|   15:07:40
דלג
  אברהם בן-עזרא  
מהנדס בניין בן-עזרא מתכננים ויועצים בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

תרומת שופטים: השופט בדימוס צבי א' טל

"מהנדס הנוטה לצד הקבלן, יאמר: אין כל חובה למלא חסרונות כאלה, ולכן אין הם בגדר ליקויים. מהנדס הנוטה לצד הדייר יאמר: אם החיסרון מהווה פגם אסתטי ואקוסטי, כי אז יש למלאו ולתקנו גם אם "זה לא כתוב בשום מקום". במובן זה ברגמן נוטה - כעדות עצמו - לצד הדיירים ונטייתו זו מקובלת גם עלי" - השופט צבי א' טל
09/10/2012  |   אברהם בן-עזרא   |   מאמרים   |   תגובות
השופט צבי טל [צילום: עידן יוסף]

ראשית דבר - גילוי נאות: כבודו הואיל לחבר דברי פתיחה לספרי המשותף עם ש' ספקטור "בקורת איכות בבנייה", שראה אור בהוצאת "שי - ספרות משפטית" בשנת 1999.

הפניה לכב' השופט צבי א' טל, והזמנתו להקדיש הקדמה, נעשתה לאור קריאה ועיון בפסקי דינו, בהם השכיל להבהיר הבהרות חשובות ביותר בנושא זכויות הדיירים במאבקם למגורים הולמים, ולחובות הקבלנים לבנות כחוק ויותר מכך, כפי שיובהר.

כבר בשבתו כשופט בבית המשפט המחוזי בירושלים, הוציא תחת ידו אחד מפסקי הדין החשובים בתחום ליקויי בנייה וזכויות דיירים. מדובר בת"א 469/88 זעפרני ניסים ואח' נ' רמ"ט בע"מ, לא פורסם, מובא בספר "עדות מומחה" מאת א' בן עזרא בהוצאת "שי" עמ' 505.

זכויותיהם של בעלי דירות מעבר ל"קו הירוק"

השופט טל קבע בפסק דינו הנ"ל (זעפרני) כי חוזה יש לפרש לפי אומד דעתם של הצדדים, וכאשר הנתבעת היא חברת בניה ישראלית, המצרפת לחוזה המכר מפרט הערוך במתכונת של חוק המכר (דירות), אזי ברור לכול כי כוונת הנתבעת הייתה להחיל את התקנים הישראלים על הדירות אותן מכרה ובמצב זה אינה רשאית להתנער מהתחייבות זו. זאת ועוד, כל עוד לא מתבררת מהותו של החוק אשר לטענת הנתבעת כן חל על ה"שטחים", תחול חזקת "שוויון החוקים", וכל עוד לא הוכח אחרת, ההנחה היא כי התקנים הישראלים חלים גם לגבי שטחים שמעבר לקו הירוק. ראה פסק דין זעפרני סעיף 5.

שיעורו של נזק לא ממוני (עגמת נפש)

בפסק דין זעפרני לימדנו השופט טל כי הנזק אינו בהכרח פונקציה של עלות תיקוני הליקויים, שכן יכול להיות כי ליקוי שעלות תיקונו זעומה, גורם נזק רב לדיירים במשך תקופת זמן ממושכת. זו גם הסיבה שהשופט קבע בפסק דינו פיצוי אחיד לדיירים - התובעים באותו תיק, למרות שהיו הפרשים של עשרות אחוזים בין עלויות התיקונים הנדרשים בכל דירה. ישנה שיטה לפסוק פיצוי בגין עגמת נפש כאחוז מסוים וקבוע מעלויות תיקוני הליקויים, ואכן יש פגם בשיטה זו.

להלן התייחסותו הקצרה של בית המשפט לכך בתיק זעפרני:

"והריני מחייב את הנתבעת לפצות את התובעים בגין צער ועוגמת נפש בסך 15000 שקלים לכל אחת משש הדירות. פסקתי סכום אחיד, כי לא מצאתי הבדלים משמעותיים בסיבלותיהם".

המדד לשיעור הפיצוי בראש נזק זה צריך להיות מידת הצער והסבל, ולא עלות התיקון הנדרש.

הקבלן חייב לבנות ברמה גבוהה ולא רק על-פי התקן החל.

להלן ציטוט מתוך פסק דין זעפרני בעניין הנדון:

"הנה כי כן, מדובר בחסרונות "שאינם כתובים", לא במפרט הטכני ולא בתקנות התכנון והבניה. מהנדס הנוטה לצד הקבלן, יאמר: אין כל חובה למלא חסרונות כאלה, ולכן אין הם בגדר ליקויים.

מהנדס הנוטה לצד הדייר יאמר: אם החיסרון מהווה פגם אסתטי ואקוסטי, (מדובר בחיפויו של צינור ביוב בחדר שירות - אב"ע) כי אז יש למלאו ולתקנו גם אם "זה לא כתוב בשום מקום". במובן זה ברגמן נוטה - כעדות עצמו - לצד הדיירים ונטייתו זו מקובלת גם עלי. לא הכול ניתן להיכתב ושום תקנות ושום מפרטים טכניים אינם מסוגלים לפרוט הכול. (כמדומני שאין המפרט או התקנות מפרטות מנעולים ומפתחות בדלתות, או זגוגיות בחלונות, או סיוד הקירות).

כמו ברגמן סבור גם אני, שהקונה זכאי לקבל מוצר מוגמר כראוי, בלי פגמים אסתטיים, אקוסטיים ואחרים, גם אם אין לכך ביטוי בתקנים.

התקנים נועדו שלא יפחתו מהם. אבל אין פוטרים את הבונה על פיהם מתיקון פגמים שלא נימנו.

דוגמה אחרת היא דיפון האמבטיה. אמבטיה העשויה פח (בניגוד לברזל יצוק) משמיעה רעשים בשעת השימוש כדרך פח על גבי מקום חלול וגם צורתה עלולה להתעוות והאמייל שמצפה אותה עלול להינזק. תקנתה של אמבטיה כזו - דיפון וסתימת החלל בחול. זוהי הוצאה קלה בשעת הבניה, אך יקרה יחסית לאחר גמר הבנייה. והנה, לא המפרט ולא התקן מחייבים דיפון אמבטיה, והמהנדס שדעתו קרובה אל הקבלן יאמר שאין כאן חיסרון. אבל בפועל המפגע הוא מפגע".

בהמשך מבהיר השופט טל כי נטייה לטובת הדיירים היא לגיטימית ואינה מוציאה את המומחה מאובייקטיביות.

יש לדעת כי התקנים והתקנות אינם יכולים להתייחס לכל הנושאים ולתת פרטי ביצוע לגבי כל הפריטים. התקנים והתקנות הם בגדר הוראות מחייבות, אולם ביצוע דקדקני על פיהם, אף שהוא חובה, אינו מספיק. אם למשל הריצוף בדירה לקוי - ואינו מתאים לתקן החל - וודאי שהריצוף פסול ומזכה את הדיירים בפיצוי. אם הריצוף לקוי ואי-אפשר לאתר אי-התאמה לתקן - עדיין הליקויים שבריצוף ייבחנו לפי מהותם ותיתכן פסילה של הריצוף בגלל הפגמים שנפלו בו גם ללא כל קשר לתקן.

עמידה בהוראות התקן ובהוראות התקנות היא תנאי הכרחי אך לא מספיק.

ראה את שנאמר בע"א 86/86 אחד העם שפירא נ' לשם, בית המשפט המחוזי בחיפה, פס"מ תשמ"ח 1 מעמ' 3 סעיף 8 א בעניין הריצוף.

קבלן המכחיש את קיומם של הפגמים

בע"א 472/95 ביחד עם ע"א 553/95 דיור לעולה בע"מ נ' זכריה זלוצין ואח', בית המשפט העליון, שופטים: ת' אור,צ' א' טל וי' טירקל, ניסח את פסק הדין השופט טל וחבריו הסכימו עמו. בפסק דין זה הבהיר בית המשפט כי קבלן המכחיש את קיומם של הליקויים באמצעות מומחה מטעמו - מאבד בכך את זכותו [ככל שקיימת] לתקן פגמים בדירה. להלן ציטוט מפסק הדין בעניין זה:

"זאת ועוד, הזכות לתקן נתונה למוכר המודה בליקוי ומוכן לתקנו. ספק רב בעיניי אם זכות זו עומדת למוכר המכחיש את עצם הליקויים, או המזלזל בהם מראש".

יובהר כי לפעמים הכחשת הליקויים באמצעות מומחה מטעם הקבלן מתבצעת בטרם הוגשה תביעה, ואז, התובעים יכולים להישען על הלכה זו של בית המשפט העליון ומלכתחילה לא להסכים לביצוע התיקונים על-ידי הקבלן הנתבע שכבר התכחש לקיומם של הליקויים והכחשתו זו ידועה לתובעים, שקיבלו את חוות הדעת של מומחה הקבלן משהמציאו לקבלן את ריכוז טענותיהם.

פסק הדין פורסם, גם בפדאור.

זכותו של דייר שמוכר את הדירה במהלך התביעה

יש ודיירים מוכרים את דירתם במהלך התביעה מבלי לגרום להמחאת זכויות מהקונה צד ג' אליהם. דיירים אלו זכאים למלוא הזכויות בגין ליקויי הבניה, ללא כל קשר עם זכויותיהם של הקונים החדשים, שככל הנראה כבר התיישנו אף שאין וודאות כזו.

סוגיה זו נדונה בתיק זלוצין וכה נפסק:

"לאור האמור נראה לי שהמיצוי הכושל של ניסיונות תיקונים על-ידי דיור לעולה, מחד-גיסא, וכישלון הניסיון המעשי, מאידך-גיסא, בצירוף עמדתה של דיור לעולה בהגנתה, מחייבים את קבלת ערעור הדיירים, במובן זה שהם זכאים לפיצוי כספי על הליקויים בדירותיהם. זכות זו לפיצויים עומדת גם לששת הדיירים שבינתיים הספיקו למכור את דירותיהם. בית המשפט קמא סבר, שביצוע התיקונים בעין ייעשה גם בדירות שנמכרו, "למרות שאילו נפסקו פיצויים, היו אלה נפסקים רק לתובעים שבפניי שלא מכרו דירותיהם". נראה לי שבעניין זה צודקים באי-כוח הדיירים, שעילת התביעה, גם של מוכרי דירותיהם, התגבשה כאשר נמסרו להם דירות פגומות. אין זה מתקבל על דעתי, שקונה ששילם במיטב כספו את מלוא מחירו של מוצר פגום, לא יהא זכאי לפיצוי, רק מפני שבינתיים המוצר כבר אינו ברשותו, כגון שמכר אותו. מה גם שניתן להניח שהפגמים שבדירות נתנו אותותיהם במחיר שנתקבל בעדן. בע"א 669/86 שכון ופיתוח לישראל בע"מ נ' ידין ואח' [3] נדונה שאלת חבותה של המערערת (שכון ופיתוח) לפצות קונה שרכש ממנה דירה פגומה, ובינתיים הספיק למוכרה. אומר שם בית המשפט, בעמ' 354:

"השאלה, אם זכויותיהם האובליגטוריות של המשיבים נותרו בעינן עם העברת הדירה, תלויה בנסיבות".

בענייננו לא צוינו בפסק הדין קמא כל נסיבות המצביעות על ויתור אותם דיירים על זכויותיהם, או על העברת זכותם לקונים שקנו מהם. ניתן גם להניח שהשנים הרבות שעברו מאז נתגלו הליקויים, ימנעו תביעה בנזיקין מצד הקונים החדשים נגד הקבלן.
יש אפוא לקבל את הערעור גם לגבי בעלי שש דירות אלה, שגם הם זכאים לפיצוי בשיעור עלות התיקונים בדירותיהם".


מכאן נלמד כי גם דיירים שמכרו דירותיהם והרוויחו מהמכירה, זכאים לפיצוי כמו אלה שלא מכרו את הדירות, כי לו היו הדירות נטולות ליקויים, היה צפוי כי מחיריהם היו יותר גבוהים והמוכרים היו מרוויחים יותר.

תאריך:  09/10/2012   |   עודכן:  09/10/2012
אברהם בן-עזרא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תרומת שופטים: השופט בדימוס צבי א' טל
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני כארבעה חודשים (ב-6 ליוני 2012) פרסמתי באתר זה מאמר ושמו "גזענות משושלת", שדן על בעיית הפליטים הסודנים והאריתראים בדרום ת"א ובין השאר טענת יכי לנוכח העובדות והזמן הממושך של בוא הפליטים הללו תחת ממשלת הימין דווקא יתכן כי ישראל הסכימה בשתיקה לבואם והצפתם משום אינטרסים ישראלים אנטי סודנים (לטובת עצמאות דרום סודן ולטובת השכנה אריתריאה) והיותה של אריתריאה יריבתה שסומליה השכנה וכן בלדרית ההגירה מאתיופיה לישראל. והנה בימים אלה אני קורא את מאמרו של צבי גלברד (באתרינו) על תמיכתו של ח"כ דוד רותם מ"ישראל בתינו" (בריאיון קצר עימו) בהשארות הפליטים הללו בישראל (ואולי בהמשך ההגירה משם ...) ועל כך שהעיכוב בגרושם הוא בגלל שר החוץ ה"לאומי" (אולי של הסלאבים...) מר איווט ליברמן, ומסתבר לי כי כשיריתי את המאמר שלי לא ידעתי שהוא יפגע כל כך במדויק באמת.
09/10/2012  |  הרב אליהו קאופמן  |   מאמרים
מדי פעם הם הפליצו המלצה שכוילה לאחד ממנהיגי הימין "לעלות לקברו של רבין ולבקש סליחה". יש להם הסבר: אתם שהסתתם נגד הסכם אוסלו ונגד רבין, ממשיכים במסלול שהוא טווה. הסתכלתי על הפרצופים - אלה ממשיכי דרכם של רוצחי האופי שהסיתו נגד מנחם בגין, וכינו אותו הרבה שנים קודם "פשיסט".
09/10/2012  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
הנחת יסוד במאמר זה היא כי על-פי חוק המכר (דירות) תשל"ג - 1973, זכותם של הדיירים לקבל בית או דירה, שחיפויי האבן החיצונית - ככל שישנם - יותקנו בהתאמה להוראות התקן הישראלי (סדרת תקנים 2378; מפמ"כ 378) - וזאת לאור האמור בסעיף 4 לחוק, ולאור הערה במפרט הערוך על-פי צו המכר דירות, הקובעת לאמור: "העבודות יבוצעו לפי הוראות התקן הישראלי, ככל שישנו".
09/10/2012  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
ההתנגחות בין שלי יחימוביץ' לנחמיה שטרסלר, באולפן שישי של ערוץ 2, והמתקפות ההדדיות שבאו לאחר מכן, מעידות על אופייה (הילדותי משהו) של מי שמבקשת להנהיג את מדינת ישראל. אך, יותר מכל, היא מעוררת דיון (שלא קיים) על המחדלים של ועדי העובדים הגדולים בישראל.
08/10/2012  |  מיכאל טפליצקי  |   מאמרים
שוב אותן הצעקות הפופוליסטיות. שוב הדרישה הלא אחראית להגיב בעוצמה ברצועת עזה, שוב החשיבה קצרת הטווח. זו היא מישנתם של רבים מאזרחי מדינת ישראל, שמודאגים - בצדק - ממטחי הטילים החוזרים והנשנים לעבר ריכוזי אוכלוסיות, בעיקר בדרום הארץ.
08/10/2012  |  עומר דוסטרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il