|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

יעוץ תקשורתי לעורכי דין

בשנים האחרונות עולה השימוש של משרדי עו"ד רבים ביועצי תקשורת זאת כתוצאה מהתחרות הרבה בשוק וההכרה בכוחה של התקשורת לסייע לעורך הדין, לא רק בחשיפת השירותים אותם הוא מציע, אלא אף בגיבוש דעת קהל אוהדת כלפי לקוחו וכתוצאה מכך בניהול המשפט
27/09/2012  |   אופיר שפיגל   |   מאמרים   |   תגובות
האחריות על שמירת כללי האתיקה היא של העו"ד [צילום: AP]

בניגוד לעורכי דין, יועץ התקשורת המייצג עורכי דין אינו חייב להיות בעל השכלה פורמלית בתחום, או לעבור בחינות כלשהן וכך אנו נתקלים לא פעם ביועץ תקשורת ש (אולי) יודע לכתוב ולדבר היטב, אך למרבה הצער איננו מודע לכללי האתיקה של לשכת עו"ד ובכך עלול לגרום לעורך הדין נזק ולהביא אותו, חלילה וללא כוונה רעה, לבית הדין המשמעתי של לשכת עו"ד.

לגבי שימוש ביועץ תקשורת או יחצ"ן, קבעה ועדת האתיקה (את 268/06): "האפשרות להביא מידע מקצועי לציבור, שינוי כללי האתיקה ויחס סובלני של הלשכה לפרסום ומהפכת התקשורת, הביאו לכך שיותר עורכי דין פונים לתקשורת ומנצלים אותה לטובת לקוחם ועניינו המקצועי ובבד בבד נעשה כתוצאה מכך פרסום לאותו עורך דין. בעולם התקשורת נהוגים כללי משחק שלא כל עורכי הדין יודעים לעשות בהם שימוש, או אין להם את הזמן להשקעה הדרושה. כפתרון יש הפונים לקבל שירות בתשלום מאיש מקצוע בתחום שיקרא להלן: יחצן - איש יחסי ציבור. היחצן מטפל בהבאת מידע מקצועי על אותו עורך דין לתקשורת.

כללי הפרסומת אינם אוסרים על העסקת יחצן. עם זאת, העסקת יחצן אינה פוטרת את עורך הדין מחובותיו האתיות ועליו להדריך את היחצן במגבלות האתיקה החלות עליו כגון: שמירת סודיות, חיסיון וכללי הפרסומת."

טובת הלקוח קודמת לכל

מן הדברים עולה באופן ברור כי האחריות לשמירה על כללי האתיקה הינה של עוה"ד ולא של איש היח"צ, מאחר שהוא זה הבקי בכללים אלה. כמי שנושא באחריות, על עורך הדין לוודא כי כל מידע היוצא לתקשורת, עומד באופן מלא בכללים, בכדי למנוע תקלות או פגיעה בלקוחותיו.

עריכת הדין מטבעה הינה מתן שירות מקצועי ומיטבי ללקוח, ולפיכך, הכלל הראשון במעלה שחייב להציב לעצמו איש יחסי הציבור הוא הגנה לא רק על מטרות עורך הדין, אלא גם על מטרותיהם של לקוחותיו. כללי האתיקה קובעים כי "אסור לעורך דין להתיר לאיש יחסי הציבור שלו לפרסם את סודות לקוחותיו ללא קבלת הסכמת הלקוח". כללי האתיקה אינם משאירים מקום לפרשנות - ההגנה על הלקוח עולה בחשיבותה על יחסי הציבור למשרדו של עו"ד. כלומר - מעבר למהלך הברור והמתחייב של קבלת הסכמתו של הלקוח לפרסום הדברים, יש לשקול היטב אם קידום משרד עורך הדין אינו גורם נזק למטרות הלקוח.

היצמדות לכללי האתיקה

דוגמה נוספת שכללי האתיקה קובעים היא כי ציון תואר אקדמי (שאינו במשפטים) הינו חשוב ומעיד על השכלתו הרחבה של עורך הדין, אך מאידך יש למנוע מצב של חשש להטעיית הצבור ולכן עורך דין הנושא גם תואר דוקטור לרפואה או לפילוסופיה (כדוגמא) אינו יכול להציג עצמו בהודעות לתקשורת, או בפרסומים שונים, כבעל תואר שלישי במשפטים. עורך הדין צריך להקפיד על כך כי במידה ומצוין תואר הדוקטור, יצוין גם התחום בו ניתן התואר. לדוגמא: פלוני אלמוני, עו"ד, דוקטור (בפילוסופיה).

בעיה נוספת שעלולה להתעורר בעבודה עם יועצי תקשורת היא הגדרת ההתמחות של המשרד. כללי האתיקה קובעים: ציון כי עורך הדין "מתמחה בתחום מסוים" או "מומחה בתחום מסוים" הינו אסור. לא פעם, כאשר יועץ תקשורת מבקש לקדם כתבה או ראיון עם עורך הדין שהוא מייצג בכלי תקשורת כזה או אחר, הוא מציין כי עוה"ד הינו מומחה ל... וכך, מבלי כוונת זדון כמובן, גורם יועץ התקשורת ללקוחו לבצע עבירה אתית.

לגבי מאמרים, מותר לעורך הדין לפרסם, גם באמצעות יועץ התקשורת העובד עמו, מאמרים בכלי התקשורת השונים - עיתונות לסוגיה, אתרי אינטרנט וכו'. המאמרים, מטבע הדברים, יעסקו בתחומים הקשורים לתיק זה או אחר בניהולו או לתחומים הקשורים לעיסוקו המקצועי כשהדגש הוא על פרסום המאמרים ללא תשלום. כלומר - כלי התקשורת המעוניין לפרסם את המאמר בשל המוניטין או הידע המקצועי של עורך הדין, יעשה זאת מתוך עניין לציבור קוראיו ולא מכיוון שעורך הדין שילם כסף עבור הפרסום. בכל מקרה, על החשיפה התקשורתית להיעשות באופן שיכבד את המקצוע ויש להיזהר שלא לעסוק בשידול אסור "בן השורות". לפיכך אין לפרסם במאמר את דרכי יצירת הקשר עם עורך הדין, כותב המאמר, אך מותר לציין בסופו דרכי יצירת קשר עם מערכת העיתון או האתר, לפניות ושאלות.

בחלק מכלי התקשורת הארציים, הכתבים המכסים את התחום הינם עורכי דין או בעלי השכלה משפטית ומודעים לכללי האתיקה, אולם חשוב לזכור כי גם במקרה של פנייה אליהם, ובוודאי במקרה של פנייה לעיתונאי שאינו בעל הכשרה משפטית, האחריות הבלעדית לעמידה בכללי האתיקה הינה של עורך הדין והוא זה שצריך לשמש כ"מסננת" האחרונה לפני העברת המידע לתקשורת. אין ספק שעבודה עם יועץ תקשורת הבקיא בכללי האתיקה ופועל בהתאם להם תוכל לסייע בקידום משרד עורך הדין, תוך הימנעות מפגיעה בלקוחותיו.

תאריך:  27/09/2012   |   עודכן:  27/09/2012
אופיר שפיגל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יעוץ תקשורתי לעורכי דין
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בן אנוש
29/09/12 23:01
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ברם, "תורה היא". ללומדה, להגדילה ולהאדירה אנו נצרכים בכל אמצעי ודרך ולא רק באמצעות מצוות, חוקים והלכות וכו', אלא אף באמצעות ודרך לקחים חינוכיים, ערכיים ואמוניים, מוסרי השכל ואולי, במיוחד, באמצעות ודרך סיפוריה המאלפים והמעצימים.
27/09/2012  |  מוטי גולן  |   מאמרים
שוק הביצים בישראל גדל בשנים האחרונות בקצב של כ-15% לשנה. מעריכים את היקפו בכ-150 מיליון ביצים לחודש או כ-1.8 מיליארד בשנה. אומדן השוק "המבורקד" (ללא יצוא, מוסדות, מסעדות ותעשיה) מגיע לכ-700 מיליון שח בשנה.
27/09/2012  |  יובל לובנשטיין  |   מאמרים
לכאורה המצב המדיני ויחסינו עם הפלשתינים נמצאים במבוי סתום. די מייאש לראות כיצד למרות הכוונות הטובות של גורמים בשמאל בישראל וברשות הפלשתינית, למרות המפגשים הלבביים והחבריים, למרות התקוות והאמונה שהסכם שלום אפשרי והכרחי, למרות כל אלה המציאות שונה לגמרי...
27/09/2012  |  תומר ישראלי  |   מאמרים
22 עמודים ו-8,690 מילים - זהו אורך ההחלטה בסיומה אישרה (יום ה', 27.9.12) ורדה אלשיך את ההסדר עם מחזיקי האג"ח של חברת דלק נדל"ן. מספר פסקי הדין המוזכרים בהחלטה: אחד. מספר סעיפי החוק המוזכרים בהחלטה: אפס. אז מה עשתה אלשיך על פני 22 עמודים? בעיקר הטיפה מוסר.
27/09/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בימים אלה, ימי יום כיפור הגדיל לעשות עו"ד מיומן, אשר באמצעות מכבש קשריו ויח"צניו דאג לפרסם בהבלטה בכל כל תקשורת אפשרי כי הצליח להביא הכרה כנכה צה"ל לבחור שהשתתף במלחמת יום הכיפורים לאחר 39 שנה...בראבו ומחיאות כפיים סוערות לעוה"ד המיומן, אשר אני מניח שלא שכח לגבות ולגרןף את שכרו- ובצדק – מנכה צה"ל החדש...
27/09/2012  |  מיכאל הרשקוביץ  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il