|   15:07:40
דלג
  אברהם פכטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

הדחת אלופים

השר לביטחון פנים החליט להדיח את ניצב מזרחי - במקביל מנסים להדיח את האלוף דן חלוץ, סגן הרמטכ"ל; את ניצב מזרחי היה צריך להדיח כבר מזמן סמוך לחוות דעת של היועץ המשפטי היוצא, אליקים רובינשטיין; הצדקנים שרוצים להדיח את האלוף חלוץ - מחטיאים את המטרה. שכרון כוח של אלופים - או שמירה על מסגרות שלטון החוק
24/11/2004  |   אברהם פכטר   |   מאמרים   |   פרשת מזרחי   |   תגובות

שני אירועים, הקשורים לשני אלופים במשטרה ובצה"ל, נפלו במקריות מסתורית סמוכות אחת לשניה - בהקשרים שונים אך בחוט דמיוני המקשר ביניהם.

ניצב מזרחי הומלץ להדחה מהתפקיד על-ידי היועץ המשפטי לממשלה היוצא, אליקים רובינשטיין, לאחר קבלת חומר החקירה מהיחידה לחקירת שוטרים (מח"ש), בראשות ערן שנדר - פרקליט המדינה דהיום.

להזכיר, ראשית הפרשה לפני 5 שנים, כשהיה מזרחי ראש היאחב"ל. המשטרה ניהלה אז חקירה נגד אביגדור ליברמן, שהיה מנכ"ל משרד ראש הממשלה של נתניהו, ובמסגרת זו ביצעה האזנות סתר לליברמן ולעוזרו אז וח"כ היום, מיכאל גורולובסקי, ובנפרד לאיש העסקים דוד אפל. במסגרת האזנות הסתר הוקלטו גם עשרות שיחות לא רלוונטיות לנושא החקירה, וחמור מכל, גם שיחות פוליטיות בין ליברמן אישים פוליטיים ושיחות פוליטיות ואישיות עם ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו.

יש להדגיש שלאיש העסקים דוד אפל האזינו תקופה העולה על שנתיים ימים - זמן ללא תקדים גם בקנה מידה עולמי - וגם שם הוקלטו מאות שיחות לא רלוונטיות - אישיות אינטימיות לאשתו וילדיו של אפל. כך היה גם במקרה של פרשת קהלני - שיצא זכאי בדין.

ואם כל זה לא היה מספיק - רוב ההקלטות הלא רלוונטיות והלא מאושרות על-ידי בית המשפט גם תומללו והוכנסו לקלסרים תחת הכותרת "קלסרים פוליטיים" לכספת האישית של ניצב מזרחי במשרדו. שיטה מעין זו מקובלת במשטרים טוטליטריים ובכספת זו - נמצא גם חומר חיוני לסניגוריה שלא הועבר לידיעתם במשפט נמרודי - ועל כך ננזף מזרחי פעמיים על-ידי בית המשפט.

כאשר החלה החקירה נגד מזרחי במח"ש בראשות ערן שנדר - הוא מסר מספר גרסאות לא מספקות לכל התהליכים וההתנהלות - וחוות דעתו של שנדר שהועברה ליועץ המשפטי דאז רובינשטיין היתה חד-משמעית: להעמידו לדין משמעתי.

היועץ רובינשטיין, לאחר התלבטות ארוכה ומלחמת התשה שניהלה נגדו פרקליטת המדינה דאז, עדנה ארבל, בגיבוי צוות גדול של פרקליטות בכירות - החליט "לרחם" על מזרחי ובמקום להורות על העמדה לדין, מצא "פשרה", של הוצאת מסקנות פיקודיות ומינהליות עד כדי סיום תפקידו בכפוף לשימוע אצל המפכ"ל.

החלטה מימית ואנמית זו - היא המשך אומלל לטיפול בכל הפרשה המתמשכת מעבר לנדרש עד לתסבוכת האחרונה.

המפכ"ל אהרונישקי צפצף על המלצת היועץ רובינשטיין אולי בשל היותו בסיום תפקידו - והמליץ להסתפק בהערה פיקודית בתיקו האישי ולהשאירו בתפקידו - דבר שהיה מוזר למדיי, הן בשל העובדה שאהרונישקי לא התלהב מהמינוי של מזרחי כראש אגף חקירות שנכפה עליו על-ידי השר דאז שלמה בן-עמי, והן בשל התנערות מהמלצת היועץ המשפטי לממשלה - שעומד בראש הפירמידה של המערכת המשפטית.

השר גדעון עזרא, למרות שהוא במינוי זמני, נושא בחובו את כל הסמכויות של שר לביטחון פנים, לכן מעשיו ושיקוליו חוקיים והגיוניים. באשר "לעיתוי" - יש מקום לביקורת ופרשנות אבל לא לגבי המהות - ההדחה הזו היתה צריכה להיות מזמן - כי רובינשטיין קבע בחוות דעתו שנעשו מעשים חריגים, בניגוד לצווי בית משפט, ובקלסרים האסורים נמצא חומר רב לא רלוונטי, עד כדי ששערותיו של היועץ סמרו ו"חשכו עיניו", כהגדרתו, וזאת למרות שחלקו במלחמה בפשעים גדולה ורבה אך אינה יכולה לחפות על חריגות מהותיות. אדרבא - מי שממונה על שמירת החוק חייב להקפיד על שמירתו וחיזוקו ולא על עיוותו.

לגבי טענות המתנגדים שאין לשר סמכות להדיח או שחרג מסמכותו או שהוא במינוי זמני - אלה טענות לא רציניות, לא מבוססות ובאות יותר מתסכול והתנגדות פוליטית לשר מאשר במבט של צדק משפטי מערכתי ושמירה על שלטון החוק במיטבו. למעשה, ניתן גיבוי להדחה גם בבג"צ האחרון מפי השופט אליהו מצא - שקבע שהיו ראיות לדין משמעתי - היו חריגות מצווי בית משפט - והחלטתו של רובינשטיין סבירה לרבות הביקורת שלו על ארבל ותומכיה שנתנו גיבוי למזרחי.

כאשר אני קורא את דעתם של המתנגדים הפוליטיים, כמו ח"כ יוסי שריד ודומיו - הזועקים בעיתונים "המושחתים ניצחו" - מה אנו צריכים ללמוד מכך, שהאזנות סתר בלתי חוקיות, בניגוד לצווי בית משפט, עיוות הצדק, עיוות חוק האזנות סתר, שימוש לא נכון חריג ומסוכן בכלים שנתנו לאדם בעמדה בכירה, שיכול לנצלה לטובתו או לתפישתו גם מחוץ למערכת המשטרה - זה דבר טוב, זה לגיטימי, זה מוסרי? אין דעה יותר מסוכנת למשטר דמוקרטי ושלטון החוק אם היינו עוברים לסדר היום במקרה זה - ולכן טוב עשה השר גדעון עזרא שסיים פרק זה באימוץ ההמלצה של היועץ המשפטי.

בנקודה זו כדי להדגיש - פרקליט המדינה דהיום, ערן שנדר, שהמליץ להעמיד לדין את ניצב מזרחי לא יכול לעבוד ולתפקד - עם אדם שהמליץ על העמדתו לדין - ונעשה ניסיון לעקפו ולרוקן את החלטתו מתוכן - מה עוד שההחלטה האחרונה מגובה גם על-ידי היועץ המשפטי הנוכחי, מני מזוז.

באשר לאלוף דן חלוץ - הוגשה עתירה לבג"צ על-ידי אנשי רוח, אקדמיה ויוצאי חיל האוויר - באשר לאמירה שלאחרי חיסולו של המחבל והטרוריסט ומבחירי החמאס סלאח שחאדה בביתו - שכתוצאה ממנה נהרגו גם אזרחים חפים. בעקבות החיסול על-ידי חיל האוויר אמר דן חלוץ בראיון עיתונאי: "כי הוא ישן טוב בלילה וכי היה ביצוע מושלם".

אם להוריד או להתעלם מהאמירה הבלתי מוצלחת שלא היתה במקומה - ועל-כך גם צה"ל וגם חלוץ התנצלו בכמה הזדמנויות - הדחף להדחתו מהתפקיד ומצה"ל - לא עומד בשום פרופורציה צבאית, משפטית ולא מוסרית.

"הסיכול הממוקד" - שננקט במקרה של חיסול איש החמאס שחאדה - היה במקום ומבוסס בכל זווית אפשרית משפטית, מוסרית ועניינית.
כמובן, שפגיעה באזרחים סביב, עקב הביצוע הוא לפעמים בלתי נמנע ומצער - אבל כאשר אותם מחבלים, מנהיגי הרשע והפיגועים האכזריים, שולחים את נציגיהם להתאבד ברחובותינו, באוטובוסים במסעדות ומלונות ורוצחים עשרות אנשים ילדים נשים וטף, מבלי להניד עפעף, מבלי להביע צער או להצטער - גם אנו יכולים במלחמה אכזרית זו - שאין בה כללים שנשמרים על-ידי הצד השני - להפר את המאזן ולא להישאר צדיקים גמורים גם כשהדבר לא נוח וגם מייסר את המצפון.

כאשר מחבל בסדר גודל של סלאח שחאדה וגם יתר חבריו כמו אחמד יאסין - מוצאים מסתור במודע ובמתכוון בתוככי מחנות פליטים ובתוך אוכלוסיה אזרחית - הדם של חפים על ידיהם ומצפונם וכדי למנוע המשך פגיעתם הרבה - אפשר גם לבצע "סיכול ממוקדם, עם סיכון של פגיעה באזרחים. וכבר היו דברים מעולם במלחמת העולם השניה - ראה ההפצצה הבריטית על העיר דרזדן בגרמניה ופצצת האטום האמריקנית ביפן.

להזכיר, חודש לאחר חיסולו של שחאדה, היתה הזדמנות בלתי חוזרת לחסל את כל הצמרת של החמאס, בראשות אחמד יאסין, שהתכנסו בבניין בעזה לישיבה. בשל רתיעה בלתי מוסברת, אולי בהשפעת מבצע שחאדה, הוחלט לפגוע רק בקומה אחת בבניין. התוצאה - כל המחבלים ניצלו, והיה צריך במספר פעולות נפרדות כדי לחסלם.

האלוף דן חלוץ ביצע משימה לאומית שהוטלה עליו על-ידי ממשלת ישראל, על-ידי שר הביטחון, לאחר בדיקות הכנות ומחשבה מרובה ולכן - פעל כדין למרות תופעות לוואי לא רצויות ומצערות.

בג"צ אמנם לא רווה נחת מהאמירה של חלוץ - ובצדק, אבל מכאן ועד הדחתו מהתפקיד - הדרך רבה.

ואני בטוח שאם נבדוק את כל אמירותיהם של מתנגדי חלוץ בהווה ובעבר - בטח לרובם יש אמירות והצהרות פזיזות שעליהן להצטער.
בין האלוף חלוץ לאלוף מזרחי - לא עובר קו ישר אחד שהרי אחד כשל בלשונו בלבד ואילו האחר כשל בהבנה וביישום החוק ובכפיפותו לצווי בית משפט - אשר מהווים את המסד למשטר דמוקרטי.

_________________

הכותב הוא עורך דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי. היה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות, ופרשן משפטי בהווה.

תאריך:  24/11/2004   |   עודכן:  24/11/2004
עו"ד אברהם פכטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"חברות הביטוח הן המרויחות הגדולות מהרפורמה בתחום החיסכון לטווח ארוך" - כך כתב בשבוע החולף אנליסט חברת דירוג האשראי מעלות.
24/11/2004  |  ד"ר שלמה חזן  |   מאמרים
האזנה לנאמר בהקלטות רשת הקשר שנחשפו אתמול בתוכנית "עובדה" עם אילנה דיין [התמליל המלא בהמשך], לא היה בה כדי לספק חומר ראייתי מוצק שיחרוץ את דינו של המ"פ, סרן ר', בחשד לווידוא הריגה. אין ולא יהיה כאן ניסיון לנקות את המ"פ מתפקודו הכושל ומהערכים הפסולים על-פיהם נהג לכל אורך התקרית, אך ההגינות מחייבת להבהיר, כי גם האמירה "וידאתי הריגה" שנראה היה שמערכת "עובדה" מתפארת בה, לא הרשימה במיוחד. די ב-Common Sence בסיסי כדי לפסול את האפשרות שכוונת המ"פ היתה ל'וידוא הריגה' במשמעות הרווחת של הביטוי (קל וחומר אם ידע, וספק אם לא ידע, שהוא מוקלט). הגיוני יותר להבין זאת בקונטקסט של דיווח לאחור על ניטרול האיום (בראייתו), או בעגה הצבאית חזלו"ש אירוע. גם בצה"ל יש לומר לא אהבו את מה שראו, ובחרו לכנות זאת "תעתועי עריכה".
23/11/2004  |  גל ברגר  |   מאמרים
היום פרסם המוסד לבטוח לאומי את נתוני העוני לשנת 2003. שוב נוכחנו לדעת כי מצבם של הערבים אזרחי המדינה הוא החמור ביותר והפערים בינם לבין האוכלוסיה היהודית הולכים ומתרחבים. לפי נתוני המוסד לביטוח לאומי, בשנת 2003 מספר הילדים העניים במגזר הערבי היה כ-402 אלף, מתוך כ-670 אלף ילדים ערבים במגזר.
23/11/2004  |  מרכז מוסאוא  |   מאמרים
מותו הטראגי של רפאל איתן ("רפול") היכה בתדהמה את כל מי שהכירו. במיוחד בשל נסיבות מותו. רפול, איש רב פעלים, שעמד בראש צה"ל בתפקיד רמטכ"ל, נפצע כמה פעמים בקרבות קשים ותמיד קם על רגליו והמשיך בדרכו. עד שהגיע לדרגת רמטכ"ל. עכשיו מת מוות לא טבעי. תאונת עבודה. בסערת הגלים, הציף נחשול את הרציף ולקח עימו את רפול.
23/11/2004  |  יואב יצחק  |   מאמרים
תוצאות הבחירות במרכז הליכוד הן הזדמנות טובה לבחון, האם המטה של גוש קטיף ומועצת יש"ע הולכים בדרך הנכונה, כלומר - האם באמת "האהבה תנצח". התמודדו כאן שלושה אנשי עקרונות וכבוד שייצגו ביושר ובנאמנות את האידיאלים של תנועתם מול פוליטיקאים 'כדאיניקים' שיום אחד דעתם כך, ולמחרת הם מצביעים אחרת, אין יושרה (אינטגריטי), אין בושה, רק האינטרס האישי הגס, יחי הכסא ולעזאזל כל היתר.
23/11/2004  |  אליקים העצני  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן  |  
חזרה לפילוג הפוליטי שהיה לפני השבעה באוקטובר, התחמקות מקבלת אחריות למצב, משבר מנהיגות ועוד - לא מדובר בישראל אלא בוויכוח הפנים-פלשתיני. פרשן מצרי מתאר בדרכו את המתיחות בין שני הפלג...
צבי גיל
צבי גיל
אם ביבי נתניהו ייכנס להיסטוריה זה יהיה על שהוא הצליח לא רק להקים ולקיים ממשל גרוטסקי, נלעג, מטורלל ומעורר חלחלה, אלא להשליט ממשל מעוות זה באמצעות הדמויות הנלעגות שבו והמדינית העקומ...
דרור אידר
דרור אידר
כיצד התקיימנו בעולם חסר התגלות, בגיא צלמוות של לאומים, נתונים לסכנת השמדה? מגילת אסתר הכינה אותנו לעולם כפי שמוכר כיום, שבו מוכרחים לתמרן בסבך הפוליטיקה העולמית כדי להשיג את הבסיס:...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il