|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?

החווה הסינית: ניפוץ המיתוס

39 שנים היה קיים מיתוס בצה"ל לפיו גדוד הצנחנים 890 בפיקודו של יצחק מרדכי, הוא שכבש את החווה הסינית במלחמת יום הכיפורים. האמת היא שחטיבה 14 בפיקוד אמנון רשף עם מפקדים ששברו שיאי גבורה בקרב היא שכבשה את החווה הסינית. אין חולק על גבורת הצנחנים של 890 בקרב, אבל בראייה הכוללת של קרב החווה הסינית, חלקם היה שולי
07/01/2013  |     |   כתבות   |   מלחמת יום הכיפורים   |   תגובות
מלחמת יום הכיפורים [צילום: לע"מ/ רון אילן]

"החווה הסינית" - קרב השריון הגדול בסיני שהכריע את מלחמת יום כיפור

ספר חדש בשם "החווה הסינית" מנפץ את מיתוס גדוד 890 בחווה הסינית, שטופח על-ידי איציק מרדכי וקידם אותו בהיררכיה הפיקודית בצה"ל, לשר הביטחון ומועמד לראשות הממשלה עד שמעד בפרשה אישית עליה הורשע בבית המשפט. 39 שנים היה קיים מיתוס בצה"ל לפיו גדוד הצנחנים 890 בפיקודו של יצחק מרדכי, הוא שכבש את החווה הסינית במלחמת יום הכיפורים. היה זה הקרב האכזרי, הגורלי והמכריע בקרבות חזית הדרום במלחמת יום הכיפורים.

המאבק על ניפוץ המיתוס

ספרי "החווה הסינית" בהוצאת מעריב שיצא לאור בספטמבר 2012 ניפץ את מיתוס גדוד 890 ואיציק מרדכי בקרב החווה הסינית. הספר מבוסס על מחקר מקיף וראיונות עם עשרות מפקדים ולוחמים שהשתתפו בקרב, כולל שיחות אישיות עם מרדכי, תחקירים והקלטות שלו ושל קצינים בגדוד 890, שנמסרו למחבר לפני מספר שנים ושימשו אותו בספר קודם על מלחמת יום הכיפורים - "אחי גיבורי התעלה" ובספרו החדש - "החווה הסינית".

הקריירה הצבאית של יצחק מרדכי בדרכו לצמרת צה"ל - אלוף שלושת הפיקודים ושר הביטחון בממשלת נתניהו הראשונה - טופחה במידה רבה בעזרת שני אירועים מכוננים בחייו: קרב החווה הסינית ופרשת קו 300. איציק מרדכי ידע למנף אותם, תוך גילוי חוסר סובלנות כלפי כל מי שניסה לערער על גרסתו להתרחשויות באותו קרב, כפי שהדבר בא לידי ביטוי במאבקו האישי נגד ספרה של חני זיו "בני קשת" שנבחר על-ידי מערכת הביטחון כשי לחיילי צה"ל. מרדכי פסל את הספר בנימוק שגרסתה על קרב החווה הסינית לא תואמת את האמת. האמת שלו כמובן. במערכה משפטית שניהלה זכתה חני זיו לפיצוי מכובד ממערכת הביטחון על העוול והנזק שנגרם לה.

מרדכי נאבק גם נגד סרטו של הבימאי ניר טויב "החווה הסינית - רשומון", שהציג גירסה אחרת למה שקדם לקרב ובמהלכו, כולל עדויות של לוחמים מגדוד 890. הסערה הציבורית שפרצה בעקבות הקרנה מוקדמת של הסרט הובילה לעיכוב שידורו במשך חודשים.

איציק מרדכי הגיע בשיא הקריירה שלו לתפקיד שר הביטחון, פוטר על-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, והתמודד בשנת 1999 כמנהיג מפלגת "המרכז" על ראשות ממשלת ישראל. הוא הובס אז על-ידי אהוד ברק. הקריירה הציבורית-פוליטית שלו נבלמה בעקבות פרשה אישית עליה הורשע בבית המשפט עם עבירה קשה שיש עימה קלון.

מרגע הופעת הספר "החווה הסינית" איציק מרדכי יצא לקרב נגד הספר, מחברו והאמת שנחשפה בו: חטיבה 14 בפיקוד אמנון רשף עם מפקדים ששברו שיאי גבורה בקרב וחלקם לא חזרו ממנו - כמו יואב ברום ז"ל, מפקד גדוד סיור 87, גדעון גלעדי ז"ל, מפקד פלוגה בגדוד 407 שסופח לחטיבה 14, אברהם אלמוג, רמי מתן, אהוד גרוס, יאיר ליטביץ ואחרים שייבדלו לחיים ארוכים - היא שכבשה את החווה הסינית. בקרב שנמשך 72 שעות ברציפות, איבדו חטיבה 14 והיחידות שלחמו תחת פיקודה 202 לוחמים, והיא זו שבטנקים שלה, שחלקם הגדול נפגעו ועלו בלהבות, איפשרה את צליחת התעלה על-ידי חטיבת הצנחנים 247 של דני מט וחטיבת השריון 421 של חיים ארז, והגנה בחירוף נפש על ראש הגשר תוך בלימת הסתערויות הצבא המצרי.

גדוד 890 נכנס לקרב כ-30 שעות לאחר תחילתו ונלחם בפאתי החווה הסינית במקום שמסומן במפת הקודים הצה"לית כ-"טרטור" 42-41. גדוד 890 נשלח לקרב הזה באיוולת פיקודית של פיקוד הדרום ואוגדה 162, תוך התעלמות מכך, שלילה קודם לכן גדוד צנחנים מילואים בפיקוד נתן שונרי נטבח ורוסק שם.

גדוד 890 ספג תבוסה נוראית בקרב חסר סיכויים נגד גדוד 16 המצרי שהחזיק במתחם האויב וריסק את הסתערות הצנחנים הצעירים, שלא הצליחו לכבוש את היעד ונסוגו ממנו עם 41 הרוגים ועשרות פצועים.


אין חולק על גבורת הצנחנים של 890 בקרב, אבל בראייה הכוללת של קרב החווה הסינית, חלקם היה שולי ותרומתם למערכה הגורלית של צה"ל בחזית הדרום מינורית.

ניסיון לקעקע את גילויי הספר

העובדות החדשות שנחשפו בספר "החווה הסינית" קוממו את יצחק מרדכי, שיצא למאבק נגד הספר, מחברו והאמת ההיסטורית. ב-27 בדצמבר 2012, בהרצאה בפני פורום אוהד של "היסטוריונים צבאיים", בראשות אלוף משנה (במיל.) בני מיכלסון, ידיד אישי של מרדכי, ניסה מי שהיה מג"ד 890 לשעבר לקעקע את גילויי הספר, תוך ניסיון להציג "אמת חדשה" על הקרב, חלקה מופרכת, חלקה חצאי אמת על גבול הדמיון וניסיון לשכתוב ההיסטוריה. ריכזתי קטעים נבחרים מדברי מרדכי ותגובה שבעיניי תואמת את האמת על מה שהתרחש בקרב, שמעבר לכל ויכוח היה האכזרי והגורלי ביותר בחזית הדרום במלחמת יום הכיפורים.

החווה הסינית - האמת מול גרסת מרדכי
מרדכי. קצין [צילום: סער יעקב/לע"מ]

מרדכי: "חטיבה 14 נלחמה באומץ לב מול מתחם שמכונה 'אמיר', אבל לא השיגה את יעדיה - פתיחת צירי התנועה לתעלה ויצירת מסדרון צליחה לראש הגשר בתעלה. בבוקר ה-16 באוקטובר חטיבה 14 הייתה ללא דלק ותחמושת, מותשת וחסרת יכולת לחימה. פיקוד דרום החליט שגדוד 890 שהיה במשימות במפרץ שלמה, יוטס לאזור הקרב ויפתח את צירי התנועה שהיו חסומים על-ידי האוייב. בפקודת המבצע לגדוד נאמר, כי גורל ראש הגשר בתעלת סואץ והמלחמה בחזית הדרום מותנות בהצלחת הצנחנים. אם המבצע לא יוכתר בהצלחה צה"ל יחזיר מראש הגשר את הצנחנים של דני מט והשריון של חיים ארז, שצלחו את התעלה בליל ה-16-15 באוקטובר 1973".

האמת כפי שנחשפה בספר "החווה הסינית": חטיבה 14 אחרי ליל לחימה אכזרי בו איבדה לבדה 102 לוחמים ועשרות טנקים, הייתה אומנם קצרה בדלק ותחמושת, אבל לא חסרת יכולת לחימה. עובדה היא שב-16 באוקטובר בבוקר השלימה את כיבוש צומת טרטור-לכסיקון, סביבו התרחש קרב אכזרי כל הלילה עם עשרות אבדות. בזכות לחימת חטיבה 14 שיצרה חייץ חי בין הצבא המצרי וכוח הצליחה של צה"ל, הצליחו הצנחנים של חטיבה 247 והטנקים של חטיבה 421 לצלוח את התעלה בסירות גומי ותמסחים שהעבירו את הטנקים לגדה המערבית.

ציר טרטור עצמו נותר חסום. זו אולי פעם ראשונה שיצחק מרדכי נזכר בלחימתה של חטיבה 14 בקרב החווה הסינית. משך 39 שנים נוצר רושם מוטעה, כי גדוד 890 לחם לבדו בחווה הסינית והכריע את הקרב.

יצחק מרדכי: "גדוד 890 הוא שהכריע את הקרב, הציל את ראש הגשר מקריסה ובכך הציל את גורל המלחמה בחזית הדרום. 'בינינו ובין באר שבע לא היה כלום'".

האמת: גדוד 890 נשלח לתגבר את הכוחות בקרב החווה הסינית עם משימה לפגוע ב'ציידי טנקים' שנעים על ציר טרטור, אבל בשלב זה של המלחמה לא היה לבדו בין חזית הלחימה ובין באר שבע. בניגוד למצב שהיה בימים הראשונים למלחמה, בו העורף הישראלי היה חשוף, ב-16 באוקטובר הייתה נוכחות גדולה של חטיבות שריון של צה"ל בסיני וחיל האוויר היה פנוי יותר להגנת חזית הדרום. באותו יום נכנס לזירת הלחימה גדוד השריון 198 בפיקוד עמיר יופה ומפקדים מעולים כמו יקי ודמני, בועז כהן ואחרים. בקרב של הגדוד נגד האויב בצפון החווה הסינית היו הישגים משמעותיים בפגיעה באויב ובלימתו. לידיעת מרדכי, שמתעלם מלחימת גדוד זה בבוקר ה-17 באוקטובר.

מרדכי: "גדוד 890 נלחם נגד דביזיה מצרית משוריינת, לוחמי הגדוד פגעו באוייב ובטנקים מצרים שיצאו מהמתחם והסתערו על הצנחנים".

האמת: האוייב שהחזיק בציר טרטור היה גדוד 16 (יחידת עלית של הצבא המצרי) בפיקוד חוסיין טאנטווי. לא דביזיה. אין עדויות שטנקים מצרים יצאו מהמחפורות שלהם כדי לתקוף את גדוד 890. סבירות גבוהה שטנקים מצרים ירו מהמחפורות על חיילי הגדוד. קיים סימן שאלה גדול לנפגעים משמעותיים במתחם האוייב. בתחקירי הקרב אין עדויות לקרבות פנים של פנים של הצנחנים מול האוייב. למעט המחלקה של חזי דחבש כוחות אחרים לא הגיעו לקרב מגע מול האוייב. רוב נפגעי הגדוד היו מאש קטלנית של מקלעים כבדים מסוג גוריאנוב, מרגמות ואש טנקים מתוך המתחם. אין עדויות ליציאת טנקים מצרים מן המחפורות שלהם. יתכן וטנק אחד נפגע בירי של טיל לאו. איציק מרדכי מודה, כי ניהל את הלחימה מעמדת רתק מתוגברת ולא בראש הכוח המסתער. אין מחלוקת על גבורתו האישית ואומץ הלב וההקרבה של הצנחנים, שמרביתם נפלו בניסיונות לחלץ את חבריהם.

מרדכי: נלחמנו 16 שעות ברציפות מול "המתחם הדביזיוני".

האמת: ההיתקלות הראשונה הייתה בליל ה-17-16 באוקטובר, אחרי חצות, אבל הקרב הראשון בו הגדוד ספג אבדות קשות היה אחרי 1 בלילה. קרב ההסתערות הפך מהר מאד לקרב חילוץ. אחרי שפלוגה ב' שלו בפיקוד יקי לוי התרסקה והמ"פ ומרבית קציניו נהרגו, הכניס המג"ד להסתערות את פלוגה ג' הצעירה בפיקוד אהרון מרגל שנפל בקרב ועימו רבים מאנשיו. קיים ויכוח אם היה זה נכון לתת פקודת הסתערות למרגל, אחרי שהיה ברור שזה מתחם אוייב ששולט באש על זירת הקרב ולא "ציידי טנקים". הפלוגה השלישית של אלי שורק, נשלחה כבר לחילוץ. קרב 890 הסתיים למעשה ב-5 בבוקר. מח"ט 35 עוזי יאירי ביקש אישור לחילוץ הגדוד וקיבל אישור לנסיגה רק לקראת צהריים. קיים חוסר תיאום בין "שעון מרדכי" לשעון הקרב.

מרדכי: בהסתערות ובלחימה שלנו ובריתוק האוייב באש שלנו אפשרנו את פתיחת ציר עכביש שהיה חסום. "הרמתי את הראש וראיתי את צה"ל נוסע חופשי על ציר עכביש".

האמת: ציר עכביש לא נפתח על-ידי גדוד 890. יש עדויות של מפקד יחידת "במבה" שלמה גורן שסייר על הציר ואבטח את מעבר שיירת הדוברות לראש הגשר. יש מידע גם על תנועה לסירוגין של יחידות אחרות על הציר באותו לילה. קרב הצנחנים הקל אולי במעט את לחץ אש האוייב על הציר. לא מעבר.

מרדכי: לקראת בוקר גדוד הטנקים 100 בפיקוד אהוד ברק נכנס לקרב, מייד נפגע ונסוג. הצנחנים נכנסו לחילוץ אנשי השריון.

האמת: גדוד 100 הוזעק כדי לחלץ את הצנחנים, מה שמחזק את הרושם, שגדוד 890 נקלע לקראת בוקר ה-17 באוקטובר למצוקה עם עשרות נפגעים בקרב הלילי. מפקד חטיבת הצנחנים עוזי יאירי, שליווה את הקרב מחפ"ק חטיבתי יחד עם סגנו אמנון ליפקין וקצינים בכירים אחרים, העריך שהמצב קשה וצריך להציל את מי שניתן להציל. הזעקת הטנקים של ברק לעזרה לקראת בוקר, מפריכה את "אגדת מרדכי" על לחימה רצופה 16 שעות. היו מבצעי חילוץ משולבים של צנחנים ואנשי שריון, אבל מי שנשא בעיקר נטל חילוץ הנפגעים היו יחידת הסיור "במבה", פלוגת החרמ"ש של גדוד 100 ויחידות סיור משולבות צנחנים ושריון מגדוד 142. לאורך השנים, כולל בשיחות עם המחבר, ניסה מרדכי להמעיט בערך לחימת גדוד 100 (לעתים אף בזלזול) ונמנע מאזכור מבצעי גבורה של יחידות החילוץ. בהרצאה בכנס ההיסטוריה אחרי קריאות ביניים של אנשי "במבה" ששכחו אותם, החמיא להם (באיחור רב) על תרומתם ואומץ ליבם.

מרדכי: בצהריים הוצאנו את כל אנשי הגדוד מהשטח, השלמנו את פינוי הנפגעים ונערכנו להסתערות חוזרת על המתחם הדביזיוני של האוייב.

האמת: מרדכי יוצר את הרושם, כי כל הנפגעים הוצאו מהשטח על-פי מסורת הצנחנים שלא מותירים פצועים בשטח. האמת כאן זועקת. בשטח הושארו אנשים, על-פי גירסתם הופקרו. בשטח נותר פצוע אנוש, גורי ששון.

הצנחנים יצאו מהשטח המומים, כואבים. התיאור על היערכות להסתערות באותו שלב הזוי. הגדוד היה מרוסק, גמור, שפוך. רק בלילה עלתה אפשרות להסתערות חוזרת, יוזמה הזויה של אלוף הפיקוד גונן, שבוטלה על-ידי מפקד החזית בר-לב שהבין מעוזי יאירי, כי הגדוד שבור. מרדכי מטשטש את העובדה, כי בשטח נותרו עשרות גופות חללים.

מרדכי: ברגע שגיליתי, כי בשטח נותר פצוע - גורי ששון, יזמתי את חילוצו עם יקי חץ, מפקד מחלקת סיור של צנחנים מילואים שהייתה מסופחת לחטיבה 217.

האמת: לאיציק מרדכי לא הייתה כל מעורבות בחילוץ גורי ששון. בעת שהורה על פינוי הגדוד מדיונות ההריגה שם נטבחו אנשיו, לא ידע שנותרו פצועים חיים בשטח. קיימת עדות, גם כתובה, של יקי חץ, מגיבורי קרב גבעת התחמושת, כי איציק מרדכי אמר לו: בשטח לא נותרו פצועים, אל תצא לשם, כי תיהרג. יקי התעקש לצאת למה שנראה והיה בפועל מבצע התאבדות, אחרי שאיש שריון דיווח לו, כי בין גופות ההרוגים הוא מזהה תנועת יד. עוזי בן צבי נהג נגמ"ש החילוץ חושף, כי ראה את עוזי יאירי מח"ט הצנחנים והמג"ד איציק מרדכי יושבים שפופים על אבנים ושמע את מרדכי אומר ליקי חץ, שחילץ את כל אנשיו. גורי ששון, שהיה פצוע אנוש וניצל על-ידי יקי חץ וצוותו לא סולח למרדכי על נטישתו בשטח, בלי לוודא שאין פצועים נוספים. גורי טוען, שאילו החילוץ היה מוקדם יותר אפשר היה להציל את חבריו הפצועים שמתו מאובדן דם. יקי חץ, עוזי בן צבי וחבריהם למבצע החילוץ זכו 39 שנים אחרי הקרב למכתב הערכה מאלוף פיקוד הדרום טל רוסו.

מרדכי: יצרתי נתיב חילוץ לחזי דחבש ואנשיו שנותרו בשטח.

האמת: נתיב החילוץ שמרדכי מתאר היה נתיב התאבדות. מרדכי ידע שחזי ואנשיו, חלקם פצועים, נותרו בשטח. עוזי יאירי הציע לחזי ואנשיו להיכנע. מרדכי השאיר את גיורא איילנד לתצפית, אבל לא הייתה לו תוכנית חילוץ. מי שחילץ את דחבש, קצין השריון אשר טל וששה אנשים נוספים היו מתנדבים מגדוד 100 בפיקוד גדעון דבורצקי ז"ל, שנפל בקרב ממערב לתעלה, מבצע אותו יזם מפקד גדוד 100 אהוד ברק. חזי דחבש לא סולח לאיציק מרדכי, טוען שהופקר ונרדף על ידו משך השנים.

מרדכי: בצהריים ראיתי ג'יפ של צה"ל נוסע בחופשיות על ציר טרטור.

האמת: אף ג'יפ של צה"ל לא נסע אותו יום על ציר טרטור. הציר לא נפתח על-ידי גדוד 890. רק למחרת ב-18 באוקטובר הציר נפתח על-ידי גדוד השריון 410 בפיקוד יהודה גלר.

39 שנים מרדכי מתעלם מכך שעשרות גופות של לוחמי צנחנים הושארו בשטח. הגופות פונו בכבוד צבאי על-ידי פלוגת השריון בפיקוד דוד גלזר ז"ל מגדוד 100, שנפל בקרב מיסורי.

מרדכי: אילן כפיר כתב ספר על קרב החווה הסינית, מבלי שדיבר איתי.

האמת: היו לי בעבר שיחות רבות עם איציק מרדכי בהן חשף את גרסתו המלאה על קרב גדוד 890, כולל ביטויים קשים על חזי דחבש, שמזכיר לו בכל הזדמנות את הפקרתו, זלזול בגדוד 100 ומפקדו אהוד ברק, כעס על שבכתבה בידיעות אחרונות, שפרסמתי ב-1974, בה חשפתי לראשונה את קרב סיפור קרב החווה הסינית, הזכרתי את סיפורו של גורי ששון שדימם למוות וניצל בחילוץ הרואי. זאב דרורי, סגנו בפיקוד 890, העמיד לרשותי את התחקיר המלא של לחימת הגדוד כולל יומנים, קלטות וצילומים. זאב דרורי אישר זאת בפורום ההיסטוריה הצבאית.

האמת על הקרב ירדה אלי קבר

מי שידע את האמת על הקרב היה עוזי יאירי ז"ל, מח"ט 35, שלקח אחריות אישית לתוצאותיו, נקלע למשבר נפשי בעקבותיו וביקש להשתחרר מפיקוד על החטיבה טרם עת, בידיעה ברורה, שהוא מיועד ומסומן לתפקידי הפיקוד הבכירים ביותר בצה"ל. יאירי הודה בפני מפקדי החזית, שלא הצנחנים פרצו את צירי התנועה לתעלה, אלא השריון. הייתה בו כנות נדירה, אומץ לב אישי ואחריות. עוזי יאירי נפל בקרב נגד מחבלים במלון סבוי בתל אביב במרס 1975. במותו לקח עימו את האמת על קרב גדוד 890 בחווה הסינית.

אחרי הוצאת הספר היו לי מספר שיחות טלפוניות עם מרדכי, בהן חזר על גרסתו, כי גדוד 890 הכריע למעשה את הקרב, הציל את ראש הגשר ואת חזית הדרום מתבוסה. לצערי, אין אלה המסקנות אליהן הגעתי בספר. נראה לי שהיסטוריונים אמיתיים, לא חבורת מעודדים של מרדכי, יאמצו את המסקנות אליהן הגעתי ולא את "האמת החדשה" של מרדכי. בדבר אחד אין מחלוקת: גבורת הצנחנים הצעירים בקרב. תרומתם? כאן אני נותר עם סימן שאלה.

תאריך:  07/01/2013   |   עודכן:  07/01/2013
אילן כפיר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
החווה הסינית: ניפוץ המיתוס
תגובות  [ 46 ] מוצגות   [ 46 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
במלחמת ששת הימים
7/01/13 17:25
 
לייבלה וייספיש
7/01/13 19:20
 
אליהו 11
3/11/19 22:27
2
אחי שהיה שם
7/01/13 17:57
3
אביתר בן-צדף
7/01/13 18:32
 
כושל, קדמי
8/01/13 10:54
4
רפי אשכנזי
7/01/13 18:57
5
חשדנית
7/01/13 19:19
6
חשדנית
7/01/13 19:24
7
חשדנית
7/01/13 19:30
 
Gilead
8/01/13 01:32
 
חשדנית
8/01/13 11:16
8
חיים גרינברג
7/01/13 19:40
9
רמי מתן
7/01/13 20:58
 
עמי לרמן
15/09/13 22:45
10
ilan kfir
7/01/13 21:09
11
אילן כפיר
7/01/13 21:26
12
מיכאל10
7/01/13 21:43
 
אביתר בן-צדף
8/01/13 00:20
 
חזי דחבש
8/01/13 09:34
 
מילשטיין
8/01/13 12:36
 
אהוד גרוס
8/01/13 17:15
 
לאהוד גרוס
10/01/13 12:44
13
עוזי בן צבי
7/01/13 21:54
14
עמנואל גרטל
7/01/13 22:47
15
אחד_שיודע
7/01/13 23:24
16
יאיר ליטביץ
7/01/13 23:25
17
חזי דחבש
7/01/13 23:43
18
עוזי בן צבי
8/01/13 08:12
19
ב.דני
8/01/13 10:39
 
אביתר בן-צדף
9/01/13 02:09
20
מילואימניק 1973
8/01/13 16:11
 
משה ע
9/01/13 12:40
21
אהוד גרוס
8/01/13 18:04
22
אלמוג אברהם
8/01/13 18:27
 
עוזי בן צבי
9/01/13 08:03
 
עיטור העוז
12/04/13 08:55
23
עוזי בן צבי
9/01/13 09:14
24
משה ע.
9/01/13 10:54
 
רזי
15/09/13 11:45
25
יואב י
9/01/13 12:50
26
לקרב, זוהי איוולת
10/01/13 13:28
27
גבריאל
15/09/13 00:39
28
כולם היו אחיי
3/10/14 15:46
29
חזקי שנאן
9/04/18 03:01
30
ב.ניצן
21/09/18 03:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת יום הכיפורים
"מלחמת יום הכיפורים, המלחמה שהיה אפשר למנוע" - הספר הוא מחקר של שני מרצים ד"ר וונטיק ופרופ' שלום. עיקר הביסוס של הספר הוא על מסמכים ארכיונים שנפתחו לעיון הציבור בארץ ובעיקר בארה"ב. הספר מביא תזה הטוענת שניתן היה למנוע את מלחמת יום הכיפורים והסיבות לאי מניעתה רבות. ביניהן היותו של נשיא ארה"ב ניקסון עסוק בפרשת ווטרגייט דבר שהשאיר את הזירה המדינית בידי עוזרו קיסינג'ר אשר משיקולים שונים העדיף לשמור על הקפאת המצב ביננו לבין מדינות ערב בין היתר מתוך מחשבה (קונספציה?) שאין בידי הערבים יכולת להכניע אותנו צבאית.
28/11/2012  |  עפר דרורי  |   ספרים
סגן הרמטכ"ל בימי מלחמת יום הכיפורים, אלוף ישראל טל (טליק), טען בפני ועדת אגרנט שחקרה את הכשל המודיעיני שקדם למלחמה כי התריע אודות הסכנה לפרוץ המלחמה.
28/10/2012  |  איציק וולף  |   חדשות
הרמטכ"ל בימי מלחמת יום הכיפורים, רב אלוף דוד אלעזר, הודה בפני ועדת אגרנט, ועדת החקירה שהוקמה לאחר המלחמה, כי לא העלה על דעתו שנשיא מצרים דאז, אנואר סאדאת, יוכל להפתיע את מדינת ישראל במתקפת פתע.
28/10/2012  |  איציק וולף  |   חדשות
גם היום, כעבור 39 שנים, לא תמה המלחמה ההיא. רבים, כמעט כולם, מאשימים את שרי הממשלה ההיא בכישלון מוחץ. ממשלה של חדלי אישים, חדלי אונים, שבויים בקונספציה, קטנוניים, פחדנים, נכלוליים, שרלטנים – מה לא?
09/10/2012  |  אורי שרגיל  |   מאמרים
כשלושה שבועות לפני שפרצה "מלחמת יום הכיפורים", יזמה "מפקדת הגדנ"ע" ו"מפקדת קצין חינוך ראשי בצה"ל", סיור מודרך בבסיסי צה"ל השונים, למנהלי בתיה"ס התיכוניים מכל הארץ.
08/10/2012  |  אלוני זמורה  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
יוסף אליעז
יוסף אליעז
ביבי הבליג על כל הפגיעות בישראל, בחייליה ובאזרחיה    למרות דרישות שר הביטחון וצה"ל לקבוע יעדים ברורים מעבר להצהרות ריקות מתוכן, להחליט סוף-סוף מה הן מטרות המלחמה ולקבוע מתווה ליום ש...
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
נשיא מצרים עבד אל פתח א-סיסי [צילום: AP]
איל השקס
מצרים לא פותרת את בעיותיה: החוב, השפעות המלחמה ברצועת עזה, מעורבות הצבא בכלכלה והאהבה למגה-פרויקטים    אך לעת עתה נחלצת מהמשבר בזכות חברותיה
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
איתמר בן-גביר, השר לביטחון לאומי, מייעד לתפקיד המפכ"ל את קצין המשטרה אבשלום פלד, שעסק בבנייה לא חוקית בביתו תוך סיפוח שטח פתוח לביתו וגידורו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il