|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
אפליקציית איפה-בוס. ראשונה בישראל

תחנה ראשונה באיפה-בוס

אפליקציית איפה-בוס היא הראשונה בישראל שעושה שימוש במערכת המידע בזמן אמת על התחבורה הציבורית בימים הקרובים יתברר עד כמה המידע ששחרר משרד התחבורה אמין ומדויק
13/10/2012  |   עידן יוסף   |   כתבות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
לראשונה: נתוני זמן אמת על תחבורה ציבורית
עידן יוסף
בשורה למשתמשים: משרד התחבורה פותח מאגר מידע למפתחי אפליקציות המאפשר עידכון הנוסעים בזמן אמת על שעת ההגעה המדויקת של האוטובוס או הרכבת
לרשימה המלאה

רגע המבחן הגדול
למרות שההיתכנות הטכנולוגית למסירת מידע בזמן אמת הייתה קיימת מזה זמן רב ונהוגה כבר שנים במדינות רבות, גרר משרד התחבורה הישראלי רגליים בנושא ורק בשנה האחרונה הגביר הילוך. בימים הקרובים יתברר האם המוצר החדש אכן מדויק עד לרמת השנייה (ולא בסטייה של דקות כפי שקיים כיום) ובכך יהיה מבחנה של המערכת. אם יתגלה כי הגרסה ששוחררה אינה מסונכרנת עם המציאות בשטח הרי שתידרש כאן התערבות מצד הביקורת הפנימית במשרד התחבורה ואולי אף מצד מבקר המדינה באשר לתפקודם של חברת עדליא ומשרד התחבורה.

על כל מפתחי האפליקציות לאפשר לנוסע את מירב המידע - מפה ברורה, תעריף נסיעה, מידע על מוניות שירות, אופי התחנה (מקורה וכד'), אפשרות להחליף קו תוך כדי נסיעה כדי להגיע מהר יותר אל היעד, צפייה בו-זמנית בזמני כל הקווים המגיעים לתחנה, ציון שעת הגעה אל היעד, הצגת מקום האוטובוס על ציר ישר ועוד.

על האפליקציה לשקלל את המידע שנמסר מהנוסעים עם נתוני מערכת המידע בזמן אמת, ואולי חשוב מכל - על המידע שיימסר להישמר ולשמש את מתכנני התחבורה הציבורית באשר לרמת הביקוש מנקודות מוצא לנקודות יעד, באופן שיאפשר לתכנן מחדש ולבצע שינויים במסלולי קווים כדי להתאים לצרכים של זמננו.

החל מסוף-השבוע, ניתן לקבל מידע בזמן אמת הנסמך על מידע רשמי של משרד התחבורה באמצעות אפליקציה בסמארטפון ובאתר ייעודי שנפתח. הראשונה להשתמש במאגר הנתונים בישראל היא אפליקציית "איפה בוס" (efobus) של חברת "מיתוג".

עד היום היה ניתן לקבל רק בחלק מהאפליקציות, וגם שם היה המידע חלקי - הוא לא כלל את כל החברות, והסתמך על מידע שהן מסרו - שלא תמיד היה מדויק (הרחבה בהמשך).

עד היום, למשל, לא ניתן היה ניתן לקבל באף אפליקציה מידע על נסיעת קווי אגד. במשרד התחבורה עיכבו לאורך שנים את שחרור המידע למפתחים עד לפיתוחה של מערכת שתיתן מידע מדויק.

- משה שטרית, המפַתח של איפה-בוס, האם המערכת מתפקדת כמובטח?

"על פניו נראה שהמערכת עובדת בסדר. אני עדיין זהיר בלהחליט אם המערכת המשולבת עובדת טוב. עד שלא יהיה שימוש יותר מסיבי באפליקציה, לא נדע בדיוק עד כמה היא מדויקת".

איפה-בוס היא כאמור הראשונה מבין כל האפליקציות. זאת למרות שאפליקציית moovit (שעד לאחרונה נקראה Tranzmate) קיימה בדיקות מול חברת עדליא הפועלת בשירות משרד התחבורה כדי לוודא את מידת אמינותה של המערכת. לשאלת News1 שהופנתה לדובר משרד התחבורה, מדוע ניתנה העדפה לעריכת הניסוי מול חברה מסחרית אחת תוך פגיעה באחרות, וזאת ללא עריכת מכרז או לחלופין פתיחת הנתונים לכלל מפתחי האפליקציות, השיב הדובר אבנר עובדיה:

"משרד התחבורה עורך מבחני התאמה למערכות טכנולוגיות מעת לעת עם חברות שונות בהתאם לשיקולים מקצועיים. מטרת המבחנים הינה לבדוק את מוכנות המערכות הטכנולוגיות להעברת נתונים, ולא את המערכות המקבלות אותם. אין בעריכת הניסוי משום מתן העדפה לחברה המשתתפת בניסוי ויתרה מכך, אנו אוסרים על שימוש בנתונים המועברים על ידינו במסגרת הניסוי לכל מטרה שהיא". גם בחברת moovit אישרו את דבריו ואמרו כי לא עשו שימוש במידע שנמסר להם.

בשוק האפליקציות הקיים היום למידע על תחבורה ציבורית ניתן למצוא את אוטוטו, טרנספורט דרואיד איי-אל, איי-אל נקסט בס, אוטובוסים, יוממון, באס ליין, אוטובוסים בס אי אל, לוקאלרט, תחנת האוטובוס הקרובה, נקסט טריין (לרכבת), מסלולן (לירושלים) ומטרופולין ריאלטיים (לקווי מטרופולין). בעתיד, מבטיח משרד התחבורה אפליקציה משל עצמו.

כאמור, מוקדם מדי לקבוע האם מערכת המידע בזמן אמת אכן מדויקת משום שהיא נסמכת על בין היתר על נתונים של חברת ISR. ביוני 2011 חשפה בדיקת News1 כי חרף טענותיה של החברה כי המערכת אותה היא מספקת אמינה, היו בה ליקויים בלתי נסבלים שככל הידוע נמשכים עד היום - הצגת מועד הגעה מוקדם או מאוחר יותר של האוטובוס, הצגת קווים שכבר עומדים בתחנה ככאלה העתידים להגיע בעוד מספר דקות, החמצה של קווים מסוימים המגיעים לתחנה ועוד.

נכון להיום, האפליקציה הכנראה יחידה שיודעת לחשב מסלולים ומשך נסיעה ולמצוא מיקום מדויק באמצעות נווטן (GPS), ויכולה להתחרות במידע שמספקת ISR, היא איפה-בוס. אולם לצד יתרונה הבולט סובלת איפה-בוס משני חסרונות בולטים - האחד, היא אינה מתכננת מסלול נסיעה ומיועדת בעיקר למשתמשים כבדים היודעים באיזה קווים הם אמורים לנסוע; השני, מכיוון שהיא אינה מקבלת נתוני מיקום ממפעילי התחבורה הציבורית, היא נאלצת להסתמך על המשתמשים בה שיסכימו לשתף נסיעות ולשדר בזמן אמת נתוני מיקום של האוטובוס. יצוין כי למרות השידור, השימוש בה חסכוני לסוללה לעומת כמה מן האפליקציות האחרות.
מימשקים בין מערכות מידע לנוסע בזמן אמת
Stop Monitoring) SM). מידע ברמת תחנה (לשילוט מתחלף) הכולל בין היתר מועדי הגעה מתוכננים וחזויים של כלי הרכב. משרד התחבורה מקדם הפצת מידע בתחבורה ציבורית במסגרת מדיניותו לשיפור רמת השירות לנוסע. תהליך הפצת המידע לנוסע מחייב העברת נתונים ואינטגרציה בין מערכות וגורמים שונים כמפורט בהמשך מסמך זה. לשם כך נדרשת הגדרה של מימשקים מוסכמים ואפיון המידע המועבר. הגדרה זו תאפשר לקדם את היעדים הבאים:  הגדלת השיתופיות והשקיפות בין מערכות  הקטנת התלות באופן המימוש של כל מערכת  חסכון משאבים ומניעת "עבודה כפולה" בפיתוח מימשקים.  תאימות לספקים/מערכות בין לאומיים.  יצירת שוק תחרותי מסמך התקינה האירופאי CEN/TS 15531:2007 , המוכר גם כ- SIRI )ראשי תיבות של Service Interface for Real time Information ( הינו מפרט טכני מורכב המתמקד במימשקי המידע הנדרשים לקיום תקשורת בין מערכות טכנולוגיות בתחבורה הציבורית. המפרט מתבסס על מספר תקנים ממדינות שונות באירופה, אשר שולבו למפרט טכני אחיד המוכר ע"י מכון התקנים האירופאי 1CEN . מפרט SIRI מתפרס על פני מספר תחומי פעילות, המכונים "שירותים" (services) כאשר לכל אחד מהתחומים מוגדרים מבני נתונים פרטניים הרלבנטיים עבורו. רשימת התחומים מוצגת בטבלה 1 מסמך זה מתמקד במימשק הרלבנטי להפצת מידע זמן אמת ברמת תחנה. מימשק זה מתקיים בין שרת מרכזי האוסף נתונים ממפעילי תחבורה ציבורית )להלן "שרת הנתונים"( לבין שרת האמון על הפצת מידע לנוסע באמצעים שונים )להלן: "שרת הפצת מידע" או "הלקוח"( המימשק מוגדר בטבלה 1 כ- SM שהן ראשי התיבות של Stop Monitoring . ככל ויושמו ממשקים אחרים מטבלה 1 הם נמצאים במסמכים אחרים.

תאריך:  13/10/2012   |   עודכן:  13/10/2012
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תחנה ראשונה באיפה-בוס
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עזרא מועלם
14/10/12 09:04
2
tutti
16/10/12 08:34
3
איפה אגד
21/10/12 08:29
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני כמה חודשים עסקה ועדת הכספים של הכנסת בהעברה סיטונית של תקציבים ממשרד למשרד. בין ההעברות, שאושרו במהירות רבה, נכללו כמה עשרות אלפי שקלים מלשכתו של השר לשעבר לענייני מיעוטים, אבישי ברוורמן (עבודה). ברוורמן, שנכח בישיבה, לא יושב בממשלה מינואר 2011, מאז שמשרתו בוטלה והועברה לידי שר התמ"ת שלום שמחון - ואולם תקציב לשכתו עדיין מופיע בספר התקציב של משרד ראש הממשלה. ברוורמן, איש אופוזיציה, הצביע נגד הדילול בתקציב לשכתו לשעבר. בהמשך הישיבה העבירה וקיצצה הוועדה עשרות ומאות אלפי שקלים מתקציבי השרים ללא תיק וסגני השרים. "מה הם עושים בכלל?", עלתה הזעקה מצד ח"כים באופוזיציה, ולנציגי אגף התקציבים באוצר לא הייתה תשובה.
12/10/2012  |  שוקי שדה, צבי זרחיה  |   כתבות
טבעם של המהלכים המבריקים ביותר הוא שרגע לאחר שבוצעו כולם תוהים איך ייתכן שאיש לא עשה זאת קודם. כזה היה המהלך של קרן יורק שנחשף השבוע ב-TheMarker.
12/10/2012  |  חגי עמית  |   כתבות
הודעת ראש הממשלה בנימין נתניהו על הקדמת הבחירות פתחה השבוע את הקמפיינים של המפלגות והמועמדים לראשות הממשלה. וכשניחוח הבחירות באוויר, מיד עולות לפני השטח גם הטענות על הצורך בשינוי שיטת הממשל.
12/10/2012  |  אלה לוי-וינריב  |   כתבות
ביקור קצר בפריז יש לו תכלית כפולה בעת ובעונה אחת: להיות קצת שם ולא להיות כאן. לא מדובר בשכיות החמדה הרבות שאף בביקור של כמה שבועות תספיקו לחוות ולראות רק חלק קטן מהן ומשאר האטרקציות ש"עיר האורות" הנפלאה הזאת מציעה. מדובר בביקור "פתוח" כזה, של ארבעה ימים נטו, "תחת שמי פריז", כאשר השמיים הם בצבע תכלת עמוק ולמטה חשים משב רוח קל, ראשית צבעי השלכת וצבעי אקוורל של הבוטיקים המעוצבים אשר קורצים לנו.
12/10/2012  |  צבי גיל  |   כתבות
בין התאריכים 19.10-9.10 תלמדו למצוא את האיזון בין אמון לחוסר אמון, בין אופטימיות ופסימיות בין נדיבות ובין קמצנות. נסו להיזהר מאמירות שמשמעותן "רק אני צודק", גישה שהיא פנאטית ואין לה ערך מוסף. מצב הכוכבים בימים אלו עלול לגרום לעצבות ולדיפרסיה, וייתכן שזה ישפיע על השווקים ויביא לתוצאות דרמטיות.
12/10/2012  |  טובה ספרא  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il