בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
תפילת "כל נדרי" הפותחת את תפילת יום הכיפורים זכתה לגירסאות ולעיבודים רבים מכל גווני הקשת של הדת והעולם. אני התרגשתי בפעם הראשונה כששמעתי את ניל דיימונד בסרט "זמר הג'אז". להלן נוסחים נוספים שונים ומרגשים לתפילה העוצמתית
|
"מתירין להתפלל את העבריינין" [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
תפילת "כל נדרי" פותחת את תפילת ערבית של יום כיפור. התפילה כוללת הכרזה על ביטול נדרים ושבועות שנדרו ונשבעו ציבור המתפללים. לא ידוע זמן חיבורה של התפילה אך כנראה שחוברה בתקופת הגאונים. התפילה נאמרת בארמית, שפה שהייתה שגורה בפיהם של רבים מהתקופה ההיא. תפילת "כל נדרי" מנוסחת בלשון יבשה שאינה דומה לשאר קטעי התפילה המוכרים לנו. כאילו הייתה זו "הצהרה משפטית". אולי משום תוכנה: ביטול הנדרים והשבועות שנדרנו ונשבענו כדי לפתוח דף חדש בשנה החדשה, בערב היום הקדוש – יום הכיפורים.
|
"כל נדרי" בקולו של ניל דיימונד
|
|
|
|
לתפילת כל נדרי התוודעתי באופן אישי יותר ומרגש, בסרט שראיתי לפני שנים רבות – "זמר הג'אז" עם ניל דיימונד (יהודי, כמובן). הסיפור הקלאסי והמוכר מכל מיני מקומות: נער יהודי מוכשר מבית חרדי הפורש לו לתהילה בחוץ. ופינאלה מדהימה בביצוע "קול נדרי" בקולו המדהים של ניל דיימונד.
|
"כל נדרי" בקולו של אל ג'ולסון
|
|
|
|
ביצוע דומה אפשר לשמוע גם בגרסה הישנה והמקורית של הסרט "זמר הג'אז" עם אל ג'ולסון (גם הוא יהודי) וגם לראות קטע קצר מהסרט - ליהנות ולהתרגש. לתפילת כל נדרי נעשו ביצועים רבים. המנגינה המיוחדת והמרטיטה, והמילים הנוגעות, משכו זמרים וזמרות מכל קצות הדת והעולם לבצע קטע זה. והנה עוד כמה ביצועים יפים שמצאתי בסגנונות שונים:
|
קול ענק: החזן ישראל זינגר
|
|
|
|
|
ביצוע יפה בפשטותו של מרדכי בן-דוד
|
|
|
|
|
שי אברמסון והתזמורת הקאמרית בניצוח אלי יפה
|
|
|
|
|
|
|
החזן הרב יהושע לוי, ראש ישיבת עטרת הלויים ובנו של המקובל הרב ליאון לוי, דקות לפני התקדש יום הכיפורים תשע״ב, בישיבת אור יוסף בחדרה בראשותו של הגאון רבי שמעון ביטון שליט״א
|
▪ ▪ ▪ |
ולמי שלא מצליח להבין את כל המילים – אחד מהנוסחים של תפילת כל נדרי: "בישיבה של מעלה ובישיבה של מטה, על דעת המקום ברוך הוא ועל דעת הקהל הקדוש הזה אנו מתירין להתפלל את [נוסח אחר: עם] העבריינין. כל נדרי ואסרי ושבועי ונדויי וחרמי וקונמי וקונחי וקונסי, די נדרנא ודי אשתבענא ודי נדינא ודי חרמנא ודי אסרנא על נפשתנא. מיום הכיפורים שעבר עד יום הכיפורים הזה שבא עלינו לשלום. [יש מוסיפים, בעיקר בקהילות הבלקן וטורקיה, ופחות במערב אירופה: ומיום הכיפורים הזה עד יום הכיפורים שיבוא עלינו לשלום.] נדרנא לא נדרי, ושבוענא לא שבועי, ונידויינא לא נדויי, וחרמנא לא חרמי, ואסרנא לא אסרי. כלהון אתחרטנא בהון. יהא רעוא די יהון שביתין ושביקין, לא שרירין ולא קיימין. ונסלח לכל עדת בני ישראל ולגר הגר בתוכם כי לכל העם בשגגה. ונאמר – אמן!"
|
|
תאריך:
|
24/09/2012
|
|
|
עודכן:
|
25/09/2012
|
|
ציפורה בראבי
|
|
פרשת "וילך" ייחודית ביותר מן ההיבט הטכני, כמו גם מן ההיבט התוכני. טכנית, מספר הפסוקים הוא הקטן ביותר (30) מבין 54 פרשיות התורה ולעולם תיקרא לפני ראש השנה כ"פרשה מחוברת" לפרשת "נצבים" או כ"פרשה נפרדת" בין ראש השנה ליום הכיפורים ב"שבת שובה".
|
|
|
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - הנפילה, הצבא מתעמר בדתיים, כמעט הוכה, בהמתנה, אשר ביקר בארץ, טיולי החג ואגדות-עם גמר חתימה טובה
|
|
|
בג"צ 681/12 גרינשפן ואח' נגד היועץ המשפטי לממשלה, לא ייכנס לרשימת פסקי הדין הנבחרים, המובילים, של בית המשפט העליון בראשות הנשיא אשר גרוניס. צדק והיגיון לא היו כאן. הרתעה לא הייתה ולא הוראה עתידית מעשית. מילים חסרות מעש, כגון "עונש קל, היה ניתן לפעול אחרת", הן חסרות משמעות לאור התוצר הסופי, המאכזב, המשאיר את המשפחה עם ילדה משותקת לכל החיים, ללא מענה משפטי הרתעתי עתידי מספק ומנחם.
|
|
|
לי יש נקודת מבט קצת שונה. זה לא מעריב - אם כל חטאת על-פי הארץ.זה גם לא "ישראל היום", האשם העיקרי בדלדול התפוצה של ידיעות-מעריב. הטענה שהעיתון הנו "חינמון" נכונה אולי, אבל לא משכנעת. גם כל מהדורות האינטרנט חינמוניות. גם ערוץ 2,10 מבחינת הצרכן הינם חינמיים. הם חיים מפרסומות, אז מה כאן רע?
|
|
|
ב-26 במרץ 1979 נחתם הסכם השלום בין מדינת ישראל לרפובליקה הערבית של מצרים. ההסכם שנחתם, על בסיס הסכמי קמפ-דויד ב-17 בספטמבר 1978, הינו קצר ותכליתי, וכולל בסך-הכל תשעה סעיפים ושלושה נספחים, כאשר רובו עוסק בסידורי ביטחון, סימון הגבול ובהיותו יריית הפתיחה, במובן החיובי, לשלום כולל וצודק במזרח התיכון.
|
|
|
|