|   15:07:40
דלג
  מנחם רהט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
מעריב הפך לפמפלט של תעמולה פוליטית חד-צדדית ואנטי-לאומית [צילום: פלאש 90]

תראו מה קורא במעריב

'בוגר מעריב' על העיתון שהיה הנפוץ במדינה: ההידרדרות החלה כשמעריב כשחדל לשמש עיתון יהודי, לאומי, ציוני מעריב עדיין יכול להציל את עצמו, אם ישוב להיות שקול, אחראי ואמין
27/09/2012  |   מנחם רהט   |   מאמרים   |   מעריב - הקריסה   |   תגובות
איציק ינאי - ז"ל באופן סופי
יוסי אחימאיר
לפני חודש בדיוק הלך לעולמו איציק ינאי, מי שהיה מופקד בימים עברו על עריכת העמוד הראשון בעיתון מעריב; הלך בשקט, בלי שאיש ידע; בלי שבמותו "עשה כותרת" * מי מבין עורכי וכתבי העיתון דהיום מכיר את השם איציק ינאי? דומני שאפילו השם קרליבך בשבילם הוא רק שם הרחוב בו שוכן בית מעריב
לרשימה המלאה

יוסי אחימאיר
מכתב לשלום רוזנפלד

הימים הנוראים שהסתיימו זה עתה, לא הסתיימו לגבי עובדי עיתון מעריב, העיתון שהתהדר פעם בסלוגן שהיה נכון לשעתו: "העיתון הנפוץ ביותר במדינה" (מישהו עוד זוכר?). עוד צפויים לא מעט 'ימים נוראים' בתחום התעסוקתי והמקצועי, לעובדי העיתון שהידרדר עקב שורה אינסופית של מעידות מערכתיות ומינהליות, לשפל המדרגה, ומצא עצמו מדדה הרחק מאחורי ישראל היום וידיעות.

קריסת עיתון אינה אירוע משמח. כבר אמר הנשיא האמריקני השלישי תומס ג'פרסון: "לו הייתי נאלץ לבחור בין מדינה שיש בה ממשלה ואין בה עיתונות, לבין מדינה שיש בה עיתונות ואין בה ממשלה, הייתי בוחר באפשרות השנייה". אין דמוקרטיה ללא תקשורת. אבל לא כשמדובר בעיתון שהפר בריש גלי, יום אחרי יום, בשנים האחרונות, את אושיות החוזה הלא כתוב שבין העיתון לקורא. בעוד שהקורא ציפה לקבל עיתון רציני, שקול, אמין ואחראי, הוא מצא לפניו פמפלט של תעמולה פוליטית חד-צדדית, אנטי-לאומית.

הצרה היא שהתחושה הזו היא מנת חלקו של ציבור רחב. סקר 'מדד הציונות' שערך לפני שבועיים השבועון 'מוצש' של מקור ראשון באמצעות מכון 'מאגר מוחות', העלה שמעריב חדל מזמן להיות מה שהגדירוהו עורכיו ומייסדיו קרליבך, דיסנצ'יק, שניצר, רוזנפלד ואחרים: "עיתון יהודי, לאומי, ציוני".

מאז זרמה עופרת רבה בדפוס מעריב וגם זו הוחלפה עם הזמן בבייטים דיגיטליים, כמו גם הסלוגן 'העיתון הנפוץ ביותר במדינה', שהפך למשהו קליל ומבטיח: 'תראו מה קורא במעריב'. מה, אם כן, קורא מאז במעריב?

עורכי הסקר פילחו את קהל המשיבים לארבע קבוצות אוכלוסיה, וזה מה שהעלו: בקרב המגדירים עצמם מסורתיים, מעריב נתפש הכי פחות ציוני (17% בלבד סברו שהוא עדיין ציוני; אפילו את הארץ וידיעות מיקמו מעליו) והם הציבו אותו בתחתית המדרגה; בקרב ציונים דתיים הגיע מעריב למקום שלישי מהסוף עם 23% (גרועים ממנו רק הארץ ו-ynet); בקרב חרדים הוא במקום הרביעי מלמטה (עם 15%, אחרי ערוץ 10, הארץ, ערוץ 2 ו-ynet); ובקרב חילוניים במקום ה-5 מלמעלה (עם 52%).

משפחת מעריב

שינויים לרעה
במרוצת השנים הבית חדל להיות בית – לא לקוראיו הנאמנים ולא לעובדיו. העובדים ספגו צמצומי שכר בזה אחר זה, והקוראים קיבלו עיתון שלא לו ייחלו. הציבור, שברובו מצוי במחנה המרכז-ימין השפוי, קיבל עיתון שמבטא קו שמאלני, פוסט-ציוני

גילוי נאות: כותב השורות הללו עשה את (כמעט) כל הקריירה העיתונאית שלו במעריב, במרוצת תקופה משמעותית בת למעלה מארבעים שנה. מעריב היה לי לא בית שני, אלא ראשון. נדרשו ויתורים אישיים רבים מספור, כדי לשמור אמונים לבית, למעריב. אבל המחויבות לא פסקה לאורך 24 שעות היממה (מזל שפעם בשבוע, באה שבת באה מנוחה), וכללה משימות שגבלו לעיתים בסיכון חיים ממש (למשל, נהיגה לבד ברכב פרטי, ללא ליווי, ממטולה לכיכר המוזיאון המרכזית בביירות, ולעיתים עד כביש ביירות-דמשק – אם כי, יש לציין, שהגיזרה אז הייתה שקטה וחיזבאללה טרם בא לעולם). התגמול לכל ההשקעה, הפיסית והנפשית, היה אז השכר ההוגן מאוד והיחס האנושי הנכון. ההנהלה והבעלים התייחסו לעובדים לא רק במונחים של כוח-אדם טכני, אלא ראו בהם בני-בית ב'משפחת מעריב'.

אך במרוצת השנים הבית חדל להיות בית – לא לקוראיו הנאמנים ולא לעובדיו. העובדים ספגו צמצומי שכר בזה אחר זה, והקוראים קיבלו עיתון שלא לו ייחלו. הציבור, שברובו מצוי במחנה המרכז-ימין השפוי, קיבל עיתון שמבטא קו שמאלני, פוסט-ציוני.

שירת הסירנה
יודקובסקי. קרא את רוח הזמן [צילום: פלאש 90]

חיקוי עלוב
העיתון ששש על כל ישוב ביו"ש, על כל בית בגולן, על כל אירוע נוסף של התיישבות והגשמת החזון של ארץ ישראל לעם ישראל, פנה עורף לכל העקרונות שהינחו אותו בימיו הגדולים, וניסה לחקות את עיתוני השמאל

אבל אם להודות על האמת, צריך לומר שהמפולת החלה כבר בשלהי שנות ה-70, כשהעורך המיתולוגי של הקונקורנציה דב יודקובסקי, ידע לקרוא את רוח הזמן ולהמציא יוזמות עיתונאיות גאוניות, שנועדו לעקוף את מעריב. למשל, הנחייתו שאין לפרסם בידיעות ידיעה עיתונאית שאורכה עולה על 150 מילה, ואין להדפיס משפטים ארוכים מ-8 מילים; או הפעלת משכתבים מחוננים שהפכו כל ידיעת זבל לפנינה עיתונאית, ועוד.

המתחרה האליטיסטי לא דיבר בשפתם של בני הדור הצעיר והמוני העולים החדשים. הוא משום מה הסתפק בציבור קוראים מבוגר, ותיק, אשכנזי. הקפיאה על השמרים הולידה אז את הבדיחה העצובה שנשמעה במסדרונות כל אימת ששירת הסירנה של אמבולנס חלפה ברחובות בדרך לבית החולים: ברגע זה ממש מעריב מאבד עוד קורא, או לחלופין נולד עוד קורא לידיעות...

וכך נמשכה ההידרדרות: פעם היו אלה השפה והעריכה הארכאיות של מעריב לעומת העכשוויות של ידיעות, ואחר כך באה ההתנערות הסוחפת מן הקו היהודי-לאומי לטובת אימוץ הנראטיב הפלשתיני השקרי. העיתון ששש על כל ישוב ביו"ש, על כל בית בגולן, על כל אירוע נוסף של התיישבות והגשמת החזון של ארץ ישראל לעם ישראל, פנה עורף לכל העקרונות שהינחו אותו בימיו הגדולים, וניסה לחקות את עיתוני השמאל. הדאגה הכנה והאמיתית מאין כמוה של העורכים והכותבים בעשורים הראשונים של העיתון לגורל המפעל הציוני ולעתידו, שלא מנעה ביקורת מתופעות שליליות אך עשתה זאת ביד אוהבת, בבחינת 'נאמנים פצעי אוהב', נעלמה לטובת מאמץ סיזיפי לחקות עיתונות אחרת – נשכנית, עוינת, פוסט-ציונית ולעיתים פרו-פלשתינית.

בנוסף לכך נסחף מעריב אחר הסתלקות דור המייסדים לפרסומים בלתי אחראיים עד תום, בלתי מבוססים, בלתי בדוקים ומוצלבים מכל כיוון, שהיו בבחינת שקר וכזב. כותבי הכזבים הללו האמינו, כי תפקידם לעצב את המציאות בצלמם כדמותם, ולא רק לשקף אותה כמות שהיא. כך מאס קהל הקוראים במעריב, ברח ממנו וחדל לפרנס בכספו תפישה עיתונאית מעוותת. כך זה נמשך עד שהגיעה ההתרסקות הבלתי נמנעת.

חבורת האפסים

מדהים כיצד לא תפס מעריב שהטיה חזקה שמאלה רק תוביל אותו אל עברי פי פחת. לכן נקלטו בו עובדים כמו האנרכיסט הפרובוקטור חגי מטר, סרבן שירות ידוע שנכלא בשל סירובו ללבוש מדי צה"ל, ואינו חדל מלהתעמת נגד חיילי צה"ל בבילעין, ואף קורא לעולם הנאור להחרים את ישראל בשל "זוועות הכיבוש"; או פעיל השמאל ומקורב לקרן החדשה יואב ריבק שאף הופיע בשמה בכנסת, שכתב בדף הפייסבוק שלו: "תדע כל אם עבריה: זו חבורת האפסים שמכנה עצמה 'ממשלת ישראל'"; או סגן עורך מעריב שי גולדן, שהתבטא אחר הטבח באיתמר: "החדווה בה אנשים מתקבצים סביב פולחן האבל על משפחת פוגל, היא כמו סדנת גיבוש לאומית לפני היציאה לסיבוב שפיכות הדמים הבא. רק בדם אנחנו מבינים".

או הפרשן הבכיר בן כספית, שפרט למעידותיו הרבות בענייני אמת ושקר, סובל מאובססיה חריפה שעניינה תיעובו של ראש הממשלה, עד כדי התייחסות אליו בכל מאמר שני כאילו היה אחרון הבאסטונרים במחנה יהודה (ולא שאנו מחסידיו של נתניהו, אבל יש גבול להשפלתו של מי שהוא ראש הממשלה של כולנו); ועוד רבים אחרים שלא כאן המקום לפרט שמותיהם.

עיתונאים שחלקם היו מתקבלים בברכה בבטאון החמאס 'אל ריסאלה', או ביומון אש"ף 'אל אייאם', גזרו על עיתונם מוות ידוע מראש. השאלה הייתה רק מתי זה יקרה. במעריב הצטרכו להבין שאי-אפשר לרמות את כל הציבור כל הזמן עם כותבים ועורכים הראויים ל'אל קודס' ו'אל פלשתין'. מעריב המתרסק לא הבין שני עקרונות שהבין בשעתו המייסד והעורך הראשון של מעריב ד"ר עזריאל קרליבך: האחד - שהעיתון אמור להיות ציוני, יהודי, לאומי; והשני - העיתון הוא מוצר צריכה שעצם קיומו תלוי בראש ובראשונה אך ורק ברצונם הטוב של קוראיו. ירצו יקנו, לא ירצו לא יקנו.

קרליבך הבין זאת היטב. יום אחד הוא תקף במאמר מערכת בעיתונו מהלך מדיני מסוים של ראש הממשלה דאז דוד בן-גוריון. 'הזקן' השתולל מזעם, הזעיק אליו את קרליבך לשיחת מוטיבציה, ובמהלכה הלם באגרופו על השולחן: "מי שמנהל את המדינה זה אני ולא אתה, קרליבך". העורך המיתולוגי לא נבהל: "זה נכון, אדוני. אבל אתה נבחר רק פעם אחת בארבע שנים. אני צריך להיבחר על-ידי הקוראים יום-יום מחדש"...

אם יבין מעריב המתחדש את העיקרון הזה, ויסלק משורותיו את השמאל הרדיקלי; יחזור למסלול שקול, אחראי ואמין; ויהפוך כלי ביטוי למאוויי הרוב הציוני בעם, יש לו עדיין סיכוי. אל תמהרו להספיד. אם יידע לחזור לדרך המלך, יש לו תקומה.

תאריך:  27/09/2012   |   עודכן:  27/09/2012
מנחם רהט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תראו מה קורא במעריב
תגובות  [ 19 ] מוצגות   [ 19 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ניר 1234
27/09/12 10:20
2
דרור5
27/09/12 10:34
3
עובד מעריב
27/09/12 10:59
4
חובשי כיפה
27/09/12 11:50
5
לינקולן
27/09/12 12:01
6
הצדיקה
27/09/12 13:09
7
רון1
27/09/12 13:44
8
ורד
27/09/12 13:44
9
הניה
27/09/12 13:52
10
אבי קול
27/09/12 14:23
11
מצפה לעוד נפילות
27/09/12 16:16
12
בקרוב ידיעות יסגר
27/09/12 16:23
 
שון 2
28/09/12 09:08
13
איר דקל
27/09/12 21:14
 
קישון
28/09/12 09:16
14
אהוד פרלסמן
28/09/12 02:07
15
בן עזוז
28/09/12 04:36
16
םהרבא
28/09/12 16:05
17
לסגור וזהו
28/09/12 16:06
פורום: מעריב - הקריסה כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שוב זה קרה. כנראה משהו באסרטיביות שלי. כך לפחות הנחתי בתחילתו של המשבר, עד שקלטתי (הרבה-הרבה מאוחר מדי ועם קילה1), שלאסרטיביות אין שום קשר לעניין. זהו אותו כוח עתיק, קסום ולא מוסבר, שהכניע וממשיך להכניע אותנו עוד מימי קדם: אני גאה להציג במלואו את "כוחה של הסבתא"!
27/09/2012  |  אור פישר  |   מאמרים
לאחרונה התפרסם דוח החינוך השנתי של ארגון ה-,OECD דוח המראה כי קצב גידול ההוצאה הלאומית לחינוך לתלמיד בישראל היה בין הנמוכים במדינות המפותחות בעשור האחרון. מנתוני הדוח מתברר כי בתקופת המשבר הכלכלי באירופה, שיעור האבטלה של חסרי השכלה גבוהה, היה גבוה יותר וכך גם פער ההכנסה. כך מתברר כי יותר ממחצית הצמיחה בתמ"ג (תוצר מקומי גולמי) במדינות החברות ב-OECD קשורה ישירות לעליה ברמת ההכנסה בקרב בעלי השכלה גבוהה.
26/09/2012  |  דודו קוכמן  |   מאמרים
לאן עומדים להוביל את היהדות אנשי הארגון הרפורמיסטי "צוהר" אם וכאשר אנשיהם כדוד סתיו, יובל שרלו וחבריהם "יפסקו הלכות" וידרשו ב"דברי תורה" הזויים מליבותיהם, למדתי השבוע - בין כסה לעשור, מזעקת כאב של אב דתי מבירת ניו-זילנד, אוקלנד.
25/09/2012  |  הרב אליהו קאופמן  |   מאמרים
זמן לא טוב הוא לעיתון שהיה "הנפוץ ביותר במדינה". אלפיים איש ואישה עומדים כעת בפני סכנת פיטורין ללא פיצויים, וללא תקווה של ממש למצוא מקום עבודה חדש. ודפי העיתון מלאים בסיפורי קינה: מאחרון כתבי המקומונים ועד בכיר הפובליציסטים מתגייסים במעריב לספר על אלפיים המשפחות שתיפולנה.
25/09/2012  |  ניב עמית  |   מאמרים
לשכת "הורדים" מס' 52 ברמת גן של בונים חופשים קדמונים ומקובלים במדינת ישראל אבלה על מותו של נשיאה לשעבר האח מרדכי (מוטי) בלזר ז"ל, אשר הלך לעולמו ב-23 באוגוסט 2012. מרדכי בלזר ז"ל הובא למנוחת עולם ב-26 באוגוסט בבית העלמין הישן בהרצליה, שם ספדו לו נציגת משרד המשפטים וראשי מסדר הבונים החופשים במדינת ישראל, חבריו וילדיו. עשרות רבות מחבריו הבונים החופשים נפרדו ממנו בטקס מרשים וייחודי.
25/09/2012  |  אלכס לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il