|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

שישה בשישי

עם ועולם

חג הסוכות, בו הקריבו בבית המקדש 70 פרים בתפילה לשלומן של 70 אומות העולם, הוא זמן מתאים לכמה הרהורים על הנעשה בזירה הבינלאומית במספר סוגיות הקשורות גם אלינו
04/10/2012  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות
[צילום: AP]


אחמדינג'אד והיטלר
הרטוריקה שלו דווקא עובדת לטובתנו [צילום: AP]

מפליא ככל שזה יישמע, נקודת השוואה אחת בין מחמוד אחמדינג'אד לבין אדולף היטלר תוציא את האחרון קצת פחות גרוע מאשר את הראשון. האנטישמיות הגזענית של היטלר ינקה משורשים עמוקים, שתחילתם בשנאת ישראל הנוצרית ואחריתם בגזענות האירופית של המאה ה-19. היטלר הכיר יהודים, היה לו מגע קרוב עם כמה מהם, ודעותיו היו ההקצנה האיומה ביותר של דעות שהיו מוכרות באוסטריה ובגרמניה בהן גדל.

לאנטישמיות של אחמדינג'אד אין שורשים כאלו. באירן כמעט ואין יהודים, וקרוב לוודאי שמעולם לא היה לו מגע קרוב כלשהו עם יהודי כלשהו. האיסלאם מתייחס ליהדות בתערובת של כבוד ובוז, אך ככלל – מעניק ליהודים (ולנוצרים) את הזכות לחיות תחת משטרו ולקיים את מצוות דתם, בתנאי שיהיו אזרחים מסוג ב'. לכן, האנטישמיות של אחמדינג'אד הוא שנאה לשמה, משהו פתולוגי שעל גבול הפסיכיאטרי, שמקצין עד מאוד את שנאת היהודים והמערב של הכנופייה החומייניסטית.

האם זה אומר שאם אחמדינג'אד יירד מהבמה אירן תהיה פחות מסוכנת? ספק רב, משום שכל עוד האיסלאם הקיצוני שולט בטהרן – המדינה תמשיך לחפש דרכים להפיץ את משנתה ולהרחיב את השפעתה. הרטוריקה אולי תשתנה, אבל לא בטוח שזה יהיה לטובתנו; באופן אבסורדי, איומי ההשמדה והכחשת השואה של אחמדינג'אד מסייעים לנו להציג לעולם את גודל הסכנה שמשטרו מהווה.

מהיכן השנאה?
הגרמנים חיפשו אשמים [צילום: מרים צחי]

השאלה מהו המקור לשנאת היהודים בת אלפי שנים היא נושא למחקרים ארוכים ומקיפים, וכאן אעלה רק מחשבה אחת. כבני אדם, יש לנו טבע להסתייג מן השונים מאיתנו. יש מי שנרתעים מפני נכים או מאנשים בעלי עיוות פיזי, אחדים מסתייגים מנוכחות בעלי צבע עור שונה, ואחרים – ממי שאמונתם הדתית אינה מוכרת להם.

העם היהודי היה ונותר יוצא דופן במשך כל אלפי שנות קיומו, בדבקותו באמונתו המונותיאיסטית ובסירובו העיקש להתבולל בעמים שבשכונתם חי או שבקרבם ישב. העם היהודי היה ונותר קטן, ולכן – קורבן קל למי שמחפשים אויבים או אשמים. הצירוף של שני גורמים אלו הביא לכך שהיוונים לא הבינו מדוע מתתיהו מסרב לזבוח לזאוס, הנוצרים האשימו את היהודים באחריות למגיפה השחורה, והגרמנים תלו בהם את התבוסה במלחמת העולם הראשונה – אם לציין רק דוגמאות בודדות מבין עשרות ומאות.

נסיונות התבוללות לא עזרו, כפי שנוכחו יהודי אירופה ללמוד על בשרם בשואה בה נרצחו גם בניהם של מומרים. דווקא הקמתה של מדינת ישראל, אשר למרות כל קשייה והביקורת שיש לנו עליה היא מדינה חזקה ומצליחה, שינתה חלקית את השיח הבינלאומי והבין-דתי. המסקנה: רק עמידה גאה על אמונותינו ועקרונותינו, תוך הבטחת יכולתנו להגן על עצמנו, היא הדרך להמשיך ולשרוד.

ההישג של נתניהו
זה עשה את העבודה [צילום: AP]

אחרי כל אלו, ההישג של בנימין נתניהו בנושא הגרעין האירני מקבל את הפרופורציות האמיתיות. נתניהו הצליח לקחת בעיה קיומית מבחינתה של ישראל ולהפוך אותה לסוגייה כלל-עולמית, בה מעצמות מובילות מקבלות את עמדתה העקרונית של ישראל. נכון שיש חילוקי דעות בשאלות מהותיות, אך את העיקרון כולם קיבלו: אירן לא תהיה מעצמה גרעינית. מעולם לא היה מצב כזה, וספק אם הוא יחזור על עצמו בעתיד. ייתכן שבעוד כמה עשרות שנים יקבעו היסטוריונים, כי נתניהו הציל את ישראל – ובמידה רבה את העולם החופשי. אז למה אנחנו לא שומעים על זה כבר כעת? כי התקשורת ברובה עוינת את נתניהו ולא נותנת לעובדות לבלבל אותה.

קחו למשל את הלגלוג על ציור הפצצה של נתניהו באו"ם. השורה התחתונה היא, שזה עשה את העבודה ובכל העולם הראו את התמונה הזו, ששווה הרבה יותר מאשר אלף מילים. המסר הועבר בצורה החדה ביותר, וזה הדבר החשוב היחיד.

אובמה ורומני
העטיפה משפיעה יותר מהתכולה [צילום: AP]

אם מיט רומני יפסיד בבחירות לנשיאות ארה"ב, זה לא שברק אובמה ינצח כמו שרומני יפסיד. האבטלה מעל 8%, מחירי הדלק ממריאים, ארה"ב סופגת השפלות בזירה הבינלאומית – והרפובליקנים לא הצליחו למצוא מועמד שיכבוש בסערה את הבית הלבן. יש לכך סיבות רבות, והנה אחת מהן. בעולם המודרני, העטיפה חשובה לא פחות מאשר המוצר – ואובמה מגיע באריזה הרבה יותר מושכת מאשר רומני, גם לאחר שהיא כבר נפתחה והתברר שהתוכן לא בדיוק דומה להצעת ההגשה שעל גבי העטיפה. הוא הרבה יותר כריזמטי, הרבה יותר רהוט, הרבה יותר אנושי – ולאמריקני הממוצע, שממש אינו מתוחכם, זה מספיק בהחלט.

הבעיה מבחינתנו איננה היחסים בין אובמה לנתניהו, וזאת כמובן בלי לזלזל בחשיבותם. הבעיה היא שאובמה לא נתפש כאדם שבאמת יעשה הכל כדי למנוע מאירן נשק גרעיני – והכל כולל שימוש בכוח. הוא גם לא האדם שיעצור את הטבח הנורא בסוריה, והוא גם לא האדם שיידע להתמודד עם האביב הערבי ההופך לחורף מוסלמי קיצוני. והכי גרוע: לא בטוח שהנשיא שיבוא אחריו, יהיה מי שיהיה, יוכל לתקן את ההרס שיותיר אחריו אובמה בזירה הבינלאומית בכלל ובמעמדה של ארה"ב בפרט.

המשטר האמריקני
קמפיין בלתי פוסק לחברי בית הנבחרים

עוד הערה בשולי הנושא הקודם. רגילים אצלנו להסתכל בקינאה על ארה"ב ולומר שהלוואי שהיינו כמותם. לטעמי זה לא נכון כמעט בשום תחום, ואומר כאן כמה מילים רק על שיטת המשטר בארה"ב. השיטה הזו נוצרה מלכתחילה כדי להבטיח שלאיש לא יהיה יותר מדי כוח, והתוצאה היא אותם איזונים ובלמים ידועים – שאכן מאזנים ובולמים, ולא ממש מאפשרים להתקדם.

הנשיא יכול לנטרל את הקונגרס שיכול לנטרל את הנשיא, ובשני הקצוות של שדרות פנסילבניה מבלים את רוב הזמן בחיפוש פשרות שמולידות צעדים אפויים למחצה, תמורתם יש לשלם – לעיתים בחקיקה ולעיתים בכסף ממש – כדי שחבר זוטר בבית הנבחרים יואיל בטובו להרים את היד בעד או נגד משהו. הקדנציה בבית הנבחרים היא של שנתיים, כך שכל נציג מנהל קמפיינים בלתי פוסקים. בסנט מכהנים שש שנים, כך שיש סנטורים שאי-אפשר להזיז ממקומם במשך 12, 24 או 30 שנה. הנשיא נבחר בידי אלקטורים, כך שכבר קרו מקרים בהם המפסיד הוא זה שניצח בסופו של דבר.

כל נשיא מבצע אלפי מינויים פוליטיים, רבים מהם – של תורמים ותומכים אחרים, מה שמכניס למערכת בדלת הקדמית שוחד בחירות הדדי. שלא לדבר על הבחירה הפוליטית של השופטים, המביאה לכך שהחלטותיהם – במיוחד בבית המשפט העליון – אינן בהכרח משפטיות אלא במידה רבה פוליטיות. ראו למשל כיצד השופטים שמינה ג'ורג' בוש האב הביאו לנצחונו של ג'ורג' בוש הבן בשנת 2000. כל זה כמובן רק בראשי פרקים. אני מעדיף את המערכת הבעייתית שלנו, בה ודאי שיש מה לתקן, על פני המערכת הזו.

נפולת של נמושות
שיעזבו [צילום: פלאש 90]

ראיתי השבוע כותרת, ולפיה דפני ליף אומרת ש"החברים שלי עוזבים את ישראל". מדי פעם אנחנו נחשפים לאמירות כאלו, של מי שמקטרים על כל העולם ואשתו ומודיעים שאין להם יותר מה לחפש כאן. ואני אומר: שיעזבו. שיחיו כמה שנים במדינות מוכות אבטלה, שעתידן הפיסקלי לוט בערפל ויכולתן לשלם את חובותיהן מסופקת מאוד. שיחיו כמה שנים במדינות המתקשות להבטיח לתושביהן ביטוח בריאות בהווה, וספק אם יוכלו להבטיח להם ביטוח פנסיוני בעתיד. שיחיו כמה שנים במדינות בהן האיסלאם הקיצוני מרים ראש, האנטישמיות פורחת והיהדות נכנסת למקלט.

אם לצפונובונים המפונקים הללו יש כסף לעזוב את הארץ, אם הם חושבים שמצבם גרוע משל תושבי שדרות וקרית שמונה, אם כל מה שחשוב להם הוא רווחה כלכלית אנוכית, אם אין להם שום זיקה ערכית למדינה הזו, אם אין להם שום קשר ליהדותם – שיעזבו. נסתדר יותר טוב בלעדיהם; אני בטוח שהם יגלו מהר מאוד שהם מסתדרים הרבה פחות טוב בלעדינו.

תאריך:  04/10/2012   |   עודכן:  05/10/2012
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 "הסדר השפה"   "כצאן לטבח"   "נאצים רגילים"   אדולף היטלר (1945-1889)   אורניום   אורניום   אורניום 235   אורניום מועשר   איזוטופ   אריזציה   בג"צ קציר   ביקוע גרעיני   בשאר אסד   גזירת השחיטה   גזענות   דלק גרעיני   דרוויניזם חברתי   הכור הגרעיני, דארקהובין    המרכז לחקר אנרגיה אטומית, בונאב    המרכז לטכנולוגיה גרעינית, אספהאן    המרכז למחקר גרעיני של טהרן    המתחם הגרעיני, אראכ   הרמן גרינג (1946-1893)   השמדה באמצעות עבודה   כאראג'   כאשר הפצצה נופלת   לאביזן-שיאן    מים כבדים   מכרה האורניום, סגהנד   מנהיגים רוחניים בימי התופת   מסה קריטית   מפעל לייצור "עוגה צהובה", ארדכאן   משפטי נירנברג   מתקן העשרת אורניום, לאשקאר עבד    מתקן טאבה   מתקן להעשרת דלק בפורדו (FFEP)   נשק גרעיני   נתנז   סבון   עוגה צהובה   עלי אכבר סאלחי    עמידה רוחנית   פלוטוניום   פרצ'ין   פשעי מלחמה   ציד יהודים   צנטריפוגות   רוצח מאחורי שולחן כתיבה   רצח רודולף (ישראל) קסטנר   שואה   תחנת הכוח הגרעינית, בושהר    תעלת סואץ 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עם ועולם
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שבת שלום
5/10/12 15:28
2
יוסי מ
5/10/12 16:36
3
לכותב המכובד
5/10/12 18:48
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אומרים שהרשות הפלשתינית אסרה להכניס לתחומה את עיתון הארץ, כי הוא קיצוני מדי. תחליטו אתם האם הבדיחה הזו מרושעת מדי, אך אין ספק שכמו הרבה בדיחות - היא מסתמכת על מצב עובדתי. במקרה הזה, הסוף של הבדיחה עלול לא להיות מצחיק כלל.
04/10/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
רוב הסיעות בכנסת ה-18 כמו הקודמות בשני העשורים האחרונים מייצגים את העם בישראל ככלל, אולם אינם מייצגים את הצבורים השונים ואת צרכיהם האמיתיים כולל הציבור הערבי בישראל. שלוש מפלגות בלבד מייצגות צבורים מוגדרים. "יהדות התורה" מייצגת את הציבור החרדי האשכנזי, ש"ס מייצגת את הציבור החרדי המזרחי, "ישראל ביתנו" היא המפלגה החילונית היחידה שהיא סקטוריאלית. היא מייצגת בעיקר את הצבור של יוצאי חבר העמים בעבר. רובן של השאר הן בליל של רעיונות, במקרה הטוב, יצורי כלאיים, מבולבלים ומבלבלים, כחש ומרמה ערכיים, שהגיע הזמן שיגדירו עצמם בצורה ברורה יותר בפני הציבור לקראת הבחירות הבאות שהולכות וקרבות. מכיוון שהשינוי לא יבוא מלמעלה, הכוחות החדשים מקרב תנועת המחאה הם שצריכים לכפות את השינוי מלמטה.
04/10/2012  |  צבי גיל  |   מאמרים
משמחת תורה לזאת הברכה: תחנות הסְטַרְט- אַפּ והזינוק לקראת ... ההתחלה על הצופן הגנטי (לא, לא מה שחשבתם), מעגלי ההתחדשות והצמיחה ומה שביניהם וגם: מי הוא הזקן הצעיר לנֶצח בתורה הקדושה? כן, משה רבנו
04/10/2012  |  ציפי לידר  |   מאמרים
לאחי ורעי ה' עליהם יחיו וברכת ה' ושמחת החג תהיה מנת חלקנו.
השקר הגדול של הליכוד קרס בזכות קריסת אותה השיטה שדרכה גרמו לווסלים ולצמיתים בשלטון הפיאודלי להוריד ראש ולשלם מיסים לממלכה. הפיאודליזם המודרני עושה את אותו הדבר בדיוק, והשקר הזה לא השתנה. מה שכן השתנה הוא מפלס מי הביבים שירד, וחשף את חונטת הון-שלטון המשתינה על הציבור מהמקפצה
04/10/2012  |  דן אלון  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   המחאה החברתית  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   שואה וגבורה  /  מי ומי  
מהומות באירן: המשטרה פשטה על חלפני הכספים  /  עופר וולפסון
ארה"ב: הריאל צונח, הסנקציות עובדות  /  איציק וולף
אירן: מוות מהיר לישראל אם תתקוף  /  איציק וולף
כך הופרדו תאומי סיאם   /  ראובן לייב
הזרזיר והאורב  /  אריה אבנרי
סייג לחוכמה  /  אברהם בן-עזרא
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il