|   15:07:40
דלג
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

דיוק ואיכות

יש פער אדיר בין יכולתנו במבצעים נקודתיים לבין יכולת צבא היבשה שלנו כל בעל גינה יודע שהמאבק בעשבי-בר הנו אין-סופי. מכה חזקה של חומרי הדברה (שלפעמים עלותה גבוהה) אינה מסיימת אותו, אלא רק מאריכה את תקופת השקט של בעל הגינה
22/11/2012  |   אביתר בן-צדף   |   מאמרים   |   בחירות 2013   |   תגובות
ביצועים מעוררים שאלה[צילום: פלאש 90]

הביצוע המדויק של הריגת רב-המחבלים אחמד ג'עברי, שפתחה את "עמוד ענן", מדהים: המודיעין למבצע (מל"ם) הגיע אצלנו לרמות גבוהות ביותר, המעוררות התפעלות, ובעיקר, השילוב בין כוחות אוויר, לבין המודיעין והטכנולוגיה. סגירה מדויקת של המעגל בזמן הנכון והמתנה לאישור הקברניטים (שלא תמיד מגיע ...).

כך היה תמיד במבצעים מיוחדים, ולא בצבא היבשה שלנו.

הדיוק בביצוע יכול להטעות, כיוון שיש פער עצום בין יכולתנו לבצע מבצעים מיוחדים, או לבצע מבצעים אוויריים, לבין יכולת כוחות הקרקע שלנו.

ב-21 ביוני 1972 חטפה סיירת מטכ"ל חמישה קצינים בכירים סוריים, שסיירו בלבנון (מבצע ארגז 5), כדי להחליפם תמורת שלושה אנשי צוות אוויר שלנו, שנשבו בסוריה. באפריל 1973 חיסל כוח שלנו שלושה מחבלים בכירים בבתיהם בבירות (מבצע "אביב נעורים"). הביצועים הללו לא מנעו את תבוסתנו במלחמת יום הכיפורים.

במבצע האווירי במערכת שלום הגליל הופלו 88 מטוסים סוריים, והושמד מערך הנ"מ הסורי - מבצע מבריק למדי, שבוצע בדיוק וביסודיות, שלא אפיינו את גמגומי צבא היבשה במערכה ואת דשדושו בערבות לבנון.

ההיסטוריה הצבאית שלנו מלמדת, כי למרות הקִדמה הטכנולוגית, שמקנה לנו יתרון עצום, היא לא הצליחה להשפיע על ביצועי צבא היבשה שלנו, וביצועיו מעוררים שאלה בלשון המעטה. לכן, לדעתי, מהססים הקברניטים לתת לו את הפקודה להיכנס לרצועת עזה, ולנקותה - מבצע מסובך, עתיר בעיות וסכנות, אך הכרחי, אם יש כוונה להפסיק את הירי הנמשך כבר עשור וחצי על יישובינו.

הססנות
משעל. מבין היטב את הזירה [צילום: AP]

ההתמהמהות בהוצאת הכוחות למבצע הקרקעי מסבכת את הכניסה הקרקעית, או אפילו מסכלת אותה - כדי להכשיר את הקרקע למהלכים המדיניים, שיבטיחו את המשך האש על יישובינו
▪ ▪ ▪

הקונסול הרומאי פביוס מקסימוס וֶרוּקוֹסוּס (203-280 לפני הספירה) נודע כ"קוּנְקטאטור" - "המתמהמה" - כיוון שלא תקף ישירות את הצבא הקרתגני במלחמה הפוּנית השנייה.

חניבעל, מפקד צבא קרתגו, חצה את האלפים ובגיסותיו פילי מלחמה, אך נמנע מלתקוף את העיר רומא גופא בגלל מיעוט כוחו. פביוס מקסימוס נבחר לקונסול (מפקד הצבא הרומאי), אך נמנע מלתקוף את חניבעל ישירות, אלא התישו בהדרגה. בסיכומו של דבר הכעיס "המתמהמה" את הרומאים, שלא הבינו, כי באסטרטגיה שלו הצליח לנתק את חניבעל ממקורות אספקתו. שנים אחר כהונתו ואחר קרב קאנֶה הובס חניבעל, וקרתגו הוכרעה.

זה היה לכאורה רגע של היסטוריה עתיקה, שיש לו משמעות גדולה לגבי הלוחמה בטרור בכלל ולגבי "עמוד ענן" בפרט. כלומר, האם אסטרטגיה פביאנית תכריע את חמא"ס?

המסורת המוסלמית, שהיא נר לרגליו מנהיגי חמא"ס, מדברת על אורך-רוח. ההנחה הסמויה של המוסלמים הנה, כי תרבותנו המערבית דורשת הישגים עכשיו; וָלא יאחזנו הייאוש. לכאורה, הזמן לטובתם, וחמא"ס יכול להיעלם בשטח, ולחכות עד יעבור זעם - כפי שעולל לנו חיזבאללה במלחמת לבנון השנייה - ברוחו של מוחמד, שלא הזדרז, אלא צבר כוח עד שהיכה את אויביו. ממש כנהוג אצל חובבי שחייה בים - לצלול עד שיעבור הגל, ולהמשיך.

לכן, שלב ההכנה באש מִנגד ואפילו חיסול מנהיגי חמא"ס צריכים להיות אך שלב ראשון, שאחריו יבוא שלב טיפול השורש בשטח עצמו. וכפי שהזהרתי, ההתמהמהות בהוצאת הכוחות למבצע הקרקעי מסבכת את הכניסה הקרקעית, או אפילו מסכלת אותה. כנראה, לפביאניזם יש מטרה - להגיע על הרגליים אל שריקת השופט להפסקה; ואז יחל הוויכוח (כמו בכל מלחמה, שלא הוכרעה) מי ניצח ובכמה נקודות. לשם כך משתדל חמא"ס להעביר את המסר לאנשיו, כי לא הוכרע למרות המכות הקשות, ונותרה לו היכולת להכאיב ליהודים.

מסיבת העיתונאים של חאלד משעל (בקהיר, אתמול) נועדה לקהל ערבי ולקהל הפלשתיני ולא אלינו (למרות שבטיפשותה העבירה התקשורת הישראלית אותה כמעט בשלמותה, ושירתה בכך את משעל - שכנראה, ידע שכך יקרה). בכל מהלכה טרח משעל להסביר, כי חמא"ס נותר בשלו, ורמז על הישגי הארגון ב"עמוד ענן". בהבינו היטב את הזירה ואת המלחמה, דואג משעל לטפל בדעת-הקהל שלו, ולהכשירה לקראת השלב הבא.

דמוקרטיה תחת אש
קול המון כקול שדי [צילום: AP]

בדמוקרטיה השלטון הנבחר שואל את פי העם כל הזמן וללא הרף - גם במלחמה
▪ ▪ ▪

לו נערכו הבחירות בספטמבר 1973, כנראה, גולדה מאיר וממשלת המחדל שלה היו זוכים בכל הקופה. בבחירות, שנדחו לחודש דצמבר, בכל אופן ניצח המערך, שיצא למערכת הבחירות עם סיפורי בדיה על השקט הנפלא, ששורר במעוזי התעלה ועל השגיה המופלאים של הממשלה, שהובילה אותנו לאסון ולתבוסה.

דמוקרטיה הנה שלטון העם. כלומר, השלטון הנבחר שואל את פי העם כל הזמן וללא הרף, וקול המון כקול שדי (ווֹקס פופוּלי, ווֹקס דֵאִי). לכן, בארצות-הברית במהלך מלחמות העולם היו בחירות במועדן.
כידוע לכל דמגוג, אנחנו הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון. לכן, דחו חכמי הדור את הבחירות בשנת 1973, ועתה יש חכמים שמהרהרים על דחיית הבחירות.

באותו היגיון נפלא, לא היו צריכים לקיים את הבחירות לאספה המכוננת במהלך מלחמת הקוממיות, ולדחותן עד שתסתיים המלחמה - כלומר, טרם הגיע זמנן. שהרי כשיורים התותחים, אין מקום לספירת קלפיות, שנו רבנן.

במלוא הענווה, איני חושב שמשהו ישתנה בבחירות - אם תיפסק האש, ואם לא יימוג "עמוד ענן". אלא שהחיים הפוליטיים הנם סדרה ארוכה של טקסים ושל מנהגים (חלקם יקרים מאוד), שחריגה מהם משבשת את האל"ף-בי"ת של הדמוקרטיה.

מצמוצים
עד לפעם הבאה [צילום: פלאש 90]

ממשלת ישראל מצמצה ואיפסה את השגי "עמוד ענן"
▪ ▪ ▪

מול המלל הגבוה, שמלווה את בריחותינו מלבנון, מעזה ומחבל קטיף, אין מנהיגי ישראל וגנרליה מפסיקים למצמץ כאשר הם נדרשים לעמידה איתנה ונחושה מול הטרור.

דברים רמים היה הקו מול פת"ח לפני מלחמת ששת הימים. "הפנקס פתוח והיד רושמת", אמר לוי אשכול, ראש הממשלה, כשפוצצו מחבלים בית ברוממה בירושלים.

ומאז נכתבו הרבה פנקסים, ואמינות ישראל נשחקה עד דק. וכדי להרבות כלימה וקֶלס – ברחנו בבהלה מכל זירה אפשרית (לבנון, עזה וגוש קטיף), כדי להראות למחבלים ולשולחיהם, שישראל אינה מתכוונת להגן על עצמה, אלא רק לפטפט את עצמה לדעת.

ומחול השדים נשבר רק כשכלו כל הקצים – למשל, אחרי פיגוע ליל הסדר המלון 'פארק' בנתניה, שהביא לפעולה הנכונה, שהתעכבה שנים רבות: מבצע חומת מגן. ומאז, יחסית, שקטו יהודה ושומרון.
לעומת זאת, הפסקת-האש בדרום מבטיחה את המודל החמא"סי של הודנה – הפסקת-אש עד שהמוסלמים יצברו די כוח להכות את יריביהם. כלומר, 'עמוד ענן 2', או כל המצאה אחרת של המחשב הצבאי, ודאי. השאלות היחידות הנן מתי, איפה ואיך?

ממשלת ישראל מצמצה, וחמא"ס חוגג – ואפילו מעז להפר (בגיבוי מצרי?) את הפסקת-האש, שהושגה על-ידי המתווכים הלא-הוגנים ממצרים. ממש כמו הזזת הטילים המצריים אחרי הפסקת-האש במלחמת ההתשה, שהייתה הצעד הראשון לקראת מלחמת יום הכיפורים.

ממשלת ישראל מצמצה, ולא העריכה נכונה את חוסן העורף – לא בבועה התל אביבית, אלא באזור חוטף-עזה – שבעזרתו היה עליה לסיים את הסיוט אחת ולתמיד.

כל בעל גינה יודע שהמאבק בעשבי-בר הנו אין-סופי. מכה חזקה של חומרי הדברה (שלפעמים עלותה גבוהה) אינה מסיימת אותו, אלא רק מאריכה את תקופת השקט של בעל הגינה.

האם לשקט, שהושג לכאורה בהסכם הפסקת-האש עם חמא"ס, התכוון זאב ז'בוטינסקי, כשכתב, "כִּי שֶׁקֶט הוּא רֶפֶשׁ / הַפְקֵר דָּם וָנֶפֶשׁ"?!

תאריך:  22/11/2012   |   עודכן:  22/11/2012
אביתר בן-צדף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דיוק ואיכות
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
היבשה לא
22/11/12 13:29
 
מתושלח
22/11/12 17:58
2
אהוד פרלסמן
22/11/12 17:17
3
ישראלי שזוכר
22/11/12 18:22
 
אביתר בן-צדף
22/11/12 21:52
4
נחום שחף
22/11/12 21:53
5
אחד שמבין
25/11/12 13:32
פורום: בחירות 2013 כתוב הודעה
פורום: מבצע עמוד ענן כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2013
אם לא יחולו שינויים של הרגע האחרון מחמת המצב הביטחוני, יתייצבו ביום א' הקרוב, למעלה מ-100 אלף חברי הליכוד לבחור את נבחרת הליכוד לכנסת הבאה, מתוך רשימה של 99 מועמדים, ובהם מרבית הח"כים המכהנים בסיעת הליכוד כיום, ועוד מספר טרמפיסטים שברחו ברגע האחרון כעכברים מסוממים מספינתם הטובעת קדימה: צחי הנגבי, אבי דיכטר, אריה ביבי ויוליה שמאלוב-ברקוביץ'.
21/11/2012  |  מנחם רהט  |   מאמרים
ביבי נתניהו נלחם כארי על מקום "משוריין" לכלכלן שלמה מעוז. למרות כל הערכות המגיעות לכלכלן על זה - ולמרות שכותב שורות אלה היה מוכן לחתום גם חלק לא מבוטל של "אמרות הכנף" של אותו שלמה מעוז (ביחס לפער העדתי והחברתי), הרי שבטוחני שנתניהו איננו חפץ באיש הזה כל כך משום כישוריו הכלכליים, ובטח לא משום אמרותיו החדות. נתניהו פשוט מצא מועמד מתאים שיפתור לו חלקית את בעיית "הלבנת הראש" של מפלגת הליכוד ה"עממית".
21/11/2012  |  הרב אליהו קאופמן  |   מאמרים
הכתבת לענייני משפט באזור המרכז ומגישת המבזקים של הערוץ הראשון, פנינה תמנו שטה, תתמודד על מקום בכנסת ה-19 ברשימת "יש עתיד" של יאיר לפיד. כך נודע ל-News1.
20/11/2012  |  עידן יוסף  |   חדשות
ברוך זלץ מחיפה, שכיהן במשך 18 שנה כיו"ר ההסתדרות במרחב חיפה, המתמודד במסגרת הבחירות המקדימות של מפלגת העבודה לכנסת ה-19, הגיש (ב', 19.11.12) עתירה בפני המוסד לבירור עתירות במפלגת העבודה, כדי שתוציא "צו עשה דחוף ביותר", כדי להורות ליו"ר מפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', מזכ"ל המפלגה חיליק בר, וליו"ר ועדת הבחירות המקדימות בעבודה לנמק מדוע כלל המועמדים בבחירות המקדימות של המפלגה - 83 מועמדים - לא יקבלו מספור, כך שניתן יהיה לזהות כל מועמד מרשימת המועמדים גם על-פי מספרו.
20/11/2012  |  עופר וולפסון  |   חדשות
להט האש והמלחמה העלו השערות פוליטיות לא קטנות על הקשר בין הבחירות למלחמה ואולי אפילו לרשימה המשותפת לליכוד ול"ישראל בתינו". בכל אופן, גם ללא סיבה קונספירטיבית - סובייקטיבית הרי שהבחירות שבפתח לא תשקפנה תוצאות של שכל בריא והחלטה עצמאית , שהייתה מתקבלת אצל האזרח הפשוט ללא יללות האזעקה ושפך הדם. בחירות תחת אש ומלחמה משרתות - גם אובייקטיבית, את רשימת נתניהו- ליברמן ואת הסיכוי הבלתי ייאמן של אהוד ברק - חתול פוליטי מאין כמוהו, לעבור בכל זאת את אחוז החסימה.
20/11/2012  |  הרב אליהו קאופמן  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   בחירות 2013  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מבצע עמוד ענן  /  מי ומי  
26% מהציבור: עיתוי המבצע - בגלל הבחירות  /  עופר וולפסון
גלאון: להיזהר משקיעה בבוץ העזתי  /  עידן יוסף
אורי אריאל נבחר לראשות האיחוד הלאומי  /  עידן יוסף
האינטואיציה של הפרופסור  /  בן-דרור ימיני
הבחירות וסדר העדיפויות  /  ישראל קדרון
שובל: מסלול של שיתוף פעולה עם ארה"ב  /  איציק וולף
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il