|   15:07:40
  דן אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

חיסולים בצמרת

על המלך ושכמותו נאמר המשפט: את כל מי שתפגוש בדרך למעלה, תפגוש שוב גם בדרך למטה. מן התמונה המצטיירת כעת, מצבו של אסד טוב יותר מול מקורביו מאשר מצבו של קינג ביבי. החיסולים יימשכו כעת במלוא הקצב, אבל את הנעשה אין להשיב. חצר המלך מלאה עד אפס מקום במשתפי-פעולה שנפגעו בשל נאמנותם למלך, ואלה חוברים כעת לכוחות האופוזיציה. מהפך נעים, מהפך שמח
09/11/2012  |   דן אלון   |   מאמרים   |   תגובות
נתניהו. המלך שבראש מדינתנו [צילום: פלאש 90]

העולם התחתון של הפוליטיקה הישראלית

בחולון התבצע אתמול חיסול נוסף של העולם התחתון. ירי ברחובות. אופנוע רודף אחר רכב מפואר ובו שני ילדים שהפכו לברוני פשע. ירי ברחובות בשעה שבה אזרחים עושים את דרכם מהעבודה או בדרך לקניות של שבת. אזרח עובר-אורח נפצע. נכון למועד כתיבת שורות אלה, הוא עדיין נאבק על חייו.

בעולם התחתון של הפוליטיקה הישראלית, מתבצעים לאחרונה חיסולים כאלה בתדירות גבוהה הרבה יותר, בעיקר משום שזה זמן בוער ב"ביזנס", והרבה חדשים מערערים את המבנה המוסדר. עבריינים מחלקים ביניהם את המדינה על-פי חלוקה גיאוגרפית, וגם לפי תחומי עבריינות. בפוליטיקה המנגנון זהה. יש גם חלוקות גיאוגרפיות (קבלני קולות של ערים, כפרים וכו'), וגם חלוקות לפי תחומים (ברק רץ על ביטחון, יחימוביץ' על כלכלה, שס על עדתיות, וכו').

"חיסול" אולמרט
אולמרט. כלי בידי מערכת המשפט [פלאש 90]

איני מכיר הרבה אנשים שיהיו מוכנים לשים את היד באש ולהישבע שהם מאמינים שאהוד אולמרט נקי מרבב (מלבד השותפים שלו, אורי מסר, שולה זקן, וכיו"ב). בניגוד לגרסת אולמרט, הוא אפילו הורשע כבר בעבירות חמורות, שאילולא היה נוקט בתרגיל משפטי מבריק, היה גם נושא הקלון עולה על השולחן, ומן הסתם הוא היה מפסיד בקרב עליו.

מנגד, איני מכיר תקדימים שבהם הפרקליטות עבדה מהר כל-כך, בתיק מורכב כל-כך, והביאה לבית המשפט העליון כתב ערעור רחב-יריעה כל-כך. דומה שערעור בתיק הזה אמור לטפל בעיקר בכבוד האבוד של פרקליט המדינה משה לדור, וביוקרה של היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין. אולמרט עצמו הוא רק כלי בידיה של המערכת המשפטית לכבוש בחזרה את היעד, והיעד הוא היושרה והמקצועיות.

כשלעצמי, איני מסוגל שלא לחשוד שהפרקליטות הפכה להיות אחת הרשויות היעילות ביותר בשירות הציבורי, גם, שלא לומר בעיקר, לצורך אחר שאינו רלוונטי לתפקידה ולתפקודה. האם ייתכן שהמשפטנים בשירות המדינה התחילו לשרת את ראש המדינה? אנחנו מכירים מעולם הקולנוע תסריטים כאלה, ופרשת בר-און-חברון כבר הוכיחה לנו שגם בישראל הם מתרחשים.

"חיסול" ליברמן
ליברמן. פסיכולוגיה הפוכה [צילום: פלאש 90]

זחיחות חשודה
החיוך הזחוח של החשוד עצמו, מעלה ספקות וחשדות, יותר מאשר מעודד את הביטחון והאמון במערכת. אין לדעת אם החשוד מחייך בכל פעם שנשאל על כך משום שהוא עושה שימוש בפסיכולוגיה הפוכה כדי לקעקע את אמינות המערכת, או משום שהוא יודע דבר מה על חולשתה

כמו במקרה אולמרט, חזקת החפות לא עומדת לזכות ליברמן. אין לדעת אם זו החזות המאיימת או הנתק המוחלט של האדם מעולם הרגש של עצמו וזולתו. מעט אנשים יהיו מוכנים להישבע בנקיטת חפץ בעבור היושרה של האיש. מבחינות ציבוריות רבות, ליברמן הוא טמא מחמת מיאוס, ומליצי היושר שלו הם בעיקר מי שזוכים לשרת אותו בכנסת, ומכאן שהם נטולי אמינות לחלוטין.

מנגד, לאחר למעלה מעשור שנים שבהן הפרקליטות מתמזמזת עם התיק החמור והחשדות האיומים בהם הוא נחשד, ולאחר שהיועץ המשפטי כבר נתן לעצמו יותר ארכות מאשר הקרדיט שהיה לו, ולאחר שאריה אבנרי עתר לבג"צ במסגרת תנועת אומ"ץ, לפתע התחייבה המדינה לתת את החלטתה באשר לשאלת ההעמדה לדין בתוך "כחודש" ימים. דגש על "כ" חודש.

מה עשתה הפרקליטות כדי לקדם את התיק הזה במשך העשור החולף? כנראה שאיש לא ידע. החיוך הזחוח של החשוד עצמו, מעלה ספקות וחשדות, יותר מאשר מעודד את הביטחון והאמון במערכת. אין לדעת אם החשוד מחייך בכל פעם שנשאל על כך משום שהוא עושה שימוש בפסיכולוגיה הפוכה כדי לקעקע את אמינות המערכת, או משום שהוא יודע דבר מה על חולשתה. את התשובה לשאלה הזו כנראה שלא נדע, והדרך היחידה בה נוכל להשלים את תמונת המצרף הזו, היא על-ידי היקשים מכל המקרים הללו גם יחד.

"חיסול" סילבן שלום
שלום. עת "חיסול" [צילום: AP]

לאחר קריירה ארוכה בליכוד כקישוט קיר חרישי, כנראה שמישהו ששולח מחסלים-פוליטיים הגיע למסקנה שהגיעה העת של סילבן לפנות את מקומו. אחרת אין דרך להסביר את העובדה שכך לפתע, בעיתוי מושלם לפני הפריימריז בליכוד וערב בחירות, נמצא מידע המוביל לחשדות שעל בסיסן החלו חקירות נגדו בעניין כספי מימון. העיתונאי יואב יצחק שם את הדגש על הסוגייה המעניינת ביותר בסיפור הזה, המצביעה על כך שסילבן שלום הוא בין הפוליטיקאים העשירים ביותר בישראל, ומשום מה הוא ואשתו "מקוששים" תרומות.

החיסול של סילבן היה רק עניין של זמן, ואולי נכון יותר לומר – עניין של עיתוי. הרשימה של הליכוד מתאחדת עם הרשימה של ליברמן, וסילוק סילבן עשוי לפנות מקום בכיר בצמרת. נתניהו זקוק לאנשיו בצמרת. סילבן כבר הוכיח שהוא יודע לעשות קולות של שטיח כדי לשרוד, אבל זה כנראה מה שהביא את השטיח להיות כרוך סביבו. החיסול לא הושלם אבל הוא בדרך לשם.

"חיסול" משה כחלון
כחלון. איכויות נדירות [צילום: פלאש 90]

מציאות נעלמה
העסקה האפלה, במסגרתה אדם פופולרי כל-כך מקריב את עצמו ומגלה את עצמו לאי-המתים, נותרה בגדר מציאות עלומה ותמוהה למרבית הציבור. עוד כוכב נפל כדי לפנות מקום למלך המשיח לעולם ועד

משה כחלון היה אחד האנשים הכי מוערכים בקרב הציבור מבין חברי צמרת הליכוד. כתבתי בעבר על הפער העצום בין מה שעשה בתיק התקשורת (גרם גם לירידת מחירים וגם להחלשת חברות התקשורת שהביאה בקצב מהיר מדי לקריסת מבנה העלויות ולפיטורין שפגעו בשכבות החלשות ביותר). כתבתי בעבר גם על חולשתו כשר הרווחה והשירותים החברתיים.

אבל דבר אחד לא ניתן לקחת ממשה כחלון, ואסור לקחת ממנו. זו איכות שצריך לעודד בחברה הישראלית בכלל ובפוליטיקה הישראלית בפרט. משה כחלון לא היה נגוע בקשרי הון-שלטון, והפופולריות שלו נבעה מהפער העצום שבינו לבין יתר חברי הצמרת של הליכוד. העובדה הזו הפכה אותו לאדם האהוד ביותר בציבוריות, ולאדם השנוא ביותר בתוך צמרת הליכוד. לא רק השרים הרגישו מאוימים, אלא נתניהו עצמו.

את יתר הפרשה ניסו לשכתב המופקדים על יומני הממלכה של נתניהו, אבל ככל שניסו לשכתב אותם באופן מופרך יותר, כך התחזקה תמונת ההתרחשויות האמיתיות. כחלון נסק על גבי סקרים, שניבאו לו, שאם רק היה מתמודד מול נתניהו, היה יכול להקים ממשלה עם עצמו בלבד. פרטי החיסול עדיין לא נגישים לציבור, והעסקה האפלה, במסגרתה אדם פופולרי כל-כך מקריב את עצמו ומגלה את עצמו לאי-המתים, נותרה בגדר מציאות עלומה ותמוהה למרבית הציבור. עוד כוכב נפל כדי לפנות מקום למלך המשיח לעולם ועד. אף אחד מהנתינים של המלך לא מעז לומר שהמלך, אפעס, ערמומי אך עירום.

מכירות חיסול, סוף עונת נתניהו

הכוכבים העלולים לסכן את לפיתת המלך בכיסא המלוכה נעלמים בזה אחר זה. את חלק מהם מפנים כוחות החוק והמשפט, וחלק אחד מפנה הסניטר הראשי, נציג המלכה הצמוד למלך. חלק אחר מפנה העיתונות המגויסת של המלך, הכרוז המלכותי "ישראל היום", וחלק אחר מפנים כוחות הנאמנים למלך בתוך מרכז הליכוד.

המלך הזה ידוע בקשרים בינאישיים חזקים מאוד עם בעלי הון בישראל ומעבר לים, ובקשרים בינאישיים רופפים מאוד, כאלה שהופכים ליריבויות מרות במיוחד עם האנשים הקרובים אליו ואלה הכפופים למרותו. אחד אחר השני ברחו ממנו היועצים שהכירו את מעלליו מקרוב. וכולם, ממלאים פיהם מים. רק אלדד יניב פותח את הפה ומוציא החוצה את הגרביים השחורות.

על המלך ושכמותו נאמר המשפט: את כל מי שתפגוש בדרך למעלה, תפגוש שוב גם בדרך למטה. מן התמונה המצטיירת כעת, מצבו של אסד טוב יותר מול מקורביו מאשר מצבו של המלך ביבי-קינג. החיסולים יימשכו כעת במלוא הקצב, אבל את הנעשה אין להשיב. חצר המלך מלאה עד אפס מקום במשתפי-פעולה שנפגעו בשל נאמנותם למלך, ואלה חוברים כעת לכוחות האופוזיציה. מהפך נעים, מהפך שמח.

תאריך:  09/11/2012   |   עודכן:  09/11/2012
דן אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חיסולים בצמרת
תגובות  [ 19 ] מוצגות   [ 19 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יגאל עמיר
9/11/12 14:21
 
יגאל עמיר ימח שמו
10/11/12 10:17
 
22 גדעון
10/11/12 13:05
2
דידה
9/11/12 15:07
 
אורי... .
10/11/12 04:48
 
בבון זה קוף
11/11/12 00:32
3
ג'וני בי
9/11/12 16:16
4
יוד יוד
9/11/12 17:42
5
אריה מחשי
9/11/12 18:34
 
תגובה למחשי
13/11/12 01:29
6
פרשן
9/11/12 22:58
 
פרשנות חלקית
9/11/12 23:57
 
אורי... .
10/11/12 04:53
7
אורי... .
10/11/12 05:00
8
יוא"ב
10/11/12 08:41
9
דיקי
10/11/12 12:40
10
דודג
10/11/12 13:44
11
כל מילה בול.
10/11/12 13:46
12
מ.אלקרייאף
11/11/12 10:05
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מַנְהִיג מִלֵּידָה
09/11/2012  |  אברהם הללי  |   מאמרים
לדוגמא, ארה"ב העניקה אור ירוק לפלישת עירק לכווית ב-2 לאוגוסט 1990 כאשר לא הציבה קו אדום בפגישת 25 ליולי 1990 בין סדאם חוסיין לבין שגרירת ארה"ב לעירק, אפריל גילספי.
09/11/2012  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
מצער, שמימוש הזכות הזו מלווה בממצאים מאוד מדאיגים, שהתגלו בבדיקת נתונים ממבחני המיצ"ב. זה כשלון למערכת החינוך, אם התפלגות הציונים במתמטיקה ובעברית לתלמידים בכתות ה' ו- ח' בחינוך החרדי מורה על התוצאה, ש-44% מילדי החינוך החרדי נמצאים בעשירון העשירי התחתון ורק 5% נמצאים בעשירון הראשון העליון.
09/11/2012  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
כאשר הנשיא האמריקני המחודש עמד צוהל בפני המון סוער ונשא את אחד הנאומים הטובים ביותר שלו, האורטור הגדול, שוב שמעתי ברקע בחצי אוזן את הפרשנים המתחרים על "זמן מסך" ואומרים וחוזרים ואומרים דברים לא משמעותיים. שבה ועלתה בזיכרוני פרשנות אחרת מארצות הברית, בעת אירוע אחר, חשוב לנו לא פחות: הפגישה הראשונה של בנימין נתניהו עם הנשיא הטרי, ברק חוסיין אובמה. כל פרשני ישראל מיהרו למלא את חובתם ולמלא את המסך במילים. אני זוכר, שהפרשנויות נעו בין הערכה על "פגישה מוצלחת" לבין גמגום על "פגישה עניינית". רק פרשן אחד, שדווקא מוערך על ידי, היה יוצא דופן. מאד יוצא דופן. רק פרשן אחד אמר את המשפט החד, הקצר והמוחלט: "ככה נראה משבר"!
09/11/2012  |  יאיר דקל  |   מאמרים
השבוע, בפרשת השבוע חַיֵּי שָׂרָה אנו קוראים על חילופי הדורות הראשונים בעם ישראל, אברהם ושרה מסתלקים מהעולם הזה וממשיכי דרכם בדור הבא הם יצחק ורבקה, ובהפטרת השבוע אנחנו קוראים על חילופי הדורות הראשונים במלכות דוד. כאמור הפרשה קרויה חַיֵּי שָׂרָה ולמרות שמדובר בה על מותה של שרה ואחר כך מותו של אברהם, עיקר הדגש הוא על החיים דווקא [בראשית כ"ג]: [א] וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה, מֵאָה שָׁנָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה וְשֶׁבַע שָׁנִים--שְׁנֵי, חַיֵּי שָׂרָה. זו האישה היחידה שהתורה מפרסמת את הגיל המדויק בו הסתלקה, ולכן אין זה פלא שעל המספר הזה, מאה עשרים ושבע, נאמרו בחז"ל ובמפרשים דרשות רבות. גם איזכור חַיֵּי שָׂרָה פעמיים בפסוק הראשון אומר דרשני; מה עוד שמיד אחר כך כתוב: [ב] וַתָּמָת שָׂרָה, בְּקִרְיַת אַרְבַּע הִוא חֶבְרוֹן--בְּאֶרֶץ כְּנָעַן; וַיָּבֹא, אַבְרָהָם, לִסְפֹּד לְשָׂרָה, וְלִבְכֹּתָהּ.
09/11/2012  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
הטילים ברקע [צילום: והאיד סלמי/AP]
גדי חיטמן
די בזה שאירן חושבת שישראל היא זו שעומדת מאחורי התקיפה כדי לייצר עבורה תמריץ להגיב    התמריץ הזה קיים בקביעות אצל משטר האייתולות, שרואה בציונים את האויב הקטן
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
הנושא הלוהט ביותר בימים אלה, לקראת הכרעה, הוא כמובן המחלוקת אם חובתה של ישראל להגיב על ניסיון החדירה האירני של הכטב"מים לתחומה של המדינה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il