|   15:07:40
דלג
  ריקי רט  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
החשיבות הרבה בבחירת עורך דין הפועל מתוך שליחות
קבוצת ירדן
הבית נשרף? זה מה שמגיע לכם מהביטוח

כשהריון הופך לטרגדיה

ד"ר אליהו שוסהיים, מייסד אגודת 'אפרת', דוחה את הטענות שלפיהן לחצים מצד מתנדבות האגודה גרמו לטרגדיה שבסופה נורה הצעיר רז אטיאס. "להפך", מגיב ד"ר שוסהיים, "לו היו נעזרים בנו זה לא היה קורה. הצעירים האלו לא רצו לעשות הפלה, וההורים הם שהפעילו לחץ"
05/11/2012  |   ריקי רט   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
חדר יולדות. כל רופא הוא מניפולטיבי [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

אלמוג בוהדנה, 24, הפילה את ההריון הראשון שלה, קיבלה סיוע מאפרת בהריון השני וכיום היא מתנדבת באגודה. היא גדלה אצל סבה וסבתה והתגייסה לפני שהייתה בת 18. בטירונות גילתה שהיא בהריון ולא ידעה מה לעשות. היא נועצה בסבתה, וזו אמרה לה שתעשה כטוב בעיניה והוסיפה שהיא לא תוכל להושיט לה עזרה בשל גילה המבוגר. כשחזרה לבסיס עירבו קרובי משפחתה את מפקדת הפלוגה, וזו יצרה איתה קשר כדי לקבוע תאריך להפלה. "הייתי כמו בובה על חוט. דיברו בשבילי והחליטו בשבילי", היא אומרת. כעבור שבוע כבר היה לה תור להפלה בבית החולים איכילוב. החתימו אותה על טפסים. לדבריה, עוד בטרם הספיקה לקבל מספיק מידע בנוגע לסיכונים הכרוכים בהפלה, הצמידו לה מסכת הרדמה. כשהתעוררה כבר הייתה אחרי ההפלה. "התחלתי להאשים את כל העולם במה שקרה. ברחתי מהבית לתל אביב וניתקתי קשר עם המשפחה", היא מספרת.

כעבור שנתיים נכנסה שוב להריון, מאותו חבר ("לא השתמשתי באמצעי מניעה. הרגשתי שאני רוצה לתקן את מה שקרה, הרגשתי תחושת מחסור"). במקרה היא נתקלה בפרסום של אגודת 'אפרת' ויצרה קשר. "הם עזרו לי בכול - בחתונה, בגישור עם המשפחה ובעזרה כלכלית. כשהילד נולד הם העבירו לי ציוד חדש לגמרי עבורו - מיטה, עגלה, אמבטיה. במשך שנתיים, כל חודש דפק שליח עם תחליף חלב וחיתולים עבורו".

לא הרגשת שמופעל עלייך לחץ לא להפיל?

"ממש לא. ההחלטה הייתה שלי והם רק עזרו לי. הם אמרו לי: 'אם את רוצה את הילד, אנחנו נעזור לך' והם עמדו בהבטחה שלהם". כיום כאמור אלמוג בעצמה מתנדבת בעמותת 'אפרת'.

תוכיח שאין לך אחות

ד"ר שוסהיים, מייסד אגודת אפרת:
"בתור רופא אני חש שאני צריך להגן על ילדה המצויה בהריון מול הנטייה הטבעית של ההורים המושפעים מהלחץ החברתי. ההורים מציגים זאת כאילו הם דואגים לילדה, אבל הם דואגים לעצמם, חוששים 'מה יגידו'. כי בסופו של דבר הצלקת הנפשית של הילדה במקרה של הפלה תהיה חמורה יותר מהתמודדות עם גידול ילד"

במשפחתו של רז אטיאס, שנורה למוות בידי מתנדבי המשטרה שהשיבו אש לאחר שאיים להרוג את חברתו ר' ולהתאבד, ניסו לחפש אשמים בטרגדיה הנוראה. המשפחה מיהרה לגלגל את האשמה אל אגודת אפרת, הפועלת למניעת הפלות. בני המשפחה אמרו כי אנשי העמותה "שטפו את מוחם" של הצעירים וגרמו להם לבלבול ופחד בנוגע להריון הלא מתוכנן של ר' הצעירה.

ריקי, אמו של אטיאס, טענה כי אל מיטתה של ר' בבית החולים בנהריה הגיעו מתנדבות וניסו לשכנע אותה שלא לעבור הפלה. לדבריה הן הבטיחו לתמוך בה במקרה שתחליט לשמור על ההריון. בעמותה דחו מכול וכול את הטענות. ד"ר אליהו שוסהיים, מנכ"ל האגודה ומייסדה, אמר כי בבדיקה שערך מצא כי מתנדבות הארגון לא היו בקשר עם ר'. הקשר היחיד לאגודה הסתכם בכך שהצעירה ההרה אושפזה בבית החולים ליד אישה שהייתה בשמירת הריון, והיא זו שסיפרה לה על עמותת 'אפרת' והמליצה לה להתייעץ איתם.

אבל ההכחשה של אפרת לא עזרה, והדברים גררו סערה ציבורית נגד האגודה. אגודת 'אפרת' הוקמה לפני 35 שנה, והציבה לעצמה מטרה מרכזית "להביא לידיעת נשים השוקלות הפלה מידע רלוונטי שיאפשר להן לקבל החלטה חופשית, משוחררת מלחצים חברתיים וממסדיים הרואים בהפלה פתרון להריונות לא מתוכננים" (מתוך אתר האגודה). ראשי אפרת מספרים בגאווה על 54 אלף הריונות שלא הופסקו בזכות תמיכת העמותה, תמיכה הכוללת אוזן קשבת ועזרה בהתמודדות עם לחצי המשפחה ובן הזוג.

לאחרונה יצאה שורת ארגוני נשים, ובהם 'ויצו', 'נעמת', שדולת הנשים ו'אחותי', בקריאה משותפת לחקור את פעילות האגודה. "לא יעלה על הדעת שבישראל תפעל אגודה כזו ותיצור קמפיינים מעוררי בעתה שלא רק מצמצמים את גופה של האישה לכדי רחם בלבד, אלא גם מפיצים תפיסות גזעניות מבעיתות", כתבו הארגונים. "הטרגדיה האחרונה מחייבת את הרשויות לחקור לאלתר אגודה זו ולעצור לעת עתה את פעילותה, עד שיובהר כי אין בפעילותה כדי לסכן נשים בישראל".

"מדובר בטרגדיה שלעמותת אפרת לא היה חלק פעיל בה", מגיב ד"ר שוסהיים. "אני יכול לומר אפילו ההפך: לו היו נעזרים בנו זה לא היה קורה". לדברי שוסהיים, פניות של נערות שטרם מלאו להן 18 הן מיעוט בעמותה. 75 אחוז מהפניות מגיעות מנשים נשואות ששוקלות לבצע הפלה עקב מצבן הכלכלי. 25 אחוז מהפונות הן נשים לא נשואות, ומתוכן אחוז בודד הוא נערות קטינות. "בדרך כלל לא מגיעות אלינו פניות של צעירות כאלו, משום שהלחץ המופעל עליהן לבצע הפלה הוא אדיר".

וכשבכל זאת פונה אליכם נערה במצב כזה, כיצד תטפלו בה?

"אנחנו משתדלים, בשיתוף הצעירה, לערב את ההורים בתהליך. בתור רופא אני חש שאני צריך להגן על הילדה הזאת מהנטייה הטבעית של ההורים המושפעים מהלחץ החברתי. ההורים מציגים זאת כאילו הם דואגים לילדה, אבל הם דואגים לעצמם, חוששים 'מה יגידו'. בסופו של דבר הצלקת הנפשית של הילדה במקרה של הפלה תהיה חמורה יותר מהתמודדות עם גידול ילד".

לדברי שוסהיים, במקרה של רז אטיאס וחברתו התסריט היה הפוך. "הצעירים האלו לא רצו להפיל, והעובדה היא שהם פנו לעזרת אמו של רז. מי שרוצה להפיל לא מתייעץ עם ההורים, אלא הולך לבית חולים כדי לבצע הפלה. ההורים הם שהפעילו לחץ בעד הפלה".

טראומה לכל החיים
ד"ר חנה קהת

ד"ר חנה קהת, יו"ר פורום 'קולך':
"בשנים האחרונות מצטברים אצלנו עדויות ונתונים לגבי מצבן של נשים ולדניות שיולדות הרבה, זאת בהשפעת קמפיינים לעידוד ילודה כמו זה של הרב מלמד. כל אותם מעודדים לא מביאים בחשבון את המחיר הלא ייאמן שנשים משלמות על הוולדנות הזאת. מחקר הוכיח מתאם הדוק בין מספר הילדים לבין ירידה תלולה בבריאות"

ד"ר חנה קהת, יו"ר פורום 'קולך', אינה רואה בעין יפה את פעילות 'אפרת'. "הקמפיין המתמשך של אגודת 'אפרת' נגד הפלות ובעד ילודה הופך את הנשים לאובייקט שכל כולו מיועד לעשייה דמוגרפית. תפקיד התינוק החמוד שמופיע במודעות שלהם הוא לנגן על הרגשות של האישה, ובסופו של דבר גורם לנשים להמשיך ללדת למרות שהן לא מסוגלות לכך.

"בשנים האחרונות מצטברים אצלנו עדויות ונתונים לגבי מצבן של נשים ולדניות שיולדות הרבה, זאת בהשפעת קמפיינים לעידוד ילודה כמו זה של הרב מלמד, כאשר כל אותם מעודדים לא מביאים בחשבון את המחיר הלא ייאמן שנשים משלמות על הוולדנות הזאת. נתונים מחקריים מוכיחים שתוחלת החיים של אותן נשים מתקצרת, הן חולות יותר במחלות כרוניות ובסופו של דבר הפגיעה באיכות החיים שלהן כאימהות וכנשים היא קשה מאוד. מחקר הוכיח מתאם הדוק בין מספר הילדים לבין ירידה תלולה בבריאות".

כשהייתה צעירה חרדית הייתה קהת פעילה בארגון 'ערכים', ושם לדבריה נחשפה לפעילות אגודת אפרת. "שוחחתי עם נערות שהופעל עליהן לחץ גדול מאוד שלא להפיל, והוצגו להן סרטונים שמראים את העובר כבן אדם ממש, למרות שבשלבים מוקדמים של ההריון ההלכה לא מגדירה את העובר אדם. נחשפתי למקרה שבו שכנעו את הנערה ללדת את הילד בחו"ל מבלי שמשפחתה תדע על כך ולמסור אותו לאימוץ. איך אפשר להשתחרר מטראומה כזו? אחר כך הם עוד אומרים שטובת הנשים תמיד לנגד עיניהם".

למרות הדברים הקשים יש לקהת גם מילה טובה על פעילות האגודה. "אני מעריכה מאוד את פלח הפעילות של עזרה כספית למי ששוקלת הפלה מסיבות כלכליות. זה הדבר היחיד שאני חושבת שמוצדק באגודה הזאת. אבל אני לא אתרום להם מכיוון שאני מתנגדת לשאר הפעילות שלהם".


נותנים כוח להתמודד

נוסף על הדברים החריפים של קהת, אחת הטענות המופנות כלפיי האגודה היא שנציגות מטעמה ממתינות ליד ועדות להפסקת הריון ופונות לנשים דווקא ברגעים הכי קשים שלהן. "אז אומרים", הודף שוסהיים את הטענות. "למעשה הנשים פונות אלינו. אנחנו מפעילים אתר אינטרנט שכל אישה שמתלבטת אם להפיל יכולה לפנות אליו. אישה שרוצה להפיל לא מתייעצת עם אף אחד. מי שמתלבטת נועצת בבני משפחה, בחברות, ומגיעה אלינו. אנחנו לא כופים את עצמנו. אנחנו שואלים את האישה אם היא רוצה להגיע לפגישה או שנציגה שלנו תגיע אליה. יש 3,000 מתנדבות פזורות ברחבי הארץ. למתנדבות יש הנחיות ברורות מאוד מה מותר להן לעשות ומה אסור".

ארגוני הנשים טוענים שאתם אגרסיביים ומפעילים מניפולציות על נשים ששוקלות הפלה.

"אין רופא שהוא לא מניפולטיבי. אם אני בתור רופא צריך להשפיע על מישהו שצריך לרזות או להפסיק לעשן, אני לא מפעיל עליו מניפולציות? הריון הוא מצב רפואי, ואני אומר לאישה את האמת – שלפי הניסיון הרפואי הדבר הכי טוב עבורה, הדבר שימעיט את הפגיעה הנפשית והפיזית בה, הוא לא להפיל.

"ארגוני הנשים דורשים לסגור את אפרת בשל הטיעון של 'זכות האישה על גופה'. הם לא מבינים שדווקא אנחנו עוזרים לנשים. רוב המקרים שלנו הם מקרים של נשים שלא רוצות להפיל אבל בן הזוג שלהן מלחיץ אותן. אנחנו מחזקים את הנשים ומסייעים להן בכל מה שאפשר, כולל תמיכה כלכלית. אנחנו נותנים להן את הכוח להתמודד עם המצב המורכב".

בעיה מוסרית קשה

ד"ר רונית עיר-שי מהתוכנית ללימודי מגדר באוניברסיטת בר-אילן ערכה מחקר בנושא פריון, מגדר והלכה, ובין היתר התייחסה לנושא ההפלות. "אם מסתכלים על פסיקת ההלכה בנוגע להפלות, לפני מאה שנה אפשר היה לראות פתיחות רבה יותר להפלות, בעוד שדווקא היום היחס המידי להפלות הוא כמו לרצח. יחד עם זאת, למרות שאני פמיניסטית מוצהרת אני לא חושבת שבשם זכות האישה על גופה מותר להפיל בכל מחיר ובכל מצב. אישה שקיבלה אחריות על ההריון ורצתה אותו, ופתאום בחודש מתקדם החליטה מסיבה כלשהי שלא מתאים לה והיא רוצה להפיל - זו בעיה מוסרית קשה מאוד".

"מצד שני, כשמדובר בנערה בת 17 שהרתה, ברוב המקרים חייה ייהרסו אם תבחר שלא להפיל. מחקרים בכל העולם מראים כי נערה כזו כבר לא תלמד וכתוצאה מכך לא תעבוד ותישאר כל חייה במעמד סוציו-אקונומי נמוך. המגמה של השארת העובר בכל מקרה פוגעת אנושות במעמד הנשים. הפעילות של 'אפרת' בהקשר הזה היא בעייתית ביותר בלשון המעטה".

לדברי עיר-שי, גישה פמיניסטית מאוזנת צריכה להכיר בזכות האישה על גופה אבל גם לבקר את החברה על העיוותים החברתיים שבה ועל ההיררכיה המגדרית שתחתיה נשים נכנסות להריון לא רצוי. "כשמביאים בחשבון את הנסיבות שבהן נשים אלו נכנסות להריון, אי-אפשר להסתכל רק על טובתו של העובר", היא סבורה.

"אין רופא שיכול להבטיח לפציינט שלו הצלחה של מאה אחוז בטיפול", אומר שוסהיים לסיכום. "ואילו אני ב-99 אחוז מהמקרים מצליח. עוד לא פנתה אלינו אימא שילדה בזכותנו והתחרטה על הילד שהביאה לעולם. אין אימא שמתחרטת על הילד שלה".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  05/11/2012   |   עודכן:  06/11/2012
ריקי רט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כשהריון הופך לטרגדיה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רינה שליו
6/11/12 17:15
2
רחובותית חילונית
8/11/12 13:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הידיעות על רגיעה בין ישראל לחמאס, רגיעה שהושגה לרגל חג הקורבן וגובשה בתיווך מצרי, לא הספיקו להגיע לכותרות וכבר הופרה הרגיעה בקול רעש גדול: הפלשתינים ירו טילי גראד אל עבר בירת הנגב, העיר באר-שבע. צה"ל חיסל בתגובה בכיר בזרוע הצבאית של חמאס, ו"סבב האלימות", כפי שקוראים לזה אצלנו, התחדש.
05/11/2012  |  אסף גבור  |   כתבות
ביקורת חריפה הוטחה בראשי הקהילה הערבית-נוצרית בישראל על-ידי עו"ד עביר קופטי, חברת הארגון הערבי-ישראלי 'מוסאוא' לקידום זכויות הערבים בישראל. המאמר שפורסם בבלוג האישי שלה והופץ ברשת מאשים את ראשי הקהילה הערבית-נוצרית בשיתוף פעולה עם צה"ל.
05/11/2012  |  ישי פרידמן  |   כתבות
העיתונאית-המגישה-היחצנית אילנה דיין עשתה זאת שוב. היא הבטיחה לצופי ערוץ 2, בקדימונים ששודרו שוב ושוב לרגל שובה של התוכנית "עובדה", סחורה עיתונאית מסוג משובח ואיכותי, אך במקום זאת היא סיפקה סחורה פגומה שנכון היה אולי להציגה כתוכן שיווקי.
05/11/2012  |  יואב יצחק  |   כתבות
אישה באה הביתה ומוצאת את בעלה במיטה מתנה אהבים עם חתיכה צעירה. האישה פורצת בצעקות "מה אתה עושה? מי זאת האישה הזאת?" הבעל קם מהמיטה, מתחיל להתלבש, מישיר מבט לעיני אשתו ובלי להניד עפעף עונה לה: "אישה? איזו אישה? איפה את רואה כאן אישה?" האישה נכנסת להיסטריה, מצביעה על הצעירונת, שבינתיים גם היא קמה מהמיטה ומתחילה להתלבש, "האישה הזאת, מה היא עושה כאן?"  הבעל שומר על קור רוחו וממשיך בשלו "על מה את מדברת? אין פה אף אישה!" ככה זה נמשך - האישה צועקת והבעל בשלו: "אין פה אף אישה, זה רק נדמה לך." לביטחון שהבעל מפגין יש תוצאות - האישה מתחילה להישבר, ואחרי כמה דקות היא שואלת את בעלה מה להכין לו לארוחת הערב. 
05/11/2012  |  ד"ר ישראל בר-ניר  |   כתבות
השופטת: מרים מזרחי, בית המשפט המחוזי בירושלים
05/11/2012  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
פרנקל. רווחים עצומים [צילום: אתר ועידת הנשיא]
תומר קורנפלד
עסקות שבוצעו מחוץ לבורסה בסכום של כ-65 מיליון ש"ח ובמחיר 2400 אגורות למניה הקפיצו את מניותיה של תמר פטרוליום    שער המניה נסגר במחיר הגבוה בכ-60% מעל המחיר בהצעת הרכש שפרסם אהרן פרנ...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי איש המטרייה חייב ללכת, והדמוקרטיה במיטבה זועקת כי על עמיתיו לסיעת הליכוד לבחור "ברעך הטוב ממך"
רבקה-תפארת חקק
רבקה-תפארת חקק
רשמתי את כל פרטי ההודעה: שמו של המודיע ושמו של הנפטר... אבל, רגע לאחר מכן, הוזעקתי לקבל פקס עם הודעה דחופה לשר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il