|   15:07:40
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

המנוף של מנאף

מנאף טלאס, עריק הצבא הסורי הבכיר ביותר, כבר ממנף את עצמו כיורש של אסד שינהיג את המדינה לאחר מפלתו. בראיונות שהעניק סיפר כיצד ניסה לגשר בין הצדדים הניצים ומדוע החליט לעזוב את הבוס וחבר הילדות בשאר. ומה יקרה בסוריה אם ייכשל במשימה שהצרפתים מייעדים אותו אליה?
29/09/2012  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   מלחמה בסוריה   |   תגובות
מנאף טלאס ובשאר אסד בימים אחרים

רשת ביטחון כלכלי
המבצע לחילוצו של מנאף הכה גלים הן בסוריה והן מחוצה לה. עריקתו פורשה כשבר במעגל הפנימי בדמשק וכסימן מובהק להתמוטטות הברית בין האליטה הסונית לבין המיעוט העלאווי בסוריה – ברית שייצרה את רשת הביטחון הכלכלי של המשטר בדמשק, והיוותה נדבך יסוד באסטרטגיה השלטונית של משפחת אסד בארבעים שנות שלטונה

יותר מחודשיים אחרי עריקתו המסתורית, העניק הגנרל מנאף טלאס, חבר ילדות של נשיא סוריה בשאר אסד ומפקד חטיבה 105 של המשמר הרפובליקני, ראיון עומק לטלוויזיה הצרפתית. בראיון ביקש להודות ל"שירותים הצרפתיים" על עזרתם בהברחתו מלוע הארי.

זה כנראה אינו המבצע היחיד שבו הצרפתים היו מעורבים בסוריה בחודשים האחרונים. ראש ממשלת צרפת, לוראן פביוס, גילה כי צרפת הייתה מעורבת גם בחילוצם של כמה וכמה בכירים נוספים בצבא הסורי. טלאס הוא ככל הנראה היהלום שבכתר.

עד כה היה מידע מקוטע בלבד על מעורבות צרפתית ישירה בסוריה, וגם זה בעקבות מבצע החילוץ הדרמטי של העיתונאית אדית בוביה, שנפצעה קשות בחומס בחורף האחרון וחולצה, על-פי מקורות באופוזיציה הסורית, על-ידי שכירי חרב בשירות ממשלת צרפת.

החיבור בין מנאף טלאס לבין הממשלה הצרפתית נעשה כנראה כבר בראשית השנה באמצעות אחותו, נאהד אוג'ה – מיליארדרית חובבת שחמט ואשת החברה הגבוהה בפריז. בראשית יולי דיווחנו במקור ראשון על חלקה של אוג'ה, הידועה בפריז בכינויה "מדאם או", בחילוץ אחיה. בזכות קשריה בצמרת המפלגה הסוציאליסטית הצרפתית ושירותי המודיעין הצרפתי, הצליחה אוג'ה להוציא מדמשק את אביה, שר ההגנה לשעבר מוסטפה טלאס, ואחר כך, בחודש יולי, גם את אחיה הצעיר מנאף.

המבצע לחילוצו של מנאף הכה גלים הן בסוריה והן מחוצה לה. עריקתו פורשה כשבר במעגל הפנימי בדמשק וכסימן מובהק להתמוטטות הברית בין האליטה הסונית לבין המיעוט העלאווי בסוריה – ברית שייצרה את רשת הביטחון הכלכלי של המשטר בדמשק, והיוותה נדבך יסוד באסטרטגיה השלטונית של משפחת אסד בארבעים שנות שלטונה. ואכן, זמן לא רב אחרי בריחתו של מנאף טלאס, התעצם מאוד גל העריקות מהצבא הסורי, וגם החל הקרב על חלבּ – מעוז הבורגנות הסונית.

הגילויים שנשמעו בטלוויזיה הצרפתית הם, ככל הנראה, חלק מתהליך חשיפה תקשורתי מתמשך שטלאס בונה כעת. באחרונה נפגש מנאף טלאס עם כתב ה'וושינגטון פוסט' דיוויד איגנטיוס לראיון אי שם בפריז. השניים כבר נפגשו בעבר בדמשק, וזו ככל הנראה הייתה הסיבה לכך שטלאס התמסר לראיון עמו וחשף את התהליך הפנימי שעבר בדמשק ושהביא אותו להחלטה לערוק – תהליך החושף את הדינמיקה בין דמויות בצמרת השלטון בדמשק.

הגישור כשל

להקשיב למורדים
הגנרל הסורי שערק לצרפת, מנאף טלאס: "חודש לאחר פרוץ המהומות הצעתי לבשאר להקשיב למורדים. בהסכמתו, נפגשתי איתם, ואז הזהרתי אותו: זו מהפכה שאי אפשר לנצח בכוח הזרוע". לדבריו, אסד הקשיב, אבל בגלל אישיותו הבעייתית ובהשפעת בני משפחתו, החליט לשדר כוחניות כדי שהמתנגדים יפחדו וייסוגו

טלאס העיד על עצמו כמי שהפך לעריק בפוטנציה כבר בחודשי ההתקוממות הראשונים. "המהומות פרצו במארס 2011. חודש לאחר מכן כבר הצעתי לבשאר להיפגש עם המורדים, לשמוע מה יש להם לומר. בשאר הסכים".

טלאס יצא למפגש עם נערים צעירים מדאראיה שהשתתפו בהפגנות. "הנערים הגיעו למפגש בנוכחות הוריהם", סיפר טלאס, שהתרשם לדבריו בעיקר מהעובדה שלמרות שתיקתם המופגנת במהלך המפגש, נראו ההורים גאים מאוד בבניהם. בשובו מדאראיה נפגש עם בשאר אסד, ודיווח לו ישירות על המפגש הטעון.

"זו מהפכת האבות באמצעות הבנים", הזהיר אז, לדבריו, את אסד, "לא משהו שאפשר לנצח בכוח הזרוע". אסד אומנם הקשיב, "אבל הבעיה היא שמלכתחילה בשאר היה חסר ביטחון, מסוכסך עם עצמו ובלתי-עקבי", הסביר טלאס. "ובעיקר הוא היה נתון להשפעת אחיו מאהר ודודנו חאפז מחלוף, ראש ביטחון הפנים של המודיעין הסורי. השניים שכנעו אותו שאם רק יקרין מספיק כוח כלפי חוץ, אנשים יחששו וייסוגו".

המהומות רק הלכו וגברו. חודש לאחר מכן יצא טלאס, שוב בידיעת אסד, לראסטן, עיר הולדת אביו ובסיס הכוח של משפחת טלאס, וזאת בניסיון להידבר עם המורדים ולהשכין שלום בעיר. אולם עם שובו לדמשק, התברר לו כי האנשים שעמם נפגש בראסטן נעצרו. המום מהבוגדנות, החליט טלאס להפסיק לפקד על היחידה שלו, והתכנס בביתו. כשאסד זימן אותו אליו ושאל לפשר התנהגותו, השיב לו טלאס: "בגלל השקרים שלכם וחוסר נכונותכם להגיע לפשרה עם המורדים, הפכתם אותי לשקרן בעיני אנשיי".

"אמרתי אז לבשאר", כך שחזר טלאס, "אתה וסוריה מבצעים התאבדות". לדבריו, אסד השיב לו כי עצותיו "פשטניות מדי", וכי הוא עובר ל"אופציה הביטחונית". זה היה ביולי 2011. "אתה נושא משא כבד", השיב אז טלאס לאסד. "אם ברצונך לפרושׂ כנפיים, עליך להיפטר מעודף המשקל. אולם משא היתר – המשפחה, המעגל הפנימי – ניצחו".

הקרע בין מנאף לבשאר בשלב זה היה לעובדה מוגמרת. טלאס סיפר שמאותו שלב חשב שכל מה שיוכל לעשות הוא בעיקר לסגת פנימה, כלומר לשבת בבית, לנהל אורח חיים פחות או יותר נורמלי, ולהיות סוג של אופוזיציה שקטה. אלא שמסביבו העימות הלך והתרחב.

בסוף שנת 2011 התחיל לחשוב על הבריחה מדמשק. בשלב ראשון עזב לפריז אביו, שר ההגנה במשך שלושה עשורים, כאמור בסיועה של אחותו הגדולה, "מאדאם או", שטוותה קשרים בפריז. ניסיון ראשון של מנאף לצאת מסוריה כשל. בראשית יולי, לאחר שאשתו ובנו יצאו לביירות, חמק מנאף טלאס דרך הגבול הסורי, בשיתוף פעולה בין השירותים הצרפתיים לבין צבא סוריה החופשי, ולא הביט עוד לאחור.

העיתונאי האמריקני איגנטיוס סיפר כי בתום הראיון עם מנאף טלאס, שאל אותו: "אילו יכולת לשוב לדמשק ולפגוש עוד פעם אחת את בשאר אסד, מה היית אומר לו?" למשמע השאלה נתקף טלאס בפרץ רגשות עז, שגרם לו לעזוב את החדר. כששב, לאחר זמן מה, השיב: "הייתי אומר לו, איך מישהו יכול לחשוב שהוא מגן על ארצו כאשר חיל האוויר שלו והטנקים שלו מכים בטריטוריה שלו עצמו?"

הראיון עם איגנטיוס היה רק הפרומו. כשהופיע בטלוויזיה, טלאס נראה איש חדש. את העייפות, הזיפים והחריצים העמוקים סביב עיניו החליפה תספורת רעננה. נראה היה שטלאס השיב לעצמו את הגינונים השרמנטיים שהיה מורגל להם בדמשק. אבל זה לא הכול: נוסף לו ממד של עומק. "טלאס השתנה", אומרים מקורות באופוזיציה הסורית, "הוא רציני – לא עוד נער השעשועים מדמשק. לא מן הנמנע שיהיה לו מקום בסוריה החדשה. המהלכים שלו מחושבים מאוד, הוא נתמך בידי הצרפתים, הוא נסע לריאד כדי לקבל את תמיכת הסעודים, הוא מדבר עם הצבא הסורי החופשי. הוא בהחלט מכין את עצמו לתפקיד מנהיגותי".

לך תבנה מדינה

רשת ביטחון
בשורה התחתונה, מה שמנאף טלאס אומר הוא שלעלאווים דרושה רשת ביטחון, כזו שתשכנע אותם שלא יטבחו בהם ברגע שינטשו את משטר הדמים של בשאר אסד. הוא יספק את רשת הביטחון

האם התפקיד שהצרפתים מייעדים לטלאס – מנהיג כריזמטי שעם הסתלקותו של בשאר אסד מהשלטון יוכל להתבסס בדמשק כמנהיג זמני – יהיה חוליה מקשרת שתייצר רצף שלטוני ותמנע כאוס או שמא מה שיתרחש הוא מחטף איסלאמיסטי שעלול להיות עז ואלים פי כמה ממה שהתרחש בעירק לאחר נפילת סדאם חוסיין?

טלאס עצמו, שקורא את המצב ומבין שהאופוזיציה הסורית תתקשה לעכל איש כמותו, אדם שעד לפני חודשים אחדים היה בשר מבשרו של השלטון, מגדיר את תפקידו במונחים מצומצמים יותר. "המאמץ העיקרי שלי כעת הוא לשכנע את בני המיעוט העלאווי בסוריה שלא נגזר עליהם לאבד את עצמם לדעת עם משטר אסד", הוא אומר. "בסוריה נדרש מהפך פוליטי, והתנאי לכך שהמהפך המיוחל יתרחש הוא פתיחת ערוץ קשר בין צמרת הצבא הסורי לבין צבא סוריה החופשי".

"אם לא ייווצר הקשר", אומר טלאס, "עם הסתלקותו של אסד תשקע סוריה במרחץ דמים ובאנרכיה אלימה. מעט השליטה שעוד נותרה תאבד, והנשק הכימי ייבזז. כדי שזה לא יקרה, צריכים בני המיעוט העלאווי, שכלל אינם מרוצים ממה שמתרחש כעת בסוריה, לדעת שיש להם 'אזור בטוח', ושאם יחליטו לחצות את הקווים, יש מי שישמור עליהם ויבטיח את חייהם".

בשורה התחתונה, מה שמנאף טלאס אומר הוא שלעלאווים דרושה רשת ביטחון, כזו שתשכנע אותם שלא יטבחו בהם ברגע שינטשו את משטר הדמים של בשאר אסד. הוא יספק את רשת הביטחון.

אבל ככל שזה קשור בטלאס, התמונה כנראה בכל זאת מורכבת יותר, וההצטנעות שלו בשבועות האחרונים הייתה טקטית, בעיקרה. מין סוג של פרומו לקראת חשיפה טלוויזיונית, כתבות וראיונות שכולם מוצבו לקראת התאריך הסמלי המתבקש – 11 בספטמבר.

על-פי דיווח שפורסם בעיתון 'אל-חיאת', טלאס, שנחוש לאחוז את השור בקרניו, מעביר כעת מהלך. לפני שבועות אחדים ערך טלאס ביקור חשאי בן יומיים בירדן, במהלכו נפגש עם ראש ממשלת סוריה הגולה, ריאד חיג'אב, שערק בחודש שעבר. על-פי הדיווח בעיתון 'אל-חיאת', השניים נפגשו אף עם המלך עבדאללה, שחושש מאוד מההשלכות של זרם הפליטים הסורי הגואה על יציבות הממלכה ובעיקר מפני העברת הלחימה לשטחה של ירדן.

לדברי מקורות באופוזיציה הסורית, לאחר המפגש עם המלך הירדני יצא מנאף טלאס למחנה במאפרק, שם שוהים כעת מאות קצינים וחיילים סורים שערקו בשבועות ובחודשים האחרונים לירדן. שם, על-פי המקורות, ערך טלאס דיון עם הקצינים שבמחנה על מצבה הצבאי של האופוזיציה החמושה בסוריה.

בשובו לבירה רבת-עמון הצטרף טלאס למפגש חשאי בנוכחות ראש הממשלה הסורי הגולה, עם מנהיגים מקרב האופוזיציה הסורית ועם נציגי הקבוצות השונות של צבא סוריה החופשי. על פניו, הכול מתנהל באורח בלתי רשמי. לפי הודעה שהוציא דובר ממשלת ירדן, השיחות אינן נערכות בחסות ממשלת ירדן. אולם מובן כי אילו לא היה למלך עבדאללה עניין בשיחות, הוא לא היה מאפשר את קיומן מלכתחילה.

הסעיף העיקרי על סדר היום הוא פיתוח תוכנית למניעת זליגת המשבר הסורי למדינות שכנות כמו ירדן, טורקיה ולבנון. השיחות הללו צפויות להימשך.

כפי שנראה כרגע, לטלאס יש דרך ארוכה לעבור כדי לבנות את עצמו מנהיגותית בפני האופוזיציה הסורית. בינתיים הוא הולך וכובש לעצמו טריטוריה חיונית ונתפס כאיש מפתח, סוג של מתאם-על שצרפת, סעודיה ושאר שכנותיה של ירדן, טורקיה ולבנון, בקרוב לא יוכלו בלעדיו.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  29/09/2012   |   עודכן:  29/09/2012
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במשך שנה שלמה חיכו חברי קיבוץ יהל שבערבה לרגע הזה. לאחרונה הם השלימו את ההכנות לקליטת חברים ותושבים חדשים שיזכו לרכוש פיסת קרקע מכובדת בת חצי דונם ב-110,000 שקלים בלבד. בתקופה שבה מציאת דירה במרכז הארץ בבניין בן 17 קומות היא משימה שהופכת לחלום, למשפחות החדשות נותר רק לתכנן את בית חלומותיהם, אבל לגור הרחק מהמרכז. העיר הקרובה ביותר היא אילת, במרחק כארבעים דקות נסיעה מיהל.
29/09/2012  |  יאיר קראוס  |   כתבות
חוסר הנעימות והמבוכה של האני רושה גברו בכל פעם שניסיתי לעמת אותו עם ציטוט נוסף מתוך הספר הירוק שהחזקתי בידי. נראה שהפעם היה זה תורה של 'חברת החשמל - מחוז ירושלים', המספקת חשמל לתושבי מזרח ירושלים ולכפרים הפלשתינים ביהודה ובשומרון, לגלות את תכונתה הבעייתית של המילה הכתובה. על-אף רצונה העז של החברה, המילים שנכתבו לפני כמה שנים פשוט סירבו להיעלם. בפגישה שקיימתי איתו השבוע במשרדי החברה ברחוב צלאח א-דין בירושלים, ביקש רושה, מנהל תחום יחסי ציבור וקשרים בינלאומיים מטעם החברה, להתמקד בעניינים הטכניים של פריסת החובות האפשרית, והופתע מהבקשה להתמקד דווקא בנושאי הליבה. כשהשאלות הקשות הצטברו ונותרו ללא תשובות מספקות, הסביר שהוא "מעדיף לא להיכנס יותר מדי לסוגיות הפוליטיות", והדליק סיגריה נוספת. "שאל אותי על החובות שלנו לישראל ועל איך שאנחנו הולכים לגבות את הכסף מהלקוחות שלנו", ביקש.
29/09/2012  |  גיל ברינגר  |   כתבות
בימים אלה אמורה להתקבל הכרעה בעניינו של איימן שראונה, פעיל חמאס מאזור חברון, ממשוחררי עסקת שליט, שעצור זה תשעה חודשים לאחר שנחשד כי שב לעסוק בפעילות טרור. הוא ריצה לפני שחרורו עשר מתוך 38 שנות מאסר שנגזרו עליו מלכתחילה, ועתה הוא צפוי לשוב ולרצות את היתר. שראונה אינו היחיד ממשוחררי העסקה שחזרו לשטח ושבו במהירות לפעילות. צו שנחתם בידי אלוף פיקוד המרכז הורה להשיב אל מאחורי סורג ובריח כל אחד מהם שרק יחל לקדם פעילות צבאית נגד ישראל. ואכן, כמה מחבלים כבר נעצרו בשנית.
29/09/2012  |  יוחאי עופר  |   כתבות
ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, מנסה, יחד עם כמה מסייעניו ובראשם כלי תקשורת, לטמטם את הציבור. המטרה: ליצור מצג כאילו הוא טוהר בבית המשפט ודרכו סלולה להצגת מועמדות לראשות הממשלה כבר בבחירות הבאות ב-2013. לא פחות.
29/09/2012  |  יואב יצחק  |   כתבות
שוק התקשורת בכלל והעיתונות בפרט מצויים במשבר גדול. ההתכווצות הריאלית של שוק הפרסום [כמיליארד דולר בלבד כיום לעומת כ-950 מיליון דולר לפני 30 שנה!!! כאשר מספרם של כלי התקשורת גדל בעשרות מונים]; הטכנולוגיות המתקדמות שהולידו מכשירי סלולר, צרכני תוכן ואת רשת האינטרנט; המחאה החברתית שהביאה לשיתוק מצד מפרסמים גדולים ורבים; וכניסתו של המיליארדר שלדון אדלסון, ברגל גסה, יש לומר, לשוק העיתונות הישראלי - גורמים אלה, יחד, הביאו לנזקים עצומים.
29/09/2012  |  יואב יצחק  |   כתבות
רשימות נוספות   /   מלחמה בסוריה  /  מי ומי    / 
"רוסיה הורתה להפיל מטוס טורקי בסוריה"  /  עידן יוסף
"חלק מהנשק הכימי הסורי הוזז; לא יודעים לאן"  /  עופר וולפסון
מורדים: פוצצנו מתקן ביטחוני בדמשק  /  עופר וולפסון
הם רק מתחלפים  /  פזית רבינא
בכוח הזכות ובזכות הכוח  /  אורי שטרוזמן
אשר יגורו בא להם  /  מרדכי קידר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il