|   15:07:40
דלג
  איתן זן-בר  
רב רב קהילת עולי בבל בראשון לציון ומרבני ארגון צהר
בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

אין זמני יותר מהקבוע

האם לחג הסוכות יש מסר לאנשים מודרניים החיים בלאו הכי במציאות ארעית שבה הכל משתנה כל העת? התשובה טמונה בגוף השאלה, והיא קשורה גם למשמעותו של חג הפסח
27/09/2012  |   איתן זן-בר   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
קורת הגג הממשית שלנו היא כיפת השמיים [צילום: פלאש 90]

שבוע חג סוכות - כמו במדבר
בשבוע של סוכות אנו שבים למצב העוברי של עם ישראל במדבר: חסרי בית וחסרי מזון, תלויים לגמרי בחסדי שמיים, שאף פעם אינם מאכזבים. לחם אבירים, עמוד ענן ועמוד אש, שמלתך לא בלתה מעליך ורגלך לא בצקה

אין ספק, כי דווקא המציאות המודרנית מעניקה לנו תחושה עמוקה של עראיות. אם בעבר אנשים נטו לשמור על מקצוע בתוך המשפחה במשך דורות, היום מחליפים מקצוע, קריירה ומקום עבודה בקצב מסחרר. המושג "נחלת אבות" כמקום שנולדים אליו ומורישים אותו הלאה לדורות הבאים, כבר מזמן פס מן העולם. המציאות בה אנשים מוציאים מאותה אדמה את מטה לחמם ובה הם נקברים לעת שיבה, נעלמה לגמרי. היום שוכרים או רוכשים דירה בהתאם למקום העבודה, ולעיתים "סתם" מחליפים או "משדרגים".

לצערנו אופנה זו חדרה גם לתא המשפחתי, שגם הוא מתחדש בקצב המעניק נופך של עראיות אפילו לדבר שראוי היה להיות היציב ביותר. במסגרת האופנה אנשים מחליפים מפלגות, אידיאולוגיות, סגנונות חיים, חזות חיצונית, הכל ככל שיחפצו. בדורנו החיים כולם הפכו לדירת ארעי, ואולי דווקא משום כך אין כמו העידן המודרני כדי לגרום לנו להפנים את המסר של חג הסוכות.

ביהדות כל חג הוא סדנא, וככל שהחג ארוך יותר - כך משמעותו של הערך שאותו החג מבקש לקדם עולה בהתאם. לפיכך המסר של חגי סוכות ופסח הם המשמעותיים ביותר, ולכן עלינו להפוך בהם משום שהם רגלי היהדות ובסיסה. כך גם כתב הרמב"ם ב"מורה נבוכים": "אלא הדבר שאמרנו בלי ספק והוא שכל מצוה מהתרי"ג מצוות היא או למתן השקפה נכונה או לסלק השקפה רעה או למתן חוק צדק או לסילוק עוול או להדריך במידה נעלה או להזהיר ממידה רעה".

רגילים אנו להעמיד את הקיום שלנו על פרנסה ומזון מחד-גיסא ואת המשפחה והבית מאידך-גיסא. הקיום המינימלי שכל אדם עומל כדי להשיגו מופנה לרכישת בית, לצד מציאת פרנסה שוטפת בעמל היומיומי לשם קניית המזון והכנתו.

סוכות וגם פסח באים לקעקע תפיסה זו. בסוכות אנו מכירים בכך שדירת הקבע, שאנו כה טורחים עבורה, היא למעשה בדיונית ועראית, כאותו קיקיון של יונה שבן-לילה היה ובן-לילה אבד. הקביעוּת האמיתית שלנו היא בחיקה של השכינה, וקורת הגג הממשית היחידה שיש לנו היא כיפת השמיים. בשבוע של סוכות אנו שבים למצב העוברי של עם ישראל במדבר: חסרי בית וחסרי מזון, תלויים לגמרי בחסדי שמיים, שאף פעם אינם מאכזבים. לחם אבירים, עמוד ענן ועמוד אש, שמלתך לא בלתה מעליך ורגלך לא בצקה.

אם זהו האידיאל, ייתכן שיהיה מי שיסיק מכך שעלינו להפוך לאנשים חסרי יוזמה כמו ילדים הסמוכים על שולחן הוריהם. אולם לא זאת הכוונה. העראיות של סוכות באה כדי לעורר בנו את הידיעה המדויקת ביחס לתעצומות הנפש שבנו. יש בנו כוחות עצומים, אולם השאלה לאיזו מטרה אנו רותמים אותם: האם לענייני חומר של עולם חולף, או שמא אנו משתמשים בהם במידה מדויקת לשם הקיום ואת היתר מקדישים לרוח ולטיפוח המידות.

הנפש שלא תכלה לעולם

גם חג הפסח שואף לאותה תפישה. אכילת קורבן הפסח והמצות בחיפזון מעוררים בנו את התחושה שכל עניין המזון הוא דרך חיפזון ועראי. החימוץ של הבצק לא נעשה אלא כדי להשיג את התענוג שבלחם והעוגות, והתעסקות יתרה זו במטעמים ובתבלינים הופכת את האמצעי למטרה ואת הטפל לעיקר.

אחר כל זאת, יידע האדם הישראלי שאין עמידתו על תאוות הבשר והבשרים, כי אם בחמודות התורה, ואין יציבתו על ביתו וחדרי משכיותיו, כי אם נחלת ה' וחסדיו. וכדברי הרמב"ם בסוף פירושו למשנה: "כל נפש שתזכה לחיי העולם הבא, לא תִכלה לעולם. והוא פירוש הפסוק 'להנחיל אוהבי יש', כלומר המציאות התמידית, כי יש הוא המציאות ואין ההעדר; וכאילו אמר: לאוהבי אנחיל את היש המוחלט, ואין שם יש אמיתי אלא הקיום התמידי".

אנו נוטים להגדיר "יש" ו"אין" לפי מידת המוחשות שמשדרים אלינו חמשת החושים. כנגד זה בא הכתוב וצווח, כי דווקא מה שאינו מושג בצורה מוחשית הוא ה"יש" המוחלט, בעוד הדברים הנראים לנו "מציאותים", קבועים וקיימים בצורה בלתי ניתנת לעירעור, הם בפועל הזמניים ולא יותר מדמיון בר-חלוף.

האדם השלם יושב בתוך סוכה מטה ליפול. על פניו אור וצללים מפספסים בערבוביה. רוחות עולם שטים כנגדו וטללי בוקר ירטיבו מצעיו. קרקע הסוכה מוטה אלכסון וכל יתדותיה יחרוקו, אולם אין מעוגן ממנו בעולם של ערכים נצחיים והיסטוריים, ששורשם ביציאת מצרים והמשכם עד היום הזה.

המאמר מוגש באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא רב קהילת עולי בבל בראשון לציון ומרבני צהר.
תאריך:  27/09/2012   |   עודכן:  28/09/2012
הרב איתן זן-בר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אני מעריך את הכותב בכך שהוא מעלה באומץ את השאלות, שאנחנו נמנעים מלשאול, ואם כבר שואלים נסחפים בפרץ של תשובות העוברות את מכבש הדמוניות של האחר במיוחד אם הוא פלשתיני.
27/09/2012  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
הסוגיה של הפליטים בניגוד למסתננים שהם מהגרי עבודה הינה סבוכה ולא נראה כי ימצא פתרון מיידי ולכן הפך לדיון טעון, רווי בגזענות ובהסתה ושנאה עד השלכת בקבוקי תבערה על בתי הפליטים ובניסיון לגרוף הון פוליטי על חשבון קבוצות שהן ללא קול ואפשרות ייצוג. מה עושים עם הפליטים? שאלה זו צריך לשאול את עצמו כל ישראלי שחרד מכך.
27/09/2012  |  גרשון אקשטיין  |   מאמרים
בשולי הכותרות: יהדות לתפארת התנועה הקיבוצית עונש מקסימלי לשושן ברבי די לפסיכולוגיזציה של הרצח פרשת העוזרת של שרה נתניהו - סערה בכוס מים להעניש את המאבטחים וגם את מיסז'ניקוב קַבלו את מרדכי חי - גירסת קן הקוקייה
27/09/2012  |  ציפי לידר  |   מאמרים
כמה מחשבות והערות בסופו של השבוע בו הסתיים משפטו של ראש הממשלה לשעבר בבית המשפט המחוזי בירושלים: על מה ראוי למדינה לערער, מה עשוי להמריץ אותה להגיש את הערעור, האם העליון באמת הגביל את זכות הערעור, הכוונה האמיתית של הקמפיין לטיהורו של אולמרט ומי עשוי להיות עד המפתח בעניינו במשפט הולילנד
27/09/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בניגוד לעורכי דין, יועץ התקשורת המייצג עורכי דין אינו חייב להיות בעל השכלה פורמלית בתחום, או לעבור בחינות כלשהן וכך אנו נתקלים לא פעם ביועץ תקשורת ש (אולי) יודע לכתוב ולדבר היטב, אך למרבה הצער איננו מודע לכללי האתיקה של לשכת עו"ד ובכך עלול לגרום לעורך הדין נזק ולהביא אותו, חלילה וללא כוונה רעה, לבית הדין המשמעתי של לשכת עו"ד.
27/09/2012  |  אופיר שפיגל  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים    / 
רשימות נוספות   /   צהר לפרשה  
סוכות במדעטק בחיפה  /  גלית פריד
סוכות: 70% תפוסה במלונות בצפון  /  מירב ארד
פעילות בסוכות בחווה חקלאית עץ השדה  /  גילי עבודי
בכנף לבוש הודו  /  יצחק מאיר
הרבה למעלה מזה...  /  שמחה סיאני
לעזאזל השעיר הזה  /  עו"ד אלישי בן-יצחק
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
ראובן דינור
ראובן דינור
כאשר צבא מוקם להגן על אזרחי המדינה בהגדרתו וזו מטרתו העיקרית, אינו יכול שהגנה זו תיסדק והאזרחים עליהם הוא מגן יחטפו    ההגנה היא באחריותו ושומה עליו כגוף מבצע למנוע חטיפת אזרחים
אמיר רוזנבלום
אמיר רוזנבלום
שוק השכירות מאותת כבר היום על עליות מחירים, ובעיצומה של המלחמה, מהווה חיזוק משנה לתרחיש עליית המחירים הצפוי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il