|   15:07:40
דלג
  חניאל פרבר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
השמחה בחג הסוכות - מצווה [צילום: פלאש 90]

סוד השמחה במגילת קהלת

ממגילת קהלת לומדים אנו מהי השמחה האמיתית אשר יש בה להוסיף ולתמוך בקיום המצווה "ושמחת בחגך והיית אך שמח" בחג הסוכות
30/09/2012  |   חניאל פרבר   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות

נהוג לקרוא את מגילת קהלת בבית הכנסת בחג הסוכות. מקורו של מנהג זה נעלם מאתנו. ידוע לנו על מנהג זה רק החל מתקופתו של רש"י, מתוך מחזור ויטרי של ר' שמחה, תלמידו של רש"י.

במסכת סופרים, שהיא חיבור מתקופת הגאונים, במהדורה הנדפסת יחד עם התלמוד בבלי בפרק י"ד נזכרת קריאתם של מגילות רות, שיר השירים, איכה ומגילת אסתר, מצוין שם שקריאתן של מגילות אלו הייתה חלקים-חלקים במוצאי החג או אף במוצאי שבתות הסמוכות להם. מגילת קהלת אינה מוזכרת כלל.

בשולחן ערוך או"ח סימן תרס"ג, ב' ברמ"א נאמר: "ונוהגין לאמר קהלת בשבת של חול המועד". מנהג זה החל ככל הנראה מתקופת הגאונים. להלכה קיימת מחלוקת בין הפוסקים בעניין קריאת קהלת. האם יש לברך עליה כמו על שאר המגילות ולקרוא בה מתוך הקלף או לא. זאת מטעם שהיו חלק מהחכמים שרצו לגנוז את קהלת מפני שדבריו סותרים זה את זה.

מגילת קהלת וחג הסוכות - טעמים:

טעמים מספר ניתנו לקשר הקיים בין מגילת קהלת לחג הסוכות השופכים אור הן על מגילת קהלת והן על משמעותו של חג הסוכות.

הטעם הראשון - בספר האבודרהם מובאים שני הסברים. את הפסוק בקהלת [י"א, ב']: "תן חלק לשבעה וגם לשמונה כי לא תדע מה יהיה רעה על הארץ". דורשים חז"ל שהפסוק דן על שבעת ימי חג הסוכות ועל שמיני עצרת. לפי המצוין במסכת עירובין [דף מ', ב'].

הטעם השני - באבן הירחי מוסיף שהשם קהלת על שם "ויקהלו אל המלך שלמה בירח האיתנים בחג הוא החודש השביעי" [מלכים א', ח', א'-ב']. שכבר אז שלמה המלך קרא את מגילת קהלת במעמד הקהל על-פי המצווה בספר דברים [ל"א, י'-י"ג]. כנראה הדבר אירע בחנוכת המקדש שהייתה בסוכות.

הטעם השלישי - במשנה ברורה [סימן ת"צ, י"ז] מובא הסבר: "ובסוכות קהלת" - מפני שהם ימי שמחה וכתיב בקהלת "ולשמחה מה זו עושה".

"ולשמחה מה זו עושה"

ואמנם שלוש פעמים בתורה מוזכרת השמחה בחג הסוכות, ובחג זה היא מובלטת יותר משאר המועדים, שכן אנו מזכירים בתפילותינו "זמן שמחתנו". אבל מתבקשת מאליה השאלה: דווקא בחג הסוכות, שיש מצווה של שמחה יותר מבכל חג אחר, קוראים את מגילת קהלת השואלת את השאלה "ולשמחה מה זו עושה" [ב', ב']; שהכוונה בה - האם יש לו לאדם על מה לשמוח בעולמו? ודבר זה תמוה, איך אפשר לקיים מצוות שמחה ובו בזמן לשאול "ולשמחה מה זו עושה"? ועוד מגילת קהלת משדרת פסימיות באמרותיה - האם יש בזה להוסיף לשמחת החג?

במסכת שבת דף ל' עמ' ב' נאמר: "ומאי דבריו סותרין זה את זה (משום כך ביקשו חכמים לגנוז את קהלת) כתיב 'טוב כעס משחוק' [ז', ג']. וכתיב 'לשחוק אמרתי מהולל' [ב', ב']. וכתיב 'ולשמחה מה זו עושה' [ב', ב']". על סתירה זו עונים חז"ל במקום: "ושבחתי אני את השמחה" [ח', ט"ו] - שמחה של מצווה.

"ולשמחה מה זו עושה" - זו שמחה שאינה של מצווה. ללמדך שאין השכינה שורה לא מתוך עצבות ולא מתוך עצלות ולא מתוך שחוק ולא מתוך קלות ראש ולא מתוך שיחה ולא מתוך דברים בטלים אלא מתוך דבר שמחה.

"אנסכה בשמחה וראה בטוב"

כמו כן אנו מוצאים את דברי התרגום על הנאמר בפרק ב', פסוק א': "אמרתי אני בלבי לכה נא אנסכה בשמחה וראה בטוב והנה גם הוא הבל". מפרש התרגום: אמרית אנא בלבי איזל כעין הכא ואבחין בחדווא ואחזי בטוב עלמא הדין - רוצה לאמר שמחה גשמית בעולם הזה.

כנגד זה מופיע בפרק ח', פסוק ט"ו: "ושבחתי אני את השמחה אשר אין טוב לאדם תחת השמש כי אם לאכול ולשתות ולשמוח והוא ילווני בעמלו ימי חייו אשר נתן לו האלוקים תחת השמש". מפרש התרגום: "ושבחית אנא את חדוות אורייתא" - שמחתה של תורה.

רואים אנו משני המקורות שהבאנו - הראשון ממסכת שבת והשני מפירושו של התרגום - שקיימת הבחנה ברורה בין שמחה לשמחה. שלמה המלך, מחבר המגילה, מדבר על שני סוגי שמחה: האחת שאותה הוא שולל - שמחת ההוללות ופורקן היצרים המקבילה לשחוק שנאמר: "לשחוק אמרתי מהולל", המבטאת הוללות.

בפרק ב', פסוקים ג'-י"א, מתאר קהלת שמחה של תענוגות חומריים של רכושנות, ושמחת הוללות אין הוא רואה בשמחה זו עונג של ממש. כנגד זה הוא מחייב את השמחה האמיתית, שעליה מדובר בפסוקים שהבאנו בצורה החיובית כשמחה של מצווה, שמחה הנובעת מתוך ההכרה שאכן היא "מתת אלוקים" כפי שנאמר בפרק ג', פסוק י"ג: "וראה טוב בכל עמלו מתת אלוקים היא".

מכאן רואים אנו שאין ניגוד בין מצוות השמחה בחג הסוכות לבין שלילת השמחה בספר קהלת, אלא להפך - ממגילת קהלת לומדים אנו מהי השמחה האמיתית אשר יש בה להוסיף ולתמוך בקיום המצווה "ושמחת בחגך והיית אך שמח" בחג הסוכות. שמחה טהורה בהשם, במצוותיו ובתורתו.

תאריך:  30/09/2012   |   עודכן:  30/09/2012
חניאל פרבר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סוד השמחה במגילת קהלת
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קלמנטינובסקי רחל
1/10/12 20:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
למרבה הצער, במציאות החיים הישראלית אנו חשים נוכחות חזקה מאוד של הפתק - "אנכי עפר ואפר". כואבת המציאות שמחלקים גדולים באוכלוסיה ניטלה הזכות לחוש את עוצם הביטוי "בשבילי נברא העולם".
30/09/2012  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
במאמרו האחרון של בן-דרור ימיני בגליון סוף השבוע של מעריב, הוא הצביע על כישלון (כביכול) של נתניהו בנאומו בעצרת האו"ם, בכך שלא העלה לסדר היום העיקרי את הנושא הפלשתיני, אף שהיה עליו להבין כי יש למדינה סדר עדיפות ברור, והסכנה האירנית חמורה הרבה יותר מסכנה של עוד אינתיפאדה כושלת פלשתינית. נאומו של נתניהו בעצרת האו"מ נועד לתת למנהיגי העולם שיעור בסיסי בניתוח איומים ספציפי, להסביר את מצב הדברים הנוכחי והצפוי, כדי שיבינו מה שעומד לקרות ומתי - וזאת כדי שבעוד מספר חודשים לא יעלה מנהיג כלשהו על הפודיום באו"ם ויאמר: "לא ידענו" או "הופתענו" או "מדוע זה קרה?"... והכי חשוב מר ימיני, נתניהו דווקא לא ניסה לשכנע נשיא (בעל אוריינטציה איסלאמית כאובמה) בצדקת ישראל, אלא כאמור את שאר אומות העולם (וגם לא את CNN הנתונה להשפעה מוסלמית).
30/09/2012  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
פעמים רבות מדווחת העיתונות על טמטום ביורוקרטי מרושע, ובמרבית הפעמים יש בכל זאת צד שני למטבע, שעליו העיתונאים אינם מדווחים. אלא שהסיפור של יאנה גורליק הוא סיפור פשוט, עם צד אחד בלבד: צעירה שירדה מהארץ בגיל 17, שמרה על דרכונה הישראלי, וכשבאה לבקר בישראל נעצרה ונשפטה למאסר של שלושה חודשים.
30/09/2012  |  אהוד פרלסמן  |   מאמרים
א. "מדינה יהודית פירושה חשיבה וקשרים יהודיים, פירושה תרבות יהודית ורוח יהודית בציבור יהודי. אך מעל לכל, פירושה ריבונות יהודית ושליטה יהודית על ייעודה. את זה ניתן ליישם רק במסגרת של רוב יהודי קבוע, ומיעוט ערבי שלו וזעיר מימדים".
29/09/2012  |  יוסי ברנע  |   מאמרים
במקום לשמור על גורם ההפתעה בידי ישראל, הלך בנימין צ'מברליין ומיסמר את ישראל על 90% העשרה, ומועד תקיפה בין האביב לקיץ הבא. לא ציור של פצצה הוא היה צריך, אלא מטרייה שחורה.
29/09/2012  |  דן אלון  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  /  מי ומי  
פעילויות אתגריות לכל המשפחה ביםכרמל  /  גילי עבודי
סוכות במדעטק בחיפה  /  גלית פריד
סוכות: 70% תפוסה במלונות בצפון  /  מירב ארד
ברובע היהודי של בודפשט  /  ראובן לייב
איזונים בבקשה  /  נסים ישעיהו
אין זמני יותר מהקבוע  /  הרב איתן זן-בר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il