|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
לא רק קריאה בקלפים - 5 שימושים בקלפים
כתיבת המומחים
החשיבות הרבה בבחירת עורך דין הפועל מתוך שליחות

עניין לציבור

סטיבן אנגלברג, מספר 2 במערכת "פרופבליקה", מספר על מאחורי הקלעים של התחקיר על החשדות נגד חברת "לוס אנגלס סנדס" של שלדון אדלסון. ראיון
06/11/2012  |     |   כתבות   |   העין השביעית   |   תגובות
סטיבן אנגלברג . מייסד מחלקת התחקרים של ה'ניו-יורק טיימס' [צילום: יו-טיוב]

   רשימות קודמות
  בית החולים למילים

פרופבליקה, עמותת עיתונות המפרסמת תחקירי עומק בנושאים ציבוריים, נוסדה לפני כארבע שנים בארצות-הברית כמיזם יוצא דופן: ארגון עיתונאי ללא מטרות רווח, המתמקד בעיתונות תחקירים ונתמך על-ידי פילנתרופ עשיר. היוזמה הונחה לפתחה של קרן הצדקה של זוג בנקאים עשיר, הרברט ומריון סנדלר, על-ידי פול סטייגר, מי שהיה עורכו הראשי של ה"וול סטריט ג'ורנל". ההקצבה הראשונה עמדה על סך 10 מיליון דולר לשנה, והארגון, המפרסם את ממצאיו באתר האינטרנט שלו ובכלי תקשורת מובילים בארצות-הברית, כבר ביסס את המוניטין שלו ואף גרף פרס פוליצר.

את צוות העיתונאים החוקרים מנחה סטיבן אנגלברג, מספר 2 במערכת "פרופבליקה" (Managing Editor) ומי שייסד את מחלקת התחקירים של ה"ניו-יורק טיימס". בראיון טלפוני סיפר אנגלברג ל"העין השביעית" על מאחורי הקלעים של העבודה על אחד התחקירים הבולטים של האתר מהעת האחרונה, שעסק בחקירת משרד המשפטים כלפי חברת ההימורים והמלונאות "לוס אנגלס סנדס" שבבעלותו של המולטי-מיליארדר שלדון אדלסון.

"חוק מעשי שחיתות בניכר" (Foreign Corrupt Practices Act), אוסר על חברות אמריקניות לשלם לפקידים רשמיים של מדינות זרות סכומי כסף או שווה כסף במטרה להשיג יתרון עסקי או לקדם את עסקיהם. בראשית 2011 החל משרד המשפטים האמריקני לחקור חשדות לפיהן מנהליו של ה"סנדס", שעבדו תחת החברה בסין, שיחדו גורמי ממשל רשמיים שם כדי לפעול להסדרת פעילות קזינו במקאו. החקירות, יש לומר, אינן מופנות כלפי אדלסון באופן אישי. ב-16 ליולי השנה התפרסמה בפרופבליקה כתבת תחקיר שחשפה את פרטי החקירה [לקריאת הכתבה המלאה, "לביבות ב-100 מיליון דולר"].

"הטריגר שלנו לעבודה על התחקיר הייתה עובדת הפיכתו של אדלסון לתורם הגדול ביותר במערכת הבחירות הזו ובהיסטוריה של ארה"ב בכלל", אומר אנגלברג, "כאשר מישהו תורם 70 מיליון דולרים למערכת בחירות, יש עניין לציבור להבין יותר מי הוא ואיך הוא עושה עסקים, מה האינטרסים שלו ומה הוא מנסה להשיג מבחינה פוליטית".

"מעט מאוד אנשים פה בארה"ב שמעו עליו עד השנה" אומר אנגלברג, "הוא היה תורם יהודי מפורסם לפרויקטים כמו 'תגלית', ומי שעקב אחר תחום הפילנתרופיה היהודית הכיר את שמו. הייתה לו דעה על נתניהו, על הפוליטיקה האמריקנית, על פתרון שתי המדינות - אבל לא הכירו אותו כאן עד שהתחיל לתרום לפוליטיקאים. פסק הדין 'סיטיזנס יונייטד' שינה את הכללים כאן".

פסק הדין "סיטיזנס יונייטד" (Citizens United) של בית המשפט העליון האמריקני שינה את דיני התרומות הפוליטיות בארה"ב, ומבצעי התרמה של "סופר פאקס" (Super-PACs), גופי התרמה חוץ-מפלגתיים, אפשרו לאנשי עסקים כמו אדלסון לנתב הון חסר תקדים לתוך הקמפיינים הפוליטיים באמצעות החברות שבשליטתם. "אנחנו בסך-הכל צוות של 20 עיתונאים קבועים ואנחנו לא עובדים על הסיפורים החדשותיים היומיים", אומר אנגלברג, "אבל אחרי 'סיטיזנס יונייטד' קיבלתי החלטה להקדיש איש צוות אחד שלנו, עיתונאי, במשרה מלאה לעבודה רק על הנושא של מימון פוליטי.

"תוך זמן לא רב הוספנו עוד ועוד אנשים לצוות העובד על זה וגם אני עובד איתם על הסיפורים. במקרה של הכתבה הנוכחית שיתפנו פעולה עם הכתבים מאט אייזקס ולואל ברגמן, שניהם מן המכון לעיתונות חוקרת של אוניברסיטת ברקלי". אייזקס הוא עיתונאי חוקר מ-AP, וברגמן הוא מייסד המכון ועיתונאי חוקר ותיק.

שיתופי פעולה כאלה עם עיתונאים עצמאיים אופיינים לשיטת העבודה של פרופבליקה?

"אייזקס וברגמן מתחקרים וכותבים על אדלסון זמן רב. הם מכירים היטב את העסקים שלו במקאו, את החשדות בנוגע לקשרים לפשיעה מאורגנת ולכן שיתוף הפעולה שלנו איתם היה טבעי. זה לא משהו שאנחנו עושים באופן קבוע".

איך השגתם את המסמכים הרבים שמלווים את התחקיר?

"יש לא מעט מידע ציבורי. את המסמכים המשפטיים לא הייתה בעיה להשיג. בנוגע לאי-מיילים ומסמכים מתוך החברה, אייזקס וברגמן עשו מאמץ אדיר כאן וצריך לזכור שהייתה גם תחרות אדירה בינינו לבין עיתונים אחרים, ה'ניו-יורק טיימס' וה'וול סטריט ג'ורנל', שכולם עבדו במקביל על הסיפור הזה. אני חושב שבסופו של דבר שלושת הכתבות הללו שופכות אור על צדדים משלימים של הסיפור".

כשהוא נשאל באשר לעלותו של תחקיר בסדר גודל כזה מספק אנגלברג את הנתונים הכלכליים הכלליים של האתר: תקציב הפרילנסרים של "פרופבליקה" הוא כ-75 אלף דולר בשנה וההוצאות על משכורות צוות עומדות על 6.5 מיליון דולרים בשנה.

כמה זמן עבדתם על הסיפור הזה?

"קשה להגיד באופן מדויק כי אייזקס וברגמן הביאו איתם המון ידע מוקדם. עבודה על סיפורים בסדר גודל כזה אורכת בדרך כלל שישה חודשים. אני חושב שבזכות הידע המוקדם של הכתבים הספיקו כארבעה חודשים, מה גם שהקדשתי לסיפור הזה הרבה יותר שעות מבדרך כלל".


"אנשים מרותקים לסיפור של אדלסון"

ברקע החקירות נגד אדלסון נשמעות הטענות כי במידה ורומני יבחר, הוא יוכל להקל על אדלסון ועל החקירות נגדו.

"אין שום סיבה להאמין שרומני יעשה זאת. זה מגוחך לחשוב ככה. אני מאמין שגם אם רומני יבחר, החקירות נגד עסקיו של אדלסון ימשכו, יתכן שזה יהיה תחת עין ציבורית פקוחה יותר, בשל הקשרים שלו עם רומני. בהקשר הזה, הראיון שנתן ל"פוליטיקו" הוא מאיר עיניים. מה הוא אומר שם שהוא רוצה להשיג? בסך-הכל הוא רוצה להיות מוזמן למסיבות חנוכה בבית הלבן ולאכול עוד כמה לביבות", מפטיר אנגלברג בטון משועשע.

האם הוא הקשה עליכם במהלך העבודה על התחקיר? בישראל, כאשר ערוץ 10 פרסם פרופיל רחב עליו, מערכת הערוץ נתקלה בקשיים רבים תוך כדי העבודה, לרבות איומים בתביעה ובסופו של דבר הפרסום נגמר בהתנצלות מביכה עבור הערוץ.

"לא, הוא לא ניסה לאיים. המגעים איתו היו מאוד מקצועיים. 'פרופבליקה' מקבל מפעם לפעם איומים בתביעות. אבל במקרה הזה לא קיבלנו שום פניה. הדובר של החברה ושלו סירב לענות לשאלות ששלחנו וזה רגיל ומקובל. אנחנו לא מכירים התנהלות כמו שהבנו שהייתה במקרה של ערוץ 10 הישראלי".

אילו תגובות קיבלתם לתחקיר?

"אנשים מרותקים לסיפור של אדלסון. הוא מצטייר בעיני אנשים כאדם שהוא גדול מן החיים. לא היה ידוע עליו הרבה ואני חושב שהעובדה שסיפורים מקבילים פורסמו ב'ניו-יורק טיימס' וב'וול סטריט ג'ורנל' הביאה להרבה "פולו-אפס" (Follow-Ups) על הסיפור שלנו".

הסיפור שלכם לא עוסק בקשר הפוליטי הישראלי, של המשולש רומני-אדלסון-נתניהו.

"אנחנו בהחלט רואים את הקשר הזה, מנקודת המבט שלנו מכאן. בארה"ב, לאדלסון אין השפעה על התקשורת וגם לא למועמדים או לנשיאים, ולכן אנחנו מרגישים שכעיתונות אנחנו הרבה יותר חופשיים. החלטנו לא להיכנס בתחקיר לקשר הישראלי, כיוון שהסיפור של אדלסון מן הצד האמריקני שלו מסובך דיו, ורצינו להתמקד כדי להביא את הסיפור שלדעתנו הוא הכי חשוב".

אם רומני יפסיד בבחירות, אתה חושב שאדלסון יהיה עדיין אייטם כל כך מעניין וחשוב?

"בהחלט כן. כי הוא עומד בראשה של חברה ציבורית ענקית, והחקירה הפדרלית הרי תימשך".

יש איזה בסיס לטענה שהחקירה נגדו נפתחה כיוון שהוא הפך לכוח פוליטי כה גדול?

"אני לא מצאתי שום הוכחה לכך. זה בסך-הכל סיפור על מישהו שהוא פיטר במקאו, וכמו במקרים רבים אחרים אותו מפוטר טוען טענות בנוגע לפעילות בלתי חוקית וכתוצאה מן הטענות שלו נפתחה חקירה פדרלית. אין לזה שום קשר עם הפוליטיקה של אדלסון. והרי זה עניין רגיל, שמפוטר בא ומספר דברים".

הערות:

- קריאת קרב נגד העיתונות
- שני סוסים ופרה אחת עיוורת
- עורו המעשנים!
- המסר הוא המדיום
- תרגיל הסוואה

תאריך:  06/11/2012   |   עודכן:  06/11/2012
טל שניידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עניין לציבור
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עטרה שגב קלימי
7/11/12 12:50
פורום: העין השביעית כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מייקל וינסנט גאזו היה מחזאי ושחקן אמריקני שכתב את המחזה בשנות החמישים המאוחרות. המחזה הועלה בהצלחה בברודווי עם בן גאזארה ואחר כך הופק לסרט עם אווה מרי סנט. גאזו מת ב-1995 בגיל 71 בלוס אנג'לס.
06/11/2012  |  חיים נוי  |   כתבות
הנה הסיפור המרכזי של היממה האחרונה (לא מה שקראתם!):
06/11/2012  |  מאיר אינדור  |   כתבות
בשבועיים הראשונים של חודש ספטמבר 2012 הציג במוזיאון יפו לעתיקות שישה מפסליו במסגרת השקת ספר על האמנות הישראלית. במוזיאון לעתיקות ואמנות ביפו העתיקה. באוקטובר השתתף בתערוכה במוזיאון הצייר משה קסטל במעלה האדומים, שם השתלבו פסליו להפליא עם פסלי משה קסטל עצמו למרות שלא הכיר או ראה אותם קודם. כנראה שאותו מאגר של תת מודע קולקטיבי הניב פסלים דומים.
06/11/2012  |  ד"ר דליה הקר-אוריון  |   כתבות
נימוסי השולחן בסין הם ללא ספק עניין משמעותי ביותר. הסינים מקפידים על הנימוסים לאורך כל שלב בחייהם, מתוך מחשבה שאכילה אינה רק צורך פיזיולוגי בסיסי, אלא גם חוויה חברתית חשובה. משום כך, חשוב להכיר את נימוסי השולחן הסיניים, בין אם אדם הוא מארח ובין אם הוא אחד האורחים.
היחסים בין העיתון ידיעות אחרונות למשפחת מוזס נולדו בבגידה. באחד הימים של חורף 1939 רכש את העיתון אלכסנדר מוזס, בנו של איש העסקים יהודה מוזס ובעל בית-דפוס קטן בתל אביב. באפריל 1940 הוגשה לשלטונות המנדט הבריטי בקשה רשמית להעברת הרישיון להוצאת העיתון לידי משפחת מוזס. הבקשה הוגשה על-ידי אלכסנדר מוזס, אבל הרישיון הוצא על שמו של אחיו הצעיר, נח.
06/11/2012  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
זרועו הארוכה  /  אורן פרסיקו
לא שוחד   /  אורן פרסיקו
הנשר נחת ונחשף  /  אורן פרסיקו
לא עומדים מן הצד   /  רפי מן
רושם משכנע   /  אורן פרסיקו
"זה לא ביזנס של אף אחד"   /  אורן פרסיקו
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
אין צורך בחוק גיוס מגזרי, ובוודאי שאין צורך בחוק השתמטות מקומם    החובה לשרת צריכה לחול על כל בני ה-18 ובנות ה-18, כאשר משך השירות - 3 שנים - והשכר הניתן לחיילי החובה צריכים להיות א...
דן מרגלית
דן מרגלית
מי משרי הליכוד שאינו מצטרף לשר הביטחון יואב גלנט במאבקו החיוני נגד בנימין נתניהו הופך שותף פעיל לחטאיו של ראש הממשלה
נתן חץ [צילום: יוסי זליגר]
תומר קורנפלד
בחברה ביקשו לגייס 400 מיליון שקל אך במכרז המוסדי הגיעו ביקושים של כ-2 מיליארד שקל
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
מהרגע בו הכריז גדעון סער על החלטתו להיפרד מ"המחנה הממלכתי" הוסרו כל ההגנות, שוחררו כל החסמים, הותרו כל הרצועות, תיבת האתרוג נפרצה והאתרוג השמור היה למשל ולשנינה
חיים נוי
חיים נוי
המעגל - המחזה השערורייתי של ארתור שניצלר - בית צבי    בשעתו נעצרו מספר שחקנים סטודנטים שהעלו את המחזה במינכן ב-1903 והוא נאסר להצגה בכלל ורק בשנת 1920 עלה המחזה בברלין
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il