|   15:07:40
דלג
  אלישיב רייכנר  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

"חנן היה הדינמו של כל העלייה"

45 שנים לאחר העלייה על הקרקע, שלושה מ"ילדי כפר-עציון" מספרים על הקמת הקיבוץ מחדש ועל חלקו המרכזי של חנן פורת בחזרה לכפר ובביסוסו. שנה למותו
24/09/2012  |   אלישיב רייכנר   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
חנן פורת. שנה לפטירתו [צילום: פלאש 90]

החזון של חנן
סימה גיליס: "אני זוכרת שאחד מנהגי ההסעות של ילדינו, שהתגורר ביישובי חבל עדולם, לא התקבל לאחד היישובים בגוש ואמרתי לעצמי איך יכול להיות שלא מקבלים אותו. אם היינו עומדים בחזון של חנן ונותנים לכל מי שרוצה להצטרף, ההרים פה היו מתמלאים ביהודים כבר מזמן"

כחצי שנה לפני מלחמת ששת הימים הגיע יהושע אלטמן (שייע), חייל משוחרר מקיבוץ יבנה, לישיבת 'מרכז הרב' כדי ללמוד בה כמה חודשים. אלטמן היה בן חמש כשפונה עם אמו מביתם בכפר-עציון במהלך מלחמת השחרור. אביו יעקב פיקד על הכוחות בגוש בימי הלחימה האחרונים ונהרג בקרב האחרון, ערב הקמת המדינה. ב'מרכז הרב' שמח שייע לפגוש שני בחורים נוספים מ"ילדי כפר-עציון" של 48'.

אחד מהם היה יעקב גל, שהגיע לישיבה חודשים ספורים קודם לכן. השני היה חנן פורת, שכבר היה אז תלמיד ותיק בישיבה ואחד המקורבים ביותר לראש הישיבה הרב צבי יהודה קוק. ערב אחד השתתפו השלושה בשיעור בביתו של הרב דוד הכהן, "הרב הנזיר". במהלך השיעור הזכיר הרב את כפר-עציון והתלמידים סיפרו לו שבשיעור נוכחים שלושה מילדי הקיבוץ. הרב הנזיר התרגש וסיפר לשלושה על ביקוריו בקיבוץ ועל שיעורי התורה שהעביר שם. בחזרה מהשיעור לישיבה שוחחו השלושה על השיבה לכפר. "דיברנו על כך שעלינו להכין את עצמנו לחזור לכפר-עציון, אף שלא חשבנו שתוך חודשים ספורים תפרוץ המלחמה", מספר אלטמן. "השיבה הייתה תמיד בתודעה שלנו, לאורך כל השנים".

חצי שנה לאחר מכן, ביום הזיכרון לחללי צה"ל, נפגשו ילדי כפר-עציון כמדי שנה באזכרה לחללי גוש עציון בהר הרצל בירושלים. בליל יום העצמאות הם נסעו לחגוג בישיבת 'מרכז הרב', שם נשא הרב צבי יהודה קוק את דבריו המפורסמים על "חברון שלנו" ועל "שכם שלנו". למחרת טיילה החבורה בהרי ירושלים ובשעת צהריים עלתה ל'יד קנדי' כדי להשקיף משם על חורבות גוש עציון. אחד הנוכחים אמר לחבריו: "עם ישראל חיכה 1,900 שנה כדי לחזור לארץ. אנחנו המתנו 19 שנים והגיע הזמן שנחזור הביתה". שלושה שבועות לאחר מכן פרצה מלחמת ששת הימים, גוש עציון שוחרר והגשמת החלום של ילדי כפר-עציון נראתה קרובה מתמיד. העלייה בפועל לכפר-עציון התקיימה ארבעה חודשים מאוחר יותר, בכ"ב באלול תשכ"ז.

במלאת 45 שנים לעלייה כינסנו בשבוע שעבר שלושה מ"ילדי כפר-עציון" שנמנו על השבים לגוש כדי לשחזר את העלייה ולדבר על החלק המשמעותי שהיה בה לחנן פורת ז"ל, שבימים אלה מלאה שנה לפטירתו.

תפילות ראש השנה בקיבוץ

סימה גיליס הייתה בת תשעה חודשים כשפונתה כתינוקת מכפר-עציון במהלך מלחמת השחרור. אביה, יהודה לחוביצקי (לביא), נפצע בשיירת העשרה בכ"ח בכסלו תש"ח ובשל פינויו לבית חולים בירושלים הוא לא נכח בקרבות האחרונים בגוש. גיליס, שגדלה עם מרבית ילדי כפר-עציון בגבעת-עלייה ביפו, התחנכה כל השנים על חזון השיבה לגוש. הבשורה על שחרור הגוש תפסה אותה כחיילת לקראת סוף השירות בגרעין הנח"ל בניר-עציון. שבוע לאחר המלחמה היא כבר מיהרה לבקר במקום עם אחיה יובל. יוחנן בן-יעקב היה בן שלוש כשנפל הגוש. אביו, יעקב קלפהולץ, נהרג בקרב האחרון. דודו שלמה קלפהולץ נהרג בשיירת העשרה. הבשורה על שחרור הגוש הגיעה אליו בקיבוץ עלומים שבנגב המערבי. בן-יעקב נמנה על הגרעין שהקים את הקיבוץ ובמלחמה נשאר להגן על היישוב שהיה קרוב לחזית הקרבות ברצועת עזה. מיד כששמע על שחרור הגוש ביקש ממפקדיו להשתחרר, ויום למחרת המלחמה כבר סייר בין חורבות כפר-עציון.

את שייע אלטמן תפסה הבשורה בדרכו מחזית הדרום לחזית ברמת הגולן. אלטמן כבר היה אז מאורס לבת קיבוץ יבנה וחבר הקיבוץ. ברגע שקיבל יום חופש משירות המילואים שלו גם הוא מיהר לחפש את שרידי הכפר הנטוש.

שלושים יום לאחר המלחמה נפגשו בני הדור השני בהר הרצל, באזכרה לחברם מאיר שנור שנפל בקרב על גבעת התחמושת. בתום האזכרה הם החליטו להקים ועדה שתוביל באופן מעשי את החזרה לגוש. היה ברור להם שחוזרים לכפר-עציון. השאלה הייתה רק איך ומתי. מי שריכז את הוועדה היה חנן פורת. "לחנן היה חזון מאוד ברור ומדויק", מספר בן-יעקב. "יומיים לאחר המלחמה הוא כבר ידע בדיוק מה הוא רוצה וזה לא היה רק כפר-עציון. הוא מהיחידים שהייתה להם תמונה מגובשת על התיישבות בכל יהודה ושומרון, ובאופן טבעי הוא היה האדם הכי מרכזי בסיפור".

פורת החל להפיץ מכתבים בין החברים כדי לבדוק מי ומי ההולכים, ובינתיים התברר שהממשלה בראשותו של לוי אשכול לא ששה לאפשר את העלייה. שר הביטחון משה דיין המתין לטלפון ממלך ירדן כדי לדון עמו בעתיד השטחים ששוחררו ובינתיים התייחס בזלזול לתוכניות של פורת וחבריו. גם הקיבוץ הדתי היה מסויג באותו שלב מעלייה מחודשת לגוש וכך גם תנועת בני עקיבא. בתחילת חודש אלול התכנסו החברים לשבת משותפת במרכז-שפירא שבמועצה האזורית שפיר. באותה שבת התקיימו דיונים בנוגע לעלייה, והתפתח ויכוח בין החברים בשתי סוגיות. הוויכוח הראשון היה האם כפר-עציון יוקם מחדש כקיבוץ או כיישוב קהילתי. יוחנן בן-יעקב תמך בהקמת קיבוץ. "טענתי שההורים שלנו הקימו פה קיבוץ מתוך תפיסה ערכית חברתית, ולכן אם הולכים בעקבותיהם צריכים להקים קיבוץ. חנן חלק עליי וחשב שצריך להקים יישוב ללא הגדרה כי מבחינתו המטרה הייתה שיגורו כאן כמה שיותר יהודים".

הוויכוח השני נסב סביב השאלה האם לעלות לגוש מיד, גם ללא אישור הממשלה, וגם בסוגיה זו היו בן-יעקב ופורת משני צדי המתרס. "חשוב לי לומר שלדעתי זה לא היה הוויכוח שעליו התווכחו אחר כך בגוש אמונים במשך עשרים שנה", הוא מבהיר. "אני טענתי שבמקרה של כפר-עציון ההורים שלנו נפלו פה למען הגנת מדינת ישראל ולכבודם המדינה צריכה להקים את הבית הזה מחדש. אם נעשה את זה כגנבים במחתרת זו תהיה פגיעה בזיקה העמוקה שלהם גם לאזור הזה וגם למדינה. חנן אמר שצריך לעלות בכל מקרה, גם ללא אישור. חשוב להבהיר שאף אחד מאיתנו לא התכוון לוותר לגמרי על העלייה". בסיומה של השבת התקיימו הצבעות בשתי הסוגיות ובשתיהן התקבלה עמדתו של יוחנן בן-יעקב. "חנן הפסיד בשתי ההצבעות אבל בלעדיו כל זה לא היה קורה", אומר בן-יעקב. "לימים הוא הודה לי בשני הדברים".

ימים ספורים לאחר מכן תואמה פגישה של הוועדה עם ראש הממשלה לוי אשכול. חנן פורת נשא דברים נרגשים בשם החברים ואשכול הגיב בתגובה המפורסמת: "נו קינדערלך, אם אתם רוצים לעלות, תעלו". פורת לא הרפה וביקש שהעלייה תהיה עוד לפני ראש השנה. "אשכול רצה לתת רק תשובה עקרונית", אומר אלטמן. "אבל חנן לחץ ואמר לו אנחנו רוצים להתפלל בימים הנוראים בכפר-עציון. הוא רצה אישור לעלייה מידית". "חנן אמר לאשכול", מוסיף בן-יעקב, "בראש השנה אתה תתפלל בקיבוץ שלך בדגניה ואנחנו רוצים להתפלל בקיבוץ שלנו, כפר-עציון". אשכול נעתר לבקשה והורה מיד לראש מחלקת ההתיישבות רענן ויץ לסייע לחברים לעלות.

בן-יעקב מדגיש שלא כל הממשלה תמכה בעלייה לכפר-עציון. "שר החוץ אבא אבן עדיין התנגד. הוא אמר באו"ם שמדובר בהיאחזות צבאית ולא אזרחית וכדי לבטא זאת הוא שלח לכאן שלט עם הכיתוב: 'היאחזות נח"ל כפר-עציון'. אנחנו מצדנו באנו לכאן כאזרחים במלוא מובן המילה. חנן תמיד היה מספר שלקחו את השלט של אבא אבן ועשו ממנו מנקה לנעליים...".

כמה שיותר יהודים
הלווייתו של חנן פורת [צילום: פלאש 90]

העלייה בכ"ב באלול תשכ"ז הייתה גדולה ומתוקשרת אבל החברים מספרים שלמרות אלפי האנשים שהיו נוכחים בטקס, בערב לא נשאר על ההר אפילו מניין. יוחנן בן-יעקב הצטרף לקיבוץ בערב ראש השנה אבל המשיך במקביל לרכז את ענף הלול בקיבוץ עלומים. שייע אלטמן המתין עד שיסתיים קטיף הכותנה בקיבוץ יבנה, ואז, לאחר החגים, הצטרף עם אשתו הטרייה לקיבוץ. סימה גיליס הצטרפה לחבריה בכפר-עציון רק לאחר סיום לימודיה, אבל בכל חופשה התייצבה בקיבוץ כדי לשאת בעול. מי שהתמסר כולו ליישוב הגוש מחדש היה חנן פורת שמוּנה תוך זמן קצר למזכיר הקיבוץ. "חנן היה פה מההתחלה", מספר בן-יעקב. "הוא היה הדינמו שהוביל את כל התהליך הזה. הוא ראה בכל העניין הזה שליחות ברמה הכי גבוהה שאדם יכול לדמיין. זה מסביר את העובדה שהוא היה מסוגל במשך שנים לחזור הביתה בשעה שתיים לפנות בוקר ולצאת שוב בשש בבוקר. אפשר היה לראות ששום דבר לא יכול לעצור אותו".

"אני הייתי משתגעת כשהוא היה חוזר לפעמים בארבע לפנות בוקר", מוסיפה סימה גיליס. "לא הבנתי איך אפשר לחיות כך ולעבוד כך יום אחרי יום. לדעתי, המסירות שלו התחזקה אפילו עוד יותר אחרי שהוא נפצע במלחמת יום הכיפורים".

גם לאחר שהוקם הקיבוץ המשיכו הדיונים בין חבריו על אופיו ועל עתידו, כשחנן פורת הוא הדוחף העיקרי לפתיחת השורות. כבר באחת האספות הראשונות העלה פורת לדיון את צירופן של ארבע משפחות מבוגרי ישיבת 'מרכז הרב' לקיבוץ. "אספת החברים לא הסכימה מכיוון שהיה מדובר במשפחות עם ילדים", מספר בן-יעקב. "מדובר היה בימים ראשונים ולא רצו לקחת אחריות על הילדים". גם בהמשך פעל פורת להרחבה בכל דרך של הקיבוץ. "חנן אמר שלכפר-עציון יתקבל כל מי שלא שותה נפט ולא אוכל מסמרים", מחייך בן-יעקב. "העיקרון שלו היה להביא מקסימום יהודים ליהודה ושומרון. אני הסכמתי איתו בעיקרון לגבי יישובים אחרים, רק חשבתי שקיבוץ לא יכול להיבנות כך".

"הוא הצליח להגשים את החזון שלו, אבל בשלבים", מוסיף שייע אלטמן. "גם כשהוא היה נכשל בהשגת מטרה מסוימת הוא היה מנסה דרכים עוקפות כדי להגיע אליה".

סימה גיליס מביעה צער על כך שהיישובים בגוש עציון לא פעלו בהתאם לחזונו של פורת. "החזון שלו היה שיהיו ביהודה ושומרון כמה שיותר יהודים ושייתנו לכולם להצטרף, ולצערי אני לא חושבת שפעלנו בכיוון הזה. אני זוכרת שאחד מנהגי ההסעות של ילדינו, שהתגורר ביישובי חבל עדולם, לא התקבל לאחד היישובים בגוש ואמרתי לעצמי איך יכול להיות שלא מקבלים אותו. אם היינו עומדים בחזון של חנן ונותנים לכל מי שרוצה להצטרף, ההרים פה היו מתמלאים ביהודים כבר מזמן". יוחנן בן-יעקב חולק על גיליס. "בעיניי זה חוסר הבנה עמוקה של מה זו התיישבות. להבנתי, מאחורי הדיון הזה מסתתרת מחלוקת גדולה. יש ציר אחד של בין אדם למקום שמתחיל ממקומו של עולם והולך עד לאדמה, וזה ציר חשוב מאוד, ויש ציר נוסף של בין אדם לחברו.

"התפישה של חנן ושל גוש אמונים ברובו הגדול אמרה שהעיקר הוא שיהיו כמה שיותר יהודים על האדמה. התפיסה של הקיבוץ הדתי ושל תנועת תורה ועבודה הייתה שהמרכיב של הערכים החברתיים שהקיבוץ מציע הוא חלק אינטגרלי מהשאלה אם תחזיק מעמד על האדמה. אתה תחזיק מעמד רק אם החברה שתבנה תהיה בעלת ערבות ואחריות הדדית. חשוב שייבנו ערים ביהודה ושומרון אבל כשבונים קיבוץ זה אחרת. התנועה הקיבוצית הייתה זו שנשאה על גבה את מלחמות התקומה הראשונות של ישראל וקבעה את גבולות ישראל, והיא עשתה זאת בזכות ההיבטים החברתיים. כשאתה אומר שכולם יכולים לבוא, אתה ממוטט משהו מהחוסן של החברה הזאת. בימים הראשונים של כפר-עציון הייתה פה בחורה חרדית שבאה לכאן ממאה-שערים. היא עבדה במסירות שקשה לתאר אבל מבחינת השקפתה נשארה בעולם החרדי. היה ויכוח אם לקבל אותה ואני התנגדתי. אמרתי שתגור בעיר או ביישובים אחרים שיקומו פה, אבל מה לה ולקיבוץ? החוסן ילך לאיבוד. בסופו של דבר, בכל הוויכוח הזה חנן ניצח. אותה בחורה אומנם לא התקבלה לכפר-עציון אבל במהלך השנים כל האחרים שביקשו להצטרף התקבלו, למעט אולי מקרה חריג אחד".

שנה ושלושה חודשים לאחר עלייתו מחדש של כפר-עציון הביאו פורת ומשה מושקוביץ (מושקו) לקיבוץ את הרב יהודה עמיטל עם שלושים תלמידים כדי להקים במקום את ישיבת ההסדר הר עציון. הבאתה של הישיבה לקיבוץ לא הייתה מקובלת על כל החברים. "אל תשאל מה הייתה ההחלטה של האספה בנושא ומה קרה בפועל", מחייך בן-יעקב. "חנן החליט שזה יקרה אז זה קרה. המתנגדים למהלך סברו שקודם צריך לבסס את המערכת המשקית של הקיבוץ ואז לחשוב על ישיבה. צריכים גם לזכור שבשביל לארח את הישיבה סגרנו את אכסניית הנוער שפעלה במבנים הללו". ישיבת הר עציון שכנה במבני הלגיון הירדני במשך שנה וחצי עד שעברה לגבעה הסמוכה והקימה את אלון-שבות. "לדעתי חנן רצה שהישיבה תישאר כאן לתמיד", אומר בן-יעקב. "שנים לאחר מכן הוא ניהל מלחמה כדי שהישיבה התיכונית 'מקור חיים' תישאר בקיבוץ".

קיבוצניק יותר מכולם

הראיון עם שלושת החברים מתקיים בבניין המנזר הגרמני במקום, שבו פועל החיזיון האור-קולי המספר את סיפורו של כפר-עציון. בסמוך פועל בית ספר שדה כפר-עציון שהוקם ביוזמתו של יהושע כהן ובעידודו של חנן פורת. "חנן דגל בכך שבכל יישוב יוקם מוסד חינוכי עם הפנים החוצה", מספר בן-יעקב. "המטרה הייתה כפולה - גם להפיץ את התורה לנוער שבא מבחוץ וגם לבנות את היישובים על עולם של רוח ולא רק על עולם של עבודת אדמה וכפיים. העיקרון שכל יישוב צריך מוסד כזה עבד אז, ועובד גם היום". דבר נוסף שהחל את פעילותו בכפר-עציון בסיועו של חנן פורת היה ארגון 'גשר'. הרב דני טרופר, מייסד הארגון, חיפש מקום לקיים בו סמינרים משותפים לבני נוער דתיים וחילונים, ופורת, שהיה מעורב בהקמת הארגון, הציע לו לארח את הסמינרים בכפר-עציון. הסמינריון הראשון של 'גשר' התקיים בסוכות תש"ל במבנה שבו שכנה ישיבת 'הר עציון' שהייתה אז בחופשת 'בין הזמנים'.

אף שמלכתחילה רצה שכפר-עציון יהיה יישוב קהילתי, לחברים חשוב לציין שבסופו של דבר חנן פורת היה קיבוצניק בנשמתו. "חנן גדל כמושבניק בכפר-פינס", מזכיר שייע אלטמן. "משם הוא הלך לישיבת כפר-הרא"ה ומאוחר יותר ל'מרכז הרב'. הוא לא עזב את האידיאולוגיה של עבודת האדמה מעולם. הוא פשוט ראה את עצמו כשליח של עם ישראל". "חנן האמין שמה שנעשה פה זה לא רק גאולת עם ישראל ולא רק גאולת ארץ ישראל אלא גם גאולת העולם והשכינה", מוסיף בן-יעקב. "הוא באמת האמין בזה, אבל מצד שני, הוא היה בעיניי אחד הקיבוצניקים הכי טובים שהיו. כשהתחילו לדבר פה על הפרטה הוא אמר 'אני לא אתן לפגוע בחלק החלש בחברה', ודרש שידאגו לרשת ביטחון ברמה הכי גבוהה שיש. בהתנהגותו ובאורח חייו חנן היה קיבוצניק יותר מכולם".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  24/09/2012   |   עודכן:  24/09/2012
אלישיב רייכנר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"חנן היה הדינמו של כל העלייה"
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קרבית בגוש עציון
27/09/12 12:17
2
וייס
27/09/12 12:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
העובדה שמעסיקים חייבים לשלם פיצויים במקרה של פיטורי עובד אחרי שנה של העסקתו ידועה. ידוע גם שפיצויי הפיטורין על-פי החוק הם בסכום השווה למשכורת אחרונה כפול שנות העבודה אצל המעסיק.
24/09/2012  |  יעקב אנטלר  |   כתבות
התקרחות גברית טיפוסית אלופסיה אנדרוגנית (Androgenetic Alopecia) הינה תופעה תורשתית דומיננטית הנגרמת על-ידי DHT הדיהידרו טסטוסטרון. התופעה מתאפיינת בנשירת שיער או בהידלדלותו בקודקוד הראש. תופעת אלופסיה אנדרוגנטית הינה הסיבה השכיחה ביותר בהתקרחות בקרב גברים (98%).
24/09/2012  |  ד"ר אלכס גינזבורג  |   כתבות
רימון, הפרי הנהדר בעל המבנה הייחודי מבפנים, נפלא במראהו, בטעמו, ובסגולותיו. לא בכדי נאמר על אדם משכיל שהוא מלא כרימון. להיות מלא כרימון פירושו לדעת המון בדיוק כמו שגרגריו הרבים של הרימון ממלאים את קליפתו עד אפס מקום, אך להיות מלא כרימון זה גם להיות בעל תכונות וסגולות רבות ומועילות.
24/09/2012  |  ד"ר ראול רודריגז  |   כתבות
יום כיפור, היום בו כבישי היישובים והערים מתמלאים ברוכבי האופניים, סקייטבורד, רולר-בליידס וקורקינט, הוא יום בו קיימת סכנה גדולה לילדים אשר עלולים להיפגע כתוצאה מחוסר זהירות.
24/09/2012  |  זכי הלר  |   כתבות
קניתי לחג חמישה ספרים. אחד מהם, של האמריקני דיוויד פוסטר וואלאס, הוא בעל כותרת ארוכה: "משהו כיפי לכאורה שלא אחזור עליו לעולם" (הוצאת ספריית פועלים). שם נדיר לספר. לפני שהלכתי הביתה עם הספרים, התחלתי לקרוא את "משהו כיפי לכאורה שלא אחזור עליו לעולם". לאחר כארבעה עמודים סגרתי את הספר בבהלה. התחלה כל כך כיפית של ספר. ומה יישאר לי לקרוא בחגים אם עכשיו אסיים את הספר בן 119 העמודים?
24/09/2012  |  שולמית קיסרי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il