחמה, הרי שהרתעה כזאת אינה רלוונטית כשמדובר באיסלאמיסטים, היות שמלכתחילה הם אובדניים. מתקפה גרעינית מצד ישראל - כך הם מאמינים - תבטיח את הגעתם המהירה לגן העדן.

שום דבר, מלבד מתקפה צבאית הרסנית, לא ימנע מאירן להשיג את הפצצה.

לארה"ב יש היכולת הצבאית להשמיד את מתקני הגרעין של אירן. אך המועמד לנשיאות ברק אובמה לא יתקוף צבאית את אירן במהלך מסע-הבחירות שלו, ומה שמדאיג יותר מבחינתה של ישראל הוא כי לא סביר שאובמה כנשיא בכהונה שנייה יורה על תקיפה כזו. אחרי ככלות הכל, ארה"ב איבדה את מרבית בעלות-הברית שלה במזרח התיכון לטובת משטרים איסלאמיסטיים. מדוע אם כן להרתיע את אירן, כשזו כבר ממילא השיגה את מטרותיה להחליף את המשטרים הערביים הפרו-אמריקניים במשטרים איסלאמיסטיים?

טכנית, אירן גרעינית יכולה אומנם לחסום את מיצרי הורמוז, המהווה מעבר נפט עיקרי, ללא חשש מתגובה אמריקנית. אך צעד כזה יגרום לנזק כה גדול לכלכלת אירן, עד שהוא למעשה בלתי הגיוני בעליל. לכן, כפי שארה"ב הייתה מסוגלת לחיות עם בריה"מ גרעינית, היא יכולה לחיות כיום עם רוסיה, סין, פקיסטן וקוריאה הצפונית גרעיניות. אירן גרעינית אומנם תערער עוד יותר את האינטרסים של ארה"ב ואת כוחה, אך לא תהווה איום בלתי נסבל על ארה"ב.

לעומת זאת, פצצה אירנית כן מהווה איום קיומי על ישראל, ולישראל יש סיבות טובות לחשוד שהממשל האמריקני הנוכחי אינו דובר אמת כשהוא טוען כי כל האופציות למנוע מאירן להשיג את הפצצה מונחות על השולחן.

לאחרונה, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הכריזה כי אירן מעבירה את הייצור הגרעיני שלה אל מעבה האדמה ומכפילה את מספר הצנטריפוגות שהתקינה במתקנה הגרעיני בקרבת העיר קום. למרות שאירן מתקרבת לעבר "מרחב החסינות" שיהפוך את מתקני הדלק הגרעיני התת-קרקעיים שלה לחסינים מפני תקיפה, ממשל ארה"ב אינו מעביר למולות שום אולטימטום.

נראה אפוא כי לא רק שישראל נותרת בודדה במערכה מול אירן, אלא שממשל אובמה אף מנסה לבלום אותה. הערתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "מי שבקהילה הבינלאומית מסרב להציב קווים אדומים לאירן - אין לו זכות מוסרית לשים אור אדום בפני ישראל" הייתה ישר ולעניין.

ישראל כיום ניצבת לבדה בדיוק כפי שהייתה כאשר הכריזה על עצמאותה ב-1948, כשם שהייתה כאשר השביתה את חיל האוויר המצרי ב-1967 או הצילה שבויים יהודיים באוגנדה ב-1976. בכל המקרים האלה החליטה ההנהגה היהודית החלטה קשה שנראתה לכאורה בלתי הגיונית, אך נשענה על מה שמכונה בהכרזת העצמאות "צור ישראל".

להכריע הכרעות קשות וליטול סיכונים מחושבים - אלה הם תמציתה של מנהיגות. השנה החדשה תהיה מכרעת. מי ייתן שזו תיזכר כשעתו היפה של נתניהו.

ד"ר עמנואל נבון הוא מרצה באוניברסיטה ומועמד על משבצת העולים ברשימת הליכוד לכנסת ה-19.
תאריך:  21/09/2012   |   עודכן:  21/09/2012
עמנואל נבון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שעתו היפה של נתניהו?
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בתיה
21/09/12 21:48
 
שומר החומה
22/09/12 10:36
2
פקה!.וכך גם האירן
22/09/12 00:16
3
אליפז התימני
22/09/12 00:28
4
עברי
22/09/12 00:39
 
122אמיר
22/09/12 19:12
5
נאוה מטבריה
22/09/12 06:00
 
כל ההתנחלויות ?
22/09/12 18:32
6
אלי סימן
22/09/12 06:15
7
חשדנית
22/09/12 11:49
8
סתם אחד
23/09/12 08:44
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מספיק עם הרחמים! קראתי את טורו של גבי מירילשווילי בטור הדעות ב-ynet. לאחר מכן קראתי גם את הידיעה על הנהג הצעיר בנתניה שגרם לפציעתן הקשה של שתי נשים. וקראתי ושמעתי לפני פחות מחודש על שלוש המשפחות האומללות שנהרסו כשרוצח עם רישיון קיפד לשלוש נשים מהמשפחות האלה את פתיל חייהן. כתבתי על זה גם מספר פעמים גם בבלוג שלי. והידיעות ממשיכות להגיע, וכמותן של הידיעות רק עולה מיום ליום, על עוד נהגים שפוגעים ובורחים, רוצחים ונשארים חופשיים, בין אם בשגגה או בזדון, ואי-אפשר להמשיך כך.
21/09/2012  |  אודי בורג  |   מאמרים
לא ראיתי את הסרט על מוחמד ואינני מתכוון לראותו. ודאי לא קל להתמודד עם האיסלאם, ונכון שקשה למצוא דרך הגיונית לדו שיח עם האלימות והרצח שמשדרים מאמיניו בשמו של מוחמד: "דין מוחמד בסיף", אך אין כל ספק שסרט מהסוג הזה לא רק שהוא לא מתקן או משנה את התנהלותם של מאמיניו אלא מקצין שם עמדות. הוא גם לא תורם לשינוי משמעותי ביחס החברה המערבית כלפי מאמיניו. אין בפברוק וירטואלי ויזואלי פוגע משום תיקון או שינוי לטובה. ההיסטוריה הרחוקה והקרובה, העובדות של אתמול והיום הן הכלי דרכו ניתן לקבל מושג על הגישה וההתנהלות של חלק נכבד ממאמיניו הדומיננטיים של מוחמד, כשבמקביל בולטת שתיקתם של מאות מיליוני מאמיניו. למי שלא הספיקו מגדלי התאומים ו"קרבנות השלום" במקומותינו; הרצח הסיטונאי מסביב לגלובוס וההרג ההדדי של מאמיני מוחמד אלו את אלו בפקיסטן, אפגניסטן, לבנון, עירק, סודן, לוב, סוריה; ומלחמת עירק הסונית בראשות הרודן סדאם חוסיין באירן השכנה השיעית אחרי המהפך האיסלאמי של חומייני באירן, מלחמה בה נטבחו מעל מיליון מוסלמים משני הצדדים שארכה שמונה שנים תמימות משנת 2000 עד 2008. במלחמה הזו השתמשו העירקים בנשק כימי והאירנים - במתאבדים, כולל ילדים שנקראו ילדי המפתח על שום מפתח פלסטיק שהיה תלוי על צווארם, וזאת כדי לאפשר להם לפתוח את שערי גן העדן המובטח לאור הכנסתם לשדות המוקשים העירקים כדי שבמותם יבטיחו פיצוץ המוקשים ויצירת מעבר בטוח לחייל האירני והפצצות וירי רקטות מסיבי הדדי על מרכזי אוכלוסיה אזרחית. והחשוב לנו: נושא ה"פליטים" הפלשתינים. אחרי מלחמות בין מדינות, כולל המלחמות במאה העשרים, נעשו פעולות "טרנספר" - חילופי אוכלוסיות בין מדינות, ועל-אף המעמסה הכלכלית הן קלטו ושיקמו את הפליטים שהפכו לאזרחיהן לכל דבר ועניין. כך באירופה בין גרמניה לפולין וצ'כוסלובקיה, יון וטורקיה כך בהודו ועוד. יוצא מן הכלל - פליטי מלחמות ארצות ערב בישראל, זאת על-אף יוזמתן ומעורבותן של המדינות במלחמות, דהיינו אחריותן המעשית והמוסרית לסבלם, וזאת על-אף עוצמתן ומשאביהן הכלכליים. הן זנחו את אחיהם עניים ותלושים כפליטים מעל שישים שנה, וזאת בזמן שישראל קלטה מספר גדול יותר של פליטים מארצות ערב שהפכו לחלק אינטגרלי מאוכלוסייתה. למעשה בוצעו בפועל חילופי אוכלוסין של אנשים ורכוש בין מדינת ישראל לארצות ערב (הרכוש של היהודים עולה עשרות מונים על זה שהשאירו הערבים בישראל). מאות אלפי בני אדם נולדים זה 64 שנה למעמד של חוסר סטאטוס אזרחי. זו תופעה יחידה במינה בעולם. אין דוגמה אחרת בעת החדשה של פליטות העוברת בירושה שלושה דורות. אין להם בעיה לאמלל דור אחר דור כדי להשאיר פצע פתוח למאות אלפי בני אדם עשרות שנים, כשברורה להם לקובעי המדיניות הערביים ולכל אזרח ישראלי המשמעות האובדנית של החזרת הפליטים לתחומה של מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית.
21/09/2012  |  יוסי שחר  |   מאמרים
מערכת הבחירות בארה"ב בעיצומה. המועמדים מנחיתים מהלומות אלה על אלה. ההתלהטות בשיאה לקראת תאריך היעד. ארה"ב היא, כידוע, מדינת האפשרויות הבלתי נגמרות, ומכאן שאת תוצאות הבחירות הקרובות קשה לחזות. במקום אחד בטוח שהמועמד הרפובליקני, מיט רומני, כבר נצח: ישראל.
21/09/2012  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים

21/09/2012  |  אברהם הללי  |   מאמרים
חבורת הכשלונות המובילה את המדינה לקריסה (מה שנהוג לכנות "גדולי האומה", או אח"מים = אנשים חשודים מאוד, ובלעז VIP = Very Impotent People), יודעת מצוין לדקלם בעל-פה כמו תוכי חביב את הפתגם: "אין פתרון קסמים", אשר בפועל משמעותו קצרה אף יותר: "אין פתרון". לדקלם הם יודעים מצוין, מה שהם אינם יודעים זה איך לפתור את הבעיות. לא נורא, נעזור להם.
21/09/2012  |  אהרון שחר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il