|   15:07:40
דלג
פובליציסט   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

הוגה ההתחדשות היהודית

מרדכי קפלן, מייסד 'התנועה ליהדות מתחדשת', התמודד עם האתגרים שהציב העידן הדמוקרטי לתרבות היהודית באמצעות חידושה של היהדות והתאמתה למציאות המודרנית, אך זאת ללא ויתור על המימד הדתי שבה. למרות שדמותו אינה מוכרת בישראל, פריחת בתי-המדרש והחזרה לארון הספרים היהודי מתרחשת בארץ לא מעט בזכות הגותו ופועלו
27/12/2012  |     |   כתבות   |   מכון שלום הרטמן   |   תגובות
מרדכי מנחם קפלן. יצר משנה הגותית ייחודית

מרדכי מנחם קפלן, מייסד הזרם הרביעי ביהדות – 'התנועה ליהדות מתחדשת' (Reconstructionist Movement) – נולד לאביו הרב ישראל ולאמו אנה קפלן בוילנה בשנת 1881 ונפטר בארה"ב בשנת 1983. במהלך 102 שנות חייו, יצר קפלן משנה הגותית ייחודית הפרושה בספרים ומאמרים רבים, היה מורה למדרש ואמנות הדרשה בבית המדרש לרבנים (JTS) ולימד באוניברסיטת 'קולומביה'.

קפלן הכיל ניגודים רבים: מחד, במוקד מחשבתו ופעילותו עמדה הדאגה לעתידו של העם היהודי כולו, אך מאידך, כאשר חש שהתנועה הקונסרבטיבית אליה השתייך אינה המקום עבורו, פרש ממנה והקים תנועה חדשה; לצד שקידתו על פיתוחה ושכלולה של הדת והתרבות היהודית בעולם הריאלי, כתב גם יומן בן עשרים ושבעה כרכים (!) העוסק בחוויות חייו ומחשבותיו; למרות שהיה בעל רוח דתית עמוקה, נתפש בעיני רבים כחילוני או ככופר במציאות האל; על-אף שהיה ציוני נלהב וחי יותר מעשר שנים בישראל, פעל רוב ימיו בארצות הברית. ולבסוף, למרות שקפלן היה מאנשי הרוח המשפיעים ביותר בעולם היהודי המודרני, בישראל דמותו נשכחת ועלומה.

קפלן קיבל חינוך יהודי מסורתי ברוח ליטאית משכילית מתונה; בילדותו הגיעה משפחתו לניו-יורק, ושם התחנך במסגרות אורתודוקסיות. המִפנים המחשבתיים התפתחו אצלו עם לימודיו בסיטי-קולג' במנהטן, באוניברסיטת קולומביה, ובבית המדרש לרבנים – מסגרות בהן נחשף למכמני ההשכלה היהודית והחכמה הכללית.

אליעזר שביד זיהה שלושה הוגים יהודים שהשפיעו עמוקות על קפלן: הראשון, פליכס אדלר, חילוני אוניברסליסט, שהיה מייסד 'האגודה לתרבות מוסרית' ומורו של קפלן בקולומביה, גרם לקפלן להרחיב את מבטו אל מעבר לעם היהודי; השני, הוראס קאלן Horace Kallen)), שנאבק ברעיון כור ההיתוך האמריקני, גרם לקפלן לדבוק ברעיון ייחודיותו של עם ישראל; השלישי, ישראל פרידלנדר, מורו ועמיתו של קפלן בבית המדרש לרבנים שתרגם את כתבי אחד-העם לאנגלית, היה מתווך חשוב בין רעיונות אחד-העם אודות 'רוח האומה' לבין קפלן, שפיתח אותם בהקשר הדתי. בעת לימודיו באוניברסיטת קולומביה בניו-יורק (החל משנת 1900), נחשף קפלן גם להגות הכללית, בעיקר לפילוסופיה ולסוציולוגיה, דרך כתבי וויליאם ג'יימס ומורו הנרי סידג'וויק (Sidgwick).

הגותו של קפלן קרובה במובנים רבים לפרגמטיזם, ענף בפילוסופיה האמריקנית שהמאפיין העיקרי שלו הוא התנערות מהניסיון לדעת את 'הדבר כשלעצמו' והתמקדות בָּתִפקוּד של הרעיונות במציאות והשפעתם על העולם. כמו הוגים פרגמטיסטיים אחרים, כגון ויליאם ג'יימס, התמקד קפלן בהשלכות החברתיות, המוסריות והפסיכולוגיות של האל, ולא בקיומו המטאפיזי כשלעצמו. עם זאת, הטענה הנשמעת לעתים כי קפלן היה "כופר" וכי התכחש למימד המטאפיזי הקיים במציאות הינה שגויה. תפיסת האלהים של קפלן נמצאת במחלוקת בין חוקרי הגותו, אך רובם סבורים שהוא האמין במציאות האל ובקיומו של מימד נשגב מן האדם. לדעת קפלן האל אינו ישות טרנסצנדנטית ונבדלת מהעולם אלא אימננטית, השוכנת בתוך המציאות. במובן זה, תפיסתו דומה לזו של הוגים קבליים וחסידיים, אם כי בשונה מהם הוא הדגיש את זיהוי האלוהות עם תהליכי הקִדמה והשאיפה לטוב, לחירות ולצדק הקיימים באדם ובעולם.

קפלן היה מהחשובים שבמנסחי תפיסת היהדות כתרבות כוללת ולא רק כדת. למרות זאת, הוא ראה בדת מרכיב יסודי בזהות היהודית, לצד הלאום, השפה העברית וארץ ישראל; לדידו, שלילת היסוד הדתי שביהדות הינה פעולה הרסנית. הבנת היהדות כתרבות באה לידי ביטוי אצלו בניסיון לעמוד על הדרכים בהם תִפקדה היהדות בעבר, ולחדשה בהווה לאור תפקידים אלו ולאור צרכי הזמן המשתנים; לכן הטרידו אותו שאלות היסוד בקיום היהודי בעולם המודרני. כפי שמעיד עליו מל סקולט (Mel Scult), מהדיר יומניו וחוקר כתביו, "חייו היו מכוונים למשהו ברור. הוא הקדיש אותם בנאמנות לפתרון הבעיה העיקרית שלו: כיצד להציל את העם היהודי" ('יהדות מתחדשת, הביוגרפיה של מרדכי מ. קפלן', עמ' 15).

קפלן חשב כיצד יוכלו היהדות והעם היהודי לשרוד את מה שהוא כינה 'העידן השלישי בתולדות היהדות', שהוא העידן הדמוקרטי: האם יש להשיל מהיהדות את עוּלה של הדת ולחלֵן אותה? או שמא ההסתגרות והשמרנות האורתודוקסית היא זו שתציל את היהדות מכליה? לדעתו התשובה לשתי שאלות אלה היא שלילית. קפלן ניתח את דרכי התגובה המרכזיות של היהדות למודרנה בספרו המרכזי Judaism As Civilization (1934), וטען כי הן מובילות לאבדון: הגישה החרדית תמנע מהעם היהודי לשרוד את האתגרים שמציב לה העידן הדמוקרטי, ואילו החילון מתעלם מחשיבותה היסודית של הדת בתרבות; כאמור, לדעת קפלן אין לתאר תרבות חיונית ללא יסודות דתיים.

קפלן מימש את רעיונותיו הלכה למעשה: הוא היה ממכונני ה'מרכז הקהילתי היהודי' בארה"ב (Jewish Community Center – JCC), שהפך את בית הכנסת למרכז דתי-תרבותי שוקק חיים. בשנת 1922 ייסד את קהילת 'האגודה לקידום היהדות' (Society for the Advancement of Judaism – SAJ) במערב מנהטן. בתו, יהודית קפלן, הייתה ליהודיה הראשונה שקראה שם בתורה במסגרת טקס בת-המצוה שחגג לה בקהילתו.

בהקדמה לספרו של קפלן 'ערכי היהדות והתחדשותם', שואל אליעזר שביד: "מה מסביר אפוא את העובדה שלמרות התמקדותו של קפלן בסדר היום של הציונות העובדת בארץ ישראל לא זכו מסריו לתהודה הולמת [בישראל]?" (עמ' ד). תשובתו של שביד היא משולשת: המרד של החלוצים בממסדיות הדתית, הדימוי הגלותי והנוצרי שדבק בתנועות הרפורמה, והריאליזם האנטי-משיחי של קפלן, שנגד את חווית הגאולה וה"אתוס ההירואי" של החלוצים – כל אלו מנעו מהגותו של קפלן להתקבל בארץ.

עם זאת, מאז השתנתה התמונה וכפי שמציין שביד, התודעה היהודית הישראלית מוכנה להכיר כיום בתפקיד "החיוני שהדת ממלאת בפועל בעיצובה של ציביליזציה מתוקנת" (עמ' ז). התהליכים שהובילו למצב זה, הקשורים לשיבה המחודשת ל'ארון הספרים היהודי' תוארו לאחרונה על-ידי יאיר שלג בספרו 'מְעִברי ישן ליהודי חדש: רנסנס היהדות בחברה הישראלית', ובמידה רבה הם תוצאת פועלו של קפלן. פריחת בתי-המדרש וההתחדשות היהודית בישראל התרחשה לא מעט בזכות הבסיס ההגותי והמעשי שהניח.

השאלה אם אכן יוכר קפלן כאחד מאבות הרנסנס הזה אינה ענין היסטורי גרידא: במובנים רבים מתמודדת היהדות הישראלית כיום עם שאלות רבות שקפלן עסק בהן, וכוחות חזקים בתוכה דוחפים אותה לקיצוניות – הן בקוטב הדתי והן בזה החילוני. משנתו של קפלן עשויה לתת ליהדות הישראלית כלים פוריים להתמודדות עם צורותיו השונות של הפונדמנטליזם בן-זמננו, ולסייע בגיבושה של זהות יהודית עמוקה ופתוחה.

פורסם במקור: מכון שלום הרטמן
נדב ברמן-שיפמן כותב דוקטורט על הזיקה לפילוסופיה הפרגמטית במשנתם של חיים הירשנזון, מרדכי מ. קפלן ואליעזר ברקוביץ, והינו עמית בבית-המדרש של מכון שלום הרטמן.
תאריך:  27/12/2012   |   עודכן:  27/12/2012
נדב ברמן-שיפמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הוגה ההתחדשות היהודית
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ידיד אומ"ץ
29/12/12 08:44
פורום: מכון שלום הרטמן כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יושבת-ראש מפלגת העבודה ח"כ שלי יחימוביץ' זוקפת לזכותה שם טוב, אומץ לב וכושר ארגוני שאותם הקרינה במהלך שנות פעילותה הפוליטית. הערך המוסף של שלי היה, ללא ספק, הצלחתה להשתלט על מפלגת העבודה ולעצב אותה מחדש בצלמה ובדמותה. שלי נהנית, משום מה, ממעמד של "פרה קדושה" בעל חסינות במרבית כלי התקשורת בזכות עברה המקצועי המרשים וקשריה המסועפים. אבל שלי הפכה לאתרוג מזן מוגן מסיבות נוספות.
27/12/2012  |  אריה אבנרי  |   כתבות
התחנה המרכזית החדשה בירושלים ברחוב יפו מול בנייני האומה נפתחה לפני למעלה מעשר שנים בספטמבר 2001. כבר בשנים הראשונות לפתיחתה הועלו ונשמעו תלונות על איכות האוויר בתחומה. נוסעים ועובדים בתחנה התלוננו, לא פעם, כי בזמן שהותם בתחנה הם חשו בכאבי ראש, בקשיי נשימה ובתופעות לוואי נוספות המאפיינות חשיפה לזיהום אוויר חריג. גם מבלי להיות מומחה גדול לנושא איכות האוויר, ברור לכל בר-דעת, כי מאות האוטובוסים הבין-עירוניים הבאים ויוצאים מדי יום בשערי התחנה והפולטים עשן ופיח המכילים חומרים מזהמים למיניהם, בשילוב העובדה שהתחנה נמצאת בתוך מבנה סגור, כולל רציפי התחנות הבין-עירוניות, ולא מאווורר דיו - מהווה חממה ומצב ואידיאלי להיווצרות גזים רעילים וזיהום אוויר משמעותי.
27/12/2012  |  אלי אלון  |   כתבות
מים רבים זרמו בים התיכון מאז הוקם, עם הכרזת המדינה, שירות הביטחון הכללי, בראשותו של איסר (הלפרין) הראל המיתולוגי. מאחורי סמלו, "מגן ולא ייראה", פועל השירות במחשכים, כשהוא מתמקד בריגול נגדי ובמעקב אחר פעילות חתרנית במגזר הערבי, כמו במגזר היהודי, לצד אבטחת אישים ומוסדות חיוניים בישראל ובנציגויותיה מעבר לים.
27/12/2012  |  ראובן לייב  |   כתבות
מייחסים לר' נחמן מברסלב את האִמרה: "העולם אומר שסיפורי מעשׂיות תרופה הם לשֵינה, ואני אומר שמעוררים בהם אנשים מתרדמתם".
27/12/2012  |  בלפור חקק  |   כתבות
שרון גל, מגיש התוכנית "לילה כלכלי עם שרון גל" בערוץ 10, השיק באחרונה מיזם בשם "מועדון לילה כלכלי עם שרון גל". המועדון החדש מבטיח להיות "המועדון הכלכלי הראשון בישראל שילמד אתכם איך באמת עושים כסף!". דמותו של גל, שעון על כורסה מהודרת, מלווה את פרסומיו.
27/12/2012  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
מושג הבתולים ועיצוב המיניות הנשית  /  אביטל דוידוביץ'-אשד
הפוליטיקה הישראלית ושאלת הזהות היהודית  /  ד"ר אריאל פיקאר, רחל עזריה
הדת הפנימית  /  רון מרגולין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il