|   15:07:40
דלג
  אבי דוידוביץ  
קרימינולוג, ניצב-משנה (בדימוס), מומחה בפרופילאות פלילית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

השר לבט"פ והמפכ"ל - <br>אנטומיה של קונפליקט מובנה

המפכ"ל יוחנן דנינו התבטא בפומבי כי מינוי קצינים בכירים במשטרה על-ידי השר אינו ראוי הוויכוח על מידת מעורבותו של השר בניהול המשטרה מתנהל לאורך כמה עשרות שנים התבוננות על מערכות היחסים בין השרים ובין המפקחים הכלליים מגלה קונפליקט מובנה על אחריות וסמכות את האגו אין צורך להזכיר כתבה ראשונה בסדרה
23/09/2012  |   אבי דוידוביץ   |   כתבות   |   תגובות
השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' והמפכ"ל יוחנן דנינו. מערכת יחסים רגישה [צילום: פלאש 90]

בראיון לכתבת הפלילים של קול ישראל, עדי מאירי, בערב ראש השנה תשע"ג (14.9.12) התייחס המפכ"ל בין היתר לסוגייה שנויה במחלוקת, בעלת שובל ארוך של "דם רע", והיא הסמכות הבלעדית הנתונה לשר לביטחון הפנים למנות את הקצונה הבכירה של משטרת-ישראל, ובראשם את הניצבים. רב-ניצב יוחנן דנינו אמר כי עמדתו בה הוא מחזיק מזה שנים רבות היא כי מינוי קצינים בכירים על-ידי השר הממונה, שהינו איש פוליטי, אינו ראוי. דנינו הדגיש כי את דעתו זו הוא מביע לא בהקשר השר הנוכחי, מר יצחק אהרונוביץ', אלא מתוך תפישת עולמו המקצועי והערכי.

דנינו נגע באחד מקצות העצבים הרגישים ביותר במערכות היחסים בין מפכ"ל המשטרה ובין השר הממונה עליו. ניתן להניח כי גישה זו אינה מקובלת על השר לביטחון הפנים, ועל כן ראוי דנינו לשבח על כי הביע את עמדתו זו בפומבי, בלשון המעטה ומכובדת מצד אחד ובלי כחל ושרק מצד שני.

ככלל, היחסים בין השר הממונה ובין מפכ"ל המשטרה הם מורכבים ולפעמים גם טעונים. במידה רבה ניתן לומר כי הקונפליקט בין השר ובין המפכ"ל הוא מובנה ומועצם בהתאם לנסיבות ולאישיותם. המאבק הוא על משאבים, ובכלל זה סמכויות, ועל אחריות. כל צד מבקש לשלוט במרב המשאבים, אך להטיל את האחריות - בראש ובראשונה לכישלונות - על זולתו.

בכתבות אלו נסקור כמה מערכות יחסים בין שר למפכ"ל וננסה להסיק מהן מסקנות לגבי המאפיינים של יחסים אלו, על-מנת שנוכל לגבש עמדה על הנורמות הראויות בכל הנוגע למהות הסמכות למנות קצינים בכירים במשטרת-ישראל, קרי: השר - כפי שהיא היום, או המפכ"ל - כפי שגורס רב-ניצב יוחנן דנינו.

יוסף בורג ז"ל והרצל שפיר יבל"א
המפכ"ל הרצל שפיר. שנה בלבד
[יעקב סער/לע"מ]

הרצל שפיר היה המפכ"ל הראשון והאחרון, לפי שעה, שהוצנח לתפקיד מבלי ששירת קודם לכן במשטרת-ישראל. שפיר היה אלוף מוערך בצה"ל ואף התמודד על כס הרמטכ"ל. כמפכ"ל, הוא נאלץ לסיים תפקידו בתוך שנה מהיום שקיבל את הפיקוד על המשטרה, בשנת 1980, על-רקע משבר אמון כבד שהתגלע בינו ובין השר הממונה עליו, ד"ר יוסף בורג ז"ל. שפיר טען כי הוא הודח בגלל "תיק אפרסק". תיק אפרסק היה תיקייה שהכילה מספר ידיעות על שחיתויות שנקשרו באישים שהיו מזוהים עם המפד"ל, מפלגתו של ד"ר בורג המנוח. יודעי-דבר יודעים לספר כי היחסים בן האישים הגיעו לפיצוץ עוד קודם לכך.

בסוף שנות ה-70 ובתחילת שנות ה-80 הייתה משטרת-ישראל כפופה למשרד הפנים. כשנבחר מנחם בגין ז"ל לעמוד בראש ממשלת "המהפך" (1977), הוא יישם את תפישתו הדמוקרטית כי מיניסטריון כמשרד המשטרה, שאין לו אח ורע באף לא מדינה "מערבית" אחרת, אינו ראוי שיתקיים במדינה דמוקרטית. בכל הדמוקרטיות כפופה המשטרה למיניסטריונים כמו משרד המשפטים ומשרד הפנים. על כן הוא החליט לבטל את משרד המשטרה ולהכפיף את כל הגופים שהיו במסגרתו ובראשם משטרת-ישראל ושירות בתי הסוהר למשרד הפנים, שבראשו כאמור עמד ד"ר יוסף בורג ז"ל.

החלטה זו, שבאה מתפישת עולם נאורה, המציבה את שלטון החוק כערך בפני עצמו, נבעה גם מתמימות וממידה של קוצר ראות. בשנת 1984 הוקם מחדש משרד המשטרה (השר חיים בר-לב המנוח). ברבות הימים בלע המשרד - שבשנת 1995 שינה שמו למשרד לביטחון הפנים - שני גופים שהיו במשרד הפנים: אגף רישוי כלי ירייה ושירות הכבאות וההצלה, ואף צימח גופים חדשים כמו הרשות להגנה על עדים מאוימים.

בימים בהם הייתה המשטרה כפופה לשר הפנים, מינה השר בורג את מר יעקב מרקוביץ' לראש אגף המשטרה במשרדו. כך נוצר מצב מביך בו המפכ"ל היה כפוף לפקיד בכיר שאפילו אינו מנכ"ל המיניסטריון אליו הוא כפוף. למפכ"ל הרצל שפיר מציאות זו לא הייתה קלה ורק הוסיפה לניכור שנוצר בינו ובין השר הממונה.

משה שחל ויעקב טרנר
המפכ"ל יעקב טרנר. עימות משפטי
[יעקב סער/לע"מ]

שני טיטנים שהתנגשו זה בזה היו משה שחל ויעקב טרנר. שחל, פוליטיקאי ותיק ומנוסה עוד מהיום הראשון שנכנס לפוליטיקה ומשפטן בעל שם, היה שר המשטרה (1995-1992) והשר לביטחון הפנים (1996-1995). טרנר, טייס קרב רב בעל עבר מרשים של לחימה ופיקוד בחיל האוויר, שגויס למשטרה בדרגת ניצב, כיהן כמפכ"ל בין השנים 1993-1990.

בתאריך 15.2.1993 הודיע השר שחל למפכ"ל טרנר כי עליו לסיים את תפקידו לאלתר. ביום הקודם התפרסמו בתקשורת ידיעות על כי מזכ"ל מפלגת העבודה, מר ניסים זוילי, נפגש עם טרנר והציע לו לרוץ לראשות עיריית תל אביב מטעם מפלגת העבודה. שחל טען כי מרגע זה נעשה טרנר ל"מפכ"ל פוליטי" והחליט מיד להדיחו.

טרנר, לעומת זאת, טען כי שחל מבקש להיפטר ממנו כי סירב לבקשתו המפורשת של שחל, להחליף את צוות החקירה בפרשת אריה דרעי, מהלך שהיה פוגע אנושות בחקירה. העימות בין השניים הגיע למבקרת המדינה, מרים בן פורת ז"ל, אשר התבקשה להכריע בסוגייה. בתום בדיקתה היא העדיפה את גרסתו של שחל על פני טרנר. טרנר מיהר לעתור לבג"ץ וזכה, בעיקר בגלל פגמים שנפלו בהליך הבדיקה של בן-פורת, ובעיקרם העובדה כי ממצאי הבדיקה לא הועברו לטרנר להתייחסותו, לפני פרסומם. הקרב בין השניים הוכרע לכאורה בשדה המשפטי. כל צד טען שניצח.

אביגדור קהלני ואסף חפץ
המפכ"ל אסף חפץ. ללא הארכה
[יעקב סער/לע"מ]

מפכ"ל נוסף שמצא עצמו מתעמת עם השר הממונה עליו היה אסף חפץ (1997-1994). השר לביטחון הפנים היה תת-אלוף (במיל.) אביגדור קהלני. היחסים בין שני האישים היו מורכבים ולא פעם הגיעו לעימות. כך למשל היה כאשר אסף חפץ רצה למנות את ניצב סנדו מזור לראש אגף החקירות וקהלני התנגד, עד שהתרצה, בגלל עמדתו התקיפה והבלתי מתפשרת של חפץ.

נקודת שבר נוספת ביחסים ביניהם נוצרה ככל הנראה בעטייה של החקירה בפרשת מינויו של רוני בר-און ליועץ המשפטי לממשלה. בפרשה זו נחקרו כחשודים מספר אישים רמי-מעלה וביניהם אריה דרעי (שר לשעבר), אביגדור ליברמן (מנכ"ל משרד ראש הממשלה), צחי הנגבי (שר המשפטים) ובנימין נתניהו (ראש הממשלה). הנחרצות שגילתה המשטרה בחקירה זו הייתה כנראה לצנינים בעיני רבים. בתוך כך פנה השר קהלני לאנשי משטרה, ביניהם החוקרים בפרשת בר-און, ואמר להם כהאי לישנא: "האמת חשובה. אם אין כלום, אל תמציאו. אם יש - תחשפו".

ראוי להבהיר, השר לביטחון הפנים מצא לנכון להזכיר לחוקרים, שעמדו לקראת סיום החקירה בתיק שעסק בחשדות לשחיתות ציבורית חסרת-תקדים, כי האמת חשובה וכי אל להם להמציא אותה, היינו לבדות ראיות או לזייף מסמכים! במילים אחרות, מבחינת השר קהלני היתכנות כי צוות חקירה, הכפוף ישירות לראש אגף החקירות, יעשה מלאכתו פלסתר היא אפשרית בהחלט. לא זו אף זו, השר קהלני מצא לנכון להעביר את המסר הנואל הזה לא בפורומים פנימיים סגורים, אלא דווקא בכינוס אליו הוזמנו גם עיתונאים רבים. נראה כי חשוב היה לו כי מאזיניו יהיו גם כאלו שאינם משרתים במשטרה, אלא במקומות אחרים.

בהמשך יטען השר קהלני כי שמע על המלצות המשטרה בסיום חקירה זו אך מהתקשורת, והאשים את המפכ"ל בדיווח לא תקין אליו.

אסף חפץ, שקיווה כי כהונתו כמפכ"ל תוארך במספר חודשים, עד אחרי יום העצמאות ה-50, בדומה להארכה שזכה מקבילו בצה"ל, הרמטכ"ל רב-אלוף אמנון ליפקין-שחק, אולץ לסיים כהונתו בסוף שנת 1997, מבלי שזכה להארכה של מספר חודשים שציפה לקבל.

פרופ' שלמה בן-עמי ויהודה וילק
המפכ"ל יהודה וילק
[עמוס בן-גרשם/לע"מ]

מערכת יחסים בעייתית נוספת שהתקיימה בין מפכ"ל ובין השר הממונה עליו הייתה בעת שיהודה וילק שירת כמפכ"ל (2000-1998) ופרופ' שלמה בן-עמי כיהן כשר לביטחון הפנים (2001-1999). אירועי אוקטובר 2000, המהומות הקשות שפרצו במגזר הערבי, וועדת החקירה הממלכתית שהוקמה בעטיין, חשפו מערכת יחסים עכורה בין מפכ"ל חזק ודעתן ובין פוליטיקאי שהמשרד האחרון שהוא רצה לעמוד בראשו - אם בכלל - היה המשרד לביטחון הפנים. ראש הממשלה אהוד ברק, שככל הנראה ביקש להחליש את בן-עמי שהלך וזהר בשמי הפוליטיקה הישראלית, מינה אותו לשר לביטחון הפנים כדי להבטיח את התרסקותו הפוליטית של הפרופסור השנון להיסטוריה.

לשר שלמה בן-עמי היו טענות קשות נגד המשטרה ובעיקרן כי לא קיבל דיווחים כראוי, הן בכל הנוגע למוכנות משטרת-ישראל להתמודד עם הפרות סדר, והן לגבי מהלכים שהתרחשו במהלך ההתנגשויות בין האזרחים הערבים ובין כוחות הביטחון. "ועדת אור", ועדת החקירה הממלכתית לבירור ההתנגשויות בין כוחות הביטחון לבין אזרחים ישראלים, באוקטובר 2000, מצאה ליקויים בתפקודו של בן-עמי והמליצה כי לא יחזור למלא את תפקיד השר לביטחון הפנים. לגבי המפכ"ל וילק, הוועדה קבעה כי הוא נכשל בשורה של עניינים, והמליצה כי לא ימלא תפקידים בתחום ביטחון הפנים. המלצות הוועדה ניתנו אחרי ששני האישים סיימו את כהונתם. וילק לא תכנן לשוב ולעסוק בביטחון פנים, בן-עמי לא העלה על דעתו לחזור למיניסטריון ממנו יצא מוכה וחבול פוליטית.

תאריך:  23/09/2012   |   עודכן:  23/09/2012
אבי דוידוביץ
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השר לבט"פ והמפכ"ל - אנטומיה של קונפליקט מובנה
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עולמיים
24/09/12 08:46
2
משל המשטרה
24/09/12 09:04
3
ובדימוס
24/09/12 09:14
4
יש אנשים ספציפי
24/09/12 11:40
5
כשלון ששמו דנינו
24/09/12 11:55
6
צנרת ההדלפות
24/09/12 16:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לא להאמין, אבל יוני רכטר אוטוטוט כבר בן 61. אני זוכרת אותו בתחילת שנות ה-70, כשעוד היה חבר בלהקת 'כוורת' ומוסיקאי צעיר ומבטיח....מאז חלפו כבר 40 שנים, (איך הזמן טס), ורכטר לא רק שפרע את השטר, אלא הפך לאחד היוצרים הבולטים והמוערכים שהטביעו חותם על המוזיקה הישראלית. 40 שנה שהוא מנפק לנו לחנים יפהפיים שבשמיעה ראשונה לא לגמרי קליטים, אבל אחר כך אתה מוצא עצמך מזמזם אותם שוב ושוב.
23/09/2012  |  שוש מיימון  |   כתבות
אור-אל ביילנסון, מתנהג כמו פרופ' באקדמיה, כשמשוחחים אתו באינטרנט אי-אפשר להאמין שזהו נער שלומד בתיכון מהרצליה. את רוב שעות הפנאי הוא מבלה מול האינטרנט ועוסק בתרגום יצירות מן השפה הערבית. הכרתי את אור-אל דרך ד"ר שונית שחל-פורת, חוקרת תרבות יפן. היא פנתה אליי באחד הימים דרך הפייסבוק וביקשה שאשוחח עם הנער המחונן מהרצליה, שעוסק בחקירת ובגילוי אוצרותיה של השפה הערבית.
23/09/2012  |  שושנה ויג  |   כתבות
מזג האוויר בריגה, בירת לטביה, מתעתע. הטמפרטורות ביום קיץ רגיל גבוהות למדי, אך תמונת השמיים משתנה במהירות. לשעה קלה בהיר לחלוטין, ומיד לאחר מכן עננים וגשם. טוב ללכת ברחובות, בעיקר ברחובות העיר העתיקה, היפהפייה. טוב ונעים גם לשבת בבית קפה כלשהו וליהנות מעוגות טעימות בטעם של פעם.
23/09/2012  |  יוסי אחימאיר  |   כתבות
רוב האירועים בחיינו הם תוצאה של תהליכים, קצרים או ארוכים, אבל תהליכים ולא אירועים נקודתיים ומהפכים דרמטיים. כך בחיינו האישיים: זוגיות מובילה לחתונה, השכלה מובילה לקריירה וכן הלאה. כך בחייהן של אומות: מנפילתן של אימפריות ועד לתקומתן של מדינות, ממלחמות עקובות מדם ועד שלום חם. וכך גם בחייהם של עסקים: הצלחה היא תוצאה של תהליך וכישלון הוא תוצאה של תהליך.
23/09/2012  |  איתמר לוין  |   כתבות
ההבנה כי המשטר האירני מהווה סכנה לעולם ואסור שיחזיק נשק גרעיני מחלחלת לאחרונה בארה"ב. לא כולם יכולים להציב קווים אדומים, לערוך מבצעים צבאיים או לשתק תחומי כלכלה חיוניים למשטר, אולם יש שמשתדלים לעשות כל מאמץ כדי למנוע מטהרן לנהל את העסקים כרגיל. צעדים שבהם נקטו ראשי מדינת מרילנד שבחוף המזרחי של ארה"ב, הגובלת בוושינגטון הבירה, הם דוגמה למאמץ מסוג זה.
23/09/2012  |  אריה גלוזמן  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il