|   15:07:40
דלג
  רפי מן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

ציטוט כשר

בקרב בין העיתונות לעולם יחסי-הציבור והשיווק הפוליטי נרשם באחרונה ציון דרך משמעותי: ה"ניו-יורק טיימס" אסר על כתביו להעביר ציטטות לאישור המרואיינים לפני הפרסום
03/10/2012  |   רפי מן   |   כתבות   |   העין השביעית   |   תגובות
הניו יורק טיימס. מותח קו ברור [צילום: AP]

תיאטרון קבוקי מושלם
בחודשים האחרונים המשיכו כותבים ב"ניו-יורק טיימס" להוביל את המערכה נגד כניעת העיתונאים בסוגיית הציטוטים. דייוויד קאר כתב כי השיטה הופכת את העיתון לחלון ראווה שבו יכול הפוליטיקאי להציג את עצמו לציבור בדרך החיובית ביותר. העברת תמלילי ראיונות לאישור מחסלת את הציטוט שהיה "מקלט אחרון של ספונטניות בעידן של מסרים מתוכננים". הכל הופך בעיניו ל"תיאטרון קבוקי" מושלם - הצגה מבוימת היטב, שמשווקת כאילו מדובר באירוע ספונטני

הכל התנהל כפי שנקבע מראש. העיתונאי הישראלי, שזכה לראיון נדיר עם ניקולא צ'אושסקו, הובל לחדר ישיבות בבניין הנשיאות הענק והקודר בלב בוקרשט וישב לשיחה ארוכה עם הרודן הקומוניסטי של רומניה. בתום הראיון הזכיר דוברו של צ'אושסקו לאורח את הסיכום המוקדם: הוא אינו רשאי להעביר מיד את דברי הנשיא לעיתונו. עליו להמתין עד שיקבל את הנוסח המאושר לפרסום.

למחרת התייצב שליח נשיאותי במלונו של הכתב ומסר לידיו את עשרות עמודי תמליל הראיון. כשעבר במהירות על הטקסט, סיפר שנים אחר-כך העיתונאי, גילה לא מעט הבדלים בין הכתוב לבין מה ששמע בתוככי הארמון. כמה מדברי צ'אושסקו הושמטו, קטעים אחרים עובדו ושונו, והיו אפילו כמה ציטוטים חדשים שנוספו לראיון. כיוון שהכתב הבטיח מראש לקבל את הכללים, שבלעדיהם הראיון לא היה מתקיים, עמד בהבטחתו. קוראי העיתון קיבלו רק את הגרסה הרשמית, זו שבושלה במטבחי השלטון.

העולם השתנה מאז: השליט הרומני הופל ונורה למוות, המשטרים הקומוניסטיים במזרח אירופה קרסו, אבל "נוהל צ'אושסקו" עדיין חי וקיים. לא מעברו האפל של מסך הברזל, אלא במדינה דמוקרטית, שחופש העיתונות מוגן בחוקתה, ויש לארגוני התקשורת שלה מסורת של אתיקה עיתונאית. כן, דווקא בארצות-הברית הלכה והתבססה בשנים האחרונות פרקטיקה עיתונאית בעייתית: היענות של כתבים לדרישות מרואיינים להעביר להם לאישור מוקדם כל ציטוט מדבריהם.

קחו לדוגמה את הסופר מייקל לואיס, שיצא למשימה עיתונאית בשליחות המגזין "ואניטי פייר": כתבת דיוקן מקיפה על הנשיא ברק אובמה. במשך שישה חודשים איפשרו לו להשתתף בכמה פגישות בלשכה הסגלגלה, הוא ישב עם הנשיא במטוס איירפורס 1 ובלימוזינה הנשיאותית, וגם עלה איתו להרכב במשחק כדורסל במגרש בבניין ה-FBI. הכל בתנאי אחד: לפני פרסום הכתבה יועברו כל הציטוטים מפי הנשיא לבדיקתו, והוא יוכל להחליט מה יתפרסם וכיצד. לואיס עמד בדיבורו. אנשי אובמה קיבלו את הציטוטים, ועימם את זכות המלה האחרונה בכל הקשור לדברי הנשיא.

אבל בשבוע שעבר הסתמן, לראשונה זה שנים, שינוי בכללי המשחק. במזכר לעיתונאי ה"ניו-יורק טיימס" הודיעה העורכת הראשית ג'יל אברמסון: "החל מעתה אנו מבקשים למתוח קו ברור בנושא [...] על כתבים להגיד 'לא' אם מקור תובע כתנאי לקיום הראיון שהציטוטים יועברו אחר-כך אליו או לדוברו לצורך בדיקה, אישור או עריכה".

אברמסון מודעת לכך שהעיתון עלול "להפסיד ראיונות" בשל הנוהל החדש, אבל צעד כזה הוא חיוני בעיניה. "הדרישות של אישור ציטוטים לאחר שנאמרו על-ידי מקורות ודובריהם הרחיקו לכת מדי", כתבה. "הפרקטיקות הללו יוצרות סכנה שהקוראים יקבלו רושם שגוי, כאילו אנו מעבירים מרצון שליטה רבה מדי על הסיפור למקורות שלנו".

לא רק התדמית מטרידה את אברמסון, שמא יצטיירו עיתונאי ה"טיימס" ככלבי מחמד של הממסד. היא מודאגת גם מהתהליכים העוברים על עולם התקשורת. ללא הנחיה כזו, הסבירה, יש חשש שבעתיד יגברו "המאמצים לשליטה ומניפולציה מצד מקורות מידע". כי שאלת הציטוטים נוגעת בלב העבודה העיתונאית, או במלותיו של חוקר התקשורת הרברט גאנץ בספרו "Deciding What’s News" - מי מוביל בטנגו, העיתונאי או המקור.

נכונות עיתונאים לקבל את דרישות המקורות לאישור הציטוטים לפני הפרסום מצטיירת כצעד נוסף המחליש את העיתונות ומעניק את ההובלה במחול לאנשי יחסי-הציבור. "הדרישות לאישור ציטוטים התרבו ביחס ישיר למעורבותם של אנשי יחסי-ציבור", אמר ל"ניו-יורק טיימס" פליקס סלמון, בעל טור כלכלי בסוכנות הידיעות רויטרס, שהעריך כי ככל שיגבר כוחם של היחצנים, כך הם ינסו להגביר את השפעתם על תוכני העיתונות כדי לקדם את האינטרסים של לקוחותיהם.

סוגיית האישור המוקדם עלתה על סדר היום התקשורתי ביולי השנה, בכתבה ב"ניו-יורק טיימס" (שהופיעה גם בתרגום עברי בהארץ). הכתב ג'רמי פיטרס תיאר כיצד בכירים במטות הבחירות של אובמה ושל יריבו הרפובליקאי מיט רומני מקפידים להעניק ראיונות רק לאחר קבלת הסכמה מוקדמת לאישור הציטוטים. "לג'ים מסינה, מנהל מסע הבחירות של אובמה, יש פה מלוכלך", כתב פיטרס, "אך קוראי העיתונים אינם יכולים לדעת זאת, משום שהוא מוחק את המלים הגסות לפני שהוא מאשר לצטט את דבריו. דיבור קצר ומתומצת אינו ממעלותיו של דייוויד פלאף, יועץ בכיר בבית-הלבן, ולכן הוא נוהג לקצר את המשפטים שלו לפני שהוא מאשר את פרסומם". גם סטיוארט סטיבנס, האסטרטג הבכיר של רומני, נוהג להזכיר בדבריו דמויות היסטוריות ידועות לשמצה כמו בוב הולדמן, שהיה ראש סגל הבית הלבן של ניקסון, כשהוא משמיע דברים מזלזלים על יריבים פוליטיים. אך גם "דברים אלה לא עוברים כמעט אף פעם את הצנזורה שלו".

"צנזורת הציטוטים" היא שלב נוסף בתהליך השתלטותם של אנשי שיווק, אסטרטגיה ויחסי-ציבור על מערכות הבחירות. עד לפני כמה עשורים נהנו "הבחורים באוטובוס", הכתבים שנלוו למועמדים לנשיאות במסעותיהם ברחבי ארצות-הברית, מנגישות רבה לפוליטיקאים שנשלחו לסקר. בין אסיפות הבחירות והנאומים היה זמן לחילופי בדיחות וגם לשיחות אל תוך הלילה בפאבים בעיירות נידחות. אבל מאז שנות ה-80 השתנו כללי המשחק: היועצים מבקשים להבטיח שהמועמד יזכה רק לחשיפה מבוקרת. כל אמירה היוצאת מפיו מתוכננת בקפידה, והעיתונאים זוכים להאזין בעיקר לנאומים. מסיבות עיתונאים נערכות לעתים רחוקות, ואין עוד צ'אנס לשיחות חולין.

הרצון לשלוט במסרים בתקופה קריטית ורגישה כמערכת בחירות הוביל לכך שמנהלי הקמפיינים ביקשו לצמצם את הסיכונים גם בראיונות המחולקים במשורה, ולא רק על-ידי הפוליטיקאי עצמו. גם העוזרים והיועצים של המועמדים, הממלאים תפקיד מרכזי בהשפעה על השיח הפוליטי, מבקשים להבטיח לעצמם אפוד מגן מפני פליטות פה ואמירות שעלולות לשרת את היריב.

לשם כך אומץ הנוהל, ששימש מקורות ועיתונאים עוד קודם לכן, אך בהיקף מוגבל הרבה יותר. דייוויד קאר, בעל הטור לענייני תקשורת ב"ניו-יורק טיימס", איתר כמה משורשי השיטה בוול-סטריט: פעילים בשוקי ההון ידעו כי כל מלה שהם אומרים מהדהדת בעולם העסקים ועלולה להביא להפסדים של מיליוני דולרים, לפעמים מיליארדים, ודרשו לראות כל ציטוט לפני הפרסום.

בתחומים אחרים התפתחה השיטה מתוך כוונות טובות מצד העיתונאים: ראשית, כדי להבטיח דיוק מרבי ולהימנע מטעויות, והעדפה שמרואיין יתקן ציטוטים בלתי מדויקים לפני הפרסום ולא לאחר שהדברים נחשפים לציבור. שנית, היה זה כלי שבאמצעותו ניתן היה לעתים לשכנע מרואיין לדבר "און דה-רקורד" - לציטוט ולייחוס מלאים.

זה התחיל כדבר חיובי, סיפר פיטר בייקר, כתב ה"ניו-יורק טיימס" בבית-הלבן. בסוף כהונתו של ביל קלינטון, וסביב פרשת מוניקה לוינסקי, נמאס לעיתונאים השימוש הבלתי פוסק במקורות אנונימיים וב"פקיד בכיר" ו"גורם מקורב" ו"מקור יודע דבר". מתוך רצון לחזור לכלל הישן והטוב של העיתונות הרצינית בארצות-הברית, שלפיו כל עובדה, ציטוט או הבעת דעה חייבים להתפרסם תוך ייחוס מפורש למקור, ניסו לשכנע מקורות להזדהות בשמם.

ההסכמה להעביר את הציטוט לאישור המקור נראתה טקטיקה ראויה, כדי לצמצם את הסכנה שייפגע בשל ציטוטים לא מדויקים. עם הזמן, הסביר בייקר, למדו פקידי הממשל לנצל את השיטה, "עד כדי כך שאפילו דוברים, שתפקידם לדבר עם עיתונאים, התחילו לדרוש שנעביר להם את הציטוטים שלהם לפני הפרסום", סיפר בייקר.

בחודשים האחרונים המשיכו כותבים ב"ניו-יורק טיימס" להוביל את המערכה נגד כניעת העיתונאים בסוגיית הציטוטים. דייוויד קאר כתב כי השיטה הופכת את העיתון לחלון ראווה שבו יכול הפוליטיקאי להציג את עצמו לציבור בדרך החיובית ביותר. העברת תמלילי ראיונות לאישור מחסלת את הציטוט שהיה "מקלט אחרון של ספונטניות בעידן של מסרים מתוכננים". הכל הופך בעיניו ל"תיאטרון קבוקי" מושלם - הצגה מבוימת היטב, שמשווקת כאילו מדובר באירוע ספונטני. גם "העורכת הציבורית" החדשה של ה"ניו-יורק טיימס", מרגרט סאליבן, קראה בטור שפירסמה לכל ארגוני התקשורת לאסור על כתבים להעביר ציטוטים לאישור.

לפחות עיתון אחד הקדים את ה"ניו-יורק טיימס" בהפסקת הנוהל הבעייתי. עורכי ה"הרוורד קרימזון", עיתון הסטודנטים של האוניברסיטה היוקרתית, הודיעו כי הם אוסרים על כתבים להעביר לאישור מוקדם ראיונות של ממלאי תפקידים במוסד האקדמי, כפי שהיה נהוג במשך שנים רבות. הסיבה: "לעתים קרובות הציטוטים נמחקים, או נכתבים מחדש - כדי לבטא את ההפך המוחלט ממה שנאמר בראיון המוקלט".

מנגד, יש מי שסבורים כי אישור מוקדם של הציטוטים אינו נוהל גרוע אלא להפך, צורך חיוני. במיוחד בעידן שבו רבים מאמצעי התקשורת מעדיפים, מטעמי תחרות ורייטינג, להתמקד בפליטות פה מביכות יותר מאשר לעסוק במהות ובתוכן. כך סבור בין היתר סקוט אדמס, יוצר הקומיקס הפופולרי "דילברט", המתפרסם בכ-2,000 עיתונים בארצות-הברית וביותר מ-60 מדינות נוספות.

אחרי מאות ראיונות שהעניק, אדמס עדיין מזדעזע מהעיוותים שהוא מוצא בציטוט דבריו בעיתונים. "חלק מזה נגרם בטעות, משום שהכתב מנסה להקשיב ולרשום בעת ובעונה אחת", כתב אדמס בבלוג שלו, "אבל חלק גדול נעשה במכוון, עד כדי כך שכאשר אני רואה ציטוט בידיעה כלשהי, איני מאמין לה כלל. במקרה הטוב, הציטוט מוצא מהקשרו. במקרה הגרוע ביותר - הציטוטים בנויים מחדש לחלוטין".

אדמס מודע לטכניקות של עיתונאים לאלץ מרואיין להפיק ציטוט שיתאים לנראטיב שכבר יצרו לעצמם. העיתונאי חוזר על אותה שאלה בעשר דרכים שונות, ובכל פעם מנסה להוביל את המרואיין לציטוט מאשים או פרובוקטיבי. למרואיינים קשה להתמודד עם טכניקות כאלה, מסביר אדמס, ולכן חשוב להם לבחון את הציטוטים שיוכנסו בסופו של דבר לכתבה.

בקהילת העיתונאים התקבלה החלטת ה"טיימס" להפסיק את "צנזורת הציטוטים" בברכה. אבל יש מי שמטילים ספק בכך שהמציאות תשתנה. העיתונאי והסופר פול תאלר הגיב על ההנחיה במכתב למערכת: "כאשר עיתונות הופכת לסחורה יותר מאשר שליחות, האם אנחנו באמת מזועזעים מכך שהיסוד האמיתי של אומנותנו, הציטוט הישיר, הפך להיות עניין למשא-ומתן?".

רשימות קשורות:

- הכתב אינו יכול להקיף הכל
- חוויה תרבותית
- החיים הם לא סרט
- מפירים את קשר השתיקה
- היכונו לבניית האתר: מדריך

תאריך:  03/10/2012   |   עודכן:  03/10/2012
רפי מן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ציטוט כשר
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מי שנכווה
3/10/12 19:46
פורום: העין השביעית כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אני מודע לכך שמזה זמן, קיים קושי לרואי חשבון למצוא מקום עבודה ולהתפרנס. משום כך פעלנו במקומות בהם יש לנו השפעה והצלחנו גם לסייע להרחבת תחומי העיסוק בענף וגם להעלות את תעריף שכ"ט במכרזים ממשלתיים. כך מצהיר דורון קופמן המבקש לזכות שוב באמון רואי החשבון בבחירות לנשיאות לשכת רואי החשבון
03/10/2012  |  חובב לויטס  |   כתבות
בין היום והלילה יש חוזה הסגרה של האור, אך האור מעדיף להתאבד כל יום מחדש ובלבד שלא להשתעבד למלכוּת השחוֹר. בין המציאוּת והסִפרות, לעומת זאת, אין חוזה הסגרה, משום שהקוראים משתעבדים מרצונם (החופשי כביכול, ואף כביכוליים) למלכוּת השחוֹר של האותיות. למעשה, אני תוהה אם שערי שחור מרוב קפאין או משום שהוא שורץ אותיות, אלה שידועות לנו ואלה ש... האם זה ייתכן? הייתכן שלא כל האותיות נתגלו לנו, וזהו סוד אי-התאימות בין העולם למילים? (אי-תאימות שעליה רומזת המילה 'המילה', שהיא היפוכה של 'הלימה'). הייתכן שבלוחות השבורים היו אותיות שלא הופיעו בלוחות השניים? אם כך, בהר סיני התרחש מעין גירוש שני מגן-העדן. שהרי אם במעמד ההר נשללו מאיתנו חלק מהאותיות - נשללה עימן האפשרות להרמוניה גן-עדנית בין העולם והמלל.
03/10/2012  |  חגית כהן  |   כתבות
בספר "דבר זיכרון" מתייחס הסופר הרוסי ולאדימיר נאבוקוב לשני המעברים הגדולים ביותר בחייו של אדם - הלידה והמוות, כנצחים של אפלה. לדבריו:" קיומנו אינו אלא סדק צר של אור בין שני הנצחים האלה ואף על-פי ששניים אלה תאומים זהים, ישקיף האדם תמיד על התהום שלפני הלידה ביתר שלווה מאשר על זו שלקראתה הוא מתקדם...".
02/10/2012  |  ד"ר שירלי בן שלמה  |   כתבות
חול המועד כבר כאן ומבשר שהחגים אוטוטו נגמרים ואיתם גם השידורים החוזרים והספיישלים שמריחים מחלטורות זולות. בהשפעה ישירה מהאחות הגדולה באמריקה, גם בארץ מתייחסים לעונת הסתיו כנקודת השקה ללוח שידורים חדש. למרות מצבה העגום של תעשיית הטלוויזיה המקומית שעלול להידרדר עוד יותר בחודשים הקרובים עם האיום המתמיד על סגירת ערוץ 10 והמשבר הכלכלי, הצליחו זכייניות ערוץ שתיים ורשתות הכבלים והלוויין לייצר יבול נאה של תוכניות חדשות ועונות נוספות לסדרות מצליחות. בתקווה שהחורף הנוכחי יהיה עתיר ממטרים כמו קודמו, כל התוכניות שיהיה שווה להיצמד בשבילן למרקע בערב גשום:
02/10/2012  |  אור בר שלום  |   כתבות
בובת העץ השובבה, פינוקיו, גיבורת ספר הילדים הקלאסי והדמות שעליה גדלו דורות של בני-נעורים בעולם כולו, זוכה בימים אלה לעדנה מחודשת. להרפתקאותיה של הבובה, שאת עלילותיה גולל הסופר האיטלקי קרלו קולודי לפני 129 שנה, מתווסף עכשיו גם לחן מלודי מופלא של הקומפוזיטור האיטלקי פינו וורטיס, שאותו פגשתי בפרוס חג הסוכות בבודפשט. היה זה במסגרת מסע הסברה שעורך המלחין ברחבי הגלובוס כדי לעשות נפשות למנגינה הערבה שלו, שתודות ליוזמתו כבר תורגמה ומושרת ב-13 שפות, ועוד היד נטויה.
02/10/2012  |  ראובן לייב  |   כתבות
לא שוחד   /  אורן פרסיקו
הנשר נחת ונחשף  /  אורן פרסיקו
הכתב משה נוסבאום מבוקש לעדות  /  אורן פרסיקו
מכתב למערכת מהמו"ל   /  רפי מן
על סודיות ועיוורון   /  רפי מן
הערת שוליים בדרך לתהום   /  רפי מן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il