|   15:07:40
דלג
  בן עזר בן עזר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

חנוך לנער על-פי דרכו

"בית הספר שלנו מתאים לכל צרכי המאה העשרים" - אומר ניב מרינוב, המנהל האדמיניסטרטיבי של בית הספר "קהילה", בית ספר "דמוקרטי" השוכן בדרך בן צבי ביפו "בית ספרנו לא בא להקנות מידע אלא ללמד כי המידע מצוי בימינו בכל פינה וצריך רק לדעת להשתמש בו"
18/10/2012  |   בן עזר בן עזר   |   מאמרים   |   חדשות בן עזר   |   תגובות
מחליטים מה לומדים [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

   רשימות קודמות
  אַחֲרֵי החַגִּים...
  יין ישן - על "עלבונות" של בתיה כהנא
  הגבעטרון - בחזית המאבק הישראלי
  אסור להתל בלב
  מי ינצח בבחירות 2013?

לדבריו, ברוב רובם של בתי הספר חשוב המידע. מטרת מערכת החינוך היא בראש וראשונה תעודת הבגרות. גם ילדים צעירים חושבים כבר איך להצליח בבחינות ולא איך ללמוד. הלימודים מתקיימים לפי אותו דגם ראשוני מלפני מאתיים שנה, כשבעקבות המהפכה התעשייתית נולד המושג "בית ספר". מטרתו הייתה לספק עובדים חרוצים וגם חיילים לצבא. "כיום אנו במאה ה-21 ובית הספר שלנו יוזם מגוון של דיסציפלינות, לא פועל וחייל בלבד. איננו מעוניינים בדקלום תאריכים. אנו מלמדים כיצד לחפש כל נושא בוויקיפדיה ובמקורות אחרים ומה לעשות במידע ההולך וגדל מיום ליום".

עיבוד המידע הוא אחד העקרונות של "קהילה", בית ספר פרטי המוכר על-ידי משרד החינוך אך אינו כלול במערכת החינוך של עירית תל אביב. עד כה היה זה בית ספר יסודי (אבל לא עממי...) עם חטיבת ביניים. השנה נוספה לו גם כיתה י' - התחלת תיכון.

הלימודים במוסד הזה מתנהלים לפי תוכנית משרד החינוך אולם הגישה והשיטה שונות. לכל תלמיד כאן זכות בחירה מוחלטת. בתחילת שנת הלימודים מקבלים הילדים, החל מכיתה א', ידיעון כמו באוניברסיטה. הם רואים איזה קורסים מציע המוסד ויכולים לבחור בין לימוד פרונטאלי או לימוד אישי יותר בקבוצה מצומצמת. ותמיד יש באפשרותם להסתייע במרכז לשיעורי בית, הנחשב לחלק ממסגרת הלמודים. במרכז מקבל התלמיד הסברים על חומר שלא הבין ומבצע תרגילי עזר המדגימים את הנושא.

אין כפייה

ילדי א' עוברים על ההצעות עם ההורים אך בכיתות העליונות הילדים הם המחליטים הבלעדיים מה ילמדו ומה לא. החינוך הדמוקרטי סומך על הילדים ונותן להם להחליט מה ילמדו ובעצם, אם בכלל ילמדו משהו. ההנחה השלטת היא "חנוך לנער על-פי דרכו, גם כי יזקין לא יסור ממנה" כאמור בספר משלי כ"ב, ו'. הילדים יודעים מה הכי טוב בשבילם. זה מוכיח את עצמו כל פעם מחדש, טוענים ב"קהילה". "כשאנו המורים כופים את דעתנו מה ילמדו הילדים, מתברר תמיד שטעינו. ילד ששונא כימיה ובכל זאת לומד את המקצוע לימודיו חסרי משמעות. מאומה לא יישאר בזיכרונו. תלמיד המתקשה במתמטיקה - עקב אכילס של הלימודים - ואינו משתתף בשעורים אלה - הבחירה שלו. אין אונס.

כאן מאמינים שבסופו של יום עוד יגיע למתמטיקה. אם הוא - או הוריו - ירצו תעודת בגרות, מספיק שישקיע שניים שלושה חודשים בלימוד המקצוע הרלוונטי, ואז יגיע לתעודה הנכספת. לשם כך אין צורך לענות 12 שנה ילד שאוהב מוזיקה ומעביר את רוב היום בנגינה על חשבון שאר המקצועות. שלא לשמה יגיע לשמה: כדי לדעת מוזיקה עליו לדעת נגינה, לדעת אנגלית בשביל הטקסטים הספרותיים וכתיבת השירים ולהכיר עוד אלף ואחד דברים לא פורמאליים. ולהפך: ילד שנטל על עצמו משימות גדולות מדי שאינו עומד בציפיות של עצמו, מחליט להפחית מהשיעורים ולהתרכז במה שמתאים לו באמת."

ומה אם הילד הולך לים במקום לכיתה? "לא נורא. במרוצת השנים ישנה את הכיוון וישתלב בכיתה. העיקר שתהיה לו ילדות מאושרת. לבסוף מגיעים רוב התלמידים לבחינת הבגרות. לכיתת התיכון שנפתחה השנה נרשמו 20 תלמידים. 19 מהם החליטו לעשות תעודת בגרות מלאה, על-מנת שיוכלו להמשיך בלימודים גבוהים. מאידך יש הורים שרשמו בהתלהבות את הצאצא ל'קהילה' ועד מהרה נתגלה כי תפישת העולם שלהם שמרנית לאין ערוך מזו של בית הספר - הם לוחצים על הילד שילמד ואילו בית הספר מניח אותו לנפשו וזה מבלבל, והילד מועבר למוסד לימודי שגרתי. כאן גם לא המקום לילדים הזקוקים למסגרת ברורה יותר עם תוכנית לימודים קבועה לכולם."

מדינת הילדים

עיקרון אחר כאן: פלורליזם בנושאי הלימוד. אין פורמאליות, אין מה חשוב בלמודים ומה לא. ישנה לא רק דרך אחת ללימודים, משחק ועבודה מעשית; קיים מגוון נושאים ודרכי לימוד. במישור הפדגוגי יש אלף ואחד דרכים ואפשרויות. ואתה יכול להתמקד בדברים שמעניינים אותך ולא במה שמעניין אחרים

ה"קהילה" היא מדינת ילדים. במידה רבה התלמידים הם שמנהלים את המוסד. כנהוג במדינה דמוקרטית יש בבית הספר רשות מחוקקת, רשות מבצעת ורשות שיפוטית. לצד המורים, התלמידים הם שותפים מלאים בכל הרשויות וכוחם שווה לכוחם של המבוגרים. בית המשפט של בית הספר מנסה לפתור סכסוכים בין הילדים בדרכי שלום ולהפחית בכך את האלימות. ילד בכיתה ג' למשל, טען שחברים לכיתה התנכלו לו על בסיס קבוע. העניין הגיע לבית המשפט והילד הנפגע והחברים הפוגעים העלו את טענותיהם. ההזדמנות לשפוך את הלב וגם לשמוע את הצד השני עשתה את שלה והבעיה נפתרה. "מדינת הילדים" של ה"קהילה" מנסה להגשים את תורתו של יאנוש קורצק וגם את "רפובליקה שקיד", הספר הרוסי שהרשים אותנו בנעורינו הרחוקים.

יסוד נוסף, שלישי, שעליו מתבסס בית הספר, אולי היסוד החשוב ביותר, הוא החניכה. לכל תלמיד מוצמד איש צוות בכיר הפועל כחונך, כנהוג בבתי ספר מעולים באנגליה. "ללא חונכים אפשר לסגור את בית הספר," ברור למנהל. החונך עוקב אחר לימודי החניך ורואה מה מתאים לאישיותו. הוא מטפל גם במישור הרגשי, בעיצוב הקשר החברתי שהוא לעתים הרבה יותר משמעותי מהלמודים. לכל חונך 15-18 תלמידים. חלקם מתמיד עם אותו חונך לאורך כל השנים ואחרים מחליפים אותו מדי שנה. התלמיד יכול לפנות לחונך בכל בעיה לימודית חברתית ומשפחתית, אפילו בעניינים טכניים המעסיקים אותו. זה היה החלום שלי כשלמדתי בבית הספר: מדריך שיעזור לי בפתרון בעיות.

"בשל כל האווירה הזאת טוב לילדים אצלנו," מציין בית הספר בגאווה, וילד שטוב לו מתפנה ללימודים. ילד נעדר ביטחון מתקשה להתמודד עם הקשיים. בבית ספר רגיל מי שחלש בחשבון נשאר מאחור, מתחיל להאמין שהוא לא בסדר, לומד את המקצוע וסובל כל שנות לימודיו. בבית הספר דמוקרטי הוא יכול להגיע לדימוי טוב. יש לו נקודת ראות חדשה.

"הקהילה" נוסד בשנת 2005 על-ידי רחל ביבר, אשת חינוך שרצתה להכניס את ילדיה לבית הספר הדמוקרטי ביפו אך כבר לא נמצא שם מקום. והיא החליטה להקים "דמוקרטי" נוסף. במרוצת השנים הלך בית הספר וגדל והמבנה בו שכן ברחוב ברנר נעשה צר עליו אך העירייה לא סיפקה לו מבנה: "חולדאי מתנגד לזרמים בחינוך," אומר המנהל, "הוא היה שמח לסגור מוסדות מהסוג שלנו." בלית ברירה עבר המוסד ליפו.

בית הספר פרטי, הכיתות קטנות, 18 ואפילו 11-13 ילד, מספר המורים גדול (40). יש חונכים ומרכז להכנת שעורים ושכר הלימוד בהתאם: לא פחות מ-1,300 ש"ח לחודש.

מאמינים באידיאולוגיה

במוסד 280 תלמידים, בדיוק כמספרם אשתקד. ביניהם ילדים הסובלים מהפרעות קשות, אוטיסטים שצורת הלימוד הפרטנית-יחסית מתאימה להם, וכמו-כן ילדים שנפלטו מהמערכת הרגילה, אך הגרעין הקשה הם הילדים שהוריהם מאמינים באידיאולוגיה של החינוך הדמוקרטי. החתך הסוציו-אקונומי כולל הורים בעלי אמצעים, אך הרוב ממעמד הביניים וגם מהמעמד הנמוך, כך טוענים. (מעניין איך יכול המעמד הנמוך לשלם 1300 ש"ח לחודש עבור ילד אחד, שלא לדבר על שניים?).

"הקהילה" אינו יחיד בסוגו. במרחב של ת"א-יפו קיימים כמה בתי ספר "פתוחים" ודמוקרטים. הם נעים בין חינוך פורמאלי לחינוך דמוקרטי טהור. "הדמוקרטי" ביפו למשל, המונה גם תלמידים ערבים, מתקרב לחינוך הפורמאלי. "הקהילה" מצוי באמצע הסקאלה הזו.

"ראיתי שזה בית ספר מיוחד שרמתו אינה נופלת מזו של בית ספר רגיל," אומר וייל, אב לתלמיד ב"קהילה". "בית הספר מכין את התלמידים לעולם החדש והילד מאוד נהנה שם מבחינה חברתית."

שירי כץ, שחינוך הילדים חשוב לה מאוד, רצתה להכניס את בנה לבית הספר א.ד. גורדון שבו למד אביו, אך שם סירבו לקבלו כי "הוא לא מחזיק טוב את העט ואיננו רוצים חריגים." בברירת מחדל פנתה ל"קהילה". הילד נתקבל בלי בעיות - בבית הספר הזה יש פתיחות - וכיום הוא תלמיד טוב. "כאן אין כיתות של ארבעים ילד. לומדים גם מוזיקה. המורה למוזיקה חובש כיפה סרוגה ומלמד גם את פרשת השבוע. נכון, בית הספר רחוק מהבית, עובדה מאוד בלתי נוחה, ועלות הלימודים יקרה מאוד, אך גם בבית ספר רגיל, לימודי החינם אינם חינם. כאן לפחות אין הוצאות על טיולים ואני פטורה מלהשקיע במורים פרטיים."

אכן מוסד חינוכי טוב ויפה, משופע באידיאלים. השאלה היא איך משתלטות כל הפתיחות והמתירנות שלו עם החיים הפרועים מסביב. להורים של היום יש השפעה רופפת בלבד והנה גם בית הספר מתיר את הרצועה ומתיר בעצם לילדים לעשות ככל העולה על רוחם. ולא פעם עולות על רוחם דווקא התפרעויות, התעללויות מכל סוג, מפגיעות מיניות עד להרג, סתם מתוך שעמום. העיתונים מלאים בתיאורי יצרים פרועים לא רק של נערים ונערות בגיל 15-16 - אלא גם של ילדים בני 10 ו-11 בסך הכול. אין רסן ואין יד בולמת גם בבית הספר, אנה אנו באים?

חדשות בן עזר
פורסם במקור בחדשות בן עזר
תאריך:  18/10/2012   |   עודכן:  18/10/2012
תקוה וינשטוק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חנוך לנער על-פי דרכו
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יריב דה בוטון
20/10/12 21:16
פורום: חדשות בן עזר כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בכל מה שקשור למוכנות חדרי מחשבים ומערכות מידע במגזר העסקי והפרטי, התוצאות של תרגיל פיקוד העורף נקודת מפנה ידועות מראש. התשובה היא שחדרי המחשבים אינם ערוכים למקרי אסון. המשמעות היא שיתוק מוחלט של כל המשק, שלא יוכל לחזור לתפקוד מהיר עקב קריסת מערכות מחשב והעדר פתרונות מספיקים. אין טעם לחפש אשמים, הכתובת על הקיר. היתרון היחיד הוא עצם העלאת המודעות בקרב הנהלות ארגונים שיש לתרגל, לבדוק ולהפיק לקחים לא רק פעם בשנה. שלא נדע!
18/10/2012  |  יהודה קונפורטס  |   מאמרים
יאיר לפיד - העומד בראש מפלגה, שנולדה באבחת יומרה של איש אחד להיות חבר כנסת, דאג להופיע כנער פורק עול ומחויבויות לימודיות, המשוטט חסר מנוחה בחצר בית הספר בתביעה לבטל מיד את בחינות הבגרות בתנ"ך ובספרות.
18/10/2012  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
קובץ הלכות זה ישב אצלי עד אשר יום בהיר אחד, הגעתי לקניות וננזפתי על-ידי הקופאית. "לא קשה לך עם המחירים הגבוהים? הטיחה, "אתה נוהג בחוסר אחריות כשאתה בא לקנות כאן בלי כרטיס אשראי שלנו". "מה גם" אמרה לי בשקט "שיהיו כאן ערבי קניות מיוחדים, ללקוחות שמחזיקים כרטיס אשראי שלנו, עם כיבוד והפתעות, ומבלי כרטיס האשראי שלנו לא תוכל להיכנס". שאני אוזמן למסיבה ועוד עם כיבוד זה דבר שלא קורה לי כל יום. ועוד יותר מזה, שאחרים יוכלו להיכנס ואני לא, את זה כבר עברתי מספיק ו- לא עוד.
18/10/2012  |  יוסף קנדלקר  |   מאמרים
לא הייתה בעולם עין אדם שיכלה לראות את המראה מעורר ההשראה המבעית, שלא היה כמותו מעולם ולעולם לא יהיה עוד כמוהו. אוניית עץ קטנה, נרות דולקים מאחורי מסך מי הממטרים הניתכים על צהריה, מיטלטלת על גלי ענק משולחי רסן וטרופי קצף המכים בשיפולי השמיים המשחירים מעליהם. להב הברקים המכחיל החותך עננים לשברים כבדים מעופרת, מאיר אותה בסופה. "אפילו איסטרובילין של רחים נימחו במים", אומר המדרש (ויקרא רבא, ל"א), הבזלת התחתונה של רחיים היו לחול במי המבול.
18/10/2012  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
אינני ממעריציו של אריה דרעי ואינני חושב שהאיש אי פעם תרם להרמת קרן השקפת התורה אלא להפך - הוא האיש הפך את היהדות ל"מטבע עובר לסוחר", והוריד את קדושתה בכל הנוגע להתבוללותה בחילוניות הטריוויאלית. אבל מסע הצביעות נגד האיש הזה ממש מקומם. בימים שראש ממשלה לשעבר עדיין נמצא בתהליכי משפט פלילי אך אינטרסנטים פוליטיים רוצים להחזירו לפוליטיקה, ובימים שתיקו של שר החוץ ממשיך להיסחב למעלה מעשור עם יועץ משפטי מגמגם ועם שרי משפטים ומשטרה שאותם הוא בחר ומינה(!) , הרי שזה יותר מצבוע לטעון כלפי אדם שריצה את עונשו ואת תקופת הצינון שלו שאין מחילה לעברו. אינני יודע אם אריה דרעי השתנה או ישתנה אבל מה שאני כן יודע שלאריה דרעי מגיעה הזכות לשקם את עברו הפוליטי כמו שלכל אדם אחר היו נותנים לו הזדמנות נוספת.
18/10/2012  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il