|   15:07:40
דלג
  יהודה יפרח  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
רבי יאשיהו פינטו. הסתכלות אחרת [צילום: AP]
הגנה מן הצדק

בומרנג רוחני

מכתב אישי אל חסיד הרב יאשיהו פינטו שאינו יודע להיכן להוליך את החשדות. על רבנים, צדיקים ומקובלים
19/10/2012  |   יהודה יפרח   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
ניחוח מטריד
מטהרי האוויר היחצניים, ארומת הקדושה וריח הכסף של הטייקונים לא הועילו להיפטר מהניחוח המטריד שנדף מסביבת הצדיק. הוא נדבק בעקשנות לווילות הפאר, למחלקות הראשונות, לשעוני היוקרה ולרכבי השרד הנוצצים

כחסיד הרב יאשיהו פינטו אינך יודע להיכן להוליך היום את החרפה. עם הריח הרע כבר הרבה זמן התקשיתם בחצר האשדודית להתמודד. מטהרי האוויר היחצניים, ארומת הקדושה וריח הכסף של הטייקונים לא הועילו להיפטר מהניחוח המטריד שנדף מסביבת הצדיק. הוא נדבק בעקשנות לווילות הפאר, למחלקות הראשונות, לשעוני היוקרה ולרכבי השרד הנוצצים. ובאמת עד השבוע האחרון זה היה עוד נסבל, יכולת לסתום את האף ולהמשיך. אבל מתן שוחד בשטרות מזומנים במזוודות? ניסיון התאבדות של הרבנית? חקירות תחת אזהרה במשטרה? זה כבר יותר מדי. או שלא, תלוי את מי שואלים.

אלו היראים את העולם המיסטי של המקובלים, יחד עם אלו המתכחשים אליו, עטו על ההזדמנות. אמרנו לך, הם מכריזים, שקר נחלו אבותיך. הכול "חרטא", הכול מסווה לבצע כסף, לכבוד ולכוח. הכול פריה הבאוש של פריטה מתוחכמת במיוחד על התשוקות הקמאיות והבלתי נשלטות של הנפש האנושית. ואילו אתה, כחסיד נאמן, מגונן על הסמל והאגדה ומדבר על "האנשים הבעייתיים הסובבים את הרב". אבל הוויכוח הזה הוא עקר. כי עמוק בתוכך אתה יודע ששני הצדדים מתעלמים משורש הבעיה, מהכשל המובנה בשיטה, מהכרוניקה ההרסנית שהיה אפשר לצפות מראש.

כי בראשית, הרבה-הרבה לפני שנולד הרב פינטו, היה מושג הצדיק רעיון, אידאה, ערך רוחני עליון. נכון, המקובל הצדיק שנמשכת אליו היה בדרך כלל אדם שרואה יותר. ראייה, שכפי שניסחה פעם פרופ' חביבה פדיה, לא נסמכה רק על אינטואיציה חדה ועל חושים ערניים, אלא בראש ובראשונה הייתה סגולה, השראה, חסד אל שניחנו בו יחידי סגולה לאורך הדורות. ראייה חודרת ומקיפה אל השכבות העמוקות של האדם והעולם.

זר לא יבין זאת
איור: מושיק גולסט

מגע בצדיק
כי הדמות הזו קראה תיגר על הדתיות הקפואה שבך, על ההתנהלות האוטומטית שלך, על היובש והקרירות והשיממון. המגע בצדיק חולל במעמקיך התנגשות טקטונית מזעזעת של חומרים נפשיים רדומים, גרם לזעזוע רוחני שפתח את הנפש, חיבר אותה אל שכבותיה הגבוהות מחדש, אפשר לך להתעורר

המשיכה הגבוהה אל הצדיק, במיטבה, לא נבעה אצלך מהתלהבות אינפנטילית מהאותות והמופתים. היא התעוררה מהכיסופים לטרנספורמציה שמתחוללת במפגש עם דמות מופלאה. המגע המטלטל עמה עורר בך מטמורפוזה, ערער את יסודות התפישה שלך וחשף בקרבך מוקד רוחני עוצמתי שגרם לך להיוולד מחדש. כי הדמות הזו קראה תיגר על הדתיות הקפואה שבך, על ההתנהלות האוטומטית שלך, על היובש והקרירות והשיממון. המגע בצדיק חולל במעמקיך התנגשות טקטונית מזעזעת של חומרים נפשיים רדומים, גרם לזעזוע רוחני שפתח את הנפש, חיבר אותה אל שכבותיה הגבוהות מחדש, אפשר לך להתעורר.

התיאורים של תלמידי צדיקים כמו הבעש"ט, האר"י, ר' נחמן מברסלב ור' יעקב אבוחצירה הם אכן תיאורי מעבר, סיפורי קונברסיה (הפיכת הלב) שבהם הצדיק הוא המדיום המתווך. הצדיק לא הפך אותך מלא-דתי לדתי, ממתנגד לחסיד או מרציונליסט למקובל. התוויות החברתיות הללו פשוט לא עניינו אותו. מה שהוא עשה היה להעביר אותך ממצב הוויה אחד למצב הוויה אחר. ממקום שבו הרגשת שחוק, שורד, מתנהל על אוטומט, אל מקום שבו אתה חי בהוויה מלאה יותר, ברגישות גבוהה יותר, בחיוניות יצירתית יותר. הוא היה בשבילך הציר שדרכו הכול קורה, המדיום המתווך, עמוד השדרה שמחבר את הקצוות הקרועים בנפשך. הוא עורר בך השראה ויישב את הסתירות ששיסעו אותך: ימין ושמאל, חיים ומוות, זכר ונקבה, אהבה ופחד, מודע ומודחק. הכתמים ניטהרו וראית בעיניך גאולה.

אתה יודע שזר לא יבין את החוויה הזו, ולכן אתה לא מנסה בכלל להסביר. כי מי שלא חווה מפגש עם עיניים חודרות, מי שנקבוביותיו לא ספגו את האנרגיות הגבוהות ואת הנעורים הנצחיים, מי שלא התנסה בהתמסרות מתוקה אל האין המתוק, מי שלא פגש אדם גדול שראה אותו כיצירה מופלאה וחד-פעמית, לא יבין.

מבחוץ זה נראה שיגעון, מבחוץ זה נתפש כהשתכשכות מופקרת באמבט חמים של רגשות ערבים. מבחוץ זה נתפס כעוד דרך לבריחה מהתביעות הדחופות של החיים, להשתמטות מהדגל והמשימה שמציב העולם הממשי. ועל כן זר באמת לא יבין. זר לא יאמין.

ללא גבולות

משפחה, רפואה ופרנסה
המקובל הצעיר והכריזמטי היה יכול להימנע מהנפילה אם היה מקפיד להישאר בתפקידו כקטליזטור רוחני, כמדריך לעבודת השם. האסונות התחילו כשהוא התחיל לחלק מזומנים רוחניים, כשהוא קיבל החלטות עסקיות ופתר לחסידיו את האתגרים הארציים שלהם ב"בני, חיי ומזוני"

עם זאת, היום אתה יודע שיש נקודת אמת בביקורת. שה"נתיב לא ידעו עיט" שגילה הצדיק הוא אכן דרך חתחתים מסוכנת. היום אתה מבין שלא לשווא נזהרו המקובלים בכל הדורות ונמנעו מלפרט בספרים את הטכניקות המיסטיות ואת ההדרכות הרוחניות המפורטות. לא לשווא הם התעקשו על עבודת מידות ועל אתיקה וענווה וצניעות והסתפקות. לא לחינם ממאנים עד היום בישיבת 'בית אל' שבעיר העתיקה לקבל אברכים שאינם נהנים מיגיע כפיהם.

כי המשוואה הרוחנית היא פשוטה והרסנית: הרוחניות מייצרת כוח. והכוח מושך אנשים לא רוחניים. כשהרוח הקסומה התעוררה, הרבה אנשים קטנים שלא היו מסוגלים להתרומם אל גובה הרעיון בנו תחתיו פסל. נעמדו לרגליו, הכריזו "אלה א-לוהיך ישראל". המוכשרים שבהם זיהו מהר את הדרך האלכימית להפוך מתכות למטילי זהב. את האור של הצדיק הם תיעלו אל מנסרותיהם ואת פירותיו אגרו בחשבונות הבנק שלהם. עם התגלות הכוחות הגיעו מהר גם התרומות. והכסף הגדול ארגן סביבו "משרתים בקודש" ועוזרים ומנהלים ומפיקים ואנשי פמליה ועלוקות ומלחכי פנכה שונים ומשונים.

הסכנה גדלה במיוחד כשהצדיק המשיך לגלגל עיניים אל העולמות העליונים ולא הציב גבולות אדומים וברורים למסיבת השחיתות הכלכלית הפרועה שהתנהלה סביבו. לפעמים גם הוא בעצמו התפתה ללגום קצת יותר מרביעית מהאלכוהול המשכר, התבסם קצת יותר מדי מהכוח. הוא הרשה לעצמו להרבות נכסים, ובעקבותיהם הרבה גם דאגה, שמשכה אליו דמויות מפוקפקות שהציעו לדאוג לבעיות במקומו.

ואולי, רק אולי, זה מה שקרה לצדיק שלך, לרב פינטו. המקובל הצעיר והכריזמטי היה יכול להימנע מהנפילה אם היה מקפיד להישאר בתפקידו כקטליזטור רוחני, כמדריך לעבודת השם. האסונות התחילו כשהוא התחיל לחלק מזומנים רוחניים, כשהוא קיבל החלטות עסקיות ופתר לחסידיו את האתגרים הארציים שלהם ב"בני, חיי ומזוני" (משפחה, רפואה ופרנסה).

נוסקים מהר מדי

הפניה לתהליך
"אנשים מתייאשים ממני", סח לי פעם אדמו"ר שהייתי בקשר עמו. "הם מגיעים אליי כבבא אבל אני עונה להם כפסיכולוג. הם רוצים פתרונות קסם אבל אני יודע שזה יזיק להם, ומעדיף לשלוח אותם לעבור תהליך"

בשלב הזה הוא הפך לכספומט. הוא נהיה למין מערה חשמלית שנכנסים אליה, משלמים בה, לוחצים על כפתור ומחכים שהמכונה תשפריץ משהו. אתה, כתלמיד, הרי ראית את זה מזמן. אתה יודע שהטייקונים חיפשו אצל הצדיק שלך בעיקר תוצאות כלכליות מוחשיות, ושהרוחניות עניינה אותם כשלג דאשתקד. איך אמרה אשת עסקים בכירה בריאיון באחת ההילולות האחרונות של הרנטגן (שמתנהל באותם דפוסים בדיוק): "כמו שאני צריכה עורך דין מעולה שיציל אותי מהפרקליטות, ורואה חשבון מעולה שיציל אותי מרשות המיסים, אני צריכה מישהו שיסגור לי את כל החורים של אי הוודאות, שלא ייתן לי להיכנס להשקעות כושלות". טייקון אחר החרה החזיק אחריה: "היום אני מבין שכסף זה אנרגיה, ומה לעשות, האיש הזה יודע לזהות אנרגיה".

היה זה ר' נחמן מברסלב שהזהיר את תלמידיו מ"מפורסמים של שקר". המפורסמים של שקר אינם רמאים, הם לא מאחזי עיניים. יש להם באמת יכולת מרשימה של התחקות אחר האנרגיה ונגישות אל הכוח שהיא מייצרת. אבל מכל מיני סיבות האנרגיה הפכה אצלם לכוח להשחית. לרוב זה קורה למטאורים צעירים, לכוכבים שנוסקים מהר ומבקשים להמציא את העולם מחדש. אגב, גם בציונות הדתית יש אי אילו דמויות כריזמטיות שמתנהלות בסיכון בתחום הזה.

"אנשים מתייאשים ממני", סח לי פעם אדמו"ר שהייתי בקשר עמו. "הם מגיעים אליי כבבא אבל אני עונה להם כפסיכולוג. הם רוצים פתרונות קסם אבל אני יודע שזה יזיק להם, ומעדיף לשלוח אותם לעבור תהליך".

"אשריך", עניתי לו, "הבחירה שלך שלא ליטול מהם את האחריות האישית היא אולי ההבדל בין הדרך לגן העדן לדרך לגהינום". וכשחושבים על זה עוד, הטרגדיה האמתית היא שדמויות כמו הבבא סאלי, שברחו מהקנאה והתאווה והכבוד כמו מאש, הפכו למצרך נדיר ויקר המציאות. היכן ישנם עוד אנשים כמו האיש ההוא.

פורסם במקור: צדק, מוסף לדין, למשפט ולהלכה המצורף לעיתון מקור ראשון
תאריך:  19/10/2012   |   עודכן:  19/10/2012
יהודה יפרח
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בומרנג רוחני
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
צנחן
19/10/12 16:26
2
אהוד פרלסמן
19/10/12 18:26
3
הקורא בקפה
19/10/12 21:22
4
אנה מירושלים
20/10/12 15:08
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משהו השתנה בהר הבית בחג הסוכות. אולי זו העצבנות הגוברת והולכת של הווקף הערבי, שמעידה שהטאבו היהודי בן 45 השנים על העיסוק בהר הולך ומתמוסס. בביקורי הראשון בהר, בחול המועד סוכות לפני 13 שנים בדיוק, זה היה אחרת לגמרי. הוכנסנו אז ארבעה-ארבעה לביקור קצרצר בהר, אך על-אף המכסה המחמירה לא נרשם דוחק מיוחד של ממתינים בתור בכניסה. כעת, לעומת זאת, מוכנסים להר כשלושים יהודים חובשי כיפה בכל קבוצה, לעתים אפילו חמישים, ואף על-פי כן הלחץ בכניסה הולך ורב.
18/10/2012  |  ארנון סגל  |   כתבות
אז למה דווקא עכשיו? כי המופע היה בעיניי הזדמנות למפגש אחר של עולם החזנות עם הרוק-בלוז- ג'אז ובעצם עם הישן והחדש. וזה בערך תיאור המופע- אחד שסבא שלו היה חזן מציע חזנות קלאסית אך את היצירות הוא הופך לרוק בעל מקצב אחר אנרגטי וחשמלי.
18/10/2012  |  משה ניסנבוים  |   כתבות
הבמאי שוקי וגנר הצליח להעלות מחזמר איכותי, שופע קצב וללהטט עם להקת השחקנים הצעירה של בית צבי, המוכיחה כי הם מקצוענים ופרפורמרים נהדרים.
18/10/2012  |  חיים נוי  |   כתבות
"האמת היא שזה ממש מוזר: למרות ההפגזות החוזרות ונשנות של חיל האוויר הישראלי וההסלמה בשטח, האנשים נשארים אדישים לגמרי וממשיכים בשגרת יומם", כך מעיד יוסוף, תושב מחנה ג'בליה. "כמו תמיד, מבטיחים לנו שאחרי כל הסלמה תבוא תקיפה גדולה ושייתכן שתהיה כניסה קרקעית, אבל אנחנו הפסקנו להאמין. לא נראה שישראל רוצה באמת להיכנס לתוך הרצועה, ובמיוחד היא אינה מעוניינת לסיים את שלטונו של חמאס".
18/10/2012  |  אסף גבור  |   כתבות
הטבעת רבת משמעויות וסמלים היא. היא נחשבת כאחד התכשיטים הפופולרים והאהובים ביותר בעיקר בקרב הנשים אך גם אצל הגברים. כבר מימי קדם הטבעת סימלה אהבה ותשוקה. היא מוזכרת במיתולוגיה, במוזיקה, בספורט וכמובן בדתות.
18/10/2012  |  שיה מלכין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il