|   15:07:40
דלג
  עפר דרורי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פעילויות חווייתיות עם המשפחה בתקופת החגים
כתיבת המומחים
החשיבות הרבה בבחירת עורך דין הפועל מתוך שליחות

תלמידי ישיבות ההסדר, טלו קורה מבין עיניכם

מי שיכול לשמור על אורח חיים דתי רק בסביבה של עוד שלושים בחורים כמוהו כנראה שאינו חזק מספיק באמונתו. תלמידי ההסדר טוענים שהצבא לא ממצה את כישוריהם ואת הפוטנציאל הגבוה שלהם. טענה זו מחייבת הוכחה, האם באמת לבני ישיבות ההסדר פוטנציאל גבוה יותר מממוצע החיילים הקרביים בצבא, לא בטוח שזה המצב
05/12/2012  |   עפר דרורי   |   מאמרים   |   תגובות
חיילי ישיבות ההסדר. ההתבדלות אינה נכונה [צילום: י"ב]

אתר ערוץ 7 פרסם בשם תלמידי ההסדר של ישיבת הר עציון שבאלון שבות ("הר עציון: אכ"א פוגעים באיכות ההסדרניקים" מתאריך 3 בדצמבר 2012) תלונות על אכ"א ועל כך שהוא פוגע במוטיבציה שלהם לשרת שרות משמעותי, שהפוטנציאל הגבוה שלהם לא בא לידי ביטוי בצבא ועל תחושת הנרדפות שהם חשים.

זמן רב אני מתאפק מלהתייחס לנושא שרות בני ישיבות ההסדר ולדעתי הגיע הזמן שיאמרו דברים ברורים. בני ישיבות ההסדר משרתים 16 חודש בלבד לעומת עמיתיהם בצבא המשרתים 36 חודש. המחשבה כי לא ניתן להיות בן תורה אלא רק במסגרת ישיבת הסדר לא רק שאינה נכונה אלא גם מקוממת.

טענה שמחייבת הוכחה

מי שיכול לשמור על אורח חיים דתי רק בסביבה של עוד שלושים בחורים כמוהו כנראה שאינו חזק מספיק באמונתו ולצערי כפי הנראה לימודי הישיבה תרמו לו רק ידע תורני אבל מעט מאוד בשלות וחוזק נפשי. תלמידי ההסדר טוענים שהצבא לא ממצה את כישוריהם ואת הפוטנציאל הגבוה שלהם. טענה זו מחייבת הוכחה, האם באמת לבני ישיבות ההסדר פוטנציאל גבוה יותר מממוצע החיילים הקרביים בצבא, לא בטוח שזה המצב. גם האמירות החוזרות ונישנות בדבר המוטיבציה הגבוהה יותר שלהם לעומת חיילים קרביים אחרים מחייבת הוכחה. טענה המושמעת שוב ושוב במשך שנים אינה הופכת לאמת בזכות החזרה עליה.

לשם הדיון בלבד נניח ששתי הטענות נכונות, אז מה עושים תלמידי ישיבות ההסדר בכישורים היתרים שלהם ובמוטיבציה הגבוהה שלהם? משרתים שרות צבאי קצר ביותר, ולמה? כפרס על המוטיבציה שלהם? אם בני ישיבות ההסדר כל כך חדורים באמונה ובמוטיבציה, אדרבא ישרתו שרות מלא וישפיעו לטובה על הצבא כולו ולא במתכונת הקיימת היום של שרות הקצר בחצי מחבריהם הקרביים ובהתבדלות שלהם בקבוצות נפרדות משאר הצבא.

בצבא קיים מסלול "שילוב", מסלול זה מיועד לבני תורה שרוצים לבצע שרות צבאי מלא, ברובם במסלול פיקודי. מסלול זה אורכו חמש שנים והוא מאפשר לבני הישיבות לשרת שרות מלא של שלוש שנים ועוד שנתיים בישיבה, לפני השרות ובמהלכו. בוגרי מסלול זה מוכיחים הלכה למעשה כי ניתן לבצע שרות קרבי מלא וגם להיות בן ישיבה. מדוע להציע מסלולים חדשים כאשר מסלול זה קיים כבר למעלה מעשרים שנה ומוכיח את עצמו. לצערי היקף הפונים למסלול זה אינו גבוה בין היתר בגלל האלטרנטיבה של שרות מקוצר של ישיבות ההסדר שרבים וטובים אינם עומדים בפיתוי ומצטרפים אליה.

הצבא נועד לא רק לשרת את צרכי בני ההסדר

ועכשיו לנקודה נוספת. תלמידי ישיבות ההסדר מקבלים בין היתר את ההקלה המאוד משמעותית הזו באורך השרות הצבאי מתוך ידיעה והבנה ששאר הזמן של שרותם כארבע שנים מוקדש ללימוד תורני בישיבה בחזקת "והגית בו יומם ולילה". ומה המצב בפועל? מישהו במערכת הצבאית וגם הישיבתית שואל את עצמו או אולי בודק לעומק? רבים מבני ישיבות ההסדר מנצלים את פרק הזמן האזרחי הארוך בישיבה לדברים נוספים שאינם בגדר לימוד תורני בלבד, רבים עושים תארים אקדמיים ותעודות הוראה בזמן זה, אחרים לצורך פרנסה יוצאים לעבודה ועוד עיסוקים שבינם לבין לימוד מלא של תורה ואין ולא כלום. יתבוננו ראשי הישיבות פנימה ביושר (עוד לפני שהצבא יעשה זאת) ויבדקו כמה מתלמידיהם מקדישים את כל זמנם לתורה וכמה מהם עושים פעילויות אחרות שחייל בשרות צבאי קרבי מלא לא יכול אפילו לחלום עליהם. הלשם כך שוחררו משרות צבאי ויצאו לישיבה?

בני ההסדר מתלוננים שנמנע מהם ללכת למסלולי סיירות או מסלולי שרות ארוכים והם מתעלמים במופגן שהצבא נועד לא רק לשרת את צרכיהם אלא בראש ובראשונה את צרכיו. איזה הגיון קיים מצד הצבא לאפשר לתלמיד הסדר להתגייס לסיירת שבה מסלול ההכשרה נמשך לעתים גם 14 חודש ולאחר מכן "ליהנות" מאותו חייל חודשיים בלבד עד לשחרורו? טוב עושה הצבא שבתנאים הקיימים מגביל את שרות חיילי ההסדר ליחידות שמסלול ההכשרה שלהם קצר יחסית לעומת אורך יתרת השרות שנותרה להם. ברוב המקרים מעבר להכשרה הצבאית התרומה של תלמידי ההסדר מאוד מוגבלת בשרות המבצעי שלהם לעומת השרות שעושים שאר חיילי הגדוד היות שמשך שרותם כאמור מקוצר מאוד.

התנהגות ציונית משותפת לכלל הציבור בישראל

טענה נוספת שמעלים תלמידי ישיבת הר עציון היא שבוטל ההסדר שאפשר לבני ישיבות ההסדר לשרת בסיירות, "אם יצליח - יעזוב את ההסדר ואם ייפול - יחזור להסדר". נבחן לרגע מה משמעות התלונה הזו. בהנחה שתלמיד ההסדר שהתנדב לסיירת וסיים את המסלול יכול לשרת מסלול צבאי מלא ואילו חלילה נפל ממנו הוא מתרעם על כך שהוא צריך לשרת מסלול מלא לדוגמה בגדודים. ראשית אם הצליח מסתבר פתאום שאפשר לשרת שרות מלא, מה על הטיעונים של ביטול תורה? מה יהיה עם רוח התורה שתחסר לו והרי ידוע שבין לוחמי הסיירות יש גם חילוניים ואפילו "חילוניים גמורים", מסתבר שאפשר לצלוח שרות מלא בתנאים שאינם אידאליים ובתנאי שמסגרת השרות מתאימה למתנדב בלי שום הקשר תורני. כהערת אגב אציין שחוד החנית של הצבא אלו הגדודים ולא הסיירות, שם גם התרומה האמתית לצבא ומשם גם יבוא הניצחון. למי שמעוניין לקרוא את דעתי בעניין זה מוזמן לקרוא מאמר שפרסמתי לפני כמה שנים ב"מערכות".

אני שומע טענה אחרת האומרת שלצבא יש יתרון גדול בהחזקת תלמידי ההסדר בישיבות בצורה מרוכזת ובעת חרום הם מתגייסים במהירות וללא כל בעיות. ובכן, גם חיילים הנמצאים בגדוד מתגייסים במהירות ואף גדולה יותר בעת חרום ואפילו אזרחים ממש שאין להם שום מחויבות של שרות באים בהמוניהם בעת חרום. דוגמה טובה להתנהגות ברוכה זו ראינו רק לאחרונה במבצע "עמוד ענן" או במבצע "עופרת יצוקה" או במבצע "חומת מגן" ובפועל בכל מצבי חרום ויציאה למלחמה. התנהגות ציונית וראויה זו משותפת לכלל הציבור בישראל ולא רק לבני ישיבות ההסדר.

מאז ספרו של חיים סבתו "תאום כוונות" עלתה קרנם של תלמידי ההסדר. הם מתוארים כחברה טובים המשרתים בחיל קרבי ותורמים במלחמת מצווה את כל כולם. אלא שמאז מלחמת יום הכיפורים השתנו לא מעט דברים. אני שומע ממפקדים שלעתים הדרישות הרבות של חיילי ההסדר אינן עולות בקנה אחד עם כללי המשמעת הצבאית, אני שומע על התפנקויות למיניהם ועוד. אסור לחטוא בהכללות אבל לשני הכיוונים. בני ישיבות ההסדר הם כמו שאר החיילים הקרביים, יש בהם מפונקים ויש בהם חדורי מוטיבציה. לצייר את בני ישיבות ההסדר כשכבת לוחמי עילית שרק נפגעים בצבא מצעדים מנהלים שונים זהו עיוות.

אני משוכנע שאלמלא המסלול המיוחד הזה מרבית תלמידי ישיבות ההסדר היו פונים לצבא הרגיל ולא הופכים לחרדים שתורתם אומנותם ומשתמטים באופן מלא משרות צבאי. המסלול הקיים היום יוצר פיתוי שאנשים שאינם חזקים מספיק בוחרים בו ולא כי לא ניתן לבצע שרות משמעתי כבן תורה במסגרת הצבא הרגיל.

ההתבדלות אינה נכונה

השינוי הנחוץ לדעתי צריך להגיע דווקא מראשי הישיבות לאחר התבוננות עמוקה פנימה והבנה כי ההתבדלות אינה נכונה גם לצאן מרעיתם והשרות כתף אל כתף עם שאר הציבור בישראל יש בה חשיבות עליונה להיותנו עם מאוחד בארצנו.

גם המתגייסים עצמם לשרות זה אינם פטורים מהחובה המוסרית להתבונן פנימה ולבחון לעצמם מהם המניעים האמתיים שלהם בבחירה של מסלול שרות צבאי זה. קיום מסלול שרות מקל כזה ולא שוויוני אינו מחייב גם שימוש בו.

אשמח לשיחה עם תלמידי ישיבת הר עציון לבירור ענייני ובע"פ.

תאריך:  05/12/2012   |   עודכן:  05/12/2012
עפר דרורי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תלמידי ישיבות ההסדר, טלו קורה מבין עיניכם
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
והיה השם למלך
5/12/12 21:59
2
יואל קורנבלום
6/12/12 16:25
3
שלוש שנים
7/12/12 14:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הטרגדיה של ד"ר מרדכי שטלריד, שהתאבד בעקבות רצח בתו, שהייתה חולה סופנית, העלתה שוב לכותרות את הסוגייה של רצח מתוך רחמים.
05/12/2012  |  ציפי לידר  |   מאמרים
הוא היה הקוסם הגדול. בנימין הקוסם של הימין. המושיע הגדול של מפלגה אבודה. מאז ימי מנחם בגין שהקים אותה, לא היו לה רגעים של עדנה. אופייה היה בעוכריה, ימי מרכז הליכוד שסיפקו לנו בידור עצוב ומראות קשים עדיין חרותים היטב בזיכרון ומהווים כתם על דברי ימי הדמוקרטיה שלנו לדיראון עולם. אריק שרון זכה בה מן ההפקר, וזכה איתה בבחירות. אלה היו ימי הזוהר של אריק.
05/12/2012  |  דן אלון  |   מאמרים
מהפעילויות האחרונות של חלק נכבד מאומות העולם הנוגעות למדיניות ולריבוניות של מדינת ישראל - צריך להבין ולהפנים, מה הם השורשים ומהי המטרה של פעילויות אלו, ומדוע מדינות נורמטיביות (להבדיל ממדינות טרור ותומכות טרור באופן ישיר) - מתעלמות מרצח עם על-ידי שלטון אחד, ונוברות בבנייה של דירות במקום אחר. מדוע מתקיים מוסר כפול בכל מה שקשור ליהודים ולמדינת היהודים.
05/12/2012  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
פעם, בשנות החמישים והשישים של המאה הקודמת, היה ביטחונם האישי של אזרחי ישראל קשור בעיקר לסכנות חיצוניות. האם תהיה מלחמה עם מצרים או עם ירדן או סוריה, והאם יספיקו כוחו של העם ויכולותיו כדי לשרוד בסכסוך צבאי אלים. האופטימיות והתקוות של רוב אזרחי המדינה, נבעו מההכרה שמול מספרם הגדול של אויבינו, אנו מסוגלים להעמיד איכויות, נחישות, ובעיקר לכידות. הייתה הבנה כי ליהודים אין ברירה אלא לנצח, וכי האיכות היא המענה היחידי לנחיתות המספרית. מכך נבעה גם התקוה כי אחידות הגורל והצורך לממש איכויות במשותף יבטיחו סולידריות מירבית.
05/12/2012  |  יוסי קדרון  |   מאמרים
לאחר שבמשך שבועות לא מעטים, שלוש המדינות השושבינות - ארצות הברית, בריטניה ורוסיה - של וועידת 2012 לדיון בהקמת אזור מפורז מנשק השמדה המונית במזרח התיכון לא הצליחו להגיע להסכמה בדבר דחיית המפגש, הן פרסמו הודעות נפרדות המסבירות את חילוקי הדעות ביניהן לגבי הסיבות לדחייה, והתנאים והמועד לכינוס מפגש בעתיד. דוברת מחלקת המדינה האמריקנית ציינה בהודעתה מיום 23 בנובמבר 2012, שתי סיבות עיקריות לדחייה:
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
עידכון 2024 של הסוגיה הדמוגרפית    ב-2024 הממסד הישראלי המדיני והביטחוני מעדיף "שקט תעשייתי" (מול הרשות הפלשתינית), וממשיך להדהד את נתוני הלמ"ס הפלשתינית ללא בדיקת נאותות
אלון קוחלני
אלון קוחלני
פס"ד חדש מעלה ספקות בדבר אפקטיביות האסדרה הקיימת בתחום הגנת הצרכן, הנשענת על תמרוץ במקום להטיל חובה למנות קצין ציות (עש"א 2038-10-21 סטארה קוסמטיקס בע"מ נ' הרשות להגנת הצרכן ולסחר ...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
מלחמות של היוונים בפרסים; המטה הכללי האינטלקטואלי של אלכסנדר מוקדון; מלחמות הרומאים בגרמנים; מלחמות הפרסים בערבים; מלחמות ביפן; מלחמת רוברט קלייב בהודו; לקחים היסטוריים שראשי הממשל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il