|   15:07:40
דלג
  מיכאל טוכפלד  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

שלושה אוחזים

לשלושת המתמודדים הציונים על כהונת הרב הראשי האשכנזי ברור כי רק הסכמה על מועמד אחד יכולה להביא לשינוי פניה של הרבנות - אך בינתיים כל אחד מהם סבור כי הוא צריך להיות המועמד המוסכם. ראיון עם הרב דוד סתיו, עם הרב אליעזר איגרא, ועם מקורבו של הרב יעקב שפירא
03/02/2013  |   מיכאל טוכפלד   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
מועצת הרבנות הראשית לישראל

שמונה כשרויות לחנות
הרב סתיו: "אני בעד בד"ץ, אבל למה צריך שמונה כשרויות לחנות אחת? מדוע אי-אפשר שהרבנות תפקח על הכשרות של הבד"ץ? אני רוצה להוזיל עלויות ולא לייצר מערכות שהרב עצמו אינו סומך עליהן"

מבצע סתיו
עמדותיו רב הישוב שוהם דוד סתיו, שמוזכר כמועמד לשמש כרב האשכנזי הראשי לישראל, מעוררות חוסר נוחות אצל לא מעט רבנים. דעותיו הפשרניות של הרב סתיו, שצמח מתוך שורות הציונות הדתית, לא מקוממות רק רבנים חרדיים אלא גם רבנים מקרב המגזר הדתי-לאומי, ולא רק בשל פסיקותיו המקלות בנושאי גיור שלא כפי מה שהיה נהוג בימי הרמב"ם ויציאה לחו"ל גם לצורך נופש.

לצד הערכה אישית לרב סתיו, הם רואים בהנהגתו ככזו השואבת את רעיונותיה מהזרם הפשרני החדש. בין היתר, הם מצטטים שורת אמירות שלו מהם נשמעת הרחבה מפליגה בנושאי תרבות הפנאי, שבעיניים רבניות נחשבת הכשרה של מה שעד היום נחשב למוקצה מחמת מיאוס.

כזו היא למשל, פסיקה הקשורה להיתר העלאת הצגות בהן משתתפות נשים בפני גברים, בנימוק שאיסור ההסתכלות באישה הוא רק כאשר מתכוון ליהנות מיופיה, וממילא כאשר ההצגה עוסקת בהעברת תכנים ולא בהבלטת הגוף - מותר הדבר.

הרב סתיו גם קבע היתר לצפות בסרטים המכילים סצנות אינטימיות שהצניעות יפה להן המסתמך על כך שהצופה יידע לעצום את עיניו ברגע המתאים, ועל כך שאין לכאורה איסור בסצנה שמעוררת רגשות אחרים כמו אמפתיה או שמחה (כגון אישה המחבקת את בעלה השב מהשבי וכדומה). הוא גם מתיר לשמוע סרט עם מעט ניבולי פה משום שגם ברחוב שומעים אמירות דומות.

פסקים אחרים שלו מאפשרים לקרוא ספרים המכילים עניינים לא צנועים, קריאת רומנים בידי נשים, קריאת ספרי כפירה ועבודה זרה וקריאת לשון הרע בעיתונים.

▪ עידן יוסף

מערכה סוערת ויצרית מתנהלת מתחת לאפה של הציבוריות הישראלית. מדובר במערכה לקביעת זהותם של הרבנים הראשיים לישראל.

עיקר העניין מתרכז בשאלה האם תסתיים ההגמוניה החרדית המוחלטת שלדעת רבים ביצעה "השתלטות עוינת" על הרבנות הראשית, על מוסדותיה ועל כלל שירותי הדת במדינה. לראשונה מזה שנים רבות מסתמנת אפשרות שהציונות הדתית תחזיר לידיה את השליטה על הרבנות הראשית ואולי תפיח חיים בחזונו של הרב קוק ו"תקרב את הלבבות ותכניס רוח של שלום בין כל הסיעות והמפלגות, לחיזוק כבוד התורה וכבודה בכל העולם כולו".

אלא שרוח של שלום היא הדבר האחרון שניתן לומר, לפי שעה, על המרוץ לכס הרבנים הראשיים. המערכה הקשה מתנהלת בעיקר על כס הרב הראשי האשכנזי. הרב מצגר כבר הודיע שאין בכוונתו להמשיך בתפקידו, אך בכנסת כבר עבר בקריאה ראשונה "חוק הרב עמאר" האמור לאפשר לראשון לציון להמשיך בכהונתו קדנציה נוספת. על אישור החוק עמלים קשות נציגי ש"ס, והם מוכנים ל"דילים" מרחיקי לכת כדי להעבירו. אם לא יעבור, מדברים בש"ס על מועמדים אפשריים אחרים אחד מבניו של הרב עובדיה יוסף או על הרב יהודה דרעי, רבה של באר שבע ואחיו של אריה דרעי.

לתפקיד הרב הראשי האשכנזי מסתמנים חמישה מועמדים. המחנה החרדי יציג את הרב דוד לאו, בן 46, רב העיר מודיעין, בנו של הרב הראשי לשעבר ישראל מאיר לאו וחתנו של הרב יצחק רלב"ג, ראש המועצה הדתית בירושלים המקושר לאריה דרעי. סיכוייו תלויים בעיקר בהתפתחויות הפוליטיות שלאחר הבחירות.

מועמד חרדי נוסף הוא הרב יצחק דוד גרוסמן, בן 66, רבה של מגדל העמק מזה 40 שנה וחתן פרס ישראל. לרב גרוסמן השפעה בחוגים החרדיים אך גם בציבור הרחב בהיותו מעורב בפעילות צדקה, חינוך, רווחה וקליטה. רשת "מגדל אור" שהקים עוסקת בחינוך בפריפריה ובהקמת מסגרת גיוס עבור נערים חרדים נושרים. הרב גרוסמן נחשב לבעל הסיכויים הגבוהים ביותר אם רק יחליט להתמודד. הוא מקובל על ראשי המדינה, מקושר לראשי ערים ונהנה מתדמית ממלכתית ומאחדת. אלא שגורמים המעורים בהתמודדות סבורים כי בסופו של דבר הרב גרוסמן לא יתמודד מסיבות אישיות. "הוא לא יוכל להתמודד כי אז יצטרך לוותר על ה'אימפריות' שהקים, ומדובר בהרבה מאוד כסף. התמודדות תאלץ אותו להמעיט ביכולתו להגיע למחוזות רחוקים", אמר גורם הבקי בנעשה.

ועדת שבעת הזקנים

מול המועמדים החרדים מעמידה הציונות הדתית בימים אלה שלושה מועמדים מבית מדרשה. הרב דוד סתיו, בן 52, רב היישוב שוהם ויו"ר הנהלת ארגון רבני צהר; הרב אליעזר איגרא, בן 59, רב המושב כפר-מימון והדיין הראשון והיחיד עד כה בבית הדין הרבני הגדול שלראשו כיפה סרוגה; והרב יעקב שפירא, בן 62, ראש ישיבת מרכז הרב ובנו של הרב הראשי לשעבר הרב אברהם שפירא. הרב שפירא הוא היחיד מבין השלושה שסירב להתראיין לכתבה זו ושלח אותנו ל"מקורביו".

"אם בסופו של דבר לא יהיה מועמד מוסכם הדבר יבטיח את כשלונה של הציונות הדתית במערכה על כהונת הרב הראשי. בטוח שמולם יהיה מועמד חרדי אחד", אומר חבר הכנסת לשעבר (ולעתיד) ניסן סלומינסקי. גם מנהל בתי הדין הרבניים הדיין הרב שלמה דיכובסקי מסר לנו כי דיבר עם שניים מהמועמדים, הרב סתיו והרב איגרא, והאיץ בהם למצוא מוצא.

העובדה הזו ידועה גם למועמדים עצמם, וכולם מסכימים שיש למצוא מנגנון מוסכם שיכריע ביניהם. אלא שהדעות חלוקות על מהותו של אותו מנגנון. אחד הפתרונות המוצעים, שבינתיים אינו זוכה לתמיכה רחבה, הוא הקמת ועדת רבנים. בראיון שערכנו עימו אמר הרב אליעזר איגרא כי הוא דווקא תומך בוועדת "שבעת הזקנים" כלשונו, שחברים בה הרב חיים דרוקמן, הרב צפניה דרורי, הרב יעקב אריאל, הרב אהרון ליכטנשטיין, הרב דוב ליאור, הרב נחום רבינוביץ והרב זלמן מלמד. זאת אף ששניים מהם הודיעו בפומבי שהם תומכים במועמדותו של הרב סתיו.

הרב איגרא טוען שכבר חמישה חודשים הוא מתחנן לפני הרב סתיו להגיע להסכמה באשר למועמד בעל הסיכויים הטובים יותר, ולגבש הסכם עם כל הגורמים הפוליטיים באשר לבחירתו.

אתה מודע לכך שאם לא יהיה מועמד אחד הציונות הדתית תפסיד?

"אני אשלם לך כסף רב אם תסביר זאת לרב סתיו. כל הרבנים אומרים שאני צודק".

מדוע צריך ועדת רבנים, מדוע שלא תתכנסו יחד עד שיֵצא עשן לבן, סליחה על הדימוי?

"זו תמימות לחשוב כך. עכשיו הזמן להחליט. כבר נכווינו בעבר כאשר לא הגענו להסכמה ואם לא נעשה זאת נמשיך לבכות מדוע אין רב ראשי ציוני. הציבור הדתי לאומי תמיד מאחר את הרכבת".
פסקים חריגים של הרב דוד סתיו / מסמך
בקובץ זה מצורפים מספר פסקים חריגים שנכתבו ונאמרו על ידי הרב סתיו. מתוך עיון בפסקים אלו ניתן לראות בבירור כיצד פסיקתו של הרב סתיו אינה נטועה בדרכי הפסיקה המקובלות במסורת ישראל לדורות. שם הכותב אינו ידוע

שאר המועמדים יוותרו
הרב יעקב שפירא [צילום: פלאש 90]

"זו אינה תחרות מלכת היופי של הציונות הדתית", אומר מקורב לרב שפירא. "הקמת ועדה הוכיחה את כשלונה בבחירות לרבנות ירושלים. שם נפלו כל ההסכמות שהושגו על בחירת רב מהציונות הדתית, כולל עם ראש העירייה ניר ברקת, על חודו של קול. אנחנו לא מעוניינים לחזור לשיטת הוועדה".

איך תגיעו להכרעה, אני שואל את הרב דוד סתיו. "כשיגיע המועד נמצא את הדרך", הוא עונה. "כמה שבועות לפני הבחירות נראה למי יש יותר סיכויים והאחרים יוותרו. אני מאמין ברצינות ובבגרות של כל האנשים ואני משוכנע שבזמן הנכון יֵדעו להחליט מי האיש בעל הסיכויים הגבוהים ביותר וייתנו לו את האפשרות להתמודד".

ואם זה לא יקרה, ברור שהמועמד החרדי יזכה?

"הסיכוי לכך גדול בהחלט".

האם יש לך סיכוי מול הרב גרוסמן?

"אם אציג את מועמדותי היא תהיה על דרך ולא על אדם. אני רוצה לומר לחברה הישראלית מהי דרכה של הציונות הדתית. מבחינתי, הרבנות הראשית היא כלי להציג את תפישת העולם של הציונות הדתית לחברה הישראלית, כיצד רבנות צריכה להיראות. לכן, גם אם רב כזה או אחר יציג את מועמדותו זה לא משנה לנו".

ולכן תתמודד?

"בכל מקרה".

ואם למועמד אחר יהיו סיכויים טובים יותר, תהיה מוכן לוותר?

"אם אווכח שמועמד אחר הוא בעל סיכויים טובים יותר, אני אוותר".

להחזיר את האמון ברבנות
הרב דוד סתיו

שלושה עמים
הרב סתיו: "שליש מהזוגות החילוניים מתחתנים בקפריסין. אם זה יימשך עוד עשר שנים לא תהיה רבנות ולא משנה איך נקרא לה. נהיה כאן שלושה עמים - חרדים, דתיים ומסורתיים, וחילונים שמעמדם ההלכתי מסופק. אני לא רוצה לחשוב מה יהיה אז. זה גרוע מפצצת אטום איראנית. אני מעוניין להיות רב ראשי רק כדי לעצור את התהליך הזה ולהחזיר את האמון של החברה הישראלית ברבנות"

מזה זמן רב מנהלת עמותת 'צהר' קמפיין תקשורתי לשינוי פני הרבנות ולהחזרתה לימיה כמוסד ממלכתי. הקמפיין מחריף את העימות בין 'צהר' לרבנות ולמשרד הדתות שבשליטת ש"ס והרב סתיו הוא מעין סדין אדום עבור חרדים וחלק מהחרד"לים. למרות זאת, פועלים אנשי 'צהר' בגיבוי פוליטיקאים לגבש עסקה שבה תובטח התמיכה ברב סתיו תמורת תמיכה באחד המועמדים הספרדים. דבר אחד ברור, דווקא הקמפיין של 'צהר' העלה את המודעות לבחירת רב מהחוגים הציוניים.

מהו תפקידו של רב ראשי? האם הוא יועץ הלכתי, סמכות ייצוגית, סמכות רוחנית? מי בכלל נשמע לרבנות הראשית במדינת ישראל? אלה מקצת השאלות שהעליתי לפני המועמדים.

אלו שינויים יכול רב ראשי לחולל בדמותו הלא כל כך משופרת, בלשון המעטה, של מוסד הרבנות הראשית?

הרב סתיו: "רב ראשי צריך להתוות מדיניות שתעצב את העולם ההלכתי כך שהחברה הישראלית תוכל להתחבר אל מקורותיה היהודיים".

ב-65 שנות המדינה היו רבנים ראשיים שהצליחו בכך?

"כמעט כל אחד מהרבנים הראשיים הצליח במידה מסוימת. הרב הרצוג יצר את התשתית ואת היסודות הבסיסיים לשילוב מדינה יהודית ודמוקרטית, הקים את בתי הדין הרבניים ויצר סביבם קונצנזוס כאשר כינס תחת קורת גג אחת את הרב שפירא ואת הרב אלישיב ואף קבע את מעמד בני המיעוטים. הרב גורן עשה חיבורים מדהימים עם העולם הצבאי. הרב עובדיה יוסף תרם את נקודות החיבור שלו בפסיקותיו בנושא העגונות אחרי מלחמת יום הכיפורים, ואף כאשר קבע שבני העדה האתיופית הם יהודים לכל דבר, פסיקות שמנעו בוקה ומבולקה. גם הרבנים שפירא ואליהו סימנו ציון דרך בקביעת המעמד ההלכתי של השתלות האיברים, ואלמלא הרב עמאר לא היו גיורים במדינת ישראל. הוא והרב עובדיה אפשרו לבתי הדין לגיורים לפעול מול עוינות חרדית בלתי מתפשרת. הנה אתה רואה שיש רבנים המסוגלים ליצור חיבור טוב בין המדינה והתורה".

והחברה הישראלית מכירה בכך?

"לצערי לא. היא אינה מבינה וכל הנושאים האלה רחוקים מלבה. החברה הישראלית פוגשת את הרבנות במקום אחר לחלוטין ועבורה הרבנות היא סמל של כפייה וניכור ממסדי. הרבנות, מכוח החוק, חולשת רק על סממן אחד הכלול בהגדרת זהותה היהודית של המדינה, חוק הנישואין והגירושין. היא הייתה מעוניינת לחלוש גם על חוק השבות והגיורים אך המחוקק לא אפשר לה זאת. הטרגדיה היא ששליש מהזוגות החילוניים מתחתנים בקפריסין. אם זה יימשך עוד עשר שנים לא תהיה רבנות ולא משנה איך נקרא לה. נהיה כאן שלושה עמים - חרדים, דתיים ומסורתיים, וחילונים שמעמדם ההלכתי מסופק. אני לא רוצה לחשוב מה יהיה אז. זה גרוע מפצצת אטום אירנית. אני מעוניין להיות רב ראשי רק כדי לעצור את התהליך הזה ולהחזיר את האמון של החברה הישראלית ברבנות".

מדוע אתה סבור שאתה תצליח במקום שבו נכשלו אחרים?

"הצעדים הננקטים היום ברבנות התאימו אולי לפני חמישים שנה. היום צריך לפשט הליכים, מבלי לפגוע בהלכה, ולעודד את החברה הישראלית להצטרף. אני רוצה לשמור על עם ישראל. יש היום מיליון אנשים שמעמדם ההלכתי אינו ברור. אם אנחנו, הרבנות, לא ניקח אותם ביד ונסייע להם להוכיח שהם יהודים, אנחנו נגזור עליהם ועל ילדיהם שמד".

הרב סתיו סבור שיש להקל על זוגות הבאים להירשם לנישואין הנתקלים בתקנות דרקוניות, דוגמת זו האוסרת עליהם להירשם יותר משלושה חודשים לפני נישואיהם. "למה? כובע. זה הרי לא סעיף בשולחן ערוך. שאלתי את הרב מצגר והוא ענה לי: 'באמת גם אני רציתי לברר מדוע זה כך'. ואני אומר: בואו נפשט את ההליכים. מדוע שלא נפתח באוניברסיטת תל אביב, למשל, נקודת רישום לנישואין יום בשבוע? הרי זה אינטרס שלנו שיתחתנו כדת משה וישראל".

את השאלות האלה שואלים כבר 65 שנה ואיש אינו עושה דבר.

"כולם אומרים שצריך שינוי, רבנים, שסניקים, ליטאים, חסידים. הרבנות צריכה לתת את השירות הטוב ביותר לעם ישראל".

מדוע אתה מעורר התנגדות כל כך עזה בעיני החרדים?

"בעיני איזה חרדים? אולי בעיני הפוליטיקאים והעיתונאים החרדים. יש אנשים שמפחדים ממני ואני לא מתכוון להקל על פחדיהם. נכון, אני נאבק בפוליטיקאים החרדים המוציאים שם רע גם לחרדים וגם ליהדות. אני מתכוון לבקש שהרבנים יהיו מחויבים לבני קהילותיהם, שיתנו כשרות טובה ושהם עצמם יאכלו מהכשרות שהם נותנים. אני בעד בד"ץ, אבל למה צריך שמונה כשרויות לחנות אחת? מדוע אי-אפשר שהרבנות תפקח על הכשרות של הבד"ץ? אני רוצה להוזיל עלויות ולא לייצר מערכות שהרב עצמו אינו סומך עליהן. אני רוצה שרב שכונה יתגורר בשכונה שבה הוא מכהן ולא בעיר אחרת. יש רבים שמפחדים מהשינויים האלה אף שכמה רבנים חרדים מבינים את הצורך בהם אני די מופתע מהצגתי כ"סדין אדום" בעוד שאני מקבל תמיכה לא מעטה מחוגים רבים בחוגים החרדים, רבנים, ליטאים וחסידים. הם יודעים שאני נכדו של האדמו"ר מזוויעהל ויש כאלה שבאים אלי בהצעות להכנס ל"רֶבֶּה" שלהם לקבל ברכה".

במי יתמוך הרב עובדיה
הרב עובדיה יוסף [צילום: פלאש 90]

להמשיך במסורת האב
מקורב הרב שפירא: "הוא מעוניין להמשיך במסורת אביו, רבּ אברום. הוא הרי גדל כ'נסיך תורה' למן היום הראשון והיה מעין הרב הראשי לישראל לצד אביו. הוא לא היה על תקן של עסקן ומניפולטור אלא תלמיד חכם שהכיר את המסדרונות של הרבנות הראשית יותר מאביו. הוא ישב אתו בבית הדין הגדול, ראה אלפי דילמות וניסח אלפי תשובות. עולם הרבנות לא זר לו. הרב שפירא הוא אדם אציל, רב יכולות"

הקמפיין כולל מסעות שכנוע בקרב פוליטיקאים, בעיקר של שס, בחצרות רבנים ובחדרי חרדים. לאחרונה נרשמה הסלמה כאשר בבג"ץ אמורה להידון עתירה של "נאמני תורה ועבודה" המבקשת לאסור את בחירתו של רב שלא נבחן בכתב בבחינות לקבלת כושר לכהן כרב עיר בעשרים השנים האחרונות. בחוגי הרב שפירא אומרים שהעתירה מכוונת ישירות נגדו ורמזו שהיא הוגשה בעידודה של 'צהר', דבר שהוכחש מכול וכול על-ידי ארגון הרבנים.

שלושת המתמודדים חשים שהם אכן נמצאים ב"פריימריז" שאינם מוסיפים לכבודה של הרבנות הראשית. כדי למנוע מצב מעין זה, הגה המחוקק שיטת בחירות ייחודית שבה נקבעת זהות הרבנים הראשיים על-ידי גוף בוחר הכולל 150 איש: 80 רבנים (רבני ערים גדולות, מועצות אזוריות ויישובים גדולים, רבני שכונות, הרב הצבאי הראשי וסגנו ועשרה דיינים ותיקים) ו-70 נציגי ציבור. עיקר הלחצים מופנים כלפי שס. כל הצדדים המעורבים מעוניינים להגיע להסכם עִמה ועם בית הרב עובדיה יוסף. מקורבי שלושת המועמדים טוענים לתמיכתו. התשובה האמיתית היא שתלוי את מי שואלים שם - האם את אנשיהם של דרעי, אטיאס, יהודית יוסף, הרב עמר או אלי ישי. כולם מעורבים בבחישה.

"העובדה היא שבזכות תמיכת הרב עובדיה הגיע הרב שפירא למקום הראשון בבחירות למועצת הרבנות הראשית", אומר לנו המקורב לרב שפירא. "הם בקשרים מצוינים וזו מערכת קשרים בת 40 שנה. הרב אברהם שפירא והרב עובדיה היו ידידים בלב ובנפש, והרב יעקב הוא מבאי ביתו. ביום השנה לפטירת רבּ אברום הרב עובדיה בא לישיבה ואמר 'גדול הדור היה כאן'. הוא רואה ברב יעקב אדם שידו לא משה מידו של אביו".

אנשי הרב סתיו אינם טומנים ידם בצלחת ומנהלים מגעים יומיומיים עם שס שעליהם הם מסרבים לפרט.

גם הרב אליעזר איגרא משוכנע שתמיכתו של הרב עובדיה נתונה לו. "הוא תמך בי וכך נכנסתי לבית הדין הגדול. למעשה, מועמדותי נבחנה אצלו כבר פעמיים וזכתה, גם לבית הדין הגדול וגם לכהונת הרב הראשי של פתח תקוה, כהונה שוויתרתי עליה רק משום שהחלטתי לבסוף לא לנטוש את בית הדין", אומר הרב איגרא.

אנשי הרב איגרא מודעים לכך שהוא לא מוכר מספיק לציבור, אך לדבריהם גדלותו בתורה ובכירותו בבית הדין יחפו על כך. "אותו החרדים יהיו מוכנים 'לבלוע', ולכן גדלים סיכוייו לסגור 'דיל' מולם", אומרים המקורבים.

לא מהפכה, שינוי
הרב יונה מצגר [צילום: פלאש 90]

רבנות בעייתית
הרב איגרא: "אני מעריך מאוד את הרב סתיו. אין שום טוב בזה שמיליון חרדים ורבותיהם מתנגדים לו. אבל גם חבריו ב'צהר' לא עוזרים לו. פסיקות כמו של הרב פירון להתרת נישואין אזרחיים בתנאים מסוימים או הבעת הבנה לנישואין חד מיניים או כאשר הוא עצמו קובע שניתן לתת הכשר לאולם שמציב עץ אשוח בחג המולד - אי אפשר לעמוד מול האמירות האלה ולומר 'אני הרב הראשי לישראל'"

את הרב איגרא מצאתי במטבח קטן ועלוב למדי בבית הדין הגדול, מכין לעצמו כוס תה משקיק יחיד שנמצא בו. די עצוב לבקר בבניין המעורר תחושה קשה של חוסר כבוד למוסד הנכבד השוכן בו. מדובר אומנם בבית פרומין ההיסטורי, מקום משכנה הראשון של הכנסת בעיר הבירה, אך קשה שלא לקבל רושם שלילי ממצבו הנוכחי. חדרים קטנטנים, מסדרונות אפלים, ערמות של תיקים בארונות מטים לנפול ואולמות דיונים חסרי הדר. אין כל כבוד במשכן זה. אני מהרהר בפאר של בית המשפט העליון ותוהה מדוע זה צריך להיות כך בישראל בשנת 2013. הרב איגרא מאמין שכרב ראשי בכוחו יהיה לשנות מציאות זו.

"ראה איך נראה בית הדין", הוא קובל. "אני עוד חדש כאן, רק שנה בתפקיד, אבל בית הדין האזורי בבאר שבע שבו כיהנתי מאז נתמניתי לדיין ב-1983 נראה הרבה יותר טוב. אני חושב שצריך לשנות את המציאות שלפיה הרבנות הראשית ומערכת בתי הדין פועלים בתקציב מצחיק, ולהכניס כוח אדם חדש. על המדינה להעניק משאבים, וצריך לדעת לנהל מו"מ מול הגופים המעניקים את המשאבים הללו. הוכחתי זאת כאשר הצלחתי לשפר ללא הכר את מערכת בדיקת המבחנים לדיינות שהייתה על סף קריסה. לפעמים עדיף רב שמרן אבל כזה היכול להזיז עניינים".

דאגתה היחידה של שס, ששלטה במערכת בשנים האחרונות, הייתה להכניס את אנשיה לכל עמדה פנויה ובלתי פנויה. היא גילתה חוסר אכפתיות מוחלט לרמת השירות הניתנת לאזרחי המדינה מצד מוסדות הדת שלה. עתה, אומרים אנשי הרב איגרא, יש לחולל שינוי מהותי, ואת זה יכול לעשות רק רב שבא מהציונות הדתית, האכפתית. "שס אינה מחוברת לעשייה", הם אומרים.

הרב איגרא מתכוון להסתער גם על נושא הכשרות. "יש מין סיסמה האומרת כי כשרות של הרבנות אינה טובה ומספקת דיה. מדברים על הפרטה. בסופו של דבר הצרכן משלם יותר ולא תמיד מקבל יותר. צריך ללמוד את המערכת ולשנותה כך שתהיה עם הפנים לציבור. אני יכול להביא את השינוי המיוחל. יש לי היכולות לעמוד אל מול פני האומה ולהביא את דבר הרבנות".

הרב איגרא מעיד על עצמו שהוא שונא מהפכות. "לא אחולל מהפכה, אלא שינוי. זה אמיתי יותר. צריך להתחשב במערכות הקיימות. אני חושב שיש לשפר את מעורבות הרבנות בכל ענייני הצדקה והצדק החברתי מול המצוקה החברתית הקיימת. אני מאמין בחיבור בין כל גוני האוכלוסיה. אני נמצא באמצע, בין החרדים לחילונים, כמו שהרב קוק כתב".

לאחרונה הופתע הרב איגרא כאשר ארגוני נשים פרסמו הודעת תמיכה במועמדותו. פסיקותיו הרבות לטובת הנשים היוו עבורן תופעה נדירה בעולם בתי הדין הרבניים. "הדיינים בבאר שבע קראו לי 'הרב הפמיניסט'", הוא מצטחק. "אני לא באמת פמיניסט אבל אני חושב שביהדות יש מנגנוני הגנה על האישה שהיא, מה לעשות, לרוב הצד החלש. ההחלטות שלי אכן עזרו לנשים רבות עד כדי כך שהיו בעלים שאולצו לתת גט לנשיהם והגישו נגדי תלונות".

אתה חושב שהתמיכה הזו תסייע לך בגוף הבוחר?

"הרבנים בגוף הבוחר מכירים את עבודתי ואני לא חושב שזה יהיה מה שירשים אותם. עשיתי את עבודתי נאמנה בסייעתא דשמיא. לציבור החילוני קשה לקבל את חוק הנישואין והגירושין, אבל אם לא נהיה פופוליסטיים, זה הדבר שמאחד את כל עם ישראל, ולכן חשוב שלגבי בית הדין הגדול יהיה קונסנסוס. הדמות על כס הרב הראשי צריכה להיות כזו שהציבור כולו יתחבר אליה".

נראה שהיום דווקא הרב סתיו זוכה לתמיכה ציבורית רחבה, במיוחד על-רקע המאבקים שמנהלת 'צהר' למען הציבור הרחב ונגד נוקשותה של הרבנות, לא כן?

"אני מעריך מאוד את הרב סתיו (שניהם גדלו יחד בסניף עזרא בירושלים, מ"ט). לדעתי הוא טועה בכך שדמותו מוצגת כמי שנלחם בחרדים, גם אם הוא עצמו אינו אומר כך. ב'מקור ראשון' פורסמה קריקטורה שבה נראים החרדים נערכים מולו למגננה. אין שום טוב בזה שמיליון חרדים ורבותיהם מתנגדים לו. אבל גם חבריו ב'צהר' אינם עוזרים לו. פסיקות כמו של הרב פירון להתרת נישואין אזרחיים בתנאים מסוימים או הבעת הבנה לנישואין חד מיניים; או כאשר הרב שרלו, שותפו להנהגת 'צהר', מדבר על כך שמותר לקבל תרומות מארגונים נוצרים אוונגליסטים; או כאשר הוא עצמו קובע שניתן לתת הכשר לאולם שמציב עץ אשוח בחג המולד - אי-אפשר לעמוד מול האמירות האלה ולומר 'אני הרב הראשי לישראל'. אין פלא שגם בציבור הדתי הלאומי יש מתנגדים רבים למועמדותו".

אולי בכל זאת צריך מישהו שייצור אנטיתזה לגישה החרדית המתנכרת?

"רבנות לא צריכה להיות אנטיתזה. היא צריכה לחבר גם את החרדים".

שאינם מקבלים כלל את מרותה ההלכתית...

"אם לא היו מקבלים את מרותה, מזמן היו לנו כאן פנקסי נישואין. זה דבר קטסטרופלי".

את היתר המכירה בשמיטה הם מקבלים? ראית איזה מאבק איתנים התחולל בעניין. הרב מצגר נבחר בפעם הקודמת רק אחרי שהבטיח לרב אלישיב להתנגד להיתר המכירה - הבטחה שלא קוימה במלואה, אגב

"אנחנו תלמידי הרב קוק. אני מכהן כרבו של כפר מימון שבו נוהג היתר המכירה, אבל גם אני עושה מאמצים למעט בו. כרב המבין בחקלאות יש לי רעיונות כיצד ניתן לעזור גם מבלי להזדקק לו לגמרי".

לאנשי הרב איגרא יש ביקורת רבה על הקמפיין שמנהלת 'צהר' עבור הרב סתיו. "לרב איגרא אין שלושה מיליון שקלים להוציא על מערכת בחירות ואין גופים גדולים העומדים מאחוריו". האם הרב איגרא יוכל לגבור על משפחת לאו רבת ההשפעה או על הרב גרוסמן, אני שואל את המקורבים. "זה יהיה קשה", הם מודים, "אבל בהסכמים ניתן להגיע לכך. זה תלוי בכוח הפוליטי. צריך לעגן בהסכמים הקואליציוניים את בחירתו של רב ציוני".

החזרת הרבנות לבעליה
הרבנים אריאל, ליכטנשטיין ורבינוביץ

הרב סתיו מודע לביקורת עליו אך הוא איתן בדרכו. כמה מחשובי רבני הציונות הדתית, ובהם הרב ליכטנשטיין והרב רבינוביץ ממעלה אדומים, פרסמו הודעות תמיכה גלויות הקוראות לבחור בו כרב ראשי. גם הרב שלמה אבינר חתם על מכתב התמיכה, שהעיר כמה חוגים חרד"ליים מישיבת הר-המור מרבצם. אלו הפעילו מערכת לחצים כבדה על הרב אבינר והוא חזר בו. לדברי הרב איגרא,הרב אבינר שלח לו מכתב תמיכה חם ואוהד.

לביקורת על הרב סתיו מצטרף גם מקורבו של הרב שפירא. "הוא איש מוכשר, יקר ומתוק, אבל העולם החרדי לא ישלים עם כהונתו, פרט אולי לחוגי הרב אלישיב שישמחו אם ייבחר כי הרי אז תימחק הרבנות הראשית לגמרי. יש לזכור מה הם עשו לרב גורן בשעתו. כאשר הם חורצים את דינו של מישהו, אללה ירחמו!".

מדוע הרב שפירא מעוניין בכהונה?

"תורה מחזרת אחר אכסניה שלה", הוא עונה לי באמרה מחז"ל. "הוא מעוניין להמשיך במסורת אביו, רבּ אברום שפירא. הוא הרי גדל כ'נסיך תורה' למן היום הראשון והיה מעין הרב הראשי לישראל לצד אביו. הוא לא היה על תקן של עסקן ומניפולטור אלא תלמיד חכם שהכיר את המסדרונות של הרבנות הראשית יותר מאביו. הוא ישב אתו בבית הדין הגדול, ראה אלפי דילמות וניסח אלפי תשובות. עולם הרבנות לא זר לו. הרב שפירא הוא אדם אציל, רב יכולות".

השאלה היא אם יש בו גם יכולת להיות דמות סוחפת, היודעת לעמוד אל מול פני האומה, לדבר אל כלל ישראל, דבר שהסתופפות בעולמה של תורה כלל אינו מבטיח?

"הוא נכנס לנעלי אביו בהנהגת ישיבת 'מרכז הרב' אחרי שכולם היו בטוחים שהישיבה מתפרקת בשידור חי. גם העולם החרדי הכיר באביו כגאון עולם וגם לו יש הכריזמה הזו. רבנות ראשית אינה רק יכולת ורבאלית, אלא גם יכולת הלכתית וחיבור בין כל חלקי האומה, אוטוריטה וסמכות. ללא ספק יש לו את זה. יש אנשים שאתה נשבה בקסמם אחרי דקה של שיחה, ויש כאלה שלוקח לך שלוש דקות. הרב שפירא הוא מהסוג השני...".

למרות המחלוקות, משוכנעים במערכת הפוליטית כי הציונות הדתית תציג בסופו של דבר מועמד מוסכם אחד. יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט התבטא לאחרונה בחשיבות החזרת הרבנות הראשית לידי בעליה האמיתיים, הציונות הדתית. שלא לציטוט אומרים אנשיו שהוא מעורב עד צוואר במשא-ומתן מול שס כדי להבטיח את הדבר. בשלב זה הוא נמנע מלהביע תמיכה במועמד זה או אחר, כדי לא לעורר את רוגזם של חרד"לים ומתונים כאחד, אבל ברור שבבוא היום ההכרעה צריכה ליפול.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  03/02/2013   |   עודכן:  03/02/2013
מיכאל טוכפלד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שופטים רבים נוהגים כידוע לקיים שיחות בלשכות בנוכחות באי-כוחם של בעלי הדין בלבד. השיחות נערכות בצינעה, לעיתים לבקשת מי-מהצדדים, ולעיתים ביוזמת השופט - שמבקש להעביר מסריו לצדדים, לפשר ביניהם, או לסייע בידם לקדם עסקות טיעון.
02/02/2013  |  יואב יצחק  |   כתבות
בימים אלה - עם הגשת כתב האישום נגד צבי בר, ראש העירייה המיתולוגי של העיר רמת גן, נפתחת ההתמודדות על ראשות העיר. אין מדובר רק בפוליטיקה עירונית, אלא במאבק חשוב: מי ישלוט בעיר שבתחומה מתוכננים פרויקטים רבים ועצומים בתחום הנדל"ן בהיקף מצרפי של מיליארדי דולרים. לא רק באזור מתחם הבורסה, אלא בגבולה של רמת גן עם גבעתיים, תל אביב ובני ברק.
02/02/2013  |  יואב יצחק  |   כתבות
נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, שהודיע השבוע על פרישתו מהתפקיד (בתוקף ביוני 2013), זכה השבוע לשבחים רבים. ובזכות. הוא הוגדר כאחד הנגידים הטובים ביותר שהיו לישראל, אם לא הטוב שבהם. לזכותו נזקפת יציבות המערכת הפיננסית בכלל והבנקים בפרט בתקופה של רעידת אדמה כלכלית וקריסת השווקים במרבית המדינות המערביות.
02/02/2013  |  יואב יצחק  |   כתבות
על-פי הדיווחים שהתפרסמו ביומיים האחרונים נראה כי בסוריה אכן נערכה תקיפה אווירית ישראלית. על-פי ההודעה הרשמית של הצבא הסורי הופצץ מתקן באזור ג'מראיה - צפונית מערבית לדמשק, שעסק, לדברי הסורים, במחקר ופיתוח שנועדו 'להעלאת הרמה של כוחות "ההתנגדות"' ("מוקאוואמה" - בערבית - ביטוי המקובל בדרך כלל על-מנת לתאר את הארגונים (בראשם חיזבאללה) והמדינות הנוקטים מדיניות פעילה נגד ישראל). עוד נמסר בהודעה כי גם כוחות המורדים ניסו להשתלט על המתקן מספר פעמים. יש לציין כי על-פי חלק מהדיווחים נראה כי מתקן זה שימש גם עבור פיתוח וייצור נשק כימי.
01/02/2013  |  אבישי אפרגון  |   כתבות
אוהד ג'רפי מחדרה, 32, הוא הסוכן הגדול ביותר של חברת התיווך המובילה רימקס, ומן הסתם גם אחד ממתווכי הדירות הגדולים בישראל: במוצאי שבת (26.1.13) קיבל מהנהלת החברה תואר כפול: הוא גבר על כ-900 סוכנים של החברה, ותיווך אשתקד במספר העסקות הגדול ביותר. בנוסף, קצר גם את סכום העמלות הגבוה ביותר.
01/02/2013  |  אלעזר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il