|   15:07:40
דלג
  רפי מן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

קיצוצים ב-BBC

תחקיר כוזב על פדופיליה לכאורה של פוליטיקאי בכיר גרר את התפטרותו של העורך הראשי של ה-BBC. יש הנזכרים כעת בפגיעה בעמוד השדרה העיתונאי של הארגון
22/11/2012  |   רפי מן   |   כתבות   |   העין השביעית   |   תגובות
ג'ורג' אנטוויסטל, העורך הראשי המתפטר של ה-BBC[צילום: AP]

יש פרשות שאינן מסתיימות לעולם. גם כאשר נדמה שהכל נחשף, האחראים נענשו ותיקי החקירה כבר מעלים אבק בארכיונים נידחים, פתאום הן מזנקות שוב לכותרות. פרשה ישנה-חדשה כזו, שרודפת את בריטניה כבר עשרות שנים, גבתה השבוע מחיר אישי יקר: 54 ימים בלבד לאחר שהתיישב בכורסת המנהל הכללי והעורך הראשי של שירות השידור הבריטי, ה-BBC, נאלץ ג'ורג' אנטוויסל להיפרד מתפקידו.

המדובר בפרק אפל בתולדות בריטניה בחצי המאה האחרונה: פרשת ניצול והתעללות מינית של עשרות ילדים, אולי מאות, בעת שהוחזקו בבתי-מחסה לקטינים בצפון וולש. תיאורי הזוועה נשמעים כאילו נלקחו היישר מסיפוריו של צ'רלס דיקנס מן המאה ה-19. ב-1994 נערכה חקירה משטרתית בנושא, אבל בכך לא היה די. שנים אחדות אחר-כך הוקמה ועדה ממלכתית שחקרה את הנושא והגישה דוח עב כרס על האירועים. אבל עדיין היו מי שטענו כי החקירה לא הייתה יסודית דיה, וכי רוב האנשים שניצלו את הילדים עדיין מסתובבים חופשיים.

לפני כשבועיים שבה הפרשה לסדר היום התקשורתי והפוליטי בבריטניה. היה זה לאחר שתוכנית התחקירים "ניוזנייט" של ה-BBC שידרה כתבה על פרשת ההתעללויות. עוד קודם לשידור הופץ בטוויטר ציוץ שהבטיח כי בתוכנית תיחשף מעורבותו של פוליטיקאי ותיק, מעידן מרגרט תאצ'ר, בפרשה ניצול הילדים.

כששודרה התוכנית נכללה בה עדותו של גבר שהיה פעם חוסה בברין-אסטין, אחד מבתי-המחסה הידועים לשמצה, שנסגר בעקבות חקירת המשטרה לפני כשני עשורים. הוא סיפר שבאותה חקירה לפני שנים הציגו בפניו תצלום של גבר שהסיע אותו כמה פעמים מבית-המחסה כדי לבצע בו את זממו. לדברי העד, סטיבן מישהאם, החוקר אמר לו כי המצולם הוא פוליטיקאי שמרני. מיד לאחר התוכנית החלו ציוצי טוויטר שזיהו את האיש כלורד מקאלפין, שהיה גזבר המפלגה השמרנית בימים ש"גברת הברזל" שלטה בבריטניה. מקאלפין, היום בן 80, הכחיש בתוקף שהיה מעורב במעשים כאלה. אחר-כך הודה מישהאם: כנראה שטעיתי.

השידור וההכחשה הטילו את ה-BBC לסערה פוליטית ותקשורתית, ולא בפעם הראשונה השנה. שירות השידור עוד טרם נחלץ מפרשה קודמת של האשמות בפדופיליה, שעדיין נחקרת. פרשה זו הטילה כתם כבד על ה-BBC, לאחר שהתברר שאחד מכוכבי שירות השידור, השחקן והמגיש הפופולרי ג'ימי סאוויל, ניצל את הופעותיו ברחבי בריטניה, בין היתר מטעם ה-BBC, כדי לכפות יחסי מין על נערות.

כתבי התוכנית "ניוזנייט" ומפיקיה ערכו תחקיר על מעלליו של סאוויל, שנפטר בשנה שעברה, אך זמן קצר לפני שהתחקיר עמד להיות משודר בדצמבר האחרון - בחרו לגנוז אותו. המידע דלף בדרך אחרת, שודר ברשת המתחרה ITV, והמשטרה מסרה כי כוכב הטלוויזיה היה אחד הפדופילים המסוכנים ביותר שידעה בריטניה.

ה-BBC ספג מהלומה כפולה בפרשת סאוויל: האחת בשל עצם העסקתו של עבריין מין במשך עשרות שנים, על-אף שהיו עובדים שידעו על מעלליו, והאחרת בשל אי-שידור התחקיר. הכתם לא נמחק גם כאשר תוכנית התחקירים המתחרה, "פנורמה", גם היא של ה-BBC, שידרה כתבה מקיפה על החשדות נגד סאוויל ועל עצימת העין של שירות השידור בפרשה.

השבוע היו מי שמצאו קשר ישיר בין שתי הפרשות. בערוץ 4 המתחרה אמר פרשן המדיה סטיב היוליט כי השידור על "הפוליטיקאי הבכיר" היה ניסיון של עורכי "ניוזנייט" לטהר את שמם מן ההאשמות כי ניסו לחפות על שערוריית סאוויל. "במקרה ההוא הם ישבו על ההאשמות ולא פירסמו, במקרה הנוכחי הם עלו לאוויר עם משהו שאינו אמת", קבע היוליט. מסקנתו הייתה דומה לזו של פוליטיקאים ואנשי תקשורת רבים: "משהו רע קרה לסטנדרטים המקצועיים של עורכי התוכנית".

בדיעבד התברר כי הקשר בין שתי הפרשות הדוק עוד יותר: פטר ריפון, העורך הראשי של "ניוזנייט", ועורכים אחרים בתוכנית הושעו זמנית מעבודתם בשל חקירת "ועדת פולארד", הבודקת את התנהלות ה-BBC בפרשת סאוויל. בהעדרם הופקדה עריכת התוכנית על בתי-המחסה בצפון וולש בידי ממלאי-מקום פחות מנוסים.

החיפוש אחר האחראים לכשל המקצועי והערכי בטיפול בחיבור הרגיש בין פדופיליה לפוליטיקה הוביל בתוך כמה ימים לצמרת הארגון - למנכ"ל. אנטוויסל, שנכנס לתפקידו רק בחודש ספטמבר, סיבך את עצמו עוד יותר כשהודה בראיון כי לא ידע מראש על שידור התחקיר, למרות ציוצי הטוויטר המוקדמים. העובדה שאיש לא טרח ליידע אותו בדבר שידור התחקיר הנפיץ בתוכנית שעורכיה נחקרים עתה בפרשת סאוויל, או כי הוא עצמו לא התעניין בנעשה באותה תוכנית, רק העצימה את הטענות שהנהלת ה-BBC אינה מצליחה לשלוט בנעשה בארגון.

בראיון לרדיו 4 של ה-BBC בסוף-השבוע האחרון נאלץ המנכ"ל להשיב על שורה של שאלות מביכות על תפקודו בפרשה. "אסור היה לנו להקרין סרט שהיה שגוי באופן בסיסי כל-כך", אמר. "מה שקרה כאן הוא דבר שלא ניתן להשלים עימו לחלוטין". הוא הכחיש שבכוונתו להתפטר, אך מאוחר יותר באותו יום התייצב בפני עיתונאים והודיע על פרישתו.

"כמי שנושא באחריות העליונה לתכני השידורים, ולאור הסטנדרטים העיתונאיים הלא קבילים שנחשפו - הדבר המכובד ביותר לעשות הוא לעזוב את תפקידי", אמר אנטוויסל. לדבריו, כשמונה לתפקידו לפני כשלושה חודשים, לאחר 23 שנות ניסיון כמפיק ומנהל ב-BBC, היה "משוכנע שנאמני השידור בחרו את המועמד הטוב ביותר למשרה ואת האיש הנכון להתמודד עם האתגרים וההזדמנויות שבפנינו. אבל האירועים החריגים לחלוטין בשבועות האחרונים הביאו אותי למסקנה של-BBC נדרש מנהיג חדש".

לצדו של המנכ"ל המתפטר ניצב הלורד פאטן, יו"ר חבר הנאמנים, הגוף הציבורי המפקח על ה-BBC. "זה ללא ספק אחד הערבים העצובים בחיי הציבוריים", אמר פאטן, שהתפרסם בסוף המאה הקודמת כמושל האחרון של הונג-קונג, שהחזיר את מושבת הכתר לממשלת סין. פאטן, כך דווח, ראה את ציוץ הטוויטר המקדים על התחקיר, אבל הסביר שחשב שאין זה ראוי שיתערב כדי לבדוק לפני השידור במי מדובר. אחרי התוכנית הרים כמה טלפונים, ונטען באוזניו שהמידע מבוסס ואמין. רק ימים אחדים אחר-כך התברר לו שהתחקיר היה לא יותר, כלשונו, מ"עיתונות קלוקלת" שגרמה נזק ל-BBC, כארגון תקשורת שאינו יכול להתקיים ללא אמונו של הציבור.

פאטן שיבח את החלטתו של אנטוויסל להתפטר. "ג'ורג' נהג כפי שעורך עם כבוד ואומץ צריך לנהוג. הלוואי שבכל העולם היו נוהגים כך", הוסיף. פחות נדיב כלפי המנכ"ל הפורש היה ג'ון וויטינגייל, יו"ר ועדת הפרלמנט לתרבות, תקשורת וספורט. "לא הייתה לו שום דרך אחרת אלא להתפטר", אמר, משום שהנהלת ה-BBC "איבדה את השליטה" על ארגון התקשורת היוקרתי.

מנגד טען ג'ונתן דימבלדי, אחד המגישים הבכירים ב-BBC, כי חלק גדול מהאחריות לכישלון בתחקיר מוטל על קודמיו של אנטוויסל, שקיצצו כ-7,000 משרות בארגון. "איפה נעשו הקיצוצים הללו? לא במינהלה אלא בחדשות, בתוכניות הנמצאות בחזית הייעוד המקצועי של ה-BBC", אמר בראיון ל"פייננשל טיימס".

טיעון דומה השמיע גם אחד המגישים הבכירים של "ניוזנייט", ג'רמי פקסמן. לטענתו, ההנהלה בחרה לקצץ בתקציבי התוכניות במקביל להתנפחות אגפי המינהלה. אשר לתחקיר אמר פקסמן כי האחריות לכישלון מוטלת על עורכי התוכנית, שלא טרחו לעדכן את המנכ"ל בתכניו של התחקיר הרגיש. "מי שהפילו אותו היו פחדנים ואנשי נטולי כישרון", טען בציוץ טוויטר.

האם תשרוד "ניוזנייט" את שתי הסערות הגדולות שעברו עליה? לדברי היו"ר פאטן בראיון לרשת סקיי, הנהלת ה-BBC תדון בכך בקרוב. הוא הדגיש את הצורך בהמשך שידור תוכניות תחקירים כדוגמת "ניוזנייט" ו"פנורמה". "בלב הגשת החדשות שלנו חייבים להיות תחקירים חסרי פשרות", אמר הלורד פאטון, "אבל צריך לעשות את זה נכון".

פאטן הדגיש כי ל-BBC דרוש "שינוי מבני דרמטי", וכי הכוונה היא למנות מנכ"ל חדש בתוך כמה שבועות. בלונדון כבר מהמרים על זהות מי שיתפוס את הכורסה שאנטוויסל בקושי הספיק לחמם. אחד השמות הבולטים: קרולין תומפסון, שמילאה שורה של תפקידים בכירים ב-BBC ובערוץ 4.

וכמו כדי להעניק לפרשה שמטלטלת את ה-BBC נופך עסיסי, כזה שמפרנס את צהובוני הממלכה, שובצה לסיפור דמות נשית נוספת: ה"דיילי מייל" גילה כי אחת הגולשות שרמזו בטוויטר כי "הפוליטיקאי השמרן" הוא הלורד מקאלפין הייתה לא אחרת מאשר סאלי ברקאו, רעייתו של יושב-ראש הפרלמנט.

ברקאו, בת 42, היא כוכבת צהובונים כבר שנים אחדות. כשנבחר בעלה ליו"ר בית-הנבחרים הצטלמה כשרק סדין עוטף את גופה, כשברקע בניין הפרלמנט. בשנה שעברה נכנסה לבית "האח הגדול" בגרסה הבריטית, רק כדי להיות ראשונת המודחות משם, לאחר כשבועיים.

הציוץ של ברקאו הוא כמובן רק הערת שוליים לפרשה. על הפרק עומדים כמה עניינים רציניים בהרבה - התפקוד הלקוי של הנהלת ה-BBC, שעוד מראשיה התפטרו ביממה האחרונה; הכשל המקצועי של עובדי תוכנית התחקירים; וגם החקירה המתחדשת, שעליה החליט ראש הממשלה דייוויד קמרון, בפרשת ההתעללויות המיניות בקטינים. אם כן, אולי בכל זאת פעל התחקיר את פעולתו.

רשימות קשורות:

- משיכת חבל
- טילי מלים
- אין חדשות
- הטאלנטים של ה-BBC
- הרייטינג של השנאה

תאריך:  22/11/2012   |   עודכן:  22/11/2012
רפי מן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קיצוצים ב-BBC
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אליק א.
25/11/12 11:11
פורום: העין השביעית כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הדיונים סביב חייו האישיים וסיפורי המאהבת של הגנרל דיוויד פטראוס, מלווים במה שנראה כמו הסכמה גורפת על הצלחתו של פטראוס בנושא המלחמה בעירק. במחלקת המדינה של ארה"ב יש לא מעט חולמי חלומות, שאינם מאפשרים לעובדות הקשות להפריך להם את התיאוריות שבנו. גם כאשר כל התוכניות היפות שלהם קורסות מול עיניהם הם עדיין מאמינים שיש דרך להנשים אותן ולהביאן לידי הגשמה.
22/11/2012  |  מרדכי קידר  |   כתבות
מוזיאון המטרופוליטן מקדיש לתחום הצילום דרך קבע כמה מאולמותיו, בצד מחקרים ואוצרות רציניים ביותר. הפעם, כשבכמה מוזיאונים וגלריות מוצגים בה בעת בניו-יורק תערוכות שהן שירי הלל לצילום הדיגיטלי ולשילוב כמה מדיות ביצירות (כמו תערוכת וויד גאיטון בויטני, עליה כתבנו כבר, או כמו תערוכת לוקאס סאמארס בגלריה פייס, שהביקורת עליה תופיע בהמשך) - מוכיח מוזיאון המטרופוליטן שאת מה שעשו הצלמים לפני מאה ומאה וחמישים שנה - לא נזקקו לו לנפלאות המחשב.
21/11/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
שרונה וברוך התחתנו ביום חמישי האחרון (15.11.12) בקול ששון וקול שמחה לאחר שבוע מורט עצבים ויום מתיש בו משעות הבוקר המוקדמות הם תרו אחר אולם חלופי שיסכים לקלוט אותם ליום החשוב בחייהם, מהיום להיום.
21/11/2012  |  אירית מרק  |   כתבות
הדיווחים על כך שתיתכן שהפסקת האש תושג אוטוטו רצו בכלי התקשורת. נשיא מצרים אמר כי הוא מצפה להסכם ו"להפסקת התוקפנות הישראלית" כבר בשעות הקרובות. לחץ כבד מופעל על ישראל בזירה הבינלאומית על-מנת להסכים לתנאי הפסקת האש המוצעים על-ידי מצרים והחמאס. מזכ"ל האו"ם הגיע לישראל, וכך גם ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר המשמש כשליח הרביעייה הבינלאומית. שר החוץ הגרמני ביקר בארץ, ושרת החוץ האמריקנית גם היא בישראל.
21/11/2012  |  אבישי אפרגון  |   כתבות
בימים אלה של מבצע עמוד ענן, רמת החרדה שלנו עולה, שכן בני-האדם בנויים קודם לשרידה ולא לרבייה. בזמן מלחמה יש פעילות הורמונלית מוגברת, שהיא תולדה של הדחק בו אנו נמצאים, אשר מורידה את החשק המיני ופוגעת ביכולת התפקודית שלנו.
20/11/2012  |  עידן מילצ'ר  |   כתבות
זרועו הארוכה  /  אורן פרסיקו
לא שוחד   /  אורן פרסיקו
הנשר נחת ונחשף  /  אורן פרסיקו
"בחיים לא ראיתי כזאת קבלת החלטות"   /  אורן פרסיקו
רצון טוב   /  אורן פרסיקו
נא לחשוב מאה פעמים  /  אורן פרסיקו
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
מיכאל מירו
מיכאל מירו
ישראל נכנסה לעזה בלי תוכנית מסודרת. הרצועה הפכה לאיי חורבות, אזרחים עזתים נהרגו ובאמת לא משנה אם מדובר בשלושים אלף או בפחות
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
מופעי השנאה והקריאות להשמדת מדינת ישראל גברו מאוד לאחר טבח שבת שמחת תורה    הקורבן הואשם בכל רעות העולם ונשיאות שלוש האוניברסיטאות סברו כי מתקפות השנאה נגד היהודים בקמפוסים חוסות תח...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il