|   15:07:40
דלג
  יצחק מאיר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

אמת מבוצת הארץ תצמח

בשמיים בהם מולכת האמת מלכות קיסרית שאין עליה עוררין, אין לאמת כל רבותא. אבל כשהיא עולה מן הארץ, ממקום בוצה, ממקום בולענים, ממקום מאבקי כוח על שררה ועל ממון ועל בכורת אידיאולוגיות מוחלטות - אמת מצולקת מלחמות כזאת, היא האמת בה בוחר האלוהים שחותמו אמת טהורה וינייטה על קהלת, בשבת חול המועד סוכות התשע"ג
05/10/2012  |   יצחק מאיר   |   מאמרים   |   תגובות

המדרש המתענג תמיד על ההתבוננות בבני האדם המאכלסים את כוכב ארץ, יודע לספר (במדרש רבא, ח') כי בשמיים סערו הרוחות בפמלייתו של הבורא כשנודע להם מפיו כי הוא מתכוון לברא את האדם. לאמת, מעמדו של הקדוש מברוך הוא היה נעלה מכל וכוחו וגבורתו לא היו מוגבלים לא על-ידי מלאך, ולא על-ידי שרף, ולא על-ידי שום חבורה גדולה או קטנה של אראלים. שמיים וארץ נבראו בראשית במאמרו שלו לבדו, ב"ויהי", ופמליה של מעלה קראה בתוכה, זה אל זה "קדוש, קדוש, קדוש" ושוררה "מלוא כל הארץ כבודו" בהתפעלות שלמה ומאחדת.

אך כשעלתה לפניו יתברך לברא האדם במאמר פיו, עצר כביכול בעד עצמו וכמו נתייעץ, עם מלאכיו והציע להם בלשון רבים, "נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ" (בראשית א', כ"א) ולו כדי ללמד דרך ארץ ומידת ענווה שיהא הגדול נמלך ונוטל רשות מן הקטן (על-פי רש"י). יוצר כל אינו פטור לרגע מטרדות פדגוגיות... מיד קמה מהומה. הפמליה המעריצה והמהללת נעשתה פמליה לעומתית. "בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ" שאמר הקדוש ברוך הוא, עוררה בה חששות ואולי אפילו חשדות. "אמרו לו, המלאכים לאדון הכל, אדם זה מה טיבו? אמר להם: צדיקים עומדים ממנו... ולא גילה להם שהרשעים עומדים הימנו, שאילו גלה להם שהרשעים עומדים הימנו לא הייתה מדת הדין נותנת שייברא" (שם).

אילולי הדבר כתוב, אי-אפשר לאומרו. הקדוש ברוך הוא, אפילו בשיחה שאינה מחייבת את עצם החלטתו לברוא את האדם, חושש לומר למשרתיו המקיפים אותו כי האדם שייברא הוא אדם של סתירות, אדם שרק בידו מכל בריה נבראת סגולת הכוח להביא חסד וצדקה לעולם, אבל רק הוא מכל בריאה חלש עד להחריד ויכול להיכשל בהולדת דורות של רשע ושל עוון. הוא מוליך את מלאכיו שולל. הוא לא מגלה להם את שהוא יודע. אבל הפמליה אינה משתכנעת.

היא יודעת כי המשמעות של בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ היא כי היצור העומד להיברא יהיה יצור בוחר, יצור שיהיה בן-חורין לצאת מצומת חייו אל דרך הישר כמו שהוא יהיה בן-חורין לצאת מן הצומת אל דרך חטאים. "נעשו מלאכי השרת כיתים כיתים, וחבורות חבורות. מהם אומרים אל ייברא, ומהם אומרים ייברא"! אלה מגייסים את האמת ואלה את החסד, אלה את השלום ואלה את הצדק. "חֶסֶד וֶאֱמֶת נִפְגָּשׁוּ צֶדֶק וְשָׁלוֹם נָשָׁקוּ" (תהלים פ"ה, י"א).

הפולמוס סוער. "חסד אומר ייברא! שהוא גומל חסדים, ואמת אומר אל ייברא! שכולו שקרים, צדק אומר ייברא! שהוא עושה צדקות, שלום אומר אל ייברא! שכולו קטטה". אין הכרעה בפולמוס הזה. כל כיתת מלאכים צודקת. האדם יבוא אל העולם כיצור היחיד בבריאה המוכן להמית עצמו בהגנה על האמת ועל הצדק. אותו אדם יבוא אל העולם כיצור היחיד המוכן לחיות כדי להמית וכדי להרבות מריבה.

"והנה טוב מאוד"

המלאכים אינם מסוגלים לשאת יצור של סתירה. או ייברא מפני שהוא מאיר. או אל ייברא מפני שהוא מחשיך. יצור שהוא אורות וצללים, עליות ומורדות, שיאים של טוב ותהומות של רוע - לאדם כזה אין מקום בלוגיקה השמיימית. האלוהים הבודד מכריע את הוויכוח שלא היה לו כל סיכוי מלכתחילה. הוא אינו משגיח בניצים ובורא את האדם, כמות שהוא, על כל סתירותיו ומתבונן בסיפוק - אם יש סיפוק או אי סיפוק במרומים "וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה וְהִנֵּה טוֹב מְאֹד וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר יוֹם הַשִּׁשִּׁי" (בראשית א', ל"א).

עם בריאת האדם תמה בריאת העולם. המלאכים למעלה עוד מתווכחים, אבל הקדוש ברוך הוא, אומרים חכמים באותו מדרש, מרוצה. "וְהִנֵּה טוֹב מְאֹד" הוא פסוק מוצפן. בחילופי מיקום, אותיות מ.א.ד הן אותיות א.ד.ם ועתה אומר הפסוק "והנה טוב אדם"! על סתירותיו. על חולשותיו. אמת שלו מארץ תצמח. מלמטה.

בשמיים בהם מולכת האמת מלכות קיסרית שאין עליה עוררין, אין לאמת כל רבותא. אבל כשהיא עולה מן הארץ, ממקום בוצה, ממקום בולענים, ממקום מאבקי כוח על שררה ועל ממון ועל בכורת אידיאולוגיות מוחלטות, כשהיא בוקעת מבין תאי כלא של שווא והשתקות מאיימות של כדי, אמת שעולה משדה שלטון השקר - אמת מצולקת מלחמות כזאת היא האמת בה בוחר האלוהים שחותמו אמת טהורה. "אֱמֶת מֵאֶרֶץ תִּצְמָח וְצֶדֶק מִשָּׁמַיִם נִשְׁקָף" (תהלים פ"ה, י"ב) "בזמן שדין אמת מארץ תצמח אז צדק משמים נשקף" אומרים חכמינו (מדרש תנחומא, שופטים סימן ו'). הסתירות אינן ממוטטות את האדם. הן הופכות את בחירתו באמת למאבק הרואי. הן כופות על השמיים את יראת הכבוד לאמת הצומחת מן הסתירות.

"סוף דבר הכל נשמע"

הדים למאבק השמיימי הזה יש במאבק שנערך דורות הרבה לאחר מכן על הארץ. אחרי חורבן הבית, כשנחתמה הנבואה, היו חכמי ישראל מכונסים לקבוע אלו ספרים יהיו לבית מקדשו המיטלטל של העם היהודי. הם בחרו בכ"ד ספרים, בתורה, בנביאים, ובכתובים ועשו את האסופה הזה לספר הספרים של עם הספר. אבל היו בין החכמים כיתות כיתות כמו בפמליה של מעלה. הם התבוננו בספר קהלת ונתמלאו חרדה. התלמוד (שבת ל', ב') רושם בפרטי הכל של הדיון הגדול הזה, "בקשו חכמים לגנוז ספר קהלת מפני שדבריו סותרין זה את זה". הם חששו פן לנים להם בין הסתירות מצעי כפירה.

"לִשְׂחוֹק אָמַרְתִּי מְהוֹלָל וּלְשִׂמְחָה מַה זֹּה עֹשָׂה" (קהלת ב', ב'). גם שחוק, גם קלות ראש, וגם הסתייגות מחמירת פנים מן השמחה, גם הטוב בעולמות גם הרע בהם? גם "טוֹב כַּעַס מִשְּׂחֹק כִּי בְרֹעַ פָּנִים יִיטַב לֵב" (שם ז',ג') וגם ההרהור המוביל אל גבולות ההדוניזם "וְשִׁבַּחְתִּי אֲנִי אֶת הַשִּׂמְחָה אֲשֶׁר אֵין טוֹב לָאָדָם תַּחַת הַשֶּׁמֶשׁ כִּי אִם לֶאֱכוֹל וְלִשְׁתּוֹת וְלִשְׂמוֹחַ..." (שם ח', ט"ו), וגם מעין סיכום חיים בו נאמר "אֶת הַכֹּל רָאִיתִי בִּימֵי הֶבְלִי יֵשׁ צַדִּיק אֹבֵד בְּצִדְקוֹ וְיֵשׁ רָשָׁע מַאֲרִיךְ בְּרָעָתוֹ" (שם ז', ט"ו) ולעומתו סיכום האמונה כי "...וְדָע כִּי עַל כָּל אֵלֶּה יְבִיאֲךָ הָאֱלֹהִים בַּמִּשְׁפָּט" (שם י"א, ט'), גם קריאת ההתפעלות מן התקווה כגורל החיים "וּמָתוֹק הָאוֹר וְטוֹב לַעֵינַיִם לִרְאוֹת אֶת הַשָּׁמֶשׁ" (שם ז') ובה בעת מסקנת הייאוש "וְיִזְכֹּר אֶת יְמֵי הַחֹשֶׁךְ כִּי הַרְבֵּה יִהְיוּ כָּל שֶׁבָּא הָבֶל" (שם, י"ב).

קשה עד למאוד מאוד היה להם לחכמי ישראל להנחיל לדורות בחותמת אישורם את הספר המקדש את הסתירה, המעודד את הספקנות, המיטלטל בין האורות לבין הצללים. מה שהכריע את הכף הוא "סוֹף דָּבָר הַכֹּל נִשְׁמָע אֶת הָאֱלֹהִים יְרָא וְאֶת מִצְוֹתָיו שְׁמוֹר כִּי זֶה כָּל הָאָדָם" (שם י"ב, י"ג), החוכמה, המסקנה העולה מן הסתירות, השיבה הביתה אחרי כל הקרבות, הפקפוקים, הספיקות, החיים. "זֶה כָּל הָאָדָם".

בחול המועד של סוכות, מיד אחרי תום שנת השמיטה, היו הכוהנים מגישים לו למלך ספר תורה, והוא, מיושב על גבי במה פשוטה של עץ, היה קורא באוזני כל ישראל, האנשים, והנשים, והטף, את דברי התורה להזכירם לקיים כל חייהם את החוקים והמשפטים וללכת בדרך הישר והטוב. גם המלך שלמה ישב שם בשנות מלכותו, והחכם מכל אדם, שבע הקרבות והעליות והמורדות, קרא במעמד בני עמו את תורת משה מסיני וסיכם באוזניהם כבווידוי וכבצוואה "סוֹף דָּבָר הַכֹּל נִשְׁמָע אֶת הָאֱלֹהִים יְרָא וְאֶת מִצְוֹתָיו שְׁמוֹר כִּי זֶה כָּל הָאָדָם". בשבת חול המועד, אנו קוראים בקהלת שלו, שחכמי ישראל הכשירוהו לאמור, "עלו מתוך הסתירות, התרוממו מתוך הניגודים. הם כאן מימי עולם, הם נשמעים, הכל נשמע, ובואו עתירי קרבות נפש אל היראה ואל המצווה".

תאריך:  05/10/2012   |   עודכן:  05/10/2012
יצחק מאיר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ידוע, וגם כאן דיברנו על כך בעבר, שארבעת המינים של חג הסוכות מייצגים ארבעה טיפוסים שונים בעם ישראל. הבסיס לחלוקה הזאת היא הנחת היסוד שבאופן כללי איכות חייו של יהודי בעולם הזה נמדדת בשני תחומים שהן שתי הדרכים להתקשר עם הקב"ה, לימוד התורה וקיום המצוות. כשלומדים תורה עשויים להבין יותר טוב ויותר לעומק את המצוות ואת טעמיהן, וכך, גם מהלימוד וגם מקיום המצוות מפיקים הנאה מוחשית, חווייתית, לכן הטעם מייצג את התורה. קיום מצוות אינו מותנה בהבנה אלא בקבלת עול; גם ההשפעה בנפש אינה ניכרת כל כך, כי המצוות, רובן ככולן מתקיימות באברי הגוף, בחיצוניות האדם, ועל כן השפעתן אינה חודרת בהכרח לפנימיותו. לכן נמשלו המצוות לריח טוב, אומנם גורם הנאה, ואפילו פנימית, אבל לא לאורך זמן.
05/10/2012  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
אזור מגורַי בתל אביב, סמוך לכיכר רבין, נסגר (יום ו', 5.10.12) ברובו לתנועה לרגל אירוע האופניים "סובב תל אביב". הכבישים פונו לטובת מאות הרוכבים, אבל כמה מהם כל כך רגילים לנסוע על המדרכה - עד שהם המשיכו לעשות זאת ולצלצל מאחורי שאפנה להם את הדרך. מה שהעלה בדעתי את השאלה: מדוע לא עושים משהו גם לכבוד הולכי הרגל?
05/10/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
לדבר הזה חברי הוועדה הבינלאומית לבדיקת איכות המחלקות למדע המדינה ויחסים בינלאומיים בישראל לא היו מוכנים. המדד העיקרי באוניברסיטת מחקר הוא רשימת המאמרים המדעיים שפורסמו בכתבי עת אקדמיים נחשבים. בהגיעם לאוניברסיטת בן-גוריון קיבלו חברי הוועדה רשימת פרסומים חדשה של המחלקה לממשל ופוליטיקה, כדי לחזק את רושם איכותה המקצועית של המחלקה. והנה, אחד הפרסומים ברשימה היה מאמר שפורסם בעיתון הסטודנטים המקומי "ג'מעה". בזה התהדרה המחלקה, שרוב חבריה פעילים בשמאל הרדיקלי, ושראש המחלקה הקודם, נווה (ניב) גורדון, קרא לחרם על ישראל.
05/10/2012  |  דרור אידר  |   מאמרים
הוויכוח על התיירות הרפואית אינו חדש, אולם כנראה האיום על מערכת הרפואה הציבורית מתקרב לממדים מדאיגים ביותר. מתברר שאפילו ראש הממשלה תומך ברעיון נואל ומסוכן זה, וכבר מדובר הקצאת 25% ממיטות האשפוז במחלקות (הריקות כידוע) בבתי החולים הציבוריים לתיירים.
05/10/2012  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
כבר כמה חודשים המשבר בתקשורת עומד בראש סדר היום הציבורי. כמי שעוקב מקרוב אחרי "המוצר" שהתקשורת מספקת לצרכניה, ראיתי וקיוויתי שהמשבר בוא יבוא. לא בגלל שליבי גס בפרנסתם של עיתונאים, חלילה, אלא בגלל התחושה שרק משבר אמיתי יגרום לכמה שיכורי כוח להתעורר. האדישות רבת השנים לנוכח מיקומם הנמוך בסקרי אמינות, מקוממת.
05/10/2012  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il