|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

ברוכים הבאים למאה ה-18

שיטת הממשל האמריקנית לא עברה שום שינוי של ממש מאז נקבעה בשלהי המאה ה-18. היא סובלת משורה ארוכה של ליקויים בסיסיים, המובילים לתחלואים בדמות פוליטיזציה מוחלטת ואף שחיתות ממוסדת. מבט שונה על שיטה העלולה להביא לבית הלבן דווקא את המפסיד
05/11/2012  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   בחירות בארה''ב 2013   |   תגובות
חתימת החוקה, 1789. רק 27 שינויים

איש לא יתפלא אם המפסיד הוא שינצח בבחירות לנשיאות בארה"ב - אם דווקא מי שיקבל פחות קולות, הוא שיישב בבית הלבן בארבע השנים הבאות. משום ששיטת הבחירות האמריקנית, בה נבחר מי שמקבל יותר אלקטורים ולא בהכרח מי שמקבל יותר קולות, לא רק מאפשרת זאת באופן תיאורטי; היא כבר עשתה זאת יותר מפעם אחת בעבר. זוהי רק דוגמה אחת מני רבות לחולשותיה של הפוליטיקה האמריקנית, אשר מבט קרוב בה מפריך את הקינאה בה אנו רגילים להסתכל עליה.

לפני שנצביע על המרכיבים השליליים שבשיטה, חייבים לומר דבר אחד חשוב ביותר: היא עובדת. הדמוקרטיה האמריקנית הלכה והתרחבה מאז העצמאות ב-1776 והחוקה ב-1789, הן במספר השותפים בה והן בחירויות שהיא מבטיחה לאזרחי ארה"ב, וככל שבני אדם יכולים לחזות - אין עליה שום איום. הדמוקרטיה האמריקנית עומדת בבסיסה של המעצמה החזקה ביותר בתולדות האנושות, אשר למרות כל בעיותיה וחריקותיה - שומרת על מעמדה מזה עשרות שנים.

ואולם, העובדה ששיטה עובדת, אין בהכרח משמעותה שהיא הטובה ביותר. וינסטון צ'רצ'יל אמר על הדמוקרטיה ככלל, שהיא שיטת המשטר הגרועה ביותר - חוץ מכל האחרות. הדמוקרטיה האמריקנית ודאי טובה מהרבה חלופות אפשריות, אך אין זה אומר שאין לה בעיות מבניות וחולשות בסיסיות. והכי חשוב: היא נוצרה כמערכת כוללת בנסיבות של ארה"ב בשביל ארה"ב, ואין זה אפשרי - ובוודאי שאין זה נבון - להעתיק חלקים בודדים ממנה לנסיבות אחרות ובשביל מדינות אחרות.

איזונים ובלמים
ג'ורג' השלישי, 1786. מחסום בפני עריצות

תפיסת היסוד של הדמוקרטיה האמריקנית היא "איזונים ובלמים" – ביטוי מאלף מאוד, המלמד שהמטרה הבסיסית היא למנוע פעולה ולא לקדם פעולה. האבות המייסדים של ארה"ב ביקשו לבנות מערכת מנוגדת לזו שאפשרה את עריצותו של המלך הבריטי ג'ורג' השלישי, נגדו התמרדו, ולכן יצרו שיטה בה אף אחד אינו יכול להיות חזק מדי. הנשיא צריך את אישור הקונגרס, שמצידו צריך את אישור הנשיא; בית המשפט העליון מתמנה בידי הנשיא באישור הקונגרס ומבקר את פעולותיהם; למושלים יש סמכויות נרחבות בענייני מדינותיהם ואפס סמכויות בנושא הארץ כולה; בתוך המדינות יש איזונים ובלמים זהים לאלו של המערכת הפדרלית; וכך הלאה.

אל המבנה הזה יש להוסיף את הנטייה האמריקנית לחלק את השלטון בין שתי המפלגות: אפילו אם ברק אובמה ינצח בבחירות, הוא יצטרך להתמודד מול בית נבחרים בעל רוב רפובליקני, רומני יתמודד מול סנאט דמוקרטי, וקרוב לוודאי שבעוד שנתיים יאבד הנשיא את תמיכת אותו בית שבו יהיה למפלגתו רוב. וכך, התוצאה המעשית של המערכת היא, שמאוד קשה לתפקד בה ושהיא מחייבת פשרות אין-קץ. הנה דוגמה בולטת: הנשיא ג'ורג' בוש האב הבטיח שלא יעלה מיסים, אבל הרוב הדמוקרטי בקונגרס לא הותיר לו ברירה אלא להפר את הבטחתו – ואז תקף אותו על כך שלא עמד בדיבורו.

פשרה היא בדרך כלל תוצאה חיובית, אך אי-אפשר לנהל מדינה על בסיס של פשרות. מנהיגות מחייבת החלטות, משברים מחייבים הכרעות – ופשרות מטבען אינן מאפשרות החלטות חד-משמעיות ואינן מובילות להכרעות חדות. בפרפראזה על האימרה הידועה ניתן לומר, כי גמל הוא סוס שנוצר בעקבות פשרה. כאשר הקונגרס והנשיא אינם מאפשרים זה לזה לבצע את המדיניות שבשמה נבחרו, התוצאה היא כיפופי ידיים בלתי פוסקים המובילים למדיניות כלאיים.

קמפיין בלתי פוסק
חברי בית הנבחרים מתחילים את הקמפיין מרגע היבחרם

לכך יש להוסיף עוד כמה וכמה נקודות תורפה. כל צירי בית הנבחרים עומדים לבחירה מדי שנתיים – מה שאומר שהם מתחילים את הקמפיין הבא ברגע בו הם נשבעים אמונים, וכך החלטותיהם מושפעות כל העת לא מראייה ארוכת-טווח של טובת העניין והמדינה, אלא משיקולים אלקטוראליים צרים ומיידיים. מאידך-גיסא, חברי הסנאט נבחרים לקדנציות של שש שנים – 50% יותר מן המקובל בפרלמנטים ברוב העולם המערבי. קדנציה ארוכה כזו עלולה להביא אותם להתעלם מהרצונות של ציבור בוחריהם, לפחות במחצית הראשונה של הכהונה. וכך אנו מקבלים קונגרס שחלק מחבריו חושבים רק על הקלפיות וחלק מחבריו אינם חושבים עליהן כלל – מצב שאולי יש בו בלמים, אך ודאי אין בו איזונים.

הבחירה האיזורית של חברי הקונגרס (וגם של הנשיא במובנים מסוימים, בשל שיטת האלקטורים) מביאה לכך שבוושינגטון יכולה לשלוט מפלגה שלא קיבלה את מירב הקולות. זה ידוע בנוגע לבחירת הנשיא, אך מבחינה מתימטית זה אפשרי גם בקונגרס. נניח שלרפובליקנים יש 52 סנאטורים ולדמוקרטים 48, אך אלו של הדמוקרטים נבחרו ברוב מוחץ במדינות הגדולות, בעוד הרפובליקנים ניצחו ברוב זעום במדינות הקטנות; ברור שהדמוקרטים כמפלגה קיבלו יותר קולות, אך במישור הארצי הם הפסידו. בבית הנבחרים, המחולק לפי מספר התושבים בכל מדינה, מצב כזה נדיר יותר, אך עדיין אפשרי.

מעבר לחוסר הצדק שבתוצאה כזו, השיטה האיזורית מובילה – כמו בכל מקום בו היא נהוגה – להעדפת אינטרסים מקומיים על פני של המדינה כולה. קשה מאוד לשכנע חבר קונגרס לתמוך בסגירה של בסיס צבאי מיותר הפועל באזור הבחירה שלו, גם אם נשפכים שם לריק מיליארדי דולרים בשנה. חברי קונגרס ייאבקו בחירוף נפש על הטבות למפעלים באיזוריהם, גם אם מבחינה מקצועית יש לתת עדיפות לאיזורים אחרים או שמוטב למקם את המפעלים במקומות אחרים. זה אולי טוב לכמה מאות אלפים במחוז מסוים או לכמה מיליונים במדינה מסוימת, אך את המחיר עלולים לשלם יתר 300 מיליון תושבי ארה"ב.

תרומות ופוליטיזציה
אפילו השריפים נבחרים על בסיס פוליטי

השיטה האמריקנית מוליכה לפוליטיזציה שלא תיאמן של השירות הציבורי. כל נשיא חדש נדרש לבצע אלפי מינויים פוליטיים, במשרות שאצלנו לא היה אף פוליטיקאי חולם שביכולתו להתערב בהן. למשל: אם אצלנו יש רק כתריסר משרות דיפלומטיות בכירות אותן ניתן לאייש במינויים פוליטיים, בארה"ב יש מספר דומה של משרות בשירות החוץ שאינן מינויים פוליטיים, וכך שגרירים רבים מתמנים משום שתרמו סכומים נכבדים לנשיא. מיד נחזור לתרומות, אך לפני כן נצא לרגע מוושינגטון ונגלה ששופטים, תובעים ושריפים נבחרים בידי הציבור, וכך לא תפקודם המקצועי הוא המכריע אלא השתייכותם המפלגתית ומידת הפופוליזם שיפגינו. מועצות בתי הספר, המעצבות במידה רבה את פני החינוך בארה"ב, גם הן גופים פוליטיים. וכך הלאה, לאורכה ולרוחבה של המדינה כולה.

כמובטח, כמה מילים על התרומות. אובמה ורומני הוציאו בקמפיין הנוכחי 6 מיליארד דולר, ואל תחשבו לרגע שהם גייסו אותם רק בתרומות קטנות של עשרות מיליוני אמריקנים מן השורה. הכספים הגדולים מגיעים מתורמים עשירים, הן יחידים (שלדון אדלסון אמר שהוא מוכן לתרום לרומני 20 מיליון דולר) והן חברות – ותהיו בטוחים שכולם רוצים משהו בתמורה (אדלסון רוצה הקלות בעסקי ההימורים שלו), וכולם יקבלו משהו בתמורה אם המועמד שלהם יזכה. ג'ורג' בוש הבן בא ממגזר הנפט ותומכיו הכבדים ביותר השתייכו למגזר זה – ואין פלא שהוא התנגד לכל חקיקה סביבתית שתפגע בו.

אז למה לא משנים אותה?
האמריקנים רגילים לחשוב במונחים של מערבונים

רבים מצביעים על כך שבארה"ב יש רק שתי מפלגות משמעותיות, כאחד היתרונות הגדולים של השיטה. אך האמנם זה כך? מדובר למעשה בדואופול, שהוא אומנם טוב יותר ממונופול, אך רחוק מהמצב האידיאלי של ריבוי מתחרים. תחשבו לרגע כיצד אנו מתלוננים על מצב בו במשק קטן כמו שלנו יש שני בנקים גדולים ועוד שלושה בנקים בינוניים, שתי רשתות שיווק גדולות ועוד כמה בינוניות – ועכשיו תשוו את זה למדינה בת 300 מיליון תושבים בה יש למעשה בחירה רק בין שתי מפלגות. השיטה הזאת מתאימה לאמריקנים, הרגילים לראות את העולם במונחי שחור-לבן, החושבים שהכל מתנהל לפי החלוקה הקלאסית של המערבונים בין האיש הטוב לאיש הרע – אך היא רחוקה מאוד מלהיות טובה ונכונה.

ואולי הגורם המשמעותי ביותר: השיטה האמריקנית עוצבה במאה ב-18 ומאז לא עברה שום שינוי משמעותי. החוקה בנויה בצורה כה הדוקה, עד שקשה ביותר להכניס בה שינויים. מאז 1789 הוכנסו בה רק 27 תיקונים, מתוכם עשרה שהוצמדו לה באופן מיידי ("מגילת הזכויות"). התיקון האחרון נעשה ב-1992 ונוגע לשכרם של חברי הקונגרס. לכן, מדובר במערכת שלא רק הותאמה לנסיבות מסוימות – אלא שלא השתנתה בצורה משמעותית במשך קרוב ל-250 שנה. אין צורך לומר מה עבר על העולם ועל ארה"ב בתקופה זו כדי להבין, שמבחינה הגיונית - לא ייתכן שהשיטה שהתאימה ל-1789 מתאימה במלואה גם ל-2012.

אז למה לא משנים אותה? משתי סיבות. האחת: מדובר על שינוי בחוקה, שהוא מסובך מאוד – ומעטים מי שישנו מערכת שהביאה אותם לעמדה בה הם יכולים לשנות אותה. השנייה: האמריקנים, אולי בניגוד לדימוי שלהם, הם עם שמרני מאוד, הרגיל לעבוד בתוך מסגרות מוכרות ותחומות מראש. ולכן נמשיך לראות מערכות בחירות המסתיימות בתוצאה בלתי דמוקרטית ומובילים לממשלים המחויבים לתורמיהם מחד-גיסא וסובלים מקרטוע ואף משיתוק מאידך-גיסא.

תאריך:  05/11/2012   |   עודכן:  06/11/2012
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ברוכים הבאים למאה ה-18
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוסי מ
6/11/12 19:24
2
כתומית
7/11/12 07:39
פורום: בחירות בארה''ב 2013 כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשולי הכותרות: החוצפה המחשמלת אבק הפשע של המלך זוהר ארגוב פרס לנהג הדורס לתפארת המשפט בישראל? השלישייה המנצחת בשס ולקינוח מנצחים ומפסידים
05/11/2012  |  ציפי לידר  |   מאמרים
היום (יום ג' 6.11.12) תיערכנה בחירות למפד"ל. המתמודדים מנסים שווק עצמם, לספר מה עשו, מה יעשו ויש שגם מספרים מאיפה הגיעו. הספרדים כמובן.
05/11/2012  |  ציפורה בראבי  |   מאמרים
הפרוטוקולים שמתפרסמים עכשיו, מוועדת אגרנט, מוכיחים בבירור, שאמ"ן עמד במרכז הדרמה, שהביאה לקונספציה השגויה של המודיעין, הידועה מאז כ"סבירות נמוכה" למלחמה, שהיא "אימא" של האסון של מלחמת יום כיפור.
05/11/2012  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
תביעת גירושין בין בני זוג יהודיים ניתנת להגשה בביה"ד הרבני בלבד, שכן ע"פ החוק - רק הוא מוסמך לדון בסוגיה זו במקרה בו מי מבני הזוג אינו יהודי, יש צורך לפנות בתביעה להתרת נישואין
05/11/2012  |  אריאל דרור  |   מאמרים
ריבלין רוצה להיות נשיא המדינה. הדוקטור לפילוסופיה שטייניץ רוצה לכסות את הבור הגירעוני שיצרה המדיניות הכלכלית של ממשלת נתניהו. נתניהו בכלל מעוניין להעביר את חוק הרווחים הכלואים לפני הבחירות, לא משום שהוא רוצה לקבע עובדות עבור הממשלה הבאה; הוא הרי משוכנע שהוא יהיה ראש הממשלה הבא. מפגש אינטרסים מרתק מוביל 24 מיליארד שקל היום לכיסיהם של בעלי ההון, ושלישיית המוסקטרים תספר לנו שמדובר במעשה "חברתי"
05/11/2012  |  דן אלון  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   בחירות בארה''ב 2013  /  מי ומי  
"נצחון רומני יוביל לירידות בבורסה"  /  עופר וולפסון
מאמץ אחרון - מירוץ צמוד  /  איציק וולף
יומיים לבחירות: יתרון לנשיא אובמה  /  איציק וולף
מחזה אימים חסר תקדים  /  מיכאל טוכפלד, ניו-יורק
הסערה שחולל אפרים הלוי  /  ראובן לייב
השפעת הבחירות בארה"ב על שוק הנדל"ן  /  רואי קלנר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il