|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

תחייה בארץ המוות

הטבות כלכליות ותנאי מחיה מפתים במיוחד הובילו עשרות אלפים מיהודי ברית המועצות לגרמניה, עם נפילת מסך הברזל. הממשלה בברלין דאגה גם שיהיה מי שילמד אותם יהדות, ומימנה למהגרים החדשים רבנים ומורים. 70 שנה אחרי השואה, זוהי הקהילה היהודית היחידה באירופה שהולכת וגדלה
07/11/2012  |     |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
ברלין, גרמניה. הקהילה היהודית השלישית בגודלה ביבשת אירופה [צילום: AP]

   רשימות קודמות
  "אפשר להציל עשרות אלפים מהתבוללות"

אירוע גדול סיים את השנה העברית תשע"ב בגרמניה. מאות יהודים התכנסו בבית הכנסת הגדול והמפואר בקלן לטקס מרשים שבו הוסמכו ארבעה רבנים אורתודוקסים חדשים. בטקס הממלכתי השתתף שר החוץ הגרמני גידו וסטרוולה, והבטיח שלהורים יהודים תהיה אפשרות למול את בניהם כהלכה, וזאת חרף החלטת בית המשפט באותה עיר עצמה שקיום הברית באופן המסורתי הוא עברה פלילית. גם נשיא הקונגרס היהודי העולמי רון לאודר, שנתן את חסותו לבית המדרש לרבנים, עמד בדבריו בטקס על הצורך לאפשר ליהודי גרמניה ואירופה להמשיך לקיים את חוקי הדת ואת המנהגים המושרשים מדורי דורות.

רוב כמעט מוחלט של הרבנים הצעירים שהוסמכו בבתי המדרש לרבנים הם יוצאי ברית המועצות לשעבר, שהגיעו לגרמניה בעיקר בעשרים השנים האחרונות כשלהם ידע כמעט אפסי ביהדות. הם עברו תהליך של חזרה בתשובה, למדו בישיבות, ועתה הפכו ללמדנים ולרבני קהילות בגרמניה עצמה ומחוצה לה. עשרות הרבנים האלה מהווים סמל לתחייה היהודית והדתית בקהילת הענק הצומחת של היהודים בגרמניה - אותה מדינה שהכחידה את הקהילה היהודית שבה ואת יתר קהילות אירופה, ועתה קיימת בה הקהילה היהודית השלישית בגודלה ביבשת.

בגרמניה חיים כיום קרוב ל-250 אלף יהודים. מתוכם, יותר מ-220 אלף הגיעו מברית המועצות לשעבר. על-פי ההערכות, לצד רבע מיליון היהודים הללו חיים בגרמניה עוד כ-30 אלף יורדים מישראל, רובם בברלין. "לצערי רוב הישראלים שהגיעו לגרמניה אינם משתייכים לקהילות היהודיות", אומר רבה של קלן, ירון אנגלמאיר.

מתוך אותו רבע מיליון, 110 אלף איש חברים בקהילות יהודיות, רובן קהילות מחודשות שלא היו פעילות עד לפני עשרים-שלושים שנה. רוב הקהילות הללו קיבלו רק יהודים שיהדותם הוכחה לפי ההלכה. 120 אלף (שוב, מתוך רבע המיליון המדובר) נחשבים יהודים על-פי חוק השבות, דהיינו אביהם או סבם היה יהודי, אך מצד אמם אינם יהודים. הקהילות הרפורמיות בגרמניה, שמספרן אינו גדול, מוכנות לקבל אותם, אך חלקן מחייבות אותם בגיור רפורמי.

כפית הזהב הגרמנית

דירה חינם לכל החיים
כדי למשוך יהודים מבריה"מ הציעה גרמניה למהגרים היהודים פיתוי כספי מופלג: דיור חינם לכל החיים, וקצבה המאפשרת מחיה מכובדת כל זמן שהמהגר אינו עובד. בחישוב מצטבר לעשר השנים הראשונות לחייהם בגרמניה, אומר מנהל פעילות הסוכנות היהודית בגרמניה, מיכאל ידוביצקי, מדובר בפי שבעים(!) ממה שהיו מקבלים לו עלו לישראל

לפני 25 שנה חיו בגרמניה פחות מ-30 אלף יהודים. כבר אז היו בתוכם מהגרים שהצליחו לצאת מברית המועצות, אך הנהירה הגדולה חלה לאחר נפילת מסך הברזל. מה גרם לאותם 200 אלף יהודים דוברי רוסית, שיכלו להגיע לישראל כעולים חדשים וליהנות מזכויות עולה, לעבור דווקא לגרמניה בעלת העבר המחריד? התשובה פשוטה: התנאים שהוצעו להם.

בשנות ה-90 יזמה ממשלת גרמניה תוכנית לחידוש הקהילה היהודית שם, תוך ביסוסן, ואף הקמתן מחדש, של יותר ממאה קהילות יהודיות בערים ובעיירות. זו הייתה דרכה להוכיח שהנה יש רצון וגם דרך להתנער מהעוולות הנוראות שעשתה גרמניה בשנות המשטר הנאצי.

לשם כך הציעה גרמניה למהגרים היהודים פיתוי כספי מופלג: דיור חינם לכל החיים, וקצבה המאפשרת מחיה מכובדת כל זמן שהמהגר אינו עובד. בחישוב מצטבר לעשר השנים הראשונות לחייהם בגרמניה, אומר מנהל פעילות הסוכנות היהודית בגרמניה מיכאל ידוביצקי, מדובר בפי שבעים(!) ממה שהיו מקבלים לו עלו לישראל. הותנה עמם תנאי אחד: מכיוון שמטרת המבצע הייתה לחדש את קיום הקהילות היהודיות במקומות השונים, כל משפחת מהגרים כוונה להתגורר בעיר מסוימת. עזיבת העיר, משמעה היה הפסקת התנאים המיוחדים.

היהודים בברית המועצות לשעבר, וגם לא-יהודים רבים שם, היו נתונים באותן שנים שלאחר נפילת הקומוניזם בקדחת של חיפוש יעדי הגירה. לכן די היה במודעה אחת מטעם ממשלת גרמניה בעיתון רוסי כדי לעשות כנפיים לשמועה על כפית הזהב המחכה לבאים לגרמניה, ולהציף את הקונסוליות הגרמניות בברית המועצות לשעבר במתעניינים. יהודים התקבלו אוטומטית, ואילו לא-יהודים נדרשו להוכיח שיש להם שורשים משפחתיים בגרמניה.

הרצון למשוך את יהודי ברית המועצות לשעבר לעלות ארצה, כמו גם ההסתייגות המוסרית מנהירתם של יהודים דווקא למדינה שחוללה את השואה, גרמו לממשלת ישראל ולסוכנות היהודית ללחוץ על ממשלת גרמניה להפסיק את קיומו של הפרויקט. ואכן, בשנת 2005 הפסיקה גרמניה את הענקת התנאים המיוחדים ליהודים שהיגרו אליה מאז ואילך.

סמיכה ותואר

זיקה אפסית לדת
רוב הרבנים החדשים, וכמותם רוב רובם של התלמידים בשתי הישיבות בברלין, באו ממשפחות יוצאות ברית המועצות לשעבר שזיקתן לדת הייתה אפסית. כיום יש ביניהם תלמידי חכמים ממש. לצד הלימוד בישיבה הם עוסקים בפעילות של קירוב יהודים אחרים לתורה ולמסורת

היהודים המהגרים לגרמניה זכו לסיוע לא רק מגורמי הממשלה, אלא גם מהעיריות ומהקהילות היהודיות. ממשלת גרמניה השקיעה כספים רבים גם בהקמת בתי כנסת חדשים ומפוארים, בבניית מרכזים קהילתיים ועוד, וזאת כדי שאותם יהודים, שלרובם היה ידע אפסי ביהדות, יתחברו בצורה חזקה יותר ליהדותם.

כל זה מחייב כמובן הימצאותה של הנהגה רוחנית, דתית והלכתית. לארגון הקרוי 'ועידת הרבנים האורתודוקסים דמדינת אשכנז' משתייכים 45 רבנים, מהם 35 המכהנים כרבני ערים או כרבנים אזוריים של כמה קהילות קטנות. לצדם פועלים בגרמניה 25 שליחי חב"ד, המפוזרים ב-14 קהילות. שניים מהם נבחרו לשמש רבני הערים המבורג ואופנבך. ההתחזקות הדתית והחזרה בתשובה נעשו תופעה נרחבת למדי בגרמניה, אומר הרב אנגלמאיר מקלן, "אם כי הדבר שונה, כמובן, מקהילה לקהילה. קיימות מאות משפחות צעירות שחזרו בתשובה, בין החדשים שבאו לגרמניה לאחרונה וגם בין הוותיקים יותר".

שתי ישיבות קיימות כיום בברלין, כל אחת קשורה לאחד מצמד בתי המדרש לרבנים. במזרח העיר נמצאת ישיבת 'בית ציון', הקשורה לבית המדרש לרבנים על שם הרב הילדסהיימר וכמוהו נתמכת בידי רון לאודר. כיום לומדים בה כחמישים תלמידים, בני 18 עד 24. רובם הגדול לומדים בישיבה יום לימודים מלא; "שלושה 'סדרים' ביום", כהגדרת ראש הישיבה הרב יואל סמית שהגיע לברלין מאנגליה. תלמידים אלה, שחלקם כבר היו לתלמידי חכמים של ממש, באו רובם ככולם ממשפחות שזיקתן לדת הייתה אפסית. לצד הלימוד בישיבה הם עוסקים בפעילות של קירוב יהודים אחרים לתורה ולמסורת, והם צפויים לעסוק בכך ביתר עוז לאחר סיום לימודיהם.

בישיבת השנייה בברלין, ישיבת חב"ד, לומדים 25 תלמידים. "גם אצלנו כמעט כל התלמידים באים ממשפחות דוברות רוסית", מספר ראש הישיבה הרב אורי גמסון, שליח מישראל. "הנהגנו חידוש", הוא מגלה, "תלמידי הישיבה ובית המדרש לרבנות ילמדו לתואר אקדמי. אנו עומדים במשא-ומתן עם אוניברסיטאות כאן על עיצוב תוכנית לימודים מיוחדת לתלמידי בית המדרש, שבסופה יינתן תואר ראשון יחד עם הסמיכה. ברור לנו שלימוד באוניברסיטאות רגילות כרוך בקשיים רוחניים וחברתיים – גם בשל המסגרת הלא-יהודית, וגם בשל החברה המעורבת.

"הגענו להסכם עם שלוחת טורו קולג' בגרמניה, שלפיו תלמידים מהישיבה ילמדו בבוקר במסגרת הישיבה ובשעות אחר-הצהריים במסגרת נפרדת ב'טורו'. ההנחה היא שהצעירים מהמשפחות יוצאות ברית המועצות ילכו בכל מקרה ללמוד באוניברסיטה, עדיף שאנחנו ניתן להם את המסגרת המיוחדת".

כדוגמה לצורך בתוכנית מיוחדת הוא מספר על תלמיד מהישיבה הלומד באוניברסיטה גרמנית רגילה. "לקראת שמחת תורה הוא בא אליי ואמר שיש לו בחינה באוניברסיטה בחג ושהוא לא יודע מה לעשות. ניסיתי לשכנעו שלא ילך, והבטחתי שאפעל בעניין אצל רשויות האוניברסיטה. הבחור חשש מההיעדרות מהבחינה והלך בכל זאת, כתב ביום החג, ועכשיו כמובן לבו כבד עליו".

הרב גמסון מדגיש שהאקדמיזציה בישיבה ובבית המדרש של חב"ד הן המשך דרכו של מי שהקים את בית המדרש הראשון לרבנים בברלין, הרב ד"ר עזריאל הילדסהיימר, שעודד את תלמידי בית המדרש לשאוף אפילו לתואר שלישי. הוא הבין שרק כך יוכלו הרבנים להשפיע על הדור הצעיר בגרמניה, החשוף למודרנה, להשכלה ולרוחות הרפורמה.

בגרמניה פועלים לפחות שמונה בתי ספר יהודיים יומיים. שישה מהם מופעלים בידי הקהילות בברלין, בפרנקפורט, במינכן, בדיסלדורף, בקלן ובהמבורג. בברלין יש שניים נוספים – של חב"ד ושל קרן לאודר, וגם תיכון יהודי פועל בעיר.

תורה צנטרום

נס התחייה הרוחנית
"נס התחייה הרוחנית ביהדות גרמניה" – כך מכנים זאת כל הפעילים והרבנים שעמם שוחחתי. ביניהם יש המביעים תקווה שלמהפך הזה יהיו תוצאות גם בתחום העלייה, כשהיהודים המקומיים יגיעו למסקנה שחיים יהודיים מלאים אפשריים רק בישראל

הסוכנות היהודית מקיימת פעילות רחבת היקף במטרה לחזק את הקשר עם היהדות, עם העם היהודי ועם ישראל. "כל הפעילויות שלנו - שבתונים, סמינרים ומחנות קיץ וחורף - מתנהלות על טהרת הכשרות", אומר מיכאל ידוביצקי, מנהל פעילות הסוכנות היהודית בגרמניה. "בכולם נערך קידוש בליל שבת, נאמרת ברכת המזון ובמוצאי שבת נערכת הבדלה. אף שלא מוטלת על המשתתפים חובה לבוא להבדלה, כמעט כולם מגיעים מתוך רצון אישי שלהם. רוב הבנים מביאים כיפות מהבית, ולאלה שלא הביאו אנחנו נותנים. יש לזכור שרוב בני הנוער האלה, או הוריהם, בקושי שמעו על שבת או על יום כיפור בילדותם בברית המועצות לשעבר". הוא מדגיש עוד כי יש גופים רבים, חדשים וותיקים, הפועלים בגרמניה בכיוון של תחייה רוחנית יהודית.

קחו לדוגמה את פרנקפורט, אותה עיר שהייתה ראש החץ של האורתודוקסיה המודרנית באירופה במאה התשע-עשרה, כשבהנהגה עמדו רש"ר הירש ואחרים. פגשתי שם בחודש שעבר את עוזי לויאן ואת אורי אוורבוך, שניהם בוגרי תנועת הנוער 'עזרא' בירושלים – תנועה שראשיתה אצל חניכי רש"ר הירש בגרמניה לפני כמעט מאה שנה. הם פועלים שם מטעם ארגון 'אחים תורה צנטרום, פרנקפורט' (מרכז תורני אחים, פרנקפורט) שהוקם לפני שנתיים. הם ישהו בעיר בהתנדבות במשך כחצי שנה, עם עוד שתי שליחות מישראל, אוריה ואיילת-חן. בשמחת תורה, למשל, הם קיימו סעודות חג המוניות, ולסוכה שהקימו באו לאורך חול המועד עשרות רבות של צעירים.

זירת הפעולה שלהם, מגדיר לויאן, היא "הפעילות הרוחנית בקרב כ-8,000 היהודים בפרנקפורט הגדולה. אנחנו פועלים בעיקר בין הצעירים: מלמדים בבית הספר היסודי ובעיקר בתיכון, ועובדים עם סטודנטים עד גיל 35. אנחנו מקיימים מגוון רחב של פעילות בשיתוף הקהילה המקומית. יש מרכזי שיעורים כל יום, ארוחות צהריים בבית המרכז שלנו, ופעילות נרחבת בשבתות ובשבתונים, שעשרות צעירים מגיעים אליה. אנחנו מקיימים גם ביקורי בית אצל משפחות ופעילות חברתית שנועדה למנוע את מה שנחשב פה מכה קשה – נישואי תערובת. בפעילויות הללו כבר נוצרו כמה זוגות".

לויאן מדגיש שהם פועלים רק עם יהודים לפי ההלכה, שאם לא כן, הם עשויים לגרום דווקא לנישואי תערובת (בין יהודים על-פי ההלכה ליהודים מצד האב או הסב בלבד). כל הפעילות מתנהלת בשיתוף פעולה ובתמיכה של ארגון 'החוויה היהודית', ארגון המסמל בפעילותו הנרחבת, וגם בזהות מקימיו, את המהפך שעברו יהודי ברית המועצות שהגיעו לגרמניה: הוא הוקם בידי זוג חוזרים בתשובה שהגיעו מאוקראינה, מאיר ופולינה ליסרמן.

"נס התחייה הרוחנית ביהדות גרמניה" – כך מכנים זאת כל הפעילים והרבנים שעמם שוחחתי. ביניהם יש המביעים תקווה שלמהפך הזה יהיו תוצאות גם בתחום העלייה, כשהיהודים המקומיים יגיעו למסקנה שחיים יהודיים מלאים אפשריים רק בישראל. בינתיים, אומר ידוביצקי, מדי שנה עולים כמאה יהודים מגרמניה, חלקם הגדול יהודים דוברי רוסית או צאצאיהם.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  07/11/2012   |   עודכן:  07/11/2012
יצחק הילדסהימר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מדי כמה שבועות מקדישה התקשורת הישראלית כתבה או שתיים העוסקות בהתרחשויות בדיקטטורה הסגורה קוריאה הצפונית, באיום הגרעיני ובשליט החדש והצעיר. מתברר שמבול הידיעות עושה את שלו והישראלי הממוצע אינו מבדיל בין קוריאה הצפונית הקומוניסטית לבין אחותה הדרומית הדמוקרטית. עם הבלבול הזה נאלץ להתמודד קים איל סו, שגריר קוריאה הדרומית בישראל, מדי יום.
07/11/2012  |  צביקה קליין  |   כתבות
אם ממש מתאמצים אפשר למצוא נקודות אור: יהודים קיבלו כרבע מפרסי הנובל לאורך ההיסטוריה. חסיד אומות העולם ראול ולנברג הוא השוודי החשוב ביותר מנקודת מבטה של ההיסטוריה היהודית. קרוב משפחתו, מרקוס ולנברג, נציג משפחת העסקים השולטת בכלכלה השוודית, ביקר כאן לפני שנתיים. הממלכה הסקנדינבית מדריכה שוטרים ישראלים לשמש בתפקידי שיטור מטעם האו"ם. בכך, פחות או יותר, מתמצים ההיבטים החיוביים של קשרי ירושלים-סטוקהולם.
07/11/2012  |  אריאל כהנא  |   כתבות
אני פתטית. נחרדת מטבח הפילים באפריקה, הניצודים ברבבותיהם מדי שנה בשיטות אכזריות (מה חבל שהקולוניאליזם האירופי, שהסתפק בציד שעשועים, לא נמשך עד ימינו) - אך מתַחזקת חבֵרה טובה שלא סובלת חיות. מנויה על שני עיתונים, אך קוראת קוֹרֶט. מלאת כבוד לטבע, אך השגריר העיקרי שלו בחיי הוא תיון מרווה. לוטשת סקרנות לספרים למכביר, אך הפנאי הצפוד הוא למכביל.
07/11/2012  |  חגית כהן  |   כתבות
לו הייתם צריכים לשים את האצבע על המהפכות ששינו את פני האנושות בדורות האחרונים, סביר להניח שלא הרחק מהכדור הגדול - הנחיתה על הירח, היה ניצב כדור קטן בהרבה - הגלולה למניעת הריון. רגע הופעתה בשווקים באמצע שנות ה-50' של המאה ה-20, שינה את העולם וגרם למהפכה עצומה. הנשים שלטו מעתה בגופן ובחייהן ותכננו את חיי המין והמשפחה, מה שיצר מהפיכה חברתית והשפיע כמובן על יתר תחומי החיים ועל היכולות שלהן להעיז ולעשות.
07/11/2012  |  ד"ר ליאורה אברמוב  |   כתבות
בתאריך ה-6 בנובמבר ייכנס כוכב מרקורי האחראי על התקשורת והתנועה לנסיגה (רטרו) במזל קשת למשך כשלושה שבועות ויסיים את הנסיגה בתאריך ה-26 בנובמבר במזל עקרב.
07/11/2012  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
חיקוי כושל של צה"ל את צבאה של גרמניה הנאצית; רב-אלוף חיים לסקוב ואלוף ישראל טל - אבות השריון של צה"ל; מיתוסים על מהלכי השריון של צה"ל במלחמות; השפעה שלילית של צה"ל, האנטי-אינטלקטוא...
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il