|
החג עבר שדרוג רציני [צילום: דו"צ]
|
|
|
|
|
מספר השחקנים בישראל הוא קטן, כאשר סוכות נחלים וסוכות ירושלים מובילות את התחום וצברו להן מוניטין רב בארץ ובחו"ל. הסוכה אשר מחירה לצרכן מאמיר עד לרמות של 1,500 ש"ח עבור גודל של 3 מטר על 2 מטר ואף ליותר במידות אחרות, היא מוצר פשוט, נטול המצאות מרעישות, העשוי ממספר מוטות, יריעות ובמבוק בתור סכך - אשר לא מעטים מוותרים על התענוג היקר הזה וסוגרים את "מרפסת הסוכות" שלהם במו ידיהם.
הסוד של הסוכה הוא באיכות המחברים המולחמים למוטות, שכן "מחברים חכמים" מאריכים את חיי הסוכה שנים רבות ומקנים לה יציבות טובה ולאורך זמן. מניסיוני, מחברים איכותיים כאלו נמצאים בסוכות ירושלים, אשר עמלה שנים רבות עד לפיתוחם וכעת קוצרת בהצלחה רבה את הפירות.
העיסוק במכירת סוכות הוא כאמור עיסוק תפעולי ודומה במידה רבה לקפיץ מתוח, אשר משתחרר במהלך שבועיים של עבודה בשנה. המכירה נעשית בעיקר על-ידי המחשה ומכירת סוכה מתוך סוכה קיימת, אשר מוצבת וממוקמת בדרך כלל בצמוד למקומות עם תנועת לקוחות, במאות רבות של נקודות הנפרסות בכול הארץ בפרק זמן קצר ביותר.
מעשר ומעלה
עלות החומרים, אשר מיובאים כולם מהמזרח, זולה יחסית לעלות המוצר לצרכן ומגיעה במקרה הטוב לכ-15-20% אולם שליטה ביתרת ההוצאות כמו: הוצאות המימון, האחסון ובעיקר הלוגיסטיקה והתפעול, היא המפתח להצלחה.
היצרנים נמנעים ככול האפשר מתשלום הוצאה קבועה כלשהי, הן עבור שטחי תצוגה או שכר לעובדים ומעדיפים שהוצאות אלו יהיו קשורות אך ורק למכירה ולתוצאות, דבר המקטין במידה מסוימת את החשיפה שלהם לסיכון.
נישה קטנה זו מעסיקה מפעלים יעודיים במזרח הרחוק, אשר מתמחים בתחום ומייצרים סוכות במהלך כל השנה לישראל ולקהילות יהודיות בחו"ל. רשתות עשה זאת בעצמך ניכסו לעצמן מוצר זה ועושות חיל רב ממכירתו, שכן רמת הסיכון שלהן אפסי והן משמשות רק כבמה וכמארחים לייצרנים, שכן המלאי וכוח האדם אינו נופל כלל על הכתף שלהן ומנגד הן מקבלות "מעשר ומעלה" מכל מכירה שבוצעה דרך הקופות שלהן. בנוסף נהנות הרשתות ממכירת מוצרים משלימים כמו כסאות, שולחנות, גדרות במבוק, מיטות מתקפלות ותאורה, אשר מגדילים את קופתן בסכומים נאים ביותר.
סוכות שהחל כחג לנוודים חסרי כול, אכן עבר שדרוג רציני ומותיר לעוסקים בו ולמקצוענים במיוחד רווחים נאים ביותר.