|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

דיילי מכירות גם בבתי המרקחת

בבתי מרקחת שונים ברחבי הארץ ניצבים מאחרי דלפק המכירות זה ליד זה רוקחים בצד דיילי מכירות לבושים מדים יצוגיים עד כי לא ניתן להבחין תמיד מי רוקח ומי לא. התופעה התגברה בשנים האחרונות וקיימת בעיקר בבתי מרקחת של רשתות קוסמטיקה. דיילי מכירות שאחת מהתכונות העיקריות הנדרשת מהם היא "אוריינטציית מכירה" - אינם בעלי הכשרה מקיפה בתחום התרופות אך הדבר לא מפריע להם להסתובב בחופשיות בחדר מדפי התרופות
21/10/2012  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
שערוריה בבתי המרקחת [צילום: יח"צ]

בבתי המרקחת ברחבי ארץ ובעיקר בבתי המרקחת הפרטיים המשתייכים לרשתות הקוסמטיקה וכדומה והממוקמים בד"כ בקניונים ומרכזים מסחריים, ניתן להבחין בתופעה הולכת וגוברת בשנים האחרונות: מאחרי הדלפק המכירות בו מסופקים התרופות לציבור הלקוחות הממתין בתור, ניצבים אחד ליד השני, ממש בצמוד ובאותו דלפק רוקחים לצד דיילי שירות ומכירות עד כי לא תמיד ניתן להבחין מי רוקח ומי לא.

אמנם צבע המדים הייצוגים שהם לבושים שונה במעט, אבל המראה הכללי היצוגי , הדומה ביניהם והעובדה שהם משרתים את הקהל מאחורי אותו דלפק ואין הפרדה ברורה בניהם עלולה אולי לא במודע להטעות הציבור ולגרום לאנשים מסוימים קשישים וכדומה לחשוב שדיילי המכירות הם רוקחים לכל דבר .מצב זה לא תקין ויש לו השלכות שליליות שונות ואסור שימשך ואפרט וארחיב יותר בעניין זה בהמשך הכתבה. אך ראשית אולי ראוי, כחומר רקע להבנת הדברים ,לסקור בקצרה מי הם אותם בעלי התפקידים העיקרים הפועלים בבתי המרקחת ומהם סמכויותיהם והמגבלות החלים עליהם.

רוקח/ת: עובר בדיקות אישיות שונות לקראת קבלתו ללימודי רוקחות. עובר הכשרה ארוכה ומקיפה ונדרש לעמוד בבחינות לא קלות ועליו לעבור תקופת התמחות. הרוקח/ת רשאי/ת לנפק את כל סוגי התרופות כולל תרופות שהם בגדר סמים מסוכנים.

עוזר רוקח: תפקיד שלא ידוע לרבים בציבור. עוזר רוקח הוא מי שסיים בית ספר לעוזרי רוקחים והוא בעל תעודת עוזר רוקח מחו"ל שהכיר בה המנהל הכללי של משרד הבריאות. בישראל לא מכשירים עוזרי רוקחים אך כאמור מכירים בעוזרי רוקחים בוגרי חו"ל. כדי לעסוק במקצוע זה בארץ נדרש עוזר הרוקח לרישיון מטעם משרד הבריאות. ככלל, עוזר רוקח רשאי לנפק תרופות במגבלות הבאות: עבודתו של מי שהיה עוזר רוקח בעל רישיון לפני 1.4.79 תתבצע בנוכחות רוקח מורשה. עבודתו של מי שהיה עוזר רוקח בעל רישיון לאחר ה- 1.4.79 תתבצע בהשגחת רוקח מורשה. עוזר רוקח אינו רשאי לנפק סמים מסוכנים (את הפרטים על תפקיד עוזר רוקח שלחה אלי לא מכבר באמייל הרוקחת המחוזית בתל אביב מגר' דליה כהן).

דיילי שירות ומכירה: לא נדרשים להכשרה או השכלה מיוחדת ומקיפה בתחום התרופות ולא ברור אילו מבחני אישיות מקיפים הם נדרשים לעבור כדי לבדוק את מצבם הנפשי והאישיותי- אם בכלל התכונות העיקריות הנדרשות מהם, לפחות על-פי הנכתב במודעות הדרושים לתפקידים אלה שמתפרסמות מטעם רשתות בתי המרקחת ,הם תודעת שירות ואורינטציית מכירה. הם אינם רשאים על-פי חוק ולא בכדי, לנפק תרופות המחייבות מרשם רופא ורשאים לנפק תרופות ותכשירים רפואיים ללא מרשם רופא בלבד. בפועל דיילי שירות ומכירה בבתי מרקחת הם אנשי שיווק ומכירות לכל דבר והצלחתם והישגיהם נמדדים גם ביכולתם והצלחתם למכור כמה שיותר.

צריך לציין כי בכל הנוגע לאספקת תרופות, במיוחד אלה המחייבות מרשם של רופא חשוב ידע מקצועי מקיף ורחב, דיוק ואחריות כדי לא לסכן בריאות וחיי אדם ובצדק עוברים רוקחים מבחנים אישיותיים ובחינות ידע קשות ותקופת התמחות.

עלול לסכן את הבריאות

המצב כיום הנהוג בבתי מרקחת שונים הוא שדיילי מכירות ושירות הגם שלא עברו הכשרה מקצועית מקיפה בתחום התרופות ולא ברור אילו בדיקות מקיפות הם עוברים לבדיקת עברם אישיותם, ומצבם הנפשי. כתנאי לקבלתם לתפקידם -עובדים באותו אגף ובאותו דלפק ללא הפרדה עם רוקחים, והם מסתובבים באופן חופשי למדי בין מדפי התרופות ובהם כידוע מצויים תרופות ומרקחות שהם בגדר סמים - זה לדעתי דבר שהוא לחלוטין לא תקין ולא ראוי ועלול לסכן בריאות ואף חיי אדם, גם אם אולי לא נוגד הדבר את נהלי משרד הבריאות.

אני רוצה להאמין שדיילי שירות ומכירה ,שכאמור, אינם מורשים על-פי חוק לשווק תרופות המחייבות מרשם רופא, אכן לא משווקים או מתעסקים בתרופות מסוג זה, אבל במצב בו הם עובדים באותו דלפק בצמוד לרוקחים ואף מתפתחים קשרי חברות בין הרוקחים לדיילי המכירות עלול להיווצר מצב שדייל מכירות יעשה טובה לחברו הרוקח ויביא לו תרופה מהמדפים או שיחליף את הרוקח לכמה דקות כי הוא הלך לשירותים וכדומה. אני לא יכול לקבוע שהדברים האלה אכן מתקיימים אבל צריך לקחת את הדברים כאפשרות פוטנציאלית נוכח העבודה המשותפת הצמודה בין רוקחים לדיילי מכירות.

דייל מכירות בתחפושת של רוקח

אני קונה בבית מרקחת תל אביבי לפחות ,פעמיים בחודש תרופות עם מרשם לאמא שלי ואני בעצמי מתקשה לעיתים להבדיל במבט ראשון בין רוקח לדייל מכירות. הם עובדים צמוד אחד ליד השני באותו דלפק לך תדע מי רוקח ומי לא. אגב מי שלוקח לי את התרופות ומעביר אותם במחשב ואורז לי אותם היא דיילת מכירות. במילים אחרות: מי שמבצע את הרישום במחשב לתרופות עם מרשם רופא וקובע מה נופק או לא נופק הוא דיילת מכירות, ואני סבור שזה לא תקין.

לרישום תרופות עם מירשם יש משמעות וחשיבות לצורך מעקב ובקרה ומי שצריך לעשות זאת הו א רוקח או רוקחת ולא דייל מכירות שאיני יודע עם כל הכבוד מיהו מה עברו ומה ההכשרה שלו.
באחד המקרים בהם ביקרתי בבית מרקחת התל אביבי בו אני קונה תרופות לאימי שמעתי קשישה שמתיעצת עם דייל מכירות שמעבר לדלפק לגבי תרופה המחויבת במרשם היא שאלה אותו אם יש לתרופה סיבוכים ועל מה הוא ממליץ. הוא ענה לה באריכות והמליץ לה על תרופה מסויימת ש"תעזור לה". חשבתי ביני לבין עצמי שהיא בטח חושבת שהוא רוקח מקצועי כי הוא ניצב מאחורי הדלפק של הרוקחים לבוש מדים יצוגיים ואולי אינה יודעת שמדובר למעשה בדייל מכירות שאחד מתפקידיו העיקריים הוא לשווק ולמכור מוצרים.

דרושה - הפרדה מוחלטת

לאור האמור לעיל קורא אני לסגן שר הבריאות שהוא שר הבריאות בפועל , לחייב בתי המרקחת להפריד הפרדה מוחלטת בין אגף הרוקחים לאגף דיילי מכירות ובצורה שתהיה ברורה גם לציבור הצרכנים. כמו-כן יש לאסור על דיילי מכירות ושירות למינהם גישה חופשית וכניסה לחדר ומדפי התרופות הניתנות במירשם רופא.כיום הם מסתובבים במקום באופן די חופשי, חשוב לציין שבין התרופות הללו מצויים תרופות שהם בגדר סמים לכל דבר.

המצב כיום אסור שימשך, והוא לטעמי בגדר שערוריה. אני מניח שתהיה התנגדות להפרדה מצד בעלי רשתות בתי המרקחת שכן אלה יפסידו כח עזר(זול) לרוקחים ואולי היקף שיווק התרופות יירד , אבל טובת הציבור ובטיחותו קודמת לטובת בעלי ההון.

אין זה סוד ורופאים מודים בכך, שרבים באוכלוסיה לוקחים תרופות רבות מיותרות שאינם זקוקים להם וגורמים להם נזק בריאותי (וגם כספי)ואף עלולים להביא למותם.אל תיתנו לכל מיני דיילי מכירות בבתי המרקחת לשווק לכם ולהמליץ לכם על תרופות ותכשירים שאינכם צרכים אותם. הם לא רוקחים ולא אנשי מקצוע בתחום התרופות. הם אנשי שיווק . בכלל כדאי לשקול לאסור על דיילי מכירות מכירת תרופות בכלל כולל תרופות הניתנות ללא מרשם רופא ולהטיל את המשימה על רוקחים בלבד, כי גם בתרופות ללא מרשם רופא יש לעיתים תופעות לוואי ונזקים.

תאריך:  21/10/2012   |   עודכן:  21/10/2012
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דיילי מכירות גם בבתי המרקחת
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
dapo4355
23/10/12 11:44
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משמאל לכניסה לשער שכם אם מביטים עליו ממערב למזרח, ישנה כניסה קטנה ועלומה המובילה לעולם אחר. בכניסה רשום על שלט לא גדול מערת צדקיהו. נכנסתי לא בפעם הראשונה למערה מופלאה זאת אשר נחצבה, יש חוקרים האומרים בתקופת שלטונו של מלך יהודה צדקיהו. יש האומרים שאת חציבת המערה התחיל עוד המלך שלמה. לגבי ההשערה כי בימי המלך שלמה התחילה חציבת המערה, אפשר להפנות לספר מלכים א ,פרק ה : "וַיְהִי לִשְׁלֹמֹה שִׁבְעִים אֶלֶף נֹשֵׂא סַבָּל וּשְׁמֹנִים אֶלֶף חֹצֵב בָּהָר... וַיְצַו הַמֶּלֶךְ וַיַּסִּעוּ אֲבָנִים גְּדֹלוֹת אֲבָנִים יְקָרוֹת לְיַסֵּד הַבָּיִת אַבְנֵי גָזִית".
21/10/2012  |  אלכס לוין  |   כתבות
שני סרטים: "סוף המשמרת" ו"השופט דראד" הראשון מפתיע בדיוקן עצמי ותיעוד, ובסופו נשארת הדרמה והאנושיות; בשני האקשן חוגג
21/10/2012  |  משה ניסנבוים  |   כתבות
האם ניתן לרכוש כיום דירת שישה חדרים ב-412 אלף, שקל ודירת חמישה חדרים במחיר של 372 אלף שקל או לחלופין דירת ארבעה חדרים ב-324 אלף שקל? ואם כבר מדברים על מחירים "לא מציאותיים", אולי בכלל ניתן לרכוש דירת שלושה חדרים ב-281 אלף שקל?
21/10/2012  |  יעקב רייניץ  |   כתבות
"את באה לקניון לחפש בגדים?" שאלה שכנה שלא שמעה כנראה על תיאוריית 'הקניון כבועה' של דניאל שליט. הנורמטיבית התמימה לא חשדה שהביטוי 'בואי לקניון' מְשַלֵח אל אוזניי אדוות אולקוס, ובוודאי שלא יכלה לנחש שאני פרזיטית טקסטיל בדרגת ניוון בלתי שְׁקימה. כי איכשהו, בגדים מעופפים אליי מבלי שאצטרך לכתת את זמני. הסוד: סטוקים מהעבר, סחר חליפין חד-צדדי עם הדודה (מצטערת, היא אינה ניתנת להשאלה) ונסים מזדמנים. כך הפך ארון הבגדים שלי לגנזך המודרנה: חולצות טריקו עבריות גאות של "מועדון יַמִי חדרה" ו"איגוד הטרמפולינה הישראלי" לצד מקטורן של דיוֹר; שמלות עתיקות לצד העליבוּת היומרנית של זארה. אך יחסית לפרזיטית אני די מנומסת ואינני לועגת לנשות פרבר מגוריי, העטויות מַדי חובה של טייטס, גופייה, כפכפי אצבע ולק רגליים אדום בגוון זהה (שכאילו נשפך מאותו ג'ריקן). אני מבדילה ביניהן רק לפי הכלבים.
21/10/2012  |  חגית כהן  |   כתבות
בחוגי הפעילים האנטי-ישראלים בחו"ל, חובבי המשטים לעזה למיניהם, נפל דבר. הודבקה להם תווית שמיום תחילת פעילותם הם מנסים להיאבק בה. והכול בגלל ציוץ אחד בטוויטר. גרטה ברלין היא מארגנת המשטים לעזה מחו"ל. היא המארגנת, הדוברת והפנים של מבצע ההעפלה לרצועה ושל המבצע להשחרת פניה של מדינת ישראל. גברת ברלין עמדה במוקד הוויכוח בין הפעילים האנטי-ציוניים.
20/10/2012  |  ישי פרידמן  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il