|   15:07:40
דלג
  אבי דוידוביץ  
קרימינולוג, ניצב-משנה (בדימוס), מומחה בפרופילאות פלילית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

השר לבט"פ והמפכ"ל - <br>אנטומיה של קונפליקט מובנה (ב')

דיכטר הוא כנראה האדם היחיד המבין כיצד ייתכן שהוא מצא שסגן המפכ"ל נכשל, ובו-זמנית הוא מקדם אותו בתפקיד הוא כנראה גם לא מבין איך קרה שקראדי הקדימו והגיש לו את התפטרותו, ובכך קלקל לו את ההצגה בה התכוון לפטרו דודי כהן אכל מרורים אצל אהרונוביץ' ובסוף ליקק דבש לא פשוט שם למעלה מעט מאוד אויר נקי שרוי בחדר בו נפגש המפכ"ל עם השר הממונה עליו כתבה שנייה בסדרה
25/09/2012  |   אבי דוידוביץ   |   כתבות   |   תגובות
המפכ"ל לשעבר דודי כהן והשר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' [צילום: פלאש 90]

השר לבט"פ והמפכ"ל - אנטומיה של קונפליקט מובנה
אבי דוידוביץ
המפכ"ל יוחנן דנינו התבטא בפומבי כי מינוי קצינים בכירים במשטרה על-ידי השר אינו ראוי * הוויכוח על מידת מעורבותו של השר בניהול המשטרה מתנהל לאורך כמה עשרות שנים * התבוננות על מערכות היחסים בין השרים ובין המפקחים הכלליים מגלה קונפליקט מובנה על אחריות וסמכות * את האגו אין צורך להזכיר * כתבה ראשונה בסדרה
לרשימה המלאה

התבטאותו הפומבית של המפכ"ל יוחנן דנינו כי מינוי קצינים בכירים במשטרה על-ידי השר, שהינו איש פוליטי, אינו ראוי, העלתה שוב על סדר היום הציבורי את היחסים המורכבים המתקיימים ככלל בין המפקח הכללי של המשטרה ובין השר הממונה עליו. בכתבה הראשונה נסקרה הכרוניקה של היחסים בין ד"ר יוסף בורג ז"ל והרצל שפיר יבל"א, משה שחל ויעקב טרנר, אביגדור קהלני ואסף חפץ, ובין פרופ' שלמה בן-עמי ויהודה וילק. כתבה זו תעסוק באבי דיכטר ומשה קראדי, וביצחק אהרונוביץ' ודודי כהן.

בכל ששת המקרים שתוארו התגלו קונפליקטים מהותיים שנוצרו בין השר ובין המפכ"ל הנתון למרותו. בדיקת היווצרותם תסייע בהבנת דבריו חסרי התקדים של מפכ"ל מכהן, גם אם לא נאמרו בהקשרו של השר הנוכחי מר יצחק אהרונוביץ'.

אבי דיכטר ומשה קראדי
המפכ"ל משה קראדי [צילום: פלאש 90]

צעד אחד קודם
כשקיבל דיכטר את דוח ועדת זיילר הוא התכוון לפטר את קראדי על אתר. קראדי, שככל הנראה רצה לחסוך מעצמו את ההשפלה שבפיטוריו, הקדים את דיכטר בכמה שעות והתפטר. מיד לאחר מכן יצא דיכטר בהודעה דרמטית בה בין היתר מתח ביקורת קשה על תפקודם של קראדי ושל סגנו. לדבריו, הוראותיו המפורשות שניתנו למפכ"ל בסמוך לכניסתו לתפקידו, שמונה חודשים קודם לכן, בכל הנוגע להפעלת המשטרה, לא בוצעו. לפיכך הוא הגיע למסקנה כי כדי שהוראותיו יקוימו הוא חייב להציב בראש הארגון פיקוד עליון אחר, וכך עשה

השר אבי דיכטר הגיע לכהונת השר לביטחון הפנים לאחר שסיים שרות מזהיר בשב"כ, שבשיאו כיהן כראש השירות. משה קראדי התמנה למפכ"ל על-ידי השר צחי הנגבי, מינוי שהפתיע לא רק את צמרת המשטרה, אלא גם את קראדי עצמו. במהלך כהונתו של קראדי נחשפה פרשת פריניאן שהביאה לסיום תפקידו של קראדי בטרם עת.

במרכזה של הפרשה עמד הרצח המאפיוזי של העבריין פנחס בוחבוט בשנת 1999, בבית החולים תל-השומר. הרצח בוצע על-ידי צחי בן-אור, שהיה אז שוטר, ביחד עם עבריין נוסף. על-פי החשד האחים עודד ושרון פריניאן, ממושב הודיה, הם שהזמינו את החיסול האכזרי. מאוחר יותר נעצר בן-אור, כשכבר לא היה שוטר, בגין התפרצויות לדירות, ובין היתר סיפר לחוקריו על רצח בוחבוט ועל פעולותיו של קצין משטרה בכיר לטובת האחים פריניאן. בן-אור הסכים לשמש עד מדינה בפרשה, אך מטעמים שונים ובעיקר משונים נדחתה הצעתו. הוא ברח למקסיקו ושם נרצח. הפרשה הלכה והסתבכה עד שנחשפה בתקשורת בהקשר של שחיתויות חמורות במיוחד. כמה עניינים מהפרשה התרחשו בעת שקראדי שימש כמפקד בכיר - במקרה אחד מפקד מרחב לכיש ובעניין אחר מפקד המחוז הדרומי.

"ועדת זיילר", ועדת הבדיקה לבחינת מערכת אכיפת החוק בפרשת פריניאן והשוטר צחי בן-אור ז"ל, מצאה כי בתפקודו של קראדי כמפקד התגלה חוסר ידיעה, התמצאות, פיקוח ושליטה על הנעשה בתחומי מרחב או מחוז עליהם היה מופקד. המלצתה הייתה כי קראדי יסיים את הקדנציה שלו כמפכ"ל, קדנציה שנמצאה לקראת סופה, וכי כהונתו לא תוארך.

כשקיבל דיכטר את דוח ועדת זיילר הוא התכוון לפטר את קראדי על אתר. קראדי, שככל הנראה רצה לחסוך מעצמו את ההשפלה שבפיטוריו, הקדים את דיכטר בכמה שעות והתפטר. מיד לאחר מכן יצא דיכטר בהודעה דרמטית בה בין היתר מתח ביקורת קשה על תפקודם של קראדי ושל סגנו. לדבריו, הוראותיו המפורשות שניתנו למפכ"ל בסמוך לכניסתו לתפקידו, שמונה חודשים קודם לכן, בכל הנוגע להפעלת המשטרה, לא בוצעו. לפיכך הוא הגיע למסקנה כי כדי שהוראותיו יקוימו הוא חייב להציב בראש הארגון פיקוד עליון אחר, וכך עשה. משהקדימו קראדי והתפטר ביוזמתו, לא נותר לו אלא להסתפק רק בהדחת סגן המפכ"ל, ניצב בני קניאק. יחד עם זאת הוא הציע לו להתמנות לנציב שירות בתי הסוהר, ויועלה לדרגת רב-גונדר. יודגש ויובהר כי לניצב בני קניאק לא היה כל קשר לפרשת פריניאן. דיכטר גם הודיע באותו מעמד כי החליט למנות את רב-גונדר יעקב גנות למפכ"ל, ואת הניצב בדימוס מיקי לוי לתפקיד סגן המפכ"ל.

אבי דיכטר ניסה לתרץ בהודעתו כמה קושיות העולות מסדרת החלטותיו. הטעם שנתן כי לא הדיח עוד קודם את הפיקוד העליון של המשטרה, משהתברר לו שפיקוד זה לא רק שנכשל במילוי תפקידו אלא גם לא מילא אחר הנחיותיו - או לא קיים את מדיניותו כלשונו - היה טעם רע. לדבריו, הוא נמנע מלהדיח את קראדי וקניאק עוד קודם מתוך כבוד והערכה לוועדת זיילר, ולכן המתין לפרסום הדוח, בשל הסיכוי הקלוש, שמא הוועדה תראה את פני הדברים באור שונה מזה שהוא ראה אותם.

יש לומר כי אם סבר כי המפכ"ל וסגנו נכשלו לא רק בכך שלא עמדו ביעדים שהציב להם, אלא שהם גם אינם מסוגלים "לשפר את ביצועיהם של 28 אלף אנשי משטרת ישראל" כפי שקבע, הרי בכל רגע שהוא השאירם בתפקיד - הפר הוא את אמון הציבור.

לא זו אף זו, הוצאתם של קראדי וקניאק מהקומה החמישית בבניין המטה הארצי, במקביל לעבודת ועדת זיילר, בגלל תפקוד לקוי להבנתו של דיכטר כאמור, לא יכלה להשפיע כהוא זה על ועדה מקצועית שדנה בעניין אחר לגמרי, ושגם אינו נוגע בכלל לקניאק. העובדה כי דיכטר כבר היה מוכן עם מועמדים לתפקידי מפכ"ל וסגן מפכ"ל לרגע שיפורסם הדוח, מצטרפת להנחה כי ועדת זיילר לא הייתה אלא קרדום לחצוב בו בידי דיכטר.

קושייה שנייה, שנותרה ללא מענה מניח את הדעת, היא כיצד העלה דיכטר לדרגת רב-גונדר ומינה לראש ארגון גדול קצין שהוא קבע שנכשל ואינו ניחן ביכולת פיקודית. לכאורה נעשה כאן עוול כפול. בראש ובראשונה לקניאק, שבוודאי שאף להחליף את המפכ"ל קראדי בבוא היום. אך לא פחות חמור מכך נעשה עוול לשירות בתי הסוהר כארגון. האם שב"ס הוא מקום המפלט לקצינים שהוגדרו כאלו שכשלו במשטרה? האם ארגון זה, שגם כך סובל מהצנחות כרוניות של נציבים שיעמדו בראשו, הוא המקלט לנפגעי קריירה ממקומות אחרים?

המינוי של יעקב גנות למפכ"ל לא צלח בגלל ביקורת ציבורית נוקבת סביב עברו של גנות בו נמצא רבב ערכי. אין אלא להצטער על כי דיכטר לא גילה את הרגישות הנדרשת כדי להבין שמי שאמור לעמוד בראש הסוכנות הגדולה והעיקרית לאכיפת החוק במדינה, אמור להיות לא רק נקי מכל כתם מוסרי, אלא גם להוות דוגמה וסמל לשלטון החוק ולטוהר המידות. מצערת עוד יותר העובדה כי היועצים המשפטיים בהם נועץ דיכטר בעת שתכנן את המהלך, הרכיבו את המשקפיים הישנים שלהם, ולא את החדשים, החדים ובעלי שדה הראייה הרחב.

בסופו של דבר מונה לתפקיד דודי כהן, וסגנו - ניצב שחר איילון. כך גם נגנז הרעיון למנות את מיקי לוי לסגן המפכ"ל - שהינו איש ראוי, אליבא דכולי עלמא.

בכל התהליך בו התכוון דיכטר לפטר את קראדי, ונאלץ להסתפק אך בהדחתו של קניאק, ובניסיון הנואל למנות את גנות למפכ"ל, התגלה ליקוי בשיקול הדעת של אבי דיכטר המיניסטר, הפוליטיקאי.

יצחק אהרונוביץ' ודודי כהן
המפכ"ל דודי כהן [צילום: פלאש 90]

אהרונוביץ' היה מפקד נערץ במשטרת-ישראל בכלל ובמשמר-הגבול בפרט. כשהתמודד על תפקיד המפכ"ל, נחל הוא ושלושת עמיתיו שהתמודדו על התפקיד הנכסף אכזבה קטנה והשפלה גדולה. צחי הנגבי, שהיה השר לביטחון הפנים, סיכם בחשאי עם קראדי כי הוא - הצעיר שבחבורה - ימונה למפכ"ל. צמרת המשטרה כולל המפכ"ל היוצא, שלמה אהרונישקי, לא ידעה על הנבחר עד שהנגבי כינס את כולם לישיבה הזויה במשרדו, והנחית עליהם כרעם ביום בהיר את ההודעה על מינויו של קראדי. אהרונוביץ' החליט על אתר לפרוש מהמשטרה ולצאת "לאזרחות", שם הלך מחיל אל חיל. הבחירות לכנסת ה-18 בתחילת שנת 2009 הביאו את אהרונוביץ' למשרת השר הממונה בין היתר גם על המפכ"ל. מי שלא רצה אותו כמפכ"ל קיבל אותו כשר לביטחון הפנים.

דודי כהן היה קצין שאפתן ונמרץ. דומה כי כל תפקיד שקיבל היה לו כמקפצה לתפקיד הבא. לכס המפכ"ל הגיע רק אחרי שדיכטר לא הצליח למנות את יעקב גנות לתפקיד. כמפכ"ל הוא החליט לפגוע בקריירה של ניצב אורי בר-לב שהיה מפקד המחוז הדרומי. "יציאה ללימודים" היא הקוד לחיסול ממוקד בקידום של קצין הרץ קדימה במעלה סולם הדרגות. בר-לב סירב למהלך. כהן, הזקוק לשר כדי למנות או להדיח קצין בכיר, קיבל את מלוא הגיבוי מהשר אבי דיכטר, שהחליט לפטרו. בר-לב הגיש עתירה לבג"ץ.

בינתיים התחלפו השרים. אהרונוביץ', שבא במקומו דיכטר, ביקש למנוע את התערבות הבג"ץ בשיקול הדעת של השר בכל הנוגע למינוי קצינים בכירים. מתוך אהדה רבה לבר-לב, מצא הוא פתרון שהוסכם על בר-לב ונכפה על כהן: בר-לב ייצא לגולה הדוויה בארצות-הברית לשמש כנציג המשטרה בצפון אמריקה. הרוח הדוחפת את בר-לב מערבה, לוושינגטון הבירה, תדחוף אותו גם לקומה החמישית בבניין המטה הארצי. דודי כהן, שהאמין בכל ליבו שדינו של קצין הממרה את פי הממונה עליו הוא סילוקו מהארגון, נאלץ לבלוע את הגלולה המרה שהומתקה לו בכך שלא יצטרך לפגוש את בר-לב מדי יום שני, בישיבה השבועית של סגל הפיקוד הבכיר. האלטרנטיבה שהייתה לכהן - להתפטר - לא באה בחשבון. ככלות הכל לפעמים סופג מפכ"ל סטירת לחי מהשר אך הוא יודע להמשיך הלאה. יודעי-דבר יגדירו את סטירות הלחי האלו בשם "קונפליקט מובנה". בצבא קוראים לזה "זובור".

לא חלפו חודשים רבים והכאב הצורב מסטירת הלחי שספג דודי כהן חלף כלא היה, והחיוך חזר אל פניו. הניסיון המיותר של אהרונוביץ' למנות את בר-לב למפכ"ל לא צלח בגלל פרשה מביכה אחרת, בשם ד"ר אורלי אינס. בר-לב נאלץ לגדוע קריירה מפוארת בשירות הביטחוני עם כתם קטן. דודי כהן סיים את תפקידו בכבוד ויקר. מבחינתו - הצדק נעשה. מבחינתנו - נגרם נזק נוסף לתרבות הארגונית הראויה.

תאריך:  25/09/2012   |   עודכן:  25/09/2012
אבי דוידוביץ
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השר לבט"פ והמפכ"ל - אנטומיה של קונפליקט מובנה (ב')
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ע.ב.
25/09/12 14:26
2
כשל מערכתי
26/09/12 12:50
3
עובדתי
26/09/12 18:47
4
דוידוביץ' המשרבט
26/09/12 19:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תאריך המזל: בין ה-23.9 ל-23.10
25/09/2012  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
האם אפשר לתכנן את העם היהודי? כנראה שלא. האם אפשר להשפיע על כיווני ההתפתחות של העם היהודי? כנראה שכן. הרב שלמה ריסקין מספר באוטוביוגרפיה 'ציוני דרך' על פרויקט 'כיבוש קהילות' שעליו הכריזה ה'ישיבה יוניברסיטי' בשנות ה-60, במטרה להשיב לאורתודוקסיה היהודית את מקומה הראוי בקרב יהודי ארה"ב. כעבור יובל שנים, גם בגלל הפרויקט ההוא אבל לא רק, הרפורמים והקונסרבטיבים נמצאים במגמת היחלשות ואילו האורתודוקסים מתעצמים.
25/09/2012  |  אריאל כהנא  |   כתבות
בפרט מובהק אחד שונה נתן שרנסקי מכל האנשים שכיהנו לפניו בתפקיד יו"ר הסוכנות היהודית, וגם ממנהיגים יהודיים אחרים: בלשכה שלו, לצד התמונה המתבקשת של ירושלים, ניצב מימין לשולחן העבודה ציור ענק של אישיות לא יהודית: חתן פרס נובל לשלום הפיזיקאי אנדריי סחרוב, שלצדו לחם שרנסקי לא רק למען אפשרות עלייתם של יהודי בריה"מ לישראל, אלא גם למען זכויות האדם וחופש ההגירה של כלל אזרחי בריה"מ. ברוח זו, המוטיב המרכזי בהשקפת העולם של שרנסקי, מוטיב שמופיע גם לאורך כל שיחתנו, הוא הרצון לאזן בין מה שמסמלות תמונת ירושלים ותמונתו של סחרוב: בין ערכי החופש וזכויות הפרט האוניברסליות לערכים המבטאים זהות יהודית ייחודית.
24/09/2012  |  יאיר שלג  |   כתבות
כחצי שנה לפני מלחמת ששת הימים הגיע יהושע אלטמן (שייע), חייל משוחרר מקיבוץ יבנה, לישיבת 'מרכז הרב' כדי ללמוד בה כמה חודשים. אלטמן היה בן חמש כשפונה עם אמו מביתם בכפר-עציון במהלך מלחמת השחרור. אביו יעקב פיקד על הכוחות בגוש בימי הלחימה האחרונים ונהרג בקרב האחרון, ערב הקמת המדינה. ב'מרכז הרב' שמח שייע לפגוש שני בחורים נוספים מ"ילדי כפר-עציון" של 48'.
24/09/2012  |  אלישיב רייכנר  |   כתבות
העובדה שמעסיקים חייבים לשלם פיצויים במקרה של פיטורי עובד אחרי שנה של העסקתו ידועה. ידוע גם שפיצויי הפיטורין על-פי החוק הם בסכום השווה למשכורת אחרונה כפול שנות העבודה אצל המעסיק.
24/09/2012  |  יעקב אנטלר  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il