בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
עגלי זהב וכסף משבשים דעתם של רבים ● כבר במדבר היה עגל זהב אחד ועל כך כמעט הושמד העם כולו
כשקוראים על עגל הזהב והכסף המשבש התנהגותם של שואפי שררה וממון במקומותינו, אפשר לעשות הפסקה בפרשת השבוע הזה, פרשת כי תישא, וללמוד על מנהיג מסוג מיוחד. נקי כפיים, נאמן ואוהב את עמו ישראל עד כדי מסירת נפשו עליו. מנהיג שהציל את עמו מפני עונש הכיליון על חטא עגל הזהב שייצר לעצמו. זהו המנהיג משה. אותו משה בעל הרחמים שעליו מספר המדרש: "כשהיה משה רבינו רועה צאנו של יתרו במדבר, ברח ממנו גדי, ורץ אחריו עד שהגיע לחסות. כיוון שהגיע לחסות, נזדמנה לו בריכה של מים ועמד הגדי לשתות, כיוון שהגיע משה אצלו, אמר: אני לא הייתי יודע שרץ היית מפני הצמא, עייף אתה! הרכיבו לאותו גדי על כתפו והיה מהלך. אמר הקדוש ברוך הוא: יש לך רחמים לנהוג צאנם של בשר ודם כך – חייך, אתה תרעה את צאני ישראל" (שמות רבה ב, ב). וזהו הסיפור: כשעלה משה רבנו אל ההר כדי להוריד את התורה לעם ישראל השתהה שם יותר מידי לטעם העם. בני ישראל חסרי הסבלנות, חסרי המנהיג למספר ימים, התקשו להסתדר בלי מנהיגות חזקה ומובילה, מגוננת ומכוונת. הם החליטו לייצר לעצמם מנהיג משלהם. מנהיג כפי שהכירו בארץ עבדותם, בארץ של עבודה זרה, בארץ מצרים. הם דרשו מאהרון הכהן לעשות להם מנהיג כזה, לייצר להם פסל אותו יוכלו לעבוד בינתיים. וכך נוצר עגל הזהב. והעם חגג - "וישב העם לאכול ושתו ויקומו לצחק" (שמות לב, ו). ככה העם שהוצא מצרים ביד חזקה ובזרוע נטוייה שכח מהר מאוד את הישועה הזאת, את הנסים הגדולים שנעשו לו, את ההבטחות שניתנו לו, את החלום על גאולה. העם ביקש סיפוקים מיידים. בני ישראל היו בטבעם עדיין אותם אנשים עבדים קשי יום שלא הורגלו בעצמאות מחשבתית וברוח גבוהה וכשמשה לא היה לצידם הם כשלו בחטא הנורא וה' מבקש להשמידם. והוא אומר למשה: ""הנח לי ויחר אפי בהם ואכלם (אשמידם) ואותך אעשה לגוי גדול", אמר משה: דבר זה תלוי בי – מיד עמד ונתחזק בתפילה וביקש עליהם רחמים" (ברכות לב, א). כי משה אינו מעוניין להיות לבד "גוי גדול" הוא קשור לעם הזה וגורלו קשור בגורלו. ומשה, שליח ה' להוצאת העם ממצרים מתגלה כאן כמנהיג אמיתי, מנהיג המגן על עמו. הוא מתגלה בכוחו ובדאגתו לעם: בשלושה פסוקים הוא נושא נאום סניגוריה גדול על עם ישראל: "ויחל משה את פני ה' אלוקיו ויאמר: למה ה' יחרה אפך בעמך אשר הוצאת מארץ מצרים בכוח גדול וביד חזקה?" לעומת דברי ה' שאמר למשה "כי שיחת עמך" (שמות לב,ז) משיב לו משה את העם ואומר: "למה יחרה אפך בעמך" ומזכיר לו את כל אשר עשה ה' לעם הזה שהוציאו ממצרים בכוח גדול וביד חזקה. "למה יאמרו מצרים לאמור: ברעה הוציאם להרוג אותם בהרים ולכלותם מעל פני האדמה, שוב מחרון אפך והנחם על הרעה לעמך" (שמות לב, יב) מה יאמרו על כך המצרים? בשביל זה הוצאת אותם, כדי לעשות עימם רע? והוא מבקש מה': "שוב מחרון אפך והנחם על הרעה לעמך" שוב מזכיר משה לקב"ה שעם ישראל "עמך" הוא. והפסוק השלישי - הזכירה, מה שהבטיח הקב"ה לאבות הקדושים: "זכור לאברהם ליצחק ולישראל עבדיך, אשר נשבעת להם בך ותדבר אליהם: ארבה הרבה את זרעכם ככוכבי השמים, וכל הארץ הזאת אשר אמרתי אתן לזרעכם ונחלו לעולם" (שמות לב, יג) ה' מקבל את דברי הסניגוריה הזאת ומיד: "וינחם ה' על הרעה אשר דבר לעשות לעמו" (שמות לב, יד). משה קיבל דחייה לעונש ההשמדה. אבל כשהוא רואה את הנזק הגדול מקרוב, את העגל שעשה העם עולה הוא שוב לה' כדי לבקש סליחה וכפרה על העם... וכאן בהכנעה ובמסירות נפש גדולה הוא אומר: "ועתה אם תשא חטאתם, ואם אין מחני נא מספרך". "שיותר קל לו המוות ולא לראות בפורענויות של ישראל" ( רב סעדיה גאון) איני כדאי לחיות אם כשלתי ככה בהנהגת העם הזה - עתידו שלו ועתידו של העם אחד הוא בעיניו. ואז באה תשובת ה', התשובה המחברת בין העם למשה, הזוכרת את שליחותו הנאמנה של משה בהוצאת העם ממצרים ומזכירה את ההבטחה שניתנה לאבות: "לך עלה אתה והעם אשר העלית מארץ מצרים אל הארץ אשר נשבעתי לאברהם ליצחק וליעקב לאמור לזרעך אתננה" (שמות לג, א)
|
תאריך:
|
28/02/2013
|
|
|
עודכן:
|
28/02/2013
|
|
ציפורה בראבי
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
ה.א.
|
1/03/13 09:18
|
|
העכשיו והמייד צרים יחדיו על התרבות. אם יבקיעו את חומותיה- תאבד. חייה תלויים באיפוק, ביצירת רווח בין התעוררות הכמיהה לבין סיפוקה. אין לה שלטון-לא על מעשי בני האדם, אם פרטים הם או אם חוברים הם יחדיו להיות ציבור, לא על החוכמה, לא על האמנות, לא על המדע- אם שוללים ממנה את הפנאי ולכן גם את ההתבוננות, את ההיערכות, את ההבשלה.
|
|
|
יש קווים משותפים וקווים מנוגדים בין שני האירועים. המשותף, כולם מתחפשים, חלקם למה שרצו ולא יכלו להיות שאילו האחרים, משחקים במדינאים ופוליטיקאים שחושבים שיכולים להביא הסדר מדיני. לא צריך להיות פרשן מפורסם כדי להבין, שביקור הנשיא אובמה, עומד מאחורי כל התרחישים, ההצהרות והאיומים באינתיפאדה
|
|
|
בעולם המערבי קיימת מגמה כללית של מעבר מצבא בו השירות היא חובת האזרחים לצבא של מתנדבים, כאשר מידי שנה משנות מדינות נוספות את שיטת הגיוס ועוברות לצבא מקצועי מלא. בצבא ארצות הברית, המבוסס על מודל צבא מתנדבים, קיימת מגמה מתמשכת של העלאת הגיל הממוצע של החיילים המשרתים. מגמה זו מלווה בתהליך של סינון בקרה ופיקוח על המתגייסים המביאה לידי צבא איכותי, סתגלני ומותאם ביעילות לאתגרים הטכנולוגים של שדה הקרב המודרני. אך האם מה שטוב לארצות הברית טוב גם ליהודים במזרח התיכון הסוער?! התשובה היא הן מהדהד.
|
|
|
בהתחלה, ממש אחרי הנישואים, כשהכל מריח טוב, יש הרמוניה בעניין פינוי האשפה. אחרי שנולד הילד הראשון, מתחלקים הזוגות בישראל לשניים, כשהחלוקה היא די ברורה. החצי הראשון הם זוגות שמתווכחים ביניהם מי יפנה את הזבל אל מחוץ לבית, והחצי השני כבר לא מתווכחים. הם סוגרים תאריך לרבנות. סוגרים, סגרו, יסגרו, זה רק עניין של זמן, לפני שכל הזבל יצא החוצה, ארוז בשקית של סופר.
|
|
|
תערוכת הטלקום MWC 2013 בברצלונה, מבלי כוונת מכוון, הפכה להיות אחד האירועים החשובים ביותר בעולם הטכנולוגי בכלל ובתחום הטלקום בפרט. יעידו על כך ההתפתחויות המהירות בתחומי התקשורת, הטלפונים החכמים ומחשבי הלוח, אשר רעבים ליישומים חכמים שעוזרים לנו בחיי היום היום. כזו היא האפליקציה Waze, שזכתה שלשום (יום ג', 26.2.13) לפרס היישום הטוב ביותר בתערוכה. יש בכך הרבה יותר מגאווה לאומית כחול-לבן, או אם תרצו - "תיקון" לאכזבה שנחלנו בתחילת השבוע בטקס האוסקר.
|
|
|
|
|
|
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
|
|
|
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
|
|
|
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
|
|
|
גדי חיטמן
די בזה שאירן חושבת שישראל היא זו שעומדת מאחורי התקיפה כדי לייצר עבורה תמריץ להגיב התמריץ הזה קיים בקביעות אצל משטר האייתולות, שרואה בציונים את האויב הקטן
|
|
|
יורם דורי
ההתמודדות על הנהגתה של מפלגת העבודה הפכה למשאל חברים האם תנועה מפוארת זו תשרוד או תפורק, תיטמא במפלגות אחרות ותיקבר בבית הקברות של ההיסטוריה יחד עם תנועות אחרות שזנחו את האידיאולוג...
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|