החל מסוף-השבוע, ניתן לקבל מידע בזמן אמת הנסמך על מידע רשמי של
משרד התחבורה באמצעות אפליקציה בסמארטפון וב
אתר ייעודי שנפתח. הראשונה להשתמש במאגר הנתונים בישראל היא אפליקציית "איפה בוס" (efobus) של חברת "מיתוג".
עד היום היה ניתן לקבל רק בחלק מהאפליקציות, וגם שם היה המידע חלקי - הוא לא כלל את כל החברות, והסתמך על מידע שהן מסרו - שלא תמיד היה מדויק (הרחבה בהמשך).
עד היום, למשל, לא ניתן היה ניתן לקבל באף אפליקציה מידע על נסיעת קווי אגד. במשרד התחבורה עיכבו לאורך שנים את שחרור המידע למפתחים עד לפיתוחה של מערכת שתיתן מידע מדויק.
- משה שטרית, המפַתח של איפה-בוס, האם המערכת מתפקדת כמובטח?
"על פניו נראה שהמערכת עובדת בסדר. אני עדיין זהיר בלהחליט אם המערכת המשולבת עובדת טוב. עד שלא יהיה שימוש יותר מסיבי באפליקציה, לא נדע בדיוק עד כמה היא מדויקת".
איפה-בוס היא כאמור הראשונה מבין כל האפליקציות. זאת למרות שאפליקציית moovit (שעד לאחרונה נקראה Tranzmate) קיימה בדיקות מול חברת עדליא הפועלת בשירות משרד התחבורה כדי לוודא את מידת אמינותה של המערכת. לשאלת News1 שהופנתה לדובר משרד התחבורה, מדוע ניתנה העדפה לעריכת הניסוי מול חברה מסחרית אחת תוך פגיעה באחרות, וזאת ללא עריכת מכרז או לחלופין פתיחת הנתונים לכלל מפתחי האפליקציות, השיב הדובר אבנר עובדיה:
"משרד התחבורה עורך מבחני התאמה למערכות טכנולוגיות מעת לעת עם חברות שונות בהתאם לשיקולים מקצועיים. מטרת המבחנים הינה לבדוק את מוכנות המערכות הטכנולוגיות להעברת נתונים, ולא את המערכות המקבלות אותם. אין בעריכת הניסוי משום מתן העדפה לחברה המשתתפת בניסוי ויתרה מכך, אנו אוסרים על שימוש בנתונים המועברים על ידינו במסגרת הניסוי לכל מטרה שהיא". גם בחברת moovit אישרו את דבריו ואמרו כי לא עשו שימוש במידע שנמסר להם.
בשוק האפליקציות הקיים היום למידע על תחבורה ציבורית ניתן למצוא את אוטוטו, טרנספורט דרואיד איי-אל, איי-אל נקסט בס, אוטובוסים, יוממון, באס ליין, אוטובוסים בס אי אל, לוקאלרט, תחנת האוטובוס הקרובה, נקסט טריין (לרכבת), מסלולן (לירושלים) ומטרופולין ריאלטיים (לקווי מטרופולין). בעתיד, מבטיח משרד התחבורה אפליקציה משל עצמו.
כאמור, מוקדם מדי לקבוע האם מערכת המידע בזמן אמת אכן מדויקת משום שהיא נסמכת על בין היתר על נתונים של חברת ISR. ביוני 2011 חשפה בדיקת News1 כי חרף טענותיה של החברה כי המערכת אותה היא מספקת אמינה, היו בה ליקויים בלתי נסבלים שככל הידוע נמשכים עד היום - הצגת מועד הגעה מוקדם או מאוחר יותר של האוטובוס, הצגת קווים שכבר עומדים בתחנה ככאלה העתידים להגיע בעוד מספר דקות, החמצה של קווים מסוימים המגיעים לתחנה ועוד.
נכון להיום, האפליקציה הכנראה יחידה שיודעת לחשב מסלולים ומשך נסיעה ולמצוא מיקום מדויק באמצעות נווטן (GPS), ויכולה להתחרות במידע שמספקת ISR, היא איפה-בוס. אולם לצד יתרונה הבולט סובלת איפה-בוס משני חסרונות בולטים - האחד, היא אינה מתכננת מסלול נסיעה ומיועדת בעיקר למשתמשים כבדים היודעים באיזה קווים הם אמורים לנסוע; השני, מכיוון שהיא אינה מקבלת נתוני מיקום ממפעילי התחבורה הציבורית, היא נאלצת להסתמך על המשתמשים בה שיסכימו לשתף נסיעות ולשדר בזמן אמת נתוני מיקום של האוטובוס. יצוין כי למרות השידור, השימוש בה חסכוני לסוללה לעומת כמה מן האפליקציות האחרות.