|   15:07:40
דלג
  מיכאל טוכפלד  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
איפה כדאי ללמוד בינה מלאכותית?
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
ניו-ג'רסי. באמריקה אפילו הגאות מדייקת [צילום: AP]

מחזה אימים חסר תקדים

יום שלישי בבוקר, מנהטן: העיר שלא נגמרת לעולם נראית כמי שעברה קרבות קשים בימים שאחרי הסופה, ובמקביל לשיקום הנזקים, הסקרנות האמריקנית מתמקדת בשאלה מה תהיה השפעתה של סנדי על ההצבעה. חמישה ימים לבחירות לנשיאות
05/11/2012  |   מיכאל טוכפלד   |   כתבות   |   אסונות/פגעי טבע   |   תגובות

האמריקנים הם עם למוד אסונות, ולא רק כתוצאה מצפיית יתר בסרטי אסונות הוליוודיים. טראומת "קתרינה" בניו-אורלינס לא שככה, וזיכרונות "איירין" מהשנה שעברה, על 56 הרוגיה ו-15.6 מיליארד הדולר של נזקיה, עדיין היו טריים.

כשהרוחות עוד היו מתונות, עצים החלו ליפול בברוקלין, קילומטר וחצי מהחוף. בלונג-ביץ' החליט האוקיאנוס להיכנס לתוך היבשה והוא עשה זאת בבת אחת. החזאים הזהירו כי הגאות צפויה להגיע בשבע בערב. מתברר שבאמריקה אפילו הגאות מדייקת, במיוחד כשהיא באה בצירוף קטלני עם ירח מלא. באטלנטיק-סיטי ובלונג-איילנד התרוממו הגלים לגובה של חמישה מטרים והציפו את החוף. הרוח הסוערת שהגיעה למהירות של 120 קמ"ש חבטה בבתים, מוטטה גדרות בטון כאילו היו קלפי משחק, ניפצה חלונות וגרמה לתושבים שהעדיפו לא לציית לקריאות הפינוי להימלט בבהלה לקומות העליונות בטרם ייסחפו אל הים.

אחרי שש שעות נסוגו המים. לתושבי כמה מהאזורים הנפגעים התברר כי האוקיאנוס האטלנטי השאיר אצלם מזכרת: טונות של חול ים כיסו את האזור, לעתים עד לגובה של שני מטרים, תוך שהם משנים לחלוטין את הטופוגרפיה של רחובות שלמים.

"הסקרנות גברה עליי"
הטכנולוגיה כורעת לפני הגלים והרוח [צילום: AP]

חוה שלום, ניו-יורק:
"הבנתי שבעצם אני צריכה להודות לאלוקים שעם כל הטרגדיה הזאת שמסביב נותרתי ללא פגע. אני מאמינה שיש משמעות לכל דבר בחיים. לרוח, לגשם ול'סנדי'. הנה, אמרתי, הטרגדיה הביאה אנשים שלא דיברו זה עם זה עשר שנים, אף שהם גרים באותו הבניין - כמו אני והשכנה שלי - להתחיל לדבר"

בחוף ברייטון, אזור שעד אתמול היה זרוע וילות מרשימות אל מול הים, בעיקר של בני הקהילה הרוסית העשירה, אנחנו פוגשים את גרגורי. הוא עומד בתוך סלון גדול, סביבו השברים של מה שהיה פעם הווילה של חבריו ושל גדר הבטון שהייתה אמורה להגן עליה. החברים לא רצו להתפנות אתמול, חששו לעזוב את הבית. כשהרוח ניפצה את חלון הסלון הגדול הם נמלטו לקומה השנייה. המים באו כמה דקות לאחר מכן ושטפו את קומת הקרקע ואת המרתף. רק בבוקר הם הסכימו לעבור להתגורר אצל קרובי משפחה. המרתף הפך לברֵכה. גרגורי עומד ושומר שאיש לא יבזוז את מה שנשאר.

יום שלישי בבוקר, מנהטן, ניו-יורק סיטי. העיר שלא נגמרת לעולם. הבוקר היא נראית כמי שעברה קרבות קשים. בדרומה של העיר אפלה גמורה. החשמל מנותק זה שעות רבות. אלה שלא התפנו, והיו רבים כאלה, ספונים בבתים. ברחוב 14, די רחוק מהים, "קילפה" הרוח את קירותיו של אחד הבתים. חדרי המגורים של התושבים הלטינים נחשפו לרחוב.

ברחובות סובבות ניידות משטרה במספר עצום. השוטרים מקימים מחסומים בכניסה לכביש ה-FDR הנמשך לאורכו של הנהר המזרחי, זה שעלה על גדותיו כמה שעות קודם לכם והציף את העיר התחתית, כולל את וול-סטריט. בכניסה למנהרה המובילה לברוקלין מחזה אימים: המים ממלאים את המנהרה הענקית כמעט עד תקרתה. צוותי טלוויזיה מכל העולם מציבים את ניידות השידור ומעבירים את התמונות חסרות התקדים.

גלין שני, כתבת רשת הצרפתית 'פראנס 2', מנסה להקליט דיווח מצולם אבל מראה המנהרה המוצפת מקשה עליה. היא בכלל באה לסקר את מערכת הבחירות ומצאה עצמה כתבת לענייני אסונות טבע. גלין דווקא מלומדת בהוריקנים. היא סיקרה את הסערות במרטיניק ובגואדלופ אבל גם ניסיונה באסונות טבע לא מותיר אותה אדישה מול מראות ניו-יורק. "מוזר מאוד לראות דבר כזה בניו-יורק. אני דווקא מוצאת שאנשי ניו-יורק מתמודדים נכון ובאופן חיובי עם מה שקורה. יש פה סולידריות ושיתוף פעולה, המידע זורם אליהם ואני בטוחה שהם ידעו מהר מאוד לצאת מזה".

כיצד תשפיע סנדי על מערכת הבחירות, אני שואל ומחזיר אותה לתפקידה המקורי שלמענו באה לכאן. היא מתחמקת בדיפלומטיות. "איני יודעת, הרי אני לא מומחית לפוליטיקה האמריקנית..."

לא הרחק מ'גראונד זירו', המקום שבו עמדו פעם מגדלי התאומים והיום הוא אנדרטה מרשימה לזכר האסון ההוא, עומדת חוה שלום, ישראלית לשעבר המתגוררת באחד הבתים רבי-הקומות הצופים אל נהר ההדסון. מחלון ביתה אפשר לראות את פסל החירות ואת מגדלי העיר התחתית. כשהחלו להודיע בטלוויזיה כי תושבי אזור א' (כן, כך נקרא האזור המועד לפגיעה גם שם) מתבקשים להתפנות, נטלה תיק, שמה בו כמה דברים וטלפנה לאחיה בניו-ג'רזי להודיע שהיא בדרכה אליו.

"אלה מאיתנו שחיים כאן מאז מוראות 11 בספטמבר 2001 יודעים מה זה להימלט תוך כמה דקות. רציתי באמת ללכת אבל ראיתי שאיש מהשכנים שלי לא זז", היא מספרת לנו. "אז החלטתי להישאר. בעצם לא רציתי להתרחק מהבית. ידעתי שאם אלך זה יהיה לזמן רב. חוץ מזה הסקרנות לראות מה יהיה גברה עליי".

חוה מספרת כי ראתה כיצד נהר ההדסון עולה ושוטף את הטיילת, "בדיוק כמו שאמרו שיהיה. ירח מלא וגאות חזקה. אומנם פחדתי מהרוח אבל שמחתי שיש לי חשמל. ראיתי בטלוויזיה את מראות הפינוי, את אזור הסאות'-סטריט שבו אני עושה קניות מוצף במים, ושאלתי את עצמי: זאת ניו-יורק 2012?

"אז הבנתי שבעצם אני צריכה להודות לאלוקים שעם כל הטרגדיה הזאת שמסביב נותרתי ללא פגע. אני מאמינה שיש משמעות לכל דבר בחיים. לרוח, לגשם ול'סנדי'. הנה, אמרתי, הטרגדיה הביאה אנשים שלא דיברו זה עם זה עשר שנים אף שהם גרים באותו הבניין - כמו אני והשכנה שלי - להתחיל לדבר.

"עברתי את כל הטרגדיות כאן. את התאומים, את 'איירין', ובסופו של יום אנחנו רואים שעם כל הטכנולוגיה והקדמה, האדם נכנע לפני הטבע. לאלוקים יש כוח להכניע את כל הכוחות המלאכותיים. הטכנולוגיה כורעת ברך לפני הגלים והרוח. בסופו של יום חוזרים אל ההומניות, אל האדם. יש מי שיגיד שזו סתם סערה ויש מי שיגיד שאנחנו מאבדים את האמונה ואלוקים רוצה, ככל הנראה, קצת לנער אותנו".

הנה קיבלנו שיעור מוסר בפתחה של מנהרת מנהטן המוצפת.

פירורים של ממלכתיות
[צילום: AP]

בסופו של דבר יתברר כי לא קמפיין הבחירות, העימותים או התקשורת היו אלה שהכריעו את מערכת הבחירות, אלא דווקא סופה אחת, בעלת שם מוליך שולל בנעימותו, "סנדי". אדם אחד יכול היה לקנות את עולמו או לאבדו בסופה אחת והוא הנשיא אובמה. הסופה ניתנה לו כמתנה משמים. באחת חדלה התקשורת לדון בפיאסקו בבנגזי ועברה לסיקור ההיסטרי של הגלים המתנפצים אל החוף, המים הגואים ברחובות, הבתים הנהרסים והרוחות העזות העוקרות עצים וטוחנות אותם זה בזה ובמכוניות החונות תחתם.

ביום שני ביטל אובמה אספת בחירות באורלנדו שבפלורידה, בהשאירו את ביל קלינטון למלא את מקומו, ומיהר לחזור לבית הלבן. כהרף עין הפך ממתמודד לנשיא. השוויון בינו לבין יריבו רומני היה כלא היה. בעוד יריבו מנסה למצוא שורה בסיפור שנטל את כל תשומת הלב הלאומית, הרי הוא, אובמה, הוא שעומד בראש הכוחות והוא זה שמתייצב נוכח האומה להצילה מכל צר ואויב.

התמונות מחדר הישיבות, כשהוא מוקף בראשי פימ"ה (FEMA - כוחות החירום) הקרינו משהו אחר. החיוכים, לחיצות הידיים ונאומי הבחירות התחלפו בארשת פנים ממלכתית, חמורה, היאה לעתות חירום. התמונות, ששידרו מסר של "עזבו אותי מהבחירות, עכשיו אנחנו מצילים חיים", הראו שבבית הלבן יושב אדם אחראי, היכול ליטול לידיו את ניהול המדינה במצבי חירום. שנית ניו-אורלינס לא תיפול.

יממה קודם לכן מיהר אובמה להתקשר למושלי המדינות ולהבטיח להם סיוע. כריס כריסטי, מושל ניו-ג'רזי, מאנשי רומני, העניק לאובמה לגיטימציה רפובליקנית: במשך ארבע דקות תמימות עמד ושיבח את הנשיא. אובמה לא היה צריך יותר מזה. "אני פונה בזאת לכל מושלי המדינות וראשי הערים", אמר אובמה למצלמות, "אל תהססו לפנות אלינו. דעו, אנחנו נמצאים פה בשבילכם". למחרת לא חדל כריסטי מלשבח את הנשיא ש"טלפן אליו בחצות כדי להבטיח לו שלא ימנע ממנו שום סיוע או תקציב".

למיט רומני כאמור לא נותר אלא ללקט פירורים של ממלכתיות נשיאותית. הוא וסגנו המיועד פול ראיין חרשו את אוהיו, הנחשבת מדינה שעל פיה יקום דבר, עוד לפני שהגיעה הסערה. מה שנשאר להם היה לאחל לתושבים לעבור את המשבר בשלום. רומני התאמץ למצוא איזו הצהרה שתישמע נשיאותית דייה כדי להשאירו בעמדה ראויה. בסופו של דבר הסתפק בקריאה נרגשת לתושבים להרים תרומה לצלב האדום ולארגוני ההצלה.

רומני התכוון להמשיך במערכת הבחירות גם אחרי אוהיו אך חיש מהר הבין שאין בכך כל טעם והודיע שהוא משעה את כל אספות הבחירות שלו עד שוך הסערה, ושיקיים רק אירועי התרמה למען נפגעי האסון. הבעיה הייתה שלפני שהחלו באיסוף הכספים, מישהו במטה לא התאפק והחליט בכל זאת להקרין את סרטון הווידיאו הביוגרפי של המועמד הרפובליקני. כן, גם את זמריר הבחירות השמיעו שם.

התמונה הטובה ביותר שרומני הצליח להפיק הייתה כשהתגייס לסייע להכין חבילות מזון לנפגעי הסופה. גם שם ארבו לו העיתונאים והזכירו לו כי הוא זה שהצהיר שהטיפול באירועי חירום חייב לעבור מהממשל הפדרלי למדינות עצמן, הצהרה שעל-רקע "סנדי" נראית קצת תלושה מהמציאות.

תעמולה גועלית

מדינות מתנדנדות
היומיים הבלתי נגמרים, ניתוחי מפת האלקטורים וחישובי הסיכויים בכל מדינה ומדינה נבלמו לכמה ימים. המדינות "המתנדנדות" כבר לא היו אוהיו או פלורידה אלא ניו-יורק וניו-ג'רזי, אלה שבתיהן ואדמתן התנדנדו עם הגלים והרוח

ביום שלישי הקרוב (אלא אם כן יוחלט אחרת) תסתיים מערכת הבחירות הצמודה ביותר בתולדות הבחירות בארה"ב. "סנדי" עצרה את המרוץ המטורף והכניסה את הדברים קצת לפרופורציות, אם כי המחיר היה נורא. הסקרים היומיים הבלתי נגמרים, ניתוחי מפת האלקטורים וחישובי הסיכויים בכל מדינה ומדינה נבלמו לכמה ימים. המדינות "המתנדנדות" כבר לא היו אוהיו או פלורידה אלא ניו-יורק וניו-ג'רזי, אלה שבתיהן ואדמתן התנדנדו עם הגלים והרוח.

נראה שלקראת סוף השבוע יחזרו למסכי הטלוויזיה הפרשנים, השדרים ומשדרי התעמולה (שחלקם מגעילים, חלקם מלוקקים וחלקם עוברים כל גבול של טעם טוב, דוגמת מקהלת הילדים השרה "רומני יגרום להרג דובי הקוטב, יגרום לכך שחולים ימותו, שאמריקה תחזור לימים אפלים, ש'יתקנו' הומואים ושהים יתמלא בנפט". ויש גם גרועים מזה).

גם טבלאות האלקטורים יחזרו ואיתן התחזיות המלמדות כי רומני, למרות הפגנת המנהיגות של אובמה בעת האסון, עדיין שומר על ההובלה. במיוחד אחרי שהתברר כי מישיגן עברה מרשימת המדינות הנוטות לתמוך באובמה לרשימת ה"מתנדנדות".


הכול פתוח
[צילום: AP]

למרות התוצאות הצמודות, איש אינו פוסל כאן ניצחון בהפרש גדול של אחד המועמדים. הכול בגלל שיטת האלקטורים שכבר גרמה הרבה עיוותים בבחירות קודמות לנשיאות.

אובמה לא יכול לנוח על זרי הדפנה. הוא אומנם הראה מנהיגות, אבל ככל שהימים יחלפו וממדי האסון יתבררו ילכו הטענות כפי הממשל ויתגברו. מישהו יחליט שההיערכות הייתה לקויה, שהסיוע לא הגיע בזמן, שלא היה מספיק ציוד, וכל הטענות יתנקזו לפתחו של הנשיא.

אובמה מודע לכך. "הסופה טרם שככה", המשיך להכריז במהלך יום שלישי בעת שביקר במטה הצלב האדום בוושינגטון. "אנחנו נמשיך לדחוף בכל יכולתנו לספק את כל הצרכים". הוא הדגיש שהמסר שלו לממשל היה "לא לביורוקרטיה, לא לסרטים אדומים" (כינוי לאוסף תקנות מרובות סעיפים, על שם הסרט האדום שבו נהגו לכרוך את קובצי התקנות בתחילת המאה הקודמת).

אובמה נזהר מאוד שלא "להגליש" את פעולותיו כמפקד עליון האחראי לניהול משבר הסופה לעבר מערכת הבחירות. כל צעד שלו, כל אמירה, נבחנים בשבע עיניים. כל שגיאה עלולה לעלות לו בקולות הבוחרים.

בכל אופן, מטה הבחירות של אובמה בשיקגו לא מזדרז לחזור לקמפיין ומבקש למצות עד תום את המתנה הבלתי צפויה שניתנה לו, מתוך תקווה שלא תתנפץ בפניו, כמו גלי הים שהתנפצו לחופי ניו-יורק וניו-ג'רזי.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  05/11/2012   |   עודכן:  05/11/2012
מיכאל טוכפלד, ניו-יורק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מחזה אימים חסר תקדים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יונה סוקולובסקי
5/11/12 10:42
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תפקידו הראשון של בית המשפט כאשר חברה נקלעת לקשיים הוא למנוע את מלחמת הכל-בכל בין הנושים, אשר עלולה להביא לכך שחלק מן הנושים ייצאו חבולים. כך אומר (יום א', 4.11.12) כונס הנכסים הרשמי והאפוטרופוס הכללי, פרופ' דוד האן, בהרצאה במחוז תל אביב של לשכת עורכי הדין.
04/11/2012  |  איתמר לוין  |   כתבות
החורף הישראלי הוא אידיאלי להתחיל בפעילות גופנית מחוץ לבית: הליכה, ריצה או רכיבה על אופניים והכל מבלי לקבל משב רוח מהביל על הפנים ולנטוף זיעה. העיסוק בספורט מאפשר אוורור, ניקוי ראש ושחרור מתחים ונותן את פינת השקט היומי והפרטי המגיעה לכל אחד ואחת וכמובן תורם לבריאות.
04/11/2012  |  טופז דרזנר  |   כתבות
לפני כחודשיים בשבת, הלכתי לאכול עם בני משפחתי במסעדה של שאול אברון, "יועזר בר יין" ביפו. אכלנו פסטה-ארבעים-חלמונים, וגם מעדן פולנטה שטעמו מותאם לאלים היושבים באולימפוס, רוסטביף עם חרדל ולחם שאור כפרי, יין איטלקי לבן קר, סלט טרי-טרי עם גבינת גרונונזולה ועוד כמה מעדנים שאפשר למצוא רק ב"יועזר בר יין", בלב כיכר השעון ביפו, במה שהיה פעם אורוות-סוסים של השליטים העותומאנים ביפו.
04/11/2012  |  שולמית קיסרי  |   כתבות
  • "זה פשוט מצב שנמשך כל-כך הרבה זמן. זה הייאוש שהשתלט עליי - ושאין לי עוד כוח להילחם בו. אני כבר מרגישה שאף אחד - אפילו לא אמא שלי, אף אחד לא מבין אותי".
04/11/2012  |  ד"ר שירי דניאלס  |   כתבות
ברגע מסוים בהצגה אומר אחד הטיפוסים בה: "זה ממש טלנובלה”. ואכן, כל הסממנים האהובים המצויים בטלנובלה, מצויים גם כאן. ומה הפלא? סביון ליברכט כותבת מחזות שכולם הם הצלחה בימתית וקופתית. כבת להורים ניצולי שואה, מפעפע בכל סיפוריה ומחזותיה משהו "משם". הזיכרון שאי-אפשר למחות אותו לעולם, גם אם הוא שייך לדור השני. החזק בין מחזותיה היה "הבנאליות של האהבה", על פרשת אהבתם של הפילוסוף הגרמני-הנאצי היידגר והפילוסופית היהודיה חנה ארנדט, בביצוע מבריק של עודד קוטלר וליאורה ריבלין.
04/11/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
נתניהו, גלנט, גנץ ובכירי המטכ"ל, הוציאו לפועל תוכנית צבאית שהביאה לגירושם של תושבי צפון הרצועה לרפיח. ועכשיו, ברפיח יש ריכוז של יותר ממיליון עקורים, מה שמונע מצה"ל לחסל את גדודי הח...
דן מרגלית
דן מרגלית
איש העסקים ליאור רייטבלט השיק את ספרו "קראוס" בגן העיר בתל אביב    בלילה לא ישנתי כי לא הצלחתי להינתק ממנו
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
תמונתם של הנייה ואשתו מבית-החולים בדוחא מבטאת היטב את הרוח החמאסית    מוות עדיף על החיים, במיוחד כשהוא למען מטרה "קדושה", כמצווה באמנת החמאס - השמדת היהודים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il