|   15:07:40
דלג
  שיה מלכין  
יושבת ראש בית הויז
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

טבעת זו...

על איחוד ופרידה ואותו חישוק נחשק אשר על האצבע
18/10/2012  |   שיה מלכין   |   כתבות   |   תגובות
טבעת יהלום. לפעמים אילמת ולפעמים מספרת סיפור [צילום: יח"צ]

אבי שמואל שולמן ואמי רוזה לבית קולומבוס

הטבעת רבת משמעויות וסמלים היא. היא נחשבת כאחד התכשיטים הפופולרים והאהובים ביותר בעיקר בקרב הנשים אך גם אצל הגברים. כבר מימי קדם הטבעת סימלה אהבה ותשוקה. היא מוזכרת במיתולוגיה, במוזיקה, בספורט וכמובן בדתות.

בדת היהודית יש חשיבות רבה וסמליות לטבעת הנישואין (הרי את מקודשת לי בטבעת זו). לעומת זאת משמעות ענידת טבעת האירוסין היא חברתית בלבד. בגלל צורתה העגולה היא מייצגת את האינסופי, את מחזוריות הזמן, היא סמל להמשכיות ושלמות.

אלפי סיפורים ואגדות סופרו על הטבעת. אני מביאה שניים הקשורים בחיי, האחד בזמננו והשני היסטורי:

הסיפור הראשון התחיל בקבלת טלפון מחברתי הישראלית הנשואה לעמית של בעלי גם הוא דרום אפריקני. היא הגיעה בגפה לארץ לבקר את אמה שגרה באזור חיפה. היא "קפצה" לתל אביב וביקשה להיפגש עמי .שמחתי מאד וכמובן הגעתי לפגישה כולי מצפה לעדכן ולהתעדכן על הקורות את שתינו בחדשים האחרונים.

כאשר נכנסתי לקפה היא קיבלה את פניי בהתרגשות רבה. הסתבר ששעתיים קודם לכן נפגשה עם ידידים במלון דן. בדרכה לשם במונית, החליטה להוריד מעל אצבעה טבעת יקרה מאוד משובצת יהלומים ואבני חן נוספים שקיבלה במתנה מבעלה. הסיבה לכך, אמרה לי, שלא רצתה "להוציא עיניים" לחברתה וסיבותיה עמה. לאחר הפגישה בחדרם במלון, נפרדה מהם ולקחה מונית בדרכה לפגישה אתי בעודה במונית, החליטה להחזיר את הטבעת על אצבעה, פתחה את תיקה ולתדהמתה לא מצאה אותה. היא חיפשה ברצפת המונית, על המושב אך הטבעת נעלמה. בכל זאת החליטה לא להחמיץ את פגישתה עמי אבל ביקשה ממני שניסע יחד שוב למלון דן ולנסות לחפש את הטבעת בחדר החברים.

נסענו למלון וסיפרנו את המקרה למנהל שהפגיש אותנו עם המאבטח .יחד נכנסנו לחדר שבו היו החברים אשר בינתיים עזבו את המלון. הייתה שם מנקה ערבייה וכאשר שאלנו אותה האם מצאה טבעת היא נתקפה בהיסטריה שכן היא חשבה שחושדים בה בגניבה. הרגענו אותה והיא נשבעה שלא מצאה דבר.

אנשים יקרים מטבעת

הצעתי לשרה חברתי ללכת ברגל עד לקפה הפינתי ולחפש על המדרכה ובשוליה, על הכביש שחצה את בן יהודה לפרישמן ואף להיכנס לקפה, שם החלו בחיפוש נוסף, אך לשווא. עצובה ומיואשת החליטה שרה שאין טעם להמשיך והציעה שנחזור לקפה לפחות שלא נחמיץ את שיחת הרעות שלנו.

במהלך כל הפגישה למרות האיפוק הבלתי רגיל שלה בשיחה, חשתי בעצבות שאפפה אותה שכן הטבעת הייתה כל כך יקרה לה מכל הסיבות. כל שנה ליום הולדתה נתן לה בעלה סכום כסף שאותו שמרה וחסכה על-מנת שבבוא הזמן תקנה טבעת מיוחדת שאותה ראתה וחלמה עליה. כעבור מספר שנים אכן צברה מספיק "דמי יום הולדת" וביחד עם בעלה הלכה ורכשה אותה.

לפני שנפרדנו הצעתי לה לדווח על כך למשטרת דיזנגוף." לעולם אין לדעת, מה יש לך להפסיד,"- אמרתי. שרה אכן עשתה זאת, ולאחר מכן חזרה לחיפה לבית אמה. עברו עשרה ימים ואני מקבלת טלפון משרה. "לא תאמיני" צעקה לי בהתרגשות, "הטבעת נמצאה. אני בדרך לתל אביב למשטרה בדיזנגוף, בואי היפגשי עמי". כמובן שהייתי גאה בעצמי על ההצעה לדווח למשטרה. ככלות הכל, יש לי חלק קטן במציאת האבידה. נפגשנו בקפה קטן ליד המשטרה. שרה כבר הייתה שם ולפי סימנים קיבלה את הטבעת בתוספת סיפור:

באותו זמן מאז איבוד הטבעת יצאה אישה כבת 50 להפסקת הצהריים מהמשרד בו עבדה שהיה ממוקם לא רחוק מרח' בן יהודה. היא החליטה לגשת לאחת מחנויות הצורפים והתכשיטים הרבות ברחוב זה ולאמוד את הטבעת שירשה מסבתה. בדרכה חצתה את הכביש ולפתע ראתה ליד בור הביוב בשפת הכביש משהו נוצץ. היא התכופפה ומצאה טבעת יפיפייה. כפי שסיפרה לשרה לאחר מכן, היא חשבה לעצמה. "אני כבר בדרכי לאמוד את הטבעת שלי, אבקש לאמוד את הטבעת שמצאתי. אם היא זולה, לא אדווח למשטרה, אבל אם היא יקרה, אני לא רוצה את זה על מצפוני ואדווח על כך."

הערכת שתי הטבעות ע"י מומחה העלתה שהטבעת של סבתה זולה מאד ואילו הטבעת שנמצאה ערכה רב מאוד וכך הגברת הישרה דיווחה מיד למשטרת דיזנגוף שהודיעה את הבשורה המיוחלת לשרה. חברתי שלחה לה מכתב תודה מלווה בזר פרחים ענק ובמעטפה שמה לה שרשרת עם אבני חן האופייניים לדרום אפריקה.

מעבר למקריות המופלאה של שילוב שתי הטבעות ע"י שני מקרים זרים זה לזה, מצאתי בסיפור הזה סמלים רבים של הטבעת שחלקם הזכרתי בפתיחה: סגירת מעגל, יושרה ומוסר, אומץ וסיפור אנושי.

כאן אולי המקום לספר אנקטודה קטנה הקשורה גם היא לדרום אפריקה ולטבעת. אני קיבלתי את טבעת האירוסין לאחר טבעת הנישואין, זאת כי בעלי, דרום אפריקני במוצאו, נתן אמונו רק ביהלומן שהכיר ביוהניסבורג, עיר מכרות היהלומים. למזלי טבעת זו בכל הדרה התיישבה על אצבעי ימים מספר לאחר חתונתי כאשר נסענו לירח הדבש לעיר הולדתו..

טבעת של שירת הברבור

מלבד טבעת האירוסין שהזכרתי בחטף, ישנה עוד טבעת בחיי שאותה אני נוצרת ואוצרת בלבי. הסיפור הזה הוא היסטורי וזמנו באמצע שנות ה-70. הייתי בתקופת הריון וגרתי עם משפחתי ברחובות ואילו הורי גרו בחיפה. אבי הגיע לביקור ברחובות וישבנו יחד ליד הבריכה בכפר בילו שם היינו חברים במועדון הספורט. אבי סיפר לי שהוא מכין הפתעה לאמי. היא איבדה את טבעת האירוסין שלה שהייתה כולה משובצת ביהלומים קטנים עדינים. הוא החליט לקנות טבעת חדשה ולהעניק לה כמתנה בראש השנה הקרוב. לשאלתי האם הוא זקוק לי שאבוא עמו, הוא אמר לי שהוא יודע בדיוק מה לקנות והיכן, שכן נפתחה בורסת יהלומים קטנה בחיפה והוא לא יטריד אותי במצבי.

גם אני הייתי מופתעת. אבי אדם יפה נפש, עדין ומלא כרימון בתחומים רבים לא נודע במרץ בכל הקשור לענייני היום יום. הוא גם לא ידע לתת מתנות, ליזום הפתעות, תחום זה היה בלעדי לאמי התוססת והיצירתית. היא נפגעה לא פעם מחוסר תשומת הלב אבל ידעה שכזה הוא האיש שלה וקשה לשנותו. והנה, יוזמה כזו נפלאה. התרגשתי ביותר, חיבקתי אותו והחמאתי לו מאד. את ערב ראש השנה תכננו הוריי ביחד עם דודי ודודתי מתל אביב לבלות בבית ההארחה בגבעת ברנר. את הערב הראשון החלטנו כולנו לחגוג בחדר האוכל בקיבוץ ואילו את החג השני אצלי בבית. גרנו אז בחבצלת, שכונה קטנה ליד ביה"ח קפלן ברחובות שם עבד בעלי כמנתח אורתופד.

השנה 1975 וערב ראש השנה חל ביום שישי. אבי קם מוקדם בבוקר שכן האוטובוס לתל אביב יצא בשעות קבועות ועצר במעלה הרחוב באחוזה הר הכרמל, לא רחוק מדירת הוריי. הוא החליט לתת את מתנתו לאמי "על הבוקר" ולהפתיע אותה בעת התעוררותה. ההתרגשות של אמי הייתה כל כך גדולה ואמיתית. לא היה לה מושג, והיא הופתעה מהיוזמה של אבי ומימושה , צד שלא הכירה בו.

אכן הפתעה מרגשת ביותר. הם ארזו את הכל כבר יום קודם, אבי הזמין מונית אך אף נהג לא הסכים לבוא בשביל כברת דרך כזו קצרה. בלית ברירה גררו את המזוודות בעליה מביתם לרחוב בו הייתה תחנת האוטובוס. כאשר הגיעו לתחנה, ראתה אמי ידיד שלהם שישב על הספסל, גם הוא מחכה לאוטובוס. היא הגישה לו את ידה לשלום ולפתע ראתה אותו קם ממושבו ומסתכל מעבר לכתפיה. היא סובבה ראשה לאחור וראתה את אבי צונח על המדרכה. אבי נפל ולא קם עוד. הוא קיבל דום לב ונפטר בו במקום.

אמי התמוטטה. שעה קלה לפני כן נצנצה הטבעת כמו כוכב במרום, והנה הוא בבת אחת כבה. אושר כהרף עין . סגירת המעגל, והפעם סגירת מעגל החיים של אבי ואמי.

אני נתתי לכך ביטוי בשיר שכתבתי ושאת הבית האחרון שלו אני מביאה:.

ונותרה הטבעת מיותמת,על אצבעה של אמי
כעדות לרחשי לב, נסתר ואוהב,
שחש והרגיש שקיצו קרב,
ליבו החם והטוב, של אבי אהובי.

אמי נפטרה חמש שנים לאחר מכן והטבעת עברה אלי, הבת היחידה. לצערי טבעת זו אבדה או נגנבה ושלא כבסיפור על חברתי שרה, לא נמצאה. אבל, טבעת נוספת של אמי שנשברה בחלקה עוצבה מחדש והתמזגה עם טבעת אחרת שאותה קיבלתי מהוריי במתנה בהיותי בת 18, בחודש יוני, החודש של יום הולדתי, של סיום ביה"ס הריאלי ומתן תעודת הבגרות ושל התגייסותי לצבא. אותה אני עונדת ולא מורידה מעל אצבעי, לעולם. היא מהווה בעבורי את הסמלים היפים בחיי, את השורשים שלי, את הורי ואת החום שהעניקו לבתם, את היותי אני.

טבעת היא אילמת אבל לעתים היא "צועקת" ולפעמים היא מדברת ואף מספרת סיפורים.

הכותבת היא יו"ר בית הויס מיסודה של ויצו העולמית המשמש אכסניה וסדנאות למפגשים בנושאים בשרות הקהילה. היא חברת הועד המנהל של ויצו העולמית, בעבר שחקנית ומוסיקאית
תאריך:  18/10/2012   |   עודכן:  18/10/2012
שיה מלכין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
טבעת זו...
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נתי גיל פוגל
20/10/12 23:59
 
שיה saya
21/10/12 08:26
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פתיחת העונה ה-24 של תזמורת ראשון לציון במשכן האמנויות בתל אביב, כללה שתי יצירות מוסיקליות מעניינות בניצוח פאולו אולמי, מנצח איטלקי שהתמחה בניצוח בבתי אופרה באיטליה וכיום מנהל אמנותי של האופרה הלירית והתזמורת הסימפונית של ננסי בצרפת.
18/10/2012  |  שולמית קיסרי  |   כתבות
יזמת הנדל"ן ענבל אור הטילה (יום ד', 17.10.12) פצצה: היא הודיעה, שתיאלץ לשלם פיצויים של 100 אלף שקל לשבע משפחות המתגוררות במגרש בשיכון בבלי, בצפון תל אביב, שעליו היא מבקשת לבנות 145 דירות. המשמעות - אם הנתונים מדויקים - היא, שכל דירה שתיבנה במקום תתייקר ב-700 אלף שקל (!)
18/10/2012  |  אלעזר לוין  |   כתבות
כך משתקף השבוע מהפייסבוק שלי
17/10/2012  |  מאיר עוזיאל  |   כתבות
מעטים האמנים שכה ניכרת השפעתם על האמנות כמו פבלו פיקאסו (מלגה 1881 - צרפת 1773). רבים מייחסים לו את יסוד הזרם המופשט בציור, ולא היא. מדויק יותר לייחס לו את הזרם הקוביסטי. פיקאסו היה כה גאון ורב יכולות, שגם אם ניכרו בעבודותיו מחוות לגדולי האמנים שלפניו והשפעות אמנים-חברים בני דורו, הרי תמיד ניכר כתב ידו האישי בזרימה החופשית המדויקת והבטוחה של הקווים בציוריו.
17/10/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
תיאטרון "גשר" הציג השנה מחזה שנכתב על-פי הנובלה "בין לילה ובין שחר" של יהושע קנז. בראיון שהתפרסם במוסף "7 לילות" של העיתון ידיעות אחרונות מיום 28.9.2012, הודה קנז שלא קרא את המחזה שנעשה על-פי יצירתו וגם לא ראה את ההצגה עצמה. באירוניה האופיינית לו נימק את התרחקותו מההמחזה ומההצגה במשפטים הספורים הבאים: "אני כבר מכיר את הסיפור. . .אמרתי להם, 'תעשו כמו שאתם מבינים, ואני מאחל לכם הצלחה'. במחזאות הם מבינים יותר ממני".
17/10/2012  |  יוסף אורן  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il