|   15:07:40
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

איש הנדל"ן של השבוע

עסקי הנדל"ן של חתן בטחון ישראל

עדיין קצין בכיר בשירות מילואים, אבל נכנס לפרויקט לבניית 720 דירות בשיטת תמ"א 38 מיהו השותף החדש של קבוצת אביב הוותיקה
16/11/2012  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   תגובות
רמת אביב. פרויקט תמ"א 38 ענק [צילום: יח"צ]

אביב-איל: פרויקט תמ"א 38 הגדול בארץ
אלעזר לוין
החברה החדשה, בבעלות קבוצת אביב ושמואל איל, תשפץ 80 בניינים בני 4-3 קומות, ובהם 1,500 דירות, ברמת אביב הוותיקה * תבנה 720 דירות חדשות ו-2,000 חניות * פרויקט ב-2.3 מיליארד שקל
לרשימה המלאה

שמואל (מולי) איל, כבן 62, הוא יזם נדל"ן ותיק, שקט ולא ידוע, ששמו כמעט שלא פורסם מעולם. השבוע נחשף לראשונה, כאחד משני בעליה של חברת אביב-איל, הנכנסת לפרויקט ענק של שיפוץ ובניית דירות ברמת אביב, על-פי תמ"א 38. "אני עדיין משרת במילואים, ולמדתי להיות דיסקרטי וצנוע" – אמר השבוע, בראיון ל-News1. גם היום, לא רצוי לפרסם את תמונתו.

אלוף משנה (במיל.) איל הוא אחד הישראלים הבודדים, שזכו פעמיים בפרס בטחון ישראל. תחילה, ב-1987, זכה בפרס כחבר צוות ביחידת עילית של צה"ל, בפרויקט שגם כיום, לאחר חצי יובל שנים, אינו אומר עליו מילה. בפעם השנייה, ב-1994, זכה כחבר צוות של חיל האוויר, רפאל ומפא"ת (=מינהל פיתוח אמצעי תשתית) שפיתח טיל חדיש. בראיון ל-News1 הוא אומר: "היות שהמידע על טיל זה גלוי, אני יכול לומר משהו בעניין זה. המדובר בטיל הנחשב למתקדם מסוגו בעולם. הייתי אחד מראשי הצוות".

איל פרש מצה"ל לפני כ-25 שנה. במקביל, השלים לימודי הנדסה לתואר שני, וגם "כמעט לימודי תואר שלישי לדוקטורט", כדבריו, באוניברסיטת סטנפורד, הוא קיבל את הפרס השני לבטחון ישראל כמה שנים לאחר פרישתו, משום שעסק בפיתוח הטיל בהיותו בשירות קבע. על חשיבות פעילותו אפשר ללמוד מהעובדה, שעד היום הוא נקרא לשירות מילואים. הנושא – אין תגובה.

אחר-כך הקים מולי איל חברת פרטית, בשם אי.אס. נדל"ן, קיבל רשיון קבלן, ונכנס לעסקים. גם על פעילותו האזרחית הוא מספר בצניעות.

ארבעה בניינים בשיטת תמ"א 38
[צילום הדמיה: יח"צ]

מה בנית?

איל: וילות בכפר סבא וברעננה. אחר כך בניתי מרכז מסחרי לא גדול ברחוב העבודה באשקלון. משם עברתי לבנייה למגורים בת"א.

מה הם הפרויקטים שלך בת"א?

איל: אני בונה שני בנייני מגורים רגילים, ברחוב זרובבל (מערב העיר, אזור הדולפינריום) ובגרוזנברג 9. בנוסף, אני בונה או עומד לבנות ארבעה בניינים על-פי שיטת תמ"א 38, שניים בת"א: ברחוב דיזנגוף 216 וברחוב נח 9 ברמת אביב, וכן בשדרות ירושלים 104 וברחוב נחמיה בר"ג.

איך בנוי הפרויקט ברחוב דיזנגוף?

איל: הבית הוא בן 8 דירות. אני משפץ אותו באופן יסודי – לא במסגרת תמ"א 38 – ומוסיף לו שלוש וחצי קומות. זו עבודת בנייה יסודית וממושכת. לא הייתה לנו ברירה, אלא לפנות את כל שמונת הדיירים לשנה וחצי, לדירות שכורות, על חשבוננו.

מה מיוחד בבניין ברחוב נח?

איל: זהו הבניין הראשון בשכונה המשופץ על-פי תמ"א 38. אני מוסיף לו 6 דירות. בניין זה מהווה את הפתיחה לפרויקט הגדול שלי עם קבוצת אביב.

השוכר שהפך לשותף
דפנה הרלב מחברת אביב [צילום: יונתן בלום]

המשך טוב
"שכרתי דירה בקומה העליונה, ה-66, של מגדל משה אביב בר"ג. כך נוצר קשר ביני לבין בעלי המגדל, דורון אביב ודפנה הרלב. זה התחיל רע, כי אני משלם להם שכר דירה גבוה; וזה נמשך טוב, כי אנחנו שותפים עתה באותה חברה, באותו מיזם"

איך נוצר הקשר בינך לבין חברת אביב הוותיקה?

איל: שכרתי דירה בקומה העליונה, ה-66, של מגדל משה אביב בר"ג. כך נוצר קשר ביני לבין בעלי המגדל, דורון אביב ודפנה הרלב. זה התחיל רע, כי אני משלם להם שכר דירה גבוה; וזה נמשך טוב, כי אנחנו שותפים עתה באותה חברה, באותו מיזם.

מהי חלוקת המניות בינך לבין חברת אביב?

איל: זו חברה פרטית, ואיננו חייבים לדווח. מה שאני יכול לומר הוא, שלאביב יש יותר מ-50% מהמניות, ולי יש פחות. (הערכה שלנו: היחס הוא 25-75.)

אפשר להניח שאביב ואחותו הרלב, מנוסים וותיקים בעסקי נדל"ן, לא נכנסו לשותפות עם מולי איל רק משום שהוא שוכר מהם דירה. הם ודאי בדקו את נסיונו הצבאי-טכנולוגי, את השכלתו ההנדסית, את יכולתו בארגון ואת פעילותו במסגרת תמ"א 38. רק לאחר מכן הקימו את החברה המשותפת.

אביב-איל הכריזה השבוע על פרויקט יומרני, שיפוץ ושידרוג 80 בניינים, ובהם 1,500 דירות, ברמת אביב הוותיקה, תוך בניית 720 דירות נוספות מעל הבניינים הקיימים. זהו פרויקט תמ"א-38 הגדול ביותר עד היום. הוא מחייב לא רק תיאום והסכמות עם העירייה, אלא גם הסכמות וחוזים עם 80 ועדי בתים ועם 1,500 דיירים. "חמדנות וסחטנות של דיירים יש בכל פרויקט כזה" – אומרים היזמים, ואינם מפרטים.

מולי איל מסביר: "נהיה קשובים להערות העירייה, מינהלת הרובע, ועדי הבתים וכמובן הדיירים. מי שיש לו דירה בת 72 מ"ר, יקבל דירה של 106 מ"ר. אנחנו מחזקים את הבית נגד רעידות אדמה ופגיעת טילים, וגם מוסיפים ממ"ד, מעלית וחניה. נחדש את תשתיות המים, החשמל, הגז, הביוב והתקשורת. גם נחדש את חיצוניות הבניין ואת השטחים הציבוריים, כולל שבילי אופניים וגינון. הדיירים יקבלו את כל זה בחינם, בתמורה לזכויות הבנייה על הגג שייתנו לנו".

לרוב בחינם, לעתים בתשלום
רמת אביב הירוקה [צילום הדמיה: יח"צ]

רווחי המכירה
מכירת הדירות החדשות, בניכוי הוצאות השידרוג, תסתיים ברווח של כ-5 מיליון שקל לכל בניין. הרווח יתחלק בין אביב לאיל, על-פי האחוזים שלהם בחברה המשותפת

האם יש מקרים שבהם יחויבו הדיירים בתשלום?

איל: כן. אם הדייר ירצה בהזדמנות זו לחדש גם את דירתו הנוכחית, שהיא בת יותר מ-50 שנה. אם ירצה, למשל, להוסיף שירותים, או ריצוף מתקדם. הכנו שלוש אופציות לחידוש הדירות. החידוש יעלה בין 30 ל-100 אלף שקל, לפי האופציה וגודל הדירה. חברת אביב ואנוכי החלטנו, שנגבה כסף רק בעד ההוצאות הריאליות, ללא רווח.

הדיירים לא חוששים?

איל: נכון, הבעיה העיקרית היא פסיכולוגית, כולל חשש לגור שנה וחצי בתוך אתר בנייה. אני מעריך, שהשותפות עם חברה בעלת מוניטין כמו אביב מפיגה הרבה מהחששות. אני נמצא במגעים ראשונים עם 15 ועדי בתים. אחד מהם, לפחות, אמר לי: חתמנו על חוזה עם חברה אחרת, אבל אם תהיה שם בעיה, נשמח לעזוב אותם ולחתום על חוזה איתכם.

לא צריך לרחם על היזמים. רוב הבניינים ברמת אביב, בני שלוש וארבע קומות, הם בני 18-12 דירות. היזמים יוסיפו 6 עד 12 דירות לבניין, תלוי בכל מקרה, כמובן תוך חיזוק היסודות. העירייה אישרה להוסיף 1.67 קומות לכל בניין. על-פי הערכתם, ישקיעו בין 20 ל-25 מיליון שקל בכל בניין. מכירת הדירות החדשות, בניכוי הוצאות השידרוג, תסתיים ברווח של כ-5 מיליון שקל לכל בניין. הרווח יתחלק בין אביב לאיל, על-פי האחוזים שלהם בחברה המשותפת.

דפנה הרלב ושמואל איל סיפרו השבוע, שעל הפרק עומדות כמה תוכניות נוספות: אם העירייה תאשר תוספת של 2.5 עד 3 קומות, יהיה כדאי במקרים מסוימים להרוס את הבניין הישן ולבנות חדש; ייתכן שיהיה כדאי לצרף לתוכנית גם כ-20 בניינים בני שתי קומות.

חידוש פניה של רמת אביב הוותיקה הוא סיפור ארוך, של שנים, מן הסתם עם קשיים ובעיות בדרך. לגבי מולי איל, לפחות, זה לא יהיה קשה יותר מאשר לפתח טיל. איל, גרוש, אב לשניים וסב לחמישה נכדים, כבר מתכנן את הצעד הבא, תוך עקיצה קלה לכיוון עיריית ת"א: "אני בודק אפשרות לפרויקט תמ"א-38 בר"ג. העירייה שם מתייחסת בחיוב לפרויקטים מסוג זה, כמו גם עיריות הרצליה, רעננה, ראשון לציון וקרית אונו. אני מרגיש שיפור גם בעירית ת"א".

תאריך:  16/11/2012   |   עודכן:  16/11/2012
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עסקי הנדל"ן של חתן בטחון ישראל
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמו של חבר הכנסת חיים כץ עלה השבוע בכלי התקשורת כדמות מפתח לקראת הפריימריז הקרובים ברשימה המשולבת "הליכוד-ביתנו" שייערכו בעוד זמן קצר. בין השאר דווח שכץ מכין רשימת חיסול לקראת ההצבעה החשאית, וצאן מרעיתו, הכולל אלפי מצביעים ממושמעים, כולם עובדי התעשיה האוירית (תע"א), יצביעו לרשימת המועמדים לכנסת עבור אלה שהבוס ינחה אותם וימחקו מרשימת המומלצים את אלה שכץ לא רוצה לפגוש בכנסת הבאה.
16/11/2012  |  אריה אבנרי  |   כתבות
בעקבות ניצחונו של הנשיא אובמה בבחירות, נכתב רבות על ההשלכות האפשריות של היבחרו מחדש על יחסו לישראל בכלל ולראש הממשלה, נתניהו, בפרט.
מהמחזה בהפקה הקודמת, של תיאטרון הספרייה, אני זוכרת רק את יורם טולדנו וגיא לואל כשני האחים, העומדים במרכז הדרמה. ואכן, שניהם מאז נסקו והיו לכוכבי במה וטלוויזיה. אורי שילה כאן, כג'וני, שחזר מהמלחמה פצוע, טופל ברשלנות והפך בעטיה לצרכן של סמים, פעמיים ביום, עושה לנו כאן בית ספר למשחק. הוא מרים את התפקיד לספירות כה גבוהות, תוך כדי שהוא מדגים בתחילה טיפוס רגיש ומעודן עד כדי שברירי, שבעיית ההתמכרות גורמת לו להתרחק מאשתו האוהבת והאהובה. ובהמשך הוא סוחף אותנו עד לסצנת הסיום הטראגית של המחזה, שהיא הרף העליון בהצגה. כמוה לא ידענו זה זמן רב.
16/11/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בועז יונה, ובמידה פחותה גם אביו המנוח מרדכי, העבירו בין ינואר ליוני 2007 כ-155 מיליון שקל מחברת ג'רוזלם גולד הציבורית לחמש חברות בבעלותם. כך אומר כונס הנכסים הרשמי, בכתב תביעה שהכין נגד מעורבים בפרשה. חלק מהכסף חזר, כך שהוא עומד לתבוע מהם 72.4 מיליון שקל, ועוד ריבית, הצמדה והוצאות. הנתבעים הם ארבעה בנקים, שני דירקטורים חיצוניים, חברת הביטוח כלל ומשרד רואי חשבון קוסט-פורר.
15/11/2012  |  אלעזר לוין  |   כתבות
משרד התחבורה הודיע (יום ד', 14.11.12) כי החל ב-18.11.12 תתוגבר תדירות קו 100, הקו הישיר של אגד ממחלף שפירים לקריית הממשלה בירושלים, זאת בעקבות עלייה במספר הנוסעים היומיומיים מגוש-דן לירושלים למטרות עבודה ולימודים. אולם עיון בהודעה שנשלחה לעיתונות חושף כי הושתלו בה אמירות שבלשון המעטה אינן אמת.
15/11/2012  |  עידן יוסף  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il