|   15:07:40
דלג
פובליציסט   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

מושג הבתולים ועיצוב המיניות הנשית

המושג "בתולים", המעיד לכאורה על עניין פיזיולוגי גרידא, מקפל בתוכו את האופן בו תופסת התרבות את גופה, מיניותה ודמותה הרוחנית של האישה כיצד תפיסת הבתולים היהודית בימי הביניים עומדת ביחסי גומלין של השפעה ופולמוס עם התפיסה הנוצרית, כששתיהן מעצבות את מעמדה של האישה הבתולה
26/12/2012  |     |   כתבות   |   מכון שלום הרטמן   |   תגובות
סמל שלא ניתן להתעלם ממנו [צילום: NBC4.TV]

   רשימות קודמות
  סיגופים ופיתויים / רלה קושלבסקי

משמעות המילה 'בתולה' בשפה העברית קשורה לכאורה לקביעה נייטרלית הנוגעת לתחום ההתנסות המינית של הפרט: היא מתארת את מי שטרם קיימה יחסי מין. אולם קביעות אודות מיניותו של הפרט לעולם אינן נייטרליות, והן תמיד ביטוי לכוחן של נורמות חברתיות, מסורות תרבותיות ונסיבות היסטוריות; לפיכך, הצבעה על אישה כבתולה או כלא-בתולה נושאת עמה שלל הנחות תרבותיות הנוגעות לעולמה החברתי, המוסרי והדתי של האישה.

ואכן, תרבויות שונות העניקו לבתולים הנשיים משמעויות רבות. תרבות המערב, משחר ימיה ועד לזמן הזה, פירשה, עיצבה והציגה את הבתולים באמצעות הספרות, הרפואה והתרבות הפופולרית על שלל מופעיה. העובדה כי הבתולים נקשרו באופן כמעט בלעדי לגוף הנשי השפיעה באופן קריטי על האופן בו עיצבה התרבות המערבית את מושגי הנשיות שלה; כמעט שלא ניתן לחשוב על תפיסות ביחס לגוף הנשי, לרוחניות נשית ולמיניות נשית מבלי להיזקק לאופן בו עיצב מושג הבתולים את תנאי חייהן של נשים, את תודעתן העצמית ואת יחסי המגדר.

העובדה כי מושג הבתולים המערבי ספוג כל כך במשמעויותיו הנוצריות, לצד העובדה כי היהדות הדגישה וקידשה דווקא את ערך הפריון במסגרת מוסד הנישואים, הביאו לראיית הבתולים כסמל נוצרי שאין לו נגיעה ממשית לרוחה ולערכיה של היהדות; לכל היותר נתפסו הבתולים כעניין פיזיולוגי, המסתיים ממילא עם נישואיה של הנערה והפיכתה לרעיה ולאם. אולם מספיקה בחינה שטחית של המקורות היהודיים כדי לגלות עיסוק נרחב ומשמעותי בבתולים. כך למשל, במסגרת הקטגוריזציה של הנשיות בהלכה החז"לית זכתה הקטגוריה 'בתולה' לעיון פרשני ולדיון מעמיק; התואר 'בתולה' הפך בלשון חכמים למסמן עשיר בעל השלכות בתחומי הממון, האישות והאיסור הדתי.

יתרה מכך, בתרבות היהודית התפתח מודל של הערצת בתולים, המתבטא בדמותה של 'הכלה הבתולה'. דמות אידיאלית זו זכתה למגוון רחב של ייצוגים בספרות, בריטואל ובאמנות היהודית בתקופות ובמקומות שונים. כך, פותחת המשנה במסכת כתובות בקביעות כי "בתולה נישאת ליום הרביעי ואלמנה ליום החמישי" וכי "בתולה כתובתה מאתיים, ואלמנה - מנה"; ההבדלים ביום הנישואים ובגובה דמי הכתובה הינם שתי דוגמאות בלבד בסדרה ארוכה של קביעות הלכתיות שתכליתן להבדיל ולהבחין בין שני 'סוגי' נשים המיועדות לנישואים - בתולות לעומת אלמנות. הבחנה זו עוגנה בהלכה והודגשה במכלול היבטי טקס הנישואים - בזמנו, במקומו, בליטורגיה שלו, בלבוש הכלה ועוד. הביטויים הטקסיים להבחנה בין 'סוגי' הכלות לא רק שנשתמרו במרוצת הדורות, אלא המשיכו והתפתחו תוך שהם פושטים ולובשים צורות מגוונות. כך למשל, באשכנז בימי הביניים רווח המנהג להשתמש בכוסות שונות לקידושי בתולה ולקידושי אלמנה - כוס זכוכית צרה לכלה בתולה, ולעומתה צלוחית חרס רחבה לכלה אלמנה, באופן הנותן פומבי למעמדה המיני של הכלה.

מודל לעשייה דתית נשית

כאמור, קידושו של ערך הפריון ביהדות גרם לעיצוב מושג בתולים הרחוק מאידיאל הבתולים הנצחיים שהתפתח בחסות התיאולוגיה הנוצרית-קתולית. עם זאת, בחינתן של תפיסות הבתולים השונות ביהדות ובנצרות זו לצד זו, פותחת צוהר נוסף להתבוננות במפגש המרתק בין שתי התרבויות וביחסי הגומלין המורכבים ביניהן.

במציאות הימי ביניימית בצפון ומרכז אירופה, בה חיו בני הקהילות היהודיות כמיעוט בתוך תרבות הרוב הנוצרית, היו הבתולים הנצחיים סמל שלא ניתן היה להתעלם ממנו, בייחוד מן המאה הי"ב ואילך, עם פריחתו חסרת התקדים של פולחן הבתולה מריה. המרחב העירוני, בו חיו מרבית היהודים, היה רווי בדימויים וייצוגים של בתולים נשיים נצחיים: דמויותיהן של מריה הבתולה, קדושות ומרטיריות בתולות עיטרו את חזיתות הכנסיות, ובימי חגן הן הועלו על נס ברוב טקס והובלו ברחובות בתהלוכות צבעוניות. מעלותיהן של קדושות בתולות אלו הופיעו בסיפורי שבחים שתיארו את הניסים שחוללו בחייהן ובמותן, ואלו זכו לתפוצה נרחבת בכתב ובעל-פה. בנוסף, קיבלו הבתולים ייצוג חי וממשי בדמותן של נזירות ממסדרים שונים, שהליכותיהן ולבושן הבחינו אותן משאר הבריות. להערצה זו של הבתולים הגיבה התרבות היהודית מתוך פולמוס והשפעה גם יחד.

מחד, השמיעה ספרות ההלכה והמוסר של ימי הביניים ביקורת מפורשת כנגד כל ביטוי של נזירות נשית. אל מול דמותה של הנזירה הנוצרית, כלתו של ישו, העמידה היהדות הימי-ביניימית את האישה הנשואה, 'עקרת הבית' ו'אם הבנים', כמודל לעשייה דתית נשית. דוגמה מובהקת למגמה פולמוסית זו ניתן לראות בהדגשת אימהוּתן של מקדשות-השם היהודיות בכרוניקות ובפיוטים המתארים את מסעי הצלב; עיצוב דמותן של מקדשות-השם כאימהות הזובחות את בניהן במו-ידיהן, מתפלמס במובהק עם דמויותיהן של המרטיריות הנוצריות הבתולות, ובייחוד עם אמהוּתה הבתולית והפסיבית של מריה.

אך מנגד, ועל-אף ההבדלים התרבותיים והתיאולוגיים העקרוניים, תפיסת הבתולים כביטוי לקדושה דתית חלחלה אל התרבות היהודית הימי ביניימית ומצאה את ביטוייה בעיקר בתחום המנהג. ספרות המנהגים האשכנזית מלמדת על שורה של תפקידים ריטואליים שיוחדו לבתולות בשל התפיסה כי הן קרובות יותר אל הקדושה. תפיסה זו אומנם אינה זרה לחלוטין ליהדות והיא ניכרת למשל בחוקי הכהנים שבמקרא המורים על הכהן הגדול לשאת נערה בתולה בלבד, אולם בימי הביניים היא זכתה להדגשה ולהעצמה.

דוגמה מובהקת להדגשת משמעותם הסמלית של הבתולים ולהטענתם בתוכן דתי הינה 'ברכת בתולים' - ברכה מיוחדת שנועדה להיאמר על-ידי החתן לאחר 'בעילת המצווה' של הכלה הבתולה. לשון הברכה הכורכת את שמירת הבתולים עם שמירת קדושת הזרע ורעיון הבחירה בעם ישראל מעניקה לבתולי הכלה משמעות דתית-מיתית:

  • הרואה דם בתולים אומר: ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם, אשר צג אגוז בגן עדן. שושנת עמקים, בל ימשול זר במעין חתום. על כן, אילת אהבים, זרע קדש שמרה בטהרה, וחוק לא הפרה. ברוך אתה ה' הבוחר באברהם ובזרעו אחריו מקדש בני ישראל.

    [מחזור ויטרי, מהד' הורוויץ, נירנברג תרפ"ג, סימן תס"ו]


ברכת בתולים היא חידוש ימי-ביניימי מובהק. היא אינה מופיעה במקורות חז"ל הידועים לנו, והנוסח הקדום ביותר הידוע שלה מופיע בכתב-יד של הקודקס "הלכות גדולות" מתקופת הגאונים. החל במאה ה-11 ועד למאה ה-15, מופיעה ברכת בתולים במרבית הסידורים, ובספרי הלכה ומנהג רבים מן המרחב האשכנזי, הפרובנסאלי, הספרדי והאיטלקי. התקבלות נרחבת זו של ברכה שאינה מופיעה בתלמודים, אמירתה בשם ומלכות, ואף סיווגה ההלכתי באשכנז כברכת מצווה, מעידים בבירור על עלייתו של צורך תרבותי חדש לסמן את בתולי הכלה במסגרת הריטואל הדתי. זאת, כחלק מן ההתמודדות עם עליית הפולחן הדתי של הבתולין בתרבות הנוצרית.

פורסם במקור: מכון שלום הרטמן
אביטל דוידוביץ'-אשד כותבת דוקטורט בחוג להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטת ת"א והינה עמיתת מחקר במכון שלום הרטמן.
תאריך:  26/12/2012   |   עודכן:  26/12/2012
אביטל דוידוביץ'-אשד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מושג הבתולים ועיצוב המיניות הנשית
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מזכיר_המדינה
26/12/12 19:05
2
ימי הביניים
29/12/12 12:02
פורום: מכון שלום הרטמן כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני זמן קצר הופיע במהדורה מצומצמת קובץ שירים דק וצנוע, אך ערוך בטוב-טעם, בשם "לכתוב לך" מאת דפנה ערוד. שירי המשוררת כובשים לב-קורא בנעימותם המיוחדת, וניתן להעריך את אירוע הופעתם כיום טוב לשירה העברית.
26/12/2012  |  עמוס אריכא  |   כתבות
שיחה עם ד"ר אריאל פיקאר ועם רחל עזריה על היעדרותו של דיון עמוק בשאלת הזהות היהודית מן השיח הפוליטי:
יהדות ארה"ב נקלעה לתהליך של הצטמקות מפחידה. היא הולכת ונשחקת ומאבדת את זהותה העצמית. על מצבה העגום מתריע, בראיון מיוחד ל-News1, גד נחשון, עורכו הנמרץ של ה"ג'ואיש פוסט" רב-ההשפעה בקרב היהדות האמריקנית.
26/12/2012  |  ראובן לייב  |   כתבות
כל אדם מגיע לעולם בלוויית שלושה מלאכים השומרים עליו. ניתן לדמות את שלושת המלאכים האלה ל: מלך, אביר ושר. המלך מהווה 50% ממבנה אישיות האדם, מיוצג ע"י הוא סיכום תאריך הלידה. האביר מהווה 25% ממבנה אישיות האדם והוא המזל האסטרולוגי. השר מהווה 25% ממבנה אישיות האדם והוא השם הפרטי.
26/12/2012  |  שרון נריה בר-און  |   כתבות
ההפקה הנוכחית (עד רביעי הזה כולל) בבימויו של מיטקו בוזקוב פשוט מבריקה. עיצוב הבמה הכה מיוחד של סשה לישיאנסקי עם ערמת הרהיטים ופריטי האמנות העתיקים עליהם במרכז הבמה הזעירה של האולם, ממזערת אותו עוד יותר, ומדגישה עוד יותר את התחום המוגבל של הנפש הפרובינציאלית שבמחזה. המעצב מספר אחד בארץ יכול לחולל תמורה גם בבמה כה זעירה כזו. השחקנים הצעירים, שחלקם עוד יהפכו לידועים לכשייסימו את לימודיהם בקיץ, כולם עושים את המיטב שבהם תחת שרביטו של בוזקוב. זוהי הצגה שכמו נועדה ממש עבור תלמידים, הן בגלל מספרם הרב של השחקנים, והן בגלל החומר הקלאסי המרהיב הזה.
26/12/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
הדת הפנימית  /  רון מרגולין
גרשם שלום: בין ציונות למשיחיות  /  משה אידל
פיוט: עבר והווה  /  ד"ר מאיר בוזגלו
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il