|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

הותר לפרסום:

יהודי תושב ר"ג הסיע את המחבל לנתניה

בפיגוע ההתאבדות סמוך לקניון בנתניה, נרצחו חמישה ישראלים ונפצעו 88 נוספים למעט כפיר לוי מרמת גן, סייע למחבל גם תושב טייבה ותושב באקה אל-גרבייה
02/08/2005  |   ענבל אביב   |   חדשות   |   תגובות
מאת: ענבל אביב  |  



עומר שיקלר
נהרג מבוקש המעורב בפיגוע בנתניה

עומר שיקלר, שלומי דיאז
חמישה נהרגו בפיגוע בנתניה - חייל, 2 נשים ו-2 נערות

במסגרת חקירת שירות ביטחון כללי (שב"כ), בשיתוף משטרת ישראל, את פיגוע ההתאבדות בנתניה שבוצע ביום 12 ליולי 2005, נעצרו מוביל המפגע, תושב עילאר שבאזור טולכרם, ושלושה מסיעים, אזרחים ישראלים, שהכניסו את המפגע ומובילו לשטח הארץ, בהם שני ערבים ישראלים תושבי באקה אל גרביה וטייבה, ואזרח ישראלי נוסף - יהודי תושב רמת גן.

בחקירה עלתה פעם נוספת במלוא חומרתה תופעת מסיעי שוהים בלתי חוקיים (שב"חים), המנצלים את היותם אזרחי ישראל, ואת העובדה כי ישראלים אינם נבדקים במחסומי קו התפר, לשם הכנסתם של פלשתינים תושבי הגדמ"ע לשטח ישראל דרך מחסומי צה"ל.

זהו אינו המקרה הראשון בו יהודי מעורב בהסעת מפגע: בדצמבר 2003' הסיע נהג מונית יהודי מפגע ואת מובילו לצומת גהה. זמן קצר לאחר מכן פוצץ המפגע את עצמו בפיגוע בו נהרגו 4 אזרחים ונפצעו 21 נוספים.

5 הרוגים ו-88 פצועים

בפיגוע ההתאבדות סמוך לקניון בנתניה, נרצחו חמישה ישראלים ונפצעו 88 נוספים. פיגוע זה בוצע על-ידי תשתית הגא"פ בטולכרם אשר הינה מן המסוכנות ביותר כיום בשומרון, ואחראית לפעולות טרור רבות אשר כוונו כנגד מטרות ישראליות על אף תקופת ההרגעה.

בחקירת הפיגוע עלה כי המפגע, אחמד גאוי, יליד 87' מעתיל, ומובילו, עאסף זהראן, תושב עילאר, נכנסו לשטחי ישראל באמצעות שני אזרחים ישראלים, מסיעי שב"חים, שעל-פי הודאותיהם בחקירה בשירות ביטחון כללי, עוסקים בכך כבר מספר חודשים. השניים, כפיר לוי, תושב רמת גן, וסיף עאזם, תושב טייבה, הודו בחקירתם כי ביום הפיגוע הסיעו שני תושבי גדמ"ע לטייבה שבישראל דרך מחסום צה"ל 'צופין', לאחר שלוי ניצל את עובדת היותו יהודי שלא נבדק במחסומים.

בנוסף, נעצר עא רחמאן אבו מוח, תושב באקה אל גרביה, שהודה בחקירתו כי אסף את המתאבד ומלווהו בטייבה והסיעם לנתניה, למקום הפיגוע.

כל השלושה טוענים בחקירתם כי לא היו מודעים לכך שהשניים הינם פעילי פח"ע. עם זאת, לפי העולה בחקירתם, לוי ועאזם ידעו כי אין המדובר בפועלים פלשתינים תמימים, אלא חשבו כי מדובר בגנבים/פורצים. גם אבו מוח סייע לזהראן מהיכרותו עמו על-רקע פלילי.

תכנון הפיגוע

עסאף חאפז חסין זהראן, יליד 76', תושב עילאר, הודה בחקירתו בשירות הביטחון הכללי כי חודש לפני לפיגוע, הסכים תמורת 10,000 דולר להצעת נדאל עלי אבו סעדה, פעיל צבאי בג'האד האיסלמי להכניס מתאבד לשם ביצוע פיגוע בישראל.

אבו סעדה, שעצור כביכול במטה הכוחות המיוחדים בטולכרם על-רקע מעורבותו בפיגוע שבוצע בסטייג' בתל אביב בחודש פברואר השנה, תכנן את הוצאת הפיגוע על אף היותו עצור לכאורה.

זהראן סיפר בחקירתו כי אבו סעדה אף עזב את מקום "מעצרו" ונסע יחד עימו בטולכרם במסגרת ההכנות להוצאת הפיגוע. כמו כן סיפר שהוא נפגש עם אבו סעדה ללא הפרעה במטה הכוחות המיוחדים, ואף נשאר ללון במקום.

אבו סעדה דאג לספק לזהראן תעודת זהות ישראלית מזויפת על-מנת להפחית את הסיכון שייעצר במהלך הוצאת הפיגוע, וקנה יחד עמו תיק שחור שבו הוסלק תיק נוסף ובו חומר הנפץ בין בגדים שונים.

הוצאת הפיגוע לפועל

ביום הוצאת הפיגוע נסע זהראן עם אבו סעדה מטולכרם לכיוון שכם, כאשר בדרך חברו עם המתאבד. אבו סעדה נתן 1,700 ש"ח לזהראן והסביר לו שעליו לנסוע במונית למחסום ענבתא, ואחרי המחסום יחכה לו בחור עם מכונית בעלת לוחית זיהוי ישראלית, אשר יסיע אותו בתמורה ל-1,000 ש"ח לטייבה. אבו סעדה הנחה את זהראן להגיע עם המפגע לנתניה.

זהראן פעל לפי הוראות אבו סעדה, ובסמוך למחסום בענבתא חברו למכוניתו של סיף עא קאדר מחמד עאזם, יליד 72' מטייבה. יש לציין, כי מואיד מוסא, תושב שופה/טולכרם, עלה בחקירת עזאם כמי שיצר עימו קשר ביום הפיגוע וביקש ממנו לבצע את הסעת המתאבד והמוביל. מואויד נהרג ביום חמישי (28.7.05) במסגרת פעילות צה"ל.

עוד נציין, כי כבר באוגוסט 2002 זומן עאזם לתחקור על-ידי גורמי הביטחון בו הוזהר מפני סיוע בכניסה לישראל. עאזם סיפר בחקירתו בשירות הביטחון הכללי כי בשבעת החודשים האחרונים, הוא וכפיר לוי, יליד 80', תושב רמת גן, נהגו להסיע שוהים בלתי חוקיים דרך מחסום צופין לישראל בשיטה הבאה:

עאזם היה מגיע ברכב למחסום ג'בארה בצד הפלשתיני, שם היה אוסף פועלים ומסיעם לכפר פונדוק, שם לוי היה ממתין לו עם רכב GMC, ויוצא עם הפועלים דרך מחסום קלקיליה או צופין. עזאם נהג לנסוע לפני מכוניתו של לוי במטרה להזהירו מבעיות או מחסומים בדרך. עאזם הדגיש כי הוא עצמו לא יכול להעביר את הפועלים במחסום הצה"לי מכיוון שבודקים אותו, אולם יהודים עוברים בדרך נפרדת וללא בדיקה, ועל כן לוי היה מעביר אותם בפועל.

עוד ציין עאזם, כי מרחב החיץ הרס את היכולת להוציא לפועל פעילות פלילית באזור, ועל כן היה צורך להסתייע ביהודים בחציית המחסומים. תמורת כל הובלה היו מרוויחים השניים 1,000 ש"ח.

ביום הפיגוע נתבקש עאזם על-ידי פלשתיני תושב אזור טולכרם להכניס לישראל 2 חברים גנבים שלו, שיחכו לו במחסום עינב / ענבתא. רק לאחר שהוסכם על תמחור מלא של 1,000 ש"ח, הסכים עאזם לבצע את ההסעה. בשעה 14:00 לערך הגיעו עאזם ולוי לצומת עינב, כאשר עאזם עצר את רכבו ולוי המשיך בנסיעה עוד כמה מאות מטרים והמתין בנקודה מוסתרת מחשש שהצבא יראה אותו.

כאשר המפגע ומובילו הגיעו למכוניתו של עאזם, ראה האחרון כי ברשותם תיק גדול. עאזם סיפר בחקירתו כי בכל פעם שהעלה לרכבו אנשים עם תיקים נהג לבדוק את תכולתם, מחשש שיעלה לרכבו מחבל מתאבד. גם במקרה דנן בדק עאזם את תכולת התיק, והבחין בבגדים ובתיק קטן נוסף. לאחר שהוסבר לו שבתיק הקטן ציוד לגניבות, הסיע עאזם את השניים עד למכוניתו של לוי. השניים עלו על מכוניתו של לוי יחד עם התיק, נשכבו על רצפת הרכב, והשלושה החלו בנסיעה למחסום צופין, שם עברו את המחסום, ללא כל בדיקה.

עאזם נסע כל הדרך מלפניהם, ונעצר לבדיקת ת.ז במחסום. לאחר שעברו את המחסומים המשיכו שני הרכבים בנסיעה עד לאזור כוכב יאיר, שם עלו המפגע ומובילו עם התיק על מכוניתו של עאזם, והמשיכו בנסיעה לטייבה. לוי טען בחקירתו כי רק בשלב זה הבחין בתיק הגדול שברשותם, ושאל את עאזם לגבי תכולתו. עאזם השיב לו כי בדק את התיק ושיש בו בגדים, לוי לדבריו הסתפק בכך. עוד מוסיף סיף בחקירתו, כי זוהי פעם ראשונה בה מבצעים העברה של שני אנשים ולא רכב מלא כפי שהיו רגילים.

הגעת המפגע לנתניה

לאחר שהגיעו זהראן (המוביל) וגאוי (המפגע) לטייבה, התקשר הראשון לחברו עא רחמאן אבראהים עא רחמאן אבו מוח, יליד 81, תושב באקה אל-גרביה, אותו הכיר על-רקע פלילי מהעבר, ושעמו סיכם יום קודם לכן שיסיע אותו עם הגיעו לטייבה, ועדכנו שמחכה להגעתו. בסביבות השעה 17:00 הגיע אבו מוח לטייבה, וזהראן אמר לו כי הבחור שעימו הינו תושב לוד, שצריך להגיע לנתניה על-מנת לבקר את קרוביו, ולאחר מכן הוא זקוק להסעה בחזרה למחסום ג'בארה.

אבו מוח הסכים לבקשותיו של זהראן לאחר שראה כי ברשותו ת.ז ישראלית מזוייפת. אבו מוח סיפר בחקירתו כי נבהל לאחר שהבחין כי גאוי נשא עימו תיק למכונית והכניסו לתא המטען. זהראן הרגיעו שמדובר בבגדיו של גאוי ושבתוך התיק ישנו תיק נוסף.
בחקירתו סיפר אבו מוח כי במהלך הנסיעה מטייבה לנתניה חשד במפגע והרגיש שמשהו אינו כשורה, ובכל זאת המשיך בנסיעה עד למרכז נתניה.

כאשר הגיעו לנתניה ביקש זהראן להוריד את גאוי במקום ריק מאנשים, על-מנת שיוכל להוציא את התיק מבלי שיבחינו בו. גאוי יצא מהרכב באזור הקניון, הוציא את התיק הקטן שהוסלק בתיק הגדול וחגורת נשיאה על הכתף, כשהוא משאיר את התיק הגדול ברכב.
אבו מוח סיפר בחקירתו כי הספיק לנסוע עשרות מטרים ספורים ואז נשמע פיצוץ. בשלב זה הבין כי הוביל מתאבד, אך למרות זאת המשיך בנסיעתו עם זהראן עד לבאקה אל גרביה, שם זרק יחד עמו את התיק שנשאר בתא המטען. לאחר מכן כיבד את זהראן בקפה בביתו.

ניצול ההקלות ליהודים במחסומים

מהשב"כ נמסר, כי הקמת מרחב החיץ מקשה מאד על ארגוני טרור להוציא פיגועים לשטח ישראל. על-מנת לעקוף את מרחב החיץ מנצלים ארגוני הטרור את הפלטפורמה הפלילית העניפה של מסיעי שוהים בלתי חוקיים, אשר מכניסים תמורת כסף תושבי גדמ"ע לשטח ישראל על אף שאין ברשותם אישורי שהיה תוך שהם מסייעים בידיהם לעקוף את הבידוק הביטחוני.

במקרה לעיל, שלושת המסיעים, אזרחים ישראלים ובהם יהודי, ניצלו את העבודה כי יהודים אינם נבדקים במחסומים, והכניסו לשטח הארץ שני פעילי פח"ע, מפגע ומובילו, כשהתוצאה החמורה הינה פיגוע התאבדות בשטח ישראל, שהביא לנפגעים רבים.

בהתנהלותם של המסיעים עלתה בבירור מודעותם לאפשרות ניצול מתווה זה למטרות פח"ע. עוד עלה בחקירתם כי היו מודעים לכך שאין מדובר בפלשתינים תמימים אלא שחשבו כי מדובר בגנבים. אף על-פי כן ניצלו את היותם אזרחים ישראלים אשר להם יכולת תנועה חופשית בשטח ישראל, לשם הכנסתם של השניים.

יש לציין כי המרחק בין טולכרם לנתניה מסתכם בכ-16 ק"מ בלבד, ורק מפאת קיומו של מרחב החיץ, נאלצו המפגע ומובילו לעשות דרך ארוכה הרבה יותר (כ-50 ק"מ). עם זאת, השתתפותו של הנהג היהודי סייע בידם להיכנס לישראל ללא שיוחשדו, ולהגעתם לנתניה ללא הפרעה.

היום יוגשו כתבי אישום כנגד המעורבים בפרשייה בין היתר באשמת הריגה.

תאריך:  02/08/2005   |   עודכן:  02/08/2005
ענבל אביב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נטוויז'ן משיקה את RED - אתר בלעדי ללקוחות החברה המרכז עבורם מגוון של תכני בילוי ופנאי בתחומי סגנון חיים, טיולים, עיצוב, אופנה, בישול, הורות, ספורט ועוד. האתר מבוסס על תוכן בהפקה עצמית, אתרי אינטרנט סגורים ומגזינים מודפסים איכותיים, כגון: BIG ONE, אלפי, מסע אחר, נישה, קוסמופוליטן, הורים וילדים ועוד.
02/08/2005  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
האפיפיור יבקר ב-19 באוגוסט בבית הכנסת של העיר קולון בגרמניה, כך מסר שירות הידיעות הקתולי. קולון שוכנת במערב גרמניה לגדות נהר הריין. מנהיגים יהודים אמרו כי הם מקווים שביקור האפיפיור בנדיקטוס ה-16 בבית הכנסת יסייע לשפר את היחסים בין היהודים לנוצרים. "אנו מקווים שיהיה זה סימן לעתיד", אמר מיכאל ראדו, חבר מועצת המנהלים של בית הכנסת בקולון.
02/08/2005  |  עידן יוסף  |   חדשות
בית משפט השלום בתל-אביב קיבל את תביעתו של האדריכל צבי מוססקו נגד עיריית עפולה, על פגיעה בזכויות יוצרים, לאחר ששיפצה את בניין היכל התרבות בעיר, אותו תכנן מוססקו בעבר.
02/08/2005  |  מיכאל דבורין  |   חדשות
אפשר אולי לשכנע את שומרי הדיאטה לשנוא גלידת תות, אך פחות אפשרי לגרום להם לאבד את התשוקה לחטיפים יותר פופולאריים כמו עוגיות שוקולד-צ'יפס למשל, כך טוענים מומחים.
02/08/2005  |  יפעת גדות  |   חדשות
בגרמניה נעצרה אישה בת 39 בחשד כי רצחה תשעה תינוקות, לאחר שגופותיהם נמצאו אמש (ב') בכפר הסמוך לגבול עם פולין. היאשה אמרה לחוקרי המשטרה, מאוחר יותר, כי ילדה את התינוקות בסתר, אך איננה זוכרת את הלידות מכיוון שהייתה "שיכורה בכל אותה התקופה". כך מסרו בכירי משטרה בגרמניה לסוכנות איי.פי.
02/08/2005  |  הדר פרבר  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il