|   15:07:40
דלג
  עמוס גורן  
עיתונאי וסופר מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

הספר שאבו-מאזן לא יאהב לקרוא

בספרו "מדינה אחת, שתי מדינות - ישראל ופלשתין" פרופ' בני מוריס נותן לעובדות לדבר
10/11/2012  |   עמוס גורן   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
פרופ' בני מוריס. ספר קשה לעיכול [צילום: Aude]

סימן שאלה גדול
הערבים הפלשתינים תמימי דעים בהתכחשותם ללגיטימיות של הציונות ושל ישראל ובכך הם מציירים סימן שאלה גדול על יציבותו של כל הסדר המבוסס על עיקרון שתי מדינות לשני עמים

לא רק אבו-מאזן עצמו, שהתערב בתחילת השבוע במערכת הבחירות בישראל, לא יאהב את הספר, אלא גם חסידיו היהודים החיים בתוך ישראל או מחוצה לה ומסייעים לו במערכת ההשמצות שלו נגדנו. מדובר בספרו של בני מוריס "מדינה אחת, שתי מדינות - ישראל ופלשתין" ("עם עובד"/ספרית "אפקים") שתרגומו לעברית יצא לאור באוגוסט 2012. הסוגייה של מדינה משותפת בין הירדן והים נמצאת בעת האחרונה על סדר היום, וכותבים עליה יפי נפש ומתגעגעים-למנדט שבתוכנו, לשעברניקים בעיקר, המתרפקים על חוויות עצמם וניגשים לנושא מתוך הלוך רוח אימפרסיוניסטי ורגשני. ספרו של בני מוריס הוא שונה. כאן מדובר בתיעוד מדעי מוגש בידי היסטוריון מקצועי שיודע איך לשאוב מידע אמין ממקורות ראשוניים ואיך לבסס עליו תמונה של תהליכים שהולכים ונמשכים. זהו ספר קשה לעיכול למי שלא נוהגים לתת לעובדות להפריע להם. יש בו עובדות רבות מדי, ולהם יש קיבה קטנה מדי.

מלחמתם של הערבים הארץ ישראלים בציונות נמשכת כבר יותר מ-130 שנה. השלב החריף שלה הוא קצר יותר, רק בן 92 שנה - מ-1920, עם היווצרותה של תודעה לאומית פלשתינית ראשונית ועד עתה. הספר מוכיח - לא טוען, מוכיח - כי הדיבורים של פת"ח בשנות ה-90' בעד פתרון של שתי מדינות בארץ ישראל, אחת יהודית ואחת ערבית המתקיימות זו בצד זו בשלום, היו דיבורים מן השפה ולחוץ. באמת לא הפסיקו אנשי פת"ח ואש"ף להחזיק בדעתם של כל שאר הערבים הפלשתינים ברצועת עזה, ביהודה, בשומרון, בתוך ישראל, בירדן, בלבנון ובסוריה, כי ארץ ישראל שייכת להם בשלמותה. גם אנשי פת"ח עצמם מאמינים כי קיומה של מדינה יהודית בחלק כלשהו של הארץ אינו לגיטימי ואינו מוצדק מוסרית וכי בבוא היום תהיה הארץ כולה מדינה ערבית ריבונית. בשנות ה-90' שמענו את אנשי פת"ח מדברים בעד שתי מדינות לשני עמים, אך בעצם הייתה זאת מנטרה אמריקנית-אירופית שאומצה לכאורה בידי אנשי אש"ף שנאלצו, מטעמים דיפלומטיים, להפגין כלפי חוץ תמיכה דו-פרצופית בנוסחת שתי-המדינות או השלמה מסויגת עמה.

עכשיו מתחילים אינטלקטואלים ערביים הקשורים עם המערב (כאלה הקרויים בפי שמאלנינו "נאורים" או "מתקדמים") "לצאת מן הארון" ולא להתבייש בכך שהם מאמינים ב"פלשתין כולה שלנו", כלומר במדינה אחת שבה הערבים שולטים ושרק כמה מן היהודים רשאים לחיות בה תחת שלטונם. את המגמה הזאת בישרה הפעילה הפלשתינית-בריטית ע'אדה כארמי במאמרה שהתפרסם ב-2002 בערבית "מדינה חילונית דמוקרטית בפלשתין ההיסטורית - רעיון שהגיע זמנו?" (סימן השאלה הוא טכסיס רטורי של המחברת). מוריס מחשיב עוד יותר את ספרו של ההיסטוריון הפלשתיני-אמריקני רשיד ח'אלדי "כלוב הברזל" שיצא לאור באנגלית ב-2006 ובו המחבר טוען כי פתרון שתי המדינות נעשה בלתי סביר יותר ויותר עם השנים בגלל עיקשותה של ישראל לא למחוק את הישגיה במלחמת ששת הימים. בהמשך מובאים ניתוחים של דברי מלומדים אחרים, ובהם טוני ג'אדט היהודי, בעד מדינה בשליטה ערבית בכל הארץ.

בלוף אחד גדול

אך זוהי רק ההתחלה. עיקרו של הספר הוא ניתוח היסטורי המציג מה הייתה עמדתם של הערבים כלפי כל אחת משתי האפשרויות - מדינה אחת או שתי מדינות - ומה הייתה עמדתם של היהודים. בדיון זה, המחולק יפה על-פי חלוקה הגיונית לכמה תקופות, בולטות דמויותיהם של המופתי חאג' אמין אל חוסייני, של דוד בן-גוריון, של יהודה לייב מאגנס איש "ברית שלום" ושל יאסר ערפאת, נושא דגלו האנטישמי של המופתי עד מותו של ערפאת (שגם הוא היה קצת חוסייני מצד אמו ומצרי מצד אביו) ב-11 בנובמבר 2004. בצד הציוני הייתה התפתחות אמיתית: עד 1937 האמינו היהודים כי יוכלו להקים את ביתם הלאומי בכל ארץ ישראל המערבית, ומשנה זאת ואילך התחילו מרביתם לאמץ בהדרגה את הרעיון של חלוקת הארץ בינם ובין הערבים ושאפו למדינה עם רוב יהודי בחלק שיהיה בידיהם.

הערבים, לעומת זאת, מעולם לא יכלו לעכל את העובדה שמיעוט אתני ודתי במזרח התיכון, היהודים, יוכל לקבל ריבונות על שטח שהם רואים אותו כערבי, שהרי על היהודים להיות מיעוט ככל המיעוטים, בין אם הם דתיים כמו הקופטים במצרים, הנוצרים (המתדלדלים והולכים כל העת) בארץ ישראל, והנוצרים בדרום סודן, ובין אם אתניים כמו הכורדים (ורבים אחרים).

ערפאת, אשר איתו הקים אבו-מאזן את פת"ח, התנועה לשחרור פלשתין מן היהודים, נחשף בספר כמאחז עיניים מקצועי שהנוכלות טבועה בו ברמת התא והכרומוזום. מוריס פושט את עורה של הדמות הדוחה הזאת במכות שוט של היסטוריון מאומן ומסייע לנו להבין באלו טכניקות ערמומיות הצליח שונא ישראל מושבע זה, שהטיף כי ליהודים אין עבר היסטורי בארץ, לגרום לחמישה ראשי ממשלה ישראלים לבוא לחלות את פניו וללחוץ בשתי ידיהם (אחד מהם רק באמצעות בנו) את ידו כאילו הם וסאלים שלו והוא אדונם (ואגב אורחא גם הצליח לשטות בכמה מנשיאי ארצות-הברית וממנהיגי אירופה, אם לא בכולם). בימים אלה אנו שומעים מפי אנשי קדימה כי אין צורך להתרגש מן הדיבורים על תורת השלבים של פת"ח וכי אבו-מאזן באמת מוותר על "זכות השיבה". מי שקורא את "מדינה אחת, שתי מדינות" מבין כי המטען האידיאולוגי של אבו-מאזן אינו יכול לאפשר לו לוותר על רצונו כי מושל ערבי פלשתיני ימשול בבוקר לא עבות אחד על צפת, גם אם הוא (אבו-מאזן) עצמו לא ישוב עוד להתגורר בעיר שבה נולד. תורת השלבים עומדת איתן גם היום ככל שפת"ח, שהוא הגרעין המרכזי של אש"ף, נוגע בעניין.

בפרק הסיום של הספר, הקרוי "לאן?" אומר המחבר כי מרבית הישראלים עדיין תומכים בתזוזה מיהודה ומשומרון במסגרת הסכם שלום עם הפלשתינים, אך לא ברור אם יהיה רוב שיתמוך בפינוי חד-צדדי. הפלשתינים, לפי סקרים שנערכים בקרבם, מאמינים ב"זכות השיבה" ובשתי מדינות כתחנה בדרך ל"זכות השיבה" והעיקר: הערבים הפלשתינים תמימי דעים בהתכחשותם ללגיטימיות של הציונות ושל ישראל ובכך הם מציירים סימן שאלה גדול על יציבותו של כל הסדר המבוסס על עיקרון שתי מדינות לשני עמים. חזון פלשתין חילונית ודמוקרטית הוא בלוף אחד גדול ואינו אלא ציפוי מילולי לצירוף המילים "חיסול ישראל", שנשמע פחות טוב לאוזן המערבית.

אז מה יהיה? מוריס כותב: "כנות הצהרותיו (של אבו-מאזן) בדבר שתי מדינות עדיין נתונה בספק בשל תמיכתו העקבית ב'זכות השיבה' וסירובו להכיר בישראל כ'מדינה יהודית'. אולם פרצופו האמיתי של עבאס (אבו-מאזן) אינו רלוונטי כמעט. הוא מייצג רק חלק קטן של העם הפלשתיני". כרגע אין פתרון. מדינה אחת ובה מיעוט ערבי גדול אינה רצויה לרוב הישראלים, הסדר שתי מדינות לפי מתווה קלינטון-ברק, גם אם יימצא ערבי כלשהו שיחתום עליו תוך שהוא מתחייב בנפשו, לא יחזיק מעמד זמן רב, אז אולי פדרציה או קונפדרציה כלשהי? קשה לדעת.

פרופ' בני מוריס הוא בן 64, גדל בירושלים, מלמד באוניברסיטת חיפה ונמנה בעבר על ה"היסטוריונים החדשים" (ביטוי שלו). הוא כתב ספרים רבים על הסכסוך הישראלי-ערבי (לא כולם מצויים בעברית), היה שנוי במחלוקת וגם היום הוא שנוי במחלוקת, אלא שכעת יש לא מעט שמאלנים שחשים כי הוא פנה ימינה מדי לטעמם. האמת היא שהוא פונה בעיקר לעובדות, שלא כמו אחרים שהיו בחיפה, ובתחום מחקר מרכזי שלו - בעיית הפליטים - חשף גם את מה שעשו הערבים ומנהיגיהם וגם את מה שעשו הישראלים בתש"ח, כך שבשטח עצמו הבעיה נוצרה בידי שני הצדדים. סגנון כתיבתו יסודי, מדוד, מאופק, אנגלו-סקסי (ספרו הנוכחי תורגם מאנגלית), בלי זיקוקין די-נור. בסך-הכל: חומר קריאה טוב לשלוש קבוצות יעד - היסטוריונים של המזרח התיכון, ישראלים ופלשתינים. מומלץ לתרגם את הספר לערבית.

פורסם במקור במגזין "מראה"
פורסם במקור במגזין "מראה"
הכותב הוא עיתונאי וסופר ירושלמי ובעבר מנהל מחלקת החדשות לחו"ל ולעולים ב"קול ישראל"
תאריך:  10/11/2012   |   עודכן:  10/11/2012
עמוס גורן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הספר שאבו-מאזן לא יאהב לקרוא
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורןנאוה טבריה
10/11/12 16:34
2
דאגנית
10/11/12 19:35
3
והפיתרון פשוט
13/11/12 17:08
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בבחירות הראשונות שלי, קצת אחרי הבגרויות, הייתי "מערכניק". איך לא. שמאלן, "אוהב ערבים" ובמיוחד את האמא הערביה של שמעון פרס. היינו קבוצה של חבר'ה מראשון-לציון, והלכנו בכל הארץ עם משרוקיות להפגין נגד הרב כהנא. רוב האנשים שפגשנו, וכן, היו גם מכות, באמת חשבו שאמא של פרס ערבייה.
10/11/2012  |  ניצן הורוביץ  |   מאמרים
בשבוע הבא עומדים אהוד אולמרט וציפי לבני להודיע באם יתמודדו בראש רשימה לכנסת ה-12. אסור שהחלטה זו של כל אחד מהאישים הללו תהיה מטעמים אישיים. שימו לב למפה הפוליטית שמונחת לפתחו של הבוחר הישראלי. טובה, רעה, ראויה... או שלא... זו המפה.
10/11/2012  |  נסים גבאי  |   מאמרים
לפני שנדבר על מותה האפשרי של הפוליטיקה הישנה צריך להגיד מהי הכוונה שעומדת מאחורי "הפוליטיקה הישנה". לפי הבנתי והגדרתי, הפוליטיקה הישנה במדינתנו היא פוליטיקה חסרת משילות, פוליטיקה של דילים ותלות במפלגות נישה או מפלגות סקטוריאליות ובנוסף, התערבבות יתרה בין מערכת המשפט לבין הרשות המחוקקת, התערבבות בין הרשות המחוקקת והמבצעת.
09/11/2012  |  ליאור רזניק  |   מאמרים
אין לי ויכוח עם העובדה שאונס אישה לפעמים גרוע ממוות. כל הנושא הזה בכלל לא עולה על הפרק בסיטואציה הנוכחית של התמודדותו של האלוף במיל. אורי שגיא לנבחרתה של שלי יחימוביץ' במפלגת "העבודה".
09/11/2012  |  נסים גבאי  |   מאמרים
פרשת חיי שרה ראויה לציוּן מיוחד מבחינות שונות. בָּראש וּבראשונה זו היא הפרשה היחידה בתורה הקרויה על שם אישה - שרה אמנו, האישה היהודייה האולטימטיבית, אֵם האומה הגדולה שהטביעה חותמה עליה ועיצבה את אישיותה לדורות. היא אינה רק אשתו-של, רעייתו הנאמנה של אברהם אבינו, אלא מנהיגה דגולה בזכות עצמה, ויש לכך משמעות סמלית ברורה. בַּכתובים ישנם שני ספרים הנושאים שמות נשים: רות ואסתר. גם בהם מדובר בשתי נשים מנהיגות מובהקות וגואלות העם, אסתר בגופה מגזירת המן, ורות - כְּאֵם המשיח העתיד לבוא.
09/11/2012  |  ציפי לידר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף יריב לוין מפגין צביעות
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il