|   15:07:40
דלג
  יצחק מאיר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

אִם יִתְמַהְמָהּ חַכֵּה לוֹ

דחיקת הקץ היא מתכון לייאוש. היא יוצאת לדרך באמונה ממוקדת-מטרה, בביטחון כי יכול אדם לרתום כל כוחות הנפש, הליכותיו, חלומותיו, תפילותיו, ליצול עגלת חייו להעמיס עליה את ההיסטוריה, להחישנה, ולדהור איתה במעלה הזמן. היא נגמרת במפח. אבל אימת הנטישה, החרדה שמא ייוותר האדם בעוניו כותשת את התבונה לאבק, ומאבק זה, נולדות הזיות
28/02/2013  |   יצחק מאיר   |   מאמרים   |   תגובות
חטא העגל. תבעו את אלוהים כאן ומיד

העכשיו והמייד צרים יחדיו על התרבות. אם יבקיעו את חומותיה- תאבד. חייה תלויים באיפוק, ביצירת רווח בין התעוררות הכמיהה לבין סיפוקה. אין לה שלטון-לא על מעשי בני האדם, אם פרטים הם או אם חוברים הם יחדיו להיות ציבור, לא על החוכמה, לא על האמנות, לא על המדע- אם שוללים ממנה את הפנאי ולכן גם את ההתבוננות, את ההיערכות, את ההבשלה.

בגן העדן, בטרם ידיח הנחש את האדם ואת חוה אשתו בלחשיו לחוות טעמו המריר של החטא, היו "...שְׁנֵיהֶם עֲרוּמִּים, הָאָדָם וְאִשְׁתּוֹ, וְלֹא יִתְבֹּשָׁשׁוּ" (בראשית ב',כ"ה), מלשון "בֹשֵׁשׁ", ממתין. בטרום הווה העולם כמות שהוא היום, בו טעם העץ היה כטעם פריו, לא חצצו כיסופים מעדנים בין התאווה לבין מיצויה באהבה. < שואל המדרש (בראשית רבא,ט"ו),"רבי אבא דעכו אמר: אתרוג היה"," פרי עץ הדר, עץ שפריו הדר ועצו הדר", מבהיר התלמוד הירושלמי (סוכה ג',הלכה ה'). המקרא מדייק בתיאור המציאות הזאת שאין בה המתנה בין לבלוב לבין פריחה ובין פריחה לבין הבשלה. "וַתֵּרֶא הָאִשָּׁה כִּי טוֹב הָעֵץ לְמַאֲכָל וְכִי תַאֲוָה הוּא לָעֵינַיִם וְנֶחְמָד הָעֵץ לְהַשְׂכִּיל וַתִּקַּח מִפִּרְיוֹ וַתֹּאכַל וַתִּתֵּן גַּם לְאִישָׁהּ עִמָּהּ וַיֹּאכַל" (בראשית ג',ו'). העץ והפרי שווים. הדר הוא טיבו של הקשר בין האיש לבין האישה. האהבה ברה. היא אינה אמצעי למיצוי התאווה. זו וזו הדר. על כן לֹא יִתְבֹּשָׁשׁוּ, לא יבוששו להתאחד ובוודאי אין מציאות כי יבושו.

החטא שהוציא את האדם מאותו גן עדן לא היה חטא האהבה אלא חטא הכפירה בגבולות שהציב האלוהים בין האסור לבין המותר באמצעות עץ הדעת טוב ורע. אין אוכלים מן הטוב כדי לטעום ולפסוק על-פי הטעימה שהוא טוב, ואין טועמים מן הרע כדי לברר אם אכן הוא רע. עץ הדעת טוב ודעת רע, שתול מקדם, והקרב אליו מתרחק מעץ החיים. לא האדם ולא האישה עמדו בפיתוי פענוח סודו של הטוב וקסמו של הרע. הם רצו לשלוט על המוחלט ולתלות אותו בשיפוטם היחסי. בשל כך גורשו והונסו אל חיי העולם הזה והמוות נשלח להתלוות אליהם לקצוב את ימי חייהם.

לוויה זאת הייתה לדרמה הגדולה בחיי כל אדם."מִיּוֹם הִוָּלְדוֹ" (קהלת ז',א') יודע האדם כי הוא עתיד למות. הידיעה כי ימיו קצובים רודפת אותו. הוא חושש כי הפנאי נוגס בחייו. קשה לו להמתין. החשש שמא יסתלק בטרם תבוא תשוקתו גורמת לו סבל. הוא נוטה לכרוע מכובדו וחושש שאם לא יפרוק את ההמתנה מעל שכמו מיד- יימוט, שאם לא יגרור במו ידיו אל חצרותיו את הבשורה אפילו לא הבשילה- הוא לא יהיה כאן כאשר תבשיל, ועל כן, ככל שהדבר נוגע לו עצמו, היא לא תבשיל לעולם. "אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן: תיפח עצמן של מחשבי קיצין, שהיו אומרים: כיון שהגיע את הקץ ולא בא - שוב אינו בא". (סנהדרין צ"ז,ב').

דחיקת הקץ היא מתכון לייאוש. היא יוצאת לדרך באמונה ממוקדת-מטרה, בביטחון כי יכול אדם לרתום כל כוחות הנפש, הליכותיו, חלומותיו, תפילותיו, ליצול עגלת חייו להעמיס עליה את ההיסטוריה, להחישנה, ולדהור איתה במעלה הזמן סומא מראות את הנוף ואת המשעולים והנתיבים החוצים אותו מזרח ומערב צפון ודרום. היא נגמרת במפח. אין בר דעת שאינו יודע זאת, שלא ראה אנשים ונשים בין עיי החורבות של חזון שקרס רחוק מן המועד אליו חתר להגיע בקפיצת הדרך. אבל אימת הנטישה, החרדה שמא ייוותר האדם בעוניו בלי גאולה ובלי גואל, כותשת את התבונה לאבק, ומאבק זה, באוויר הנשאף, נולדות הזיות.

חכמים לא לאו מלהתמודד עם דוחקי הקץ. הנה התבוננו בפסוק "כִּי עוֹד חָזוֹן לַמּוֹעֵד, וְיָפֵחַ לַקֵּץ וְלֹא יְכַזֵּב, אִם יִתְמַהְמָהּ חַכֵּה לוֹ, כִּי בֹא יָבֹא לֹא יְאַחֵר" (חבקוק, ב', ג') ואמרו "מקרא זה נוקב ויורד עד תהום" (סנהדרין, שם). סביב סביב, מעריסה עד מצבה, גבתה המציאות מחיר דמים, מחיר שבי, מחיר יתמות, מחיר גלות משלומי אמוני ישראל. היא הייתה תקיפה מהם, דימתה למלוך לעולם, לא היה כוח בארץ שיכול לה לבד ממשיח. הוא נולד להביא לקיצה, להולדתה של מציאות על אחרת. החזון נתגייס להביאו. בואו היה צריך להיות המועד. אבל משיח לא בא. ייאוש? חלילה.

מה אם לא ייאוש? עוד חזון. עד למועד הבא. ולאחריו עוד חזון. וְאִם יִתְמַהְמָהּ עוד ועוד? חַכֵּה לוֹ! כך הנביא. וכך מנסח הרמב"ם את העיקר "אני מאמין באמונה שלימה בביאת המשיח, ואף על-פי שיתמהמה אחכה לו בכל יום שיבא". משיח הוא מי שממתינים לו. משיח הוא מי שיבוא בפנאי שמפנים לו בין תקווה לתקווה. "קַוֵּה אֶל ה' חֲזַק וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ וְקַוֵּה אֶל ה'" (תהלים כ"ז,י"ד). חֲזַק וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ בין קַוֵּה ל קַוֵּה, ומ קַוֵּה ל קַוֵּה. משיח הוא התקווה שאינה שואלת אם יש לה סיכוי, שאינה תמה אף על-פי שאין לה סיכוי.

אגדה תלמודית עתירת דמיון וסוד, (סנהדרין צ"ח, א'),מספרת עליו על רבי יהושוע בן לוי כי שאל את אליהו הנביא שנקרה למפתן מערת המסתורין של רבי שמעון בר יוחאי "אימתי בא המשיח"?. אמר לו, "לך אתה ושאל אותו". "היכן הוא יושב"?, שאל רבי יהושוע. "בפיתחה של רומי", השיב אליהו. "מה סימניו", חקר הרבי, ואליהו השיב לו כי הוא יושב בין עניים מוכי חוליים ופצעים. הם מסירים באחת כל תחבושותיהם שנזדהמו וחובשים אותן כולן שוב בנקיות, ואילו הוא מסיר תחבושת אחת וחובש פצעו בנקייה, לאחר מכן מסיר את השנייה וחובש, וכן הוא מסיר וחובש מסיר וחובש, שמא ייקרא פתאום למועד הגאולה וייאלץ להתעכב עד שיחבוש פצעיו הגלויים כולם.

הלך רבי יהושוע ומצא את המשיח על-פי הסימן שנתן לו אליהו וברכו, "שלום עליך רבי ומורי". השיב לו המשיח, "שלום עליך בר ליואי, (בן לוי)". שאל אותו הרבי, "אימתי יבא מר"? "היום", השיב לו המשיח. מיד שב רבי יהושוע אל מערת רבי שמעון בר יוחאי ואליהו עודנו שם. "מה אמר לך המשיח", שאל הנביא. "לא אמר אלא שלום עליך בר ליואי",השיב רכון ראש רבי יהושוע, והוסיף בכאב של אכזבה מרירה, "שיקר לי המשיח. אמר כי יבא היום , והיום חלף ומשיח לא בא". השיב לו אליהו, "פסוק כִּי הוּא אֱלֹהֵינוּ וַאֲנַחְנוּ עַם מַרְעִיתוֹ וְצֹאן יָדוֹ הַיּוֹם אִם בְּקֹלוֹ תִשְׁמָעוּ (תהלים צ"ה,ז'), אמר לך, ואתה לא שמעת אלא תיבת ההבטחה "הַיּוֹם" ואילו תיבות התנאי "אִם בְּקֹלוֹ תִשְׁמָעוּ" שכמעט אי-אפשר לקיים, כבר לא שמעת כי נחפזת להודיעני הַיּוֹם!....". (על-פי אותה גמרא)

יותר משבני אדם דוחקים במשיח לבוא דוחק המשיח להגיע, והוא נכון כל רגע להיגאל גם הוא עם המוכים עימו המצפים לישועתו, ומי מעכב בידו? "...אִם בְּקֹלוֹ תִשְׁמָעוּ" מעכב. ועל כן "תיפח עצמן של מחשבי קיצין" שאינם מודים כי הדרך האחת להתגבר על החרדה שמא תקדים המיתה את הגאולה סלולה בפסוק "כִּי תִשְׁמַע בְּקוֹל ה' אֱלֹהֶיךָ לִשְׁמֹר אֶת כָּל מִצְוֹתָיו אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם, לַעֲשׂוֹת הַיָּשָׁר בְּעֵינֵי ה' אֱלֹהֶיךָ" (דברים י"ג,י"ט). קשה, אבל אין אמת אחרת, מה שמעכב הוא לעשות הישר בעיני אלוקים ואדם, בשובה, בנחת, ברווח הכואב בין הכמיהה לבשורה. הדרך אל המשיח עוברת בתיבות "הַיּוֹם לַעֲשׂוֹת הַיָּשָׁר" והדרך בה יבא אלינו ויגאלנו, עוברת באותן התיבות עצמן.

כל העם ראו את הקולות במעמד הר סיני. משה הוליך את פדותם ממצרים. משה הלך בראשם בין המים שהיו חומה להם מימינם ומשמאלם. משה הוביל אותם במדבר בו מחקו הרוחות הרותחות כל תוואי ונתיב בחולות, משה הציב אותם בתחתית ההר וניצח עליהם כאשר אמרו במקהלות "נעשה ונשמע", ועתה, עלה אל האלוהים להביא להם את כל מצוותיו ולא ירד מן ההר אחר ארבעים יום כפי שהודיעם, ומיד, "וַיַּרְא הָעָם כִּי בֹשֵׁשׁ מֹשֶׁה לָרֶדֶת מִן הָהָר וַיִּקָּהֵל הָעָם עַל אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו קוּם עֲשֵׂה לָנוּ אֱלֹהִים אֲשֶׁר יֵלְכוּ לְפָנֵינוּ כִּי זֶה מֹשֶׁה הָאִישׁ אֲשֶׁר הֶעֱלָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לֹא יָדַעְנוּ מֶה הָיָה לוֹ" (שמות,ל"ב,א'). חרדת הנטישה תקפה מיד, כִּי בֹשֵׁשׁ מֹשֶׁה לָרֶדֶת, בשש שעות סמליות, לא יותר, אומר המדרש, ומשה, זה ש "בְּכָל בֵּיתִי נֶאֱמָן הוּא, פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת וּתְמֻנַת יְקֹוָק יַבִּיט" (במדבר י"ב,ז-ח') - נהיה כאחד האדם, ל <ודחיקת הקץ הבולמוסית הזאת נגמרה בעגל והעם שעמד בתחתית ההר והיה עד ל"מֹשֶׁה יְדַבֵּר וְהָאֱלֹהִים יַעֲנֶנּוּ בְקוֹל" (שמות י"ט,י"ט) - חולל סביבו אל מותו וְ...לֹא יִתְבֹּשָׁשׁוּ...!

תאריך:  28/02/2013   |   עודכן:  28/02/2013
יצחק מאיר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אִם יִתְמַהְמָהּ חַכֵּה לוֹ
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יש קווים משותפים וקווים מנוגדים בין שני האירועים. המשותף, כולם מתחפשים, חלקם למה שרצו ולא יכלו להיות שאילו האחרים, משחקים במדינאים ופוליטיקאים שחושבים שיכולים להביא הסדר מדיני. לא צריך להיות פרשן מפורסם כדי להבין, שביקור הנשיא אובמה, עומד מאחורי כל התרחישים, ההצהרות והאיומים באינתיפאדה
28/02/2013  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
בעולם המערבי קיימת מגמה כללית של מעבר מצבא בו השירות היא חובת האזרחים לצבא של מתנדבים, כאשר מידי שנה משנות מדינות נוספות את שיטת הגיוס ועוברות לצבא מקצועי מלא. בצבא ארצות הברית, המבוסס על מודל צבא מתנדבים, קיימת מגמה מתמשכת של העלאת הגיל הממוצע של החיילים המשרתים. מגמה זו מלווה בתהליך של סינון בקרה ופיקוח על המתגייסים המביאה לידי צבא איכותי, סתגלני ומותאם ביעילות לאתגרים הטכנולוגים של שדה הקרב המודרני. אך האם מה שטוב לארצות הברית טוב גם ליהודים במזרח התיכון הסוער?! התשובה היא הן מהדהד.
28/02/2013  |  אפרים כהנא  |   מאמרים
בהתחלה, ממש אחרי הנישואים, כשהכל מריח טוב, יש הרמוניה בעניין פינוי האשפה. אחרי שנולד הילד הראשון, מתחלקים הזוגות בישראל לשניים, כשהחלוקה היא די ברורה. החצי הראשון הם זוגות שמתווכחים ביניהם מי יפנה את הזבל אל מחוץ לבית, והחצי השני כבר לא מתווכחים. הם סוגרים תאריך לרבנות. סוגרים, סגרו, יסגרו, זה רק עניין של זמן, לפני שכל הזבל יצא החוצה, ארוז בשקית של סופר.
28/02/2013  |  יוסף קנדלקר  |   מאמרים
תערוכת הטלקום MWC 2013 בברצלונה, מבלי כוונת מכוון, הפכה להיות אחד האירועים החשובים ביותר בעולם הטכנולוגי בכלל ובתחום הטלקום בפרט. יעידו על כך ההתפתחויות המהירות בתחומי התקשורת, הטלפונים החכמים ומחשבי הלוח, אשר רעבים ליישומים חכמים שעוזרים לנו בחיי היום היום. כזו היא האפליקציה Waze, שזכתה שלשום (יום ג', 26.2.13) לפרס היישום הטוב ביותר בתערוכה. יש בכך הרבה יותר מגאווה לאומית כחול-לבן, או אם תרצו - "תיקון" לאכזבה שנחלנו בתחילת השבוע בטקס האוסקר.
28/02/2013  |  יהודה קונפורטס  |   מאמרים
כאשר אהוד ברק גנב מנדטים ממפלגת העבודה והצטרף לסוחר מקיסריה, אף אחד לא הופתע. לא מהתמסרותו של ברק, לא מן המוסר הכפול שלו ולא משותפו לפשע. האיש מאקירוב מצא לעצמו שותף שווה ערך למוסר הירוד שלו. לכל גניבה דרוש גנב. הסוחר מקיסריה בתפקיד הספסר האלקטורלי הציני, הרי הוא המלווה בריבית שזכה, שלא כדין, בליטרת הבשר, נתח ממפלגת העבודה. הסוחר מוונציה והבוגד מאקירוב.
28/02/2013  |  דן אלון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il