|   15:07:40
דלג
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

דגל ירוק

פרשת שמיני: מדוע נאסרו החיות הטמאות לאכילה? ומי הוא האיש העומד מאחורי המניפסט האנטי חזירי? ומה בין הלכות כשרות למות בני אהרן? על אקולוגיה רוחנית בפרשתנו
05/04/2013  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

זיהום מערכתי
המאכלים הטמאים נטמעים בדם הזורם אל המוח, משכן המחשבות והנשמה ומרכז הפיקוד (הרמטכ"ל) של הגוף. הם גורמים לזיהום הדם ובעקבותיו לזיהום כל המערכות הגופניות, השכליות, הנפשיות והרוחניות. התוצאה הטבעית היא ארוכת טווח, ואינה מצטמצמת לתחום הגוף בלבד. התוצאה מתרחבת מן המעגל הגופני הקרוב אל מעגל הארץ כולה. ארץ ישראל הקדושה אינה סובלת חטאים, המזהמים את סביבתה. החטאים, כפי שמלמדת ההיסטוריה העגומה, גורמים לגלוּת. כדי לפלוט את החטאים, הארץ פולטת את החוטאים ומרחיקה אותם ממנה

מדי שנה מציינים בארץ ובעולם את יום כדור הארץ, שלכבודו נערך מבצע כיבוי אורות, כדי לשמור על איכות הסביבה מפני פליטת גזי החממה. התורה מייחסת חשיבות רבה לסוגייה זו. כבר ביסוד בריאת העולם מונחת התפיסה האקולוגית, כפי שמצביע מדרש חז"ל. הקב"ה הציג לפני אדם הראשון את העצים הנאים ואת הבריאה המושלמת שיצר להנאת האדם "לעובדה ולשומרה", וביקש ממנו: "תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי".

רבי משה חיים לוצאטו (רמח"ל), בספרו "מסילת ישרים", משדרג תפיסה זו בעקבות רמב"ם ומרחיב אותה אל המימד הרוחני. הוא מתאר את ההשפעה הסביבתית הקוסמית של כל מעשה. המעשה של כל אדם הוא בעל עוצמה רבה. ההשפעה ניכרת לא רק על האדם עצמו, ועל הסביבה הקרובה, אלא על כל הבריאה והיקום כולו.

הפסיכולוגים כידוע מצביעים על הזיקה ההדדית הברורה בין גוף לנפש, ובמיוחד על המחלות הפסיכוסומטיות הנובעות ממצוקות נפשיות. ולהפך, הם מדברים על השפעת הרגשות החיוביים כמו שמחה, אמונה ואהבה על בריאות איתנה והחלמה מהירה אפילו ממחלות קטלניות.

לעומת זאת התורה בכלל, וחומש ויקרא בפרט, הם במידה רבה ספרי אקולוגיה רוחנית, המתארים את הזיקה הטבעית הקיימת בין המישור הפיסי למישור הרוחני. מעבר לזיקה בין גוף לנפש, מצביעה התורה על ההשפעה ההדדית הקיימת בין הגוף לרוח והקשר האורגני שביניהם.

מראשית ספר ויקרא ועד לסיומו בפרשת 'בחוקותי' אנו מוזהרים על קדושת הפה, הרחקה מהוצאת לשון הרע ומהכנסת מאכלות אסורים, טהרת המשפחה, שבת ומועדים, קידוש החיים בכל המישורים האישיים, החברתיים והרוחניים על-ידי דבקות בתורה, בהוראות ההפעלה המנצחות שלה, שהן מתכוֹן בדוּק לחיים בריאים ומאושרים. רק על-ידי פרישה מטריפות ומחיים מתירניים נגיע אל הקדושה המיוחלת המשתקפת בפרשת 'קדושים תהיו' ובסדרת עשרת הדיברות הנשנית בה. ספר ויקרא הוא אפוא המדריך האולטימטיבי לחיי טהרה וקדושה בכל מקום. על-פי התפיסה ההוליסטית, שעליה מצביע רמח"ל, זיהום החטא משפיע על זיהום הגוף, זיהום הסביבה והבריאה כולה.

טמטום הלב

המאכלות האסורים, אחרי חנוכת המשכן, הם אחד הנושאים המרכזיים הנידונים בפרשת שמיני, התורה מצביעה על התוצאה הטבעית: "וְנִטְמֵתֶם בם". טומאה, המוליכה לטמטום הלב, כפי שמפרש רש"י על-פי מצלול המילה, הכתובה חסרה בלי א' מבחינה גרפית. ולא, אין מדובר בתהליך מיסטי, אלא בתהליך ביולוגי מובהק. המאכלים הטמאים נטמעים בדם הזורם אל המוח, משכן המחשבות והנשמה ומרכז הפיקוד (הרמטכ"ל) של הגוף. הם גורמים לזיהום הדם ובעקבותיו לזיהום כל המערכות הגופניות, השכליות, הנפשיות והרוחניות. התוצאה הטבעית היא ארוכת טווח, ואינה מצטמצמת לתחום הגוף בלבד. התוצאה מתרחבת מן המעגל הגופני הקרוב אל מעגל הארץ כולה. ארץ ישראל הקדושה אינה סובלת חטאים, המזהמים את סביבתה. החטאים, כפי שמלמדת ההיסטוריה העגומה, גורמים לגלוּת. כדי לפלוט את החטאים, הארץ פולטת את החוטאים ומרחיקה אותם ממנה.

דיוק כהלכה

לא פחות חשובה הייתה השמירה על טוהר הלשון. כזכור, תורתנו הקדושה הלקונית מטבעה וחסכנית בלשונה, האריכה בפרשת נח בסיפור המבול בשלוש מילים ובשבע אותיות. כל זאת כדי להימנע מלומר 'הבהמה הטמאה' ובמקום זאת הצביעה על 'הבהמה הלא טהורה' במקביל לבהמה הטהורה. מדוע אפוא התורה חוזרת בפרשתנו פעמים רבות על המילה 'טמא' כדי לציין את החיות הטמאות שיש להימנע מאכילתן? אכן, בהלכות כשרות הנידונים בפרשה, מוזכרים הבהמות והעופות הטמאים, אך זאת ככל הנראה לצורך ההלכה, שחייבת להיות מדויקת, בהירה וחד-משמעית.

בשר אחר

ועכשיו חידה: נחשו מי כתב את הקטע הבא:

"אני מודה: שונא אני חזירים, ויותר משאני שונא חזירים, שונא אני מגדלי חזירים. מפחד אני מפני חזירים, ויותר משאני מפחד מפני חזירים, מפחד אני מפני מגדלי חזירים. בטוח אני בהללו שאין לך חזירות בעולם שאינם מוכנים ומזומנים לגדל אצלנו, בשביל המטרה הקדושה, שלמענה הם מגדלים את החזירים עצמם. המפני כאלה לא אפחד?"

לא, לא הרב עובדיה ולא ח"כ גפני מיהדות התורה חתומים על שורות אלה. הכותב הוא לא אחר מברל כצנלסון, מאבותיה הרעיוניים של תנועת העבודה, שיצא נגד תופעת החזיר. בהתבססו על ההיסטוריה היהודית המרה, ועל העובדה שהחזיר הפך לסמל אנטי-לאומי הביע האיש את שאט-נפשו מהבשר הלבן ומגידולו. לתשומת לב קיבוץ מזרע וחנויות המפעל ברחבי הארץ.

וַידום אהרן - מודל אמונה

ולסיכום: מה המשותף בין כשרוּת למוֹת בני אהרן הכהן? התשובה היא אקולוגיה רוחנית.

נדב ואביהוא מתו בהקריבם אש זרה בקודש, בניגוד לצו ה'. על-פי התפיסה ההוליסטית העונש הטבעי הוא לא רק על הסתייגות מחטא, אלא גם תוצאה של מגע ישיר בין עולם הקדושה לעולם החומרי. הקדושה אינה סובלת אש זרה, שפגעה כבומרנג בשני הכהנים הצדיקים, שנשמתם הגבוהה לא הייתה מסוגלת לשאת פגיעה כה קריטית בקודש, למרות כוונותיהם הטובות.

והלֶקח לדורות - אין להמציא 'מצוות' או תורות חדשות שאינן כתובות בתורתנו הקדושה. האמת האבסולוטית שייכת רק לבורא עולם בעל הראייה הגלובלית והנצחית, בניגוד לתפיסה האנושית הסובייקטיבית והמצומצמת, המוגבלת במרחב ובזמן.

אי-אפשר להתעלם מתגובת אביהם ההרואית: "וַידֹם אהרן" של קבלת הדין באהבה, ומההיבט האקטואלי של הטרור בטולוז ושל הטרגדיה המשפחתית של אביבית שאער. אביבית, שאיבדה את כל משפחתה בשריפה, כמו גם אווה סנדלר, ששכלה את יקיריה בפיגוע, הפגינו עמידה איתנה מתוך שתיקה שבאמונה. היה להן ממי ללמוד, מאהרן הכהן כמובן.

שבת שלום!

תאריך:  05/04/2013   |   עודכן:  05/04/2013
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ערב שבת קודש, שבת אשר יש בה כוחות גדולים ונשגבים לענייני הפרנסה ואפשר להשפיע שפע מרובה בעניין זה. וידוע המובא בספרים הקדושים, שבימים אשר אחרי הפסח מרגיש האדם דוחק בנפש ודאגות בענייני הפרנסה, ובשבת זו בהתעלות ובהתרוממות יכול להוריד האדם השפעה הן בנפש והן במציאות בענייני הגשמיות.
הגענו לפרשת שמיני, הפרשה מספר כ"ו בתורה, ו-כ"ו, כידוע, זו הגימטרייה של השם המפורש, שם הוי'ה ברוך הוא. לכן המספר הזה הוא משמעותי מאוד בלשון הקודש ובכל מקום, מילה או משפט שהוא מופיע מנסים למצוא את המסר הפנימי. למשל, המושג 'חִנּוּך' מתחלק לשתי מילים, 'חן כ"ו'. כלומר, הדרך להשיג תוצאות חינוכיות ראויות, עוברת בנתיב שבו המגמה היא חיבור של המחונך לשם הוי'ה ברוך הוא, שזו הגימטרייה של שמו כנ"ל. וכך גם בשמות ובמושגים נוספים. בדרך כלל אין אנו עוסקים ברמזי המספרים כי זה לא צד חזק אצלנו; ומה שמביאים לפעמים רמז מספרי, כמעט תמיד זה ממורנו הרב גינזבורג שליט"א. אלא שהפעם הרמז הזה ממש קפץ לי מול העיניים בהקשר למאמר חסידות של כ"ק אדמו"ר מליובאוויץ' לפרשה זו. נלך לפי סדר וננסה להסביר את הרעיון בע"ה.
05/04/2013  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
הסוגיה באבחנה שבין ג'נוסייד לבין השואה עומדת במרכז דיונים ועיונים, לעתים סוערים. באחרונה, מסגרת ההתייחסות הזאת קיבלה תהודה חדשה בספרו של ההיסטוריון טימותי סניידר: "Bloodlands: Europe between Hitler and Stalin - basic books 2010" (נכון יותר בפרסומו העברי בהוצאה "כתר" 2012: "ארצות דמים: אירופה בין היטלר לבין סטאלין"). ספר זה עוסק מאוד בשואה, אבל מנקודת ראות רחבה יותר, כפי שניתן ללמוד משמו. ב"שואה", כפי שאנו רואים אותה, נספו שישה וחצי מיליון יהודים, והיא ייחודית ליהודים. ספרו של סניידר עוסק ברצח 14 מיליון בני אדם, ולא רק על-ידי הנאצים בהנהגת היטלר אלא גם על-ידי הסובייטים בהנהגת סטאלין, ולא רק יהודים, אלא הרבה לא-יהודים. זאת עובדה היסטורית מבוססת שאין עליה עוררין. סניידר גם מפרט באלו שיטות נרצחו האנשים על-ידי שני העריצים הללו ובאלו סוגי אוכלוסיה מדובר, עד כדי פירוט דקדקני של נתונים שנחקרו.
05/04/2013  |  צבי גיל  |   מאמרים
להיות קשיש בישראל זה להיזרק לכלבים, ללא כל חמלה מינימלית. על הנייר הוא משויך, אומנם, לגיל הזהב, אבל בפועל מנת-חלקו אינה אלא תוגה בהחלט לא נוצצת.
05/04/2013  |  ראובן לייב  |   מאמרים
ממסיבה אחת לשנייה, אנחנו תמיד מפספסים את הרגע, שבו, בזמן שאנחנו רוקדים לצלילי החליל של השרלטן התורן, וכל תשומת הלב מופנית לאירוע הרגעי, בזמן שמישהו, בירכתי הזירה, שולח יד ארוכה ונעלמה אל תוך הקופה הציבורית, ושולף משם צרור עסיסי של שלמונים. למחרת בבוקר, אנחנו מתעוררים למציאות שבה שוב הקופה ריקה, ואנחנו נדרשים לשלם את החשבון.
05/04/2013  |  דן אלון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
ראובן דינור
ראובן דינור
כאשר צבא מוקם להגן על אזרחי המדינה בהגדרתו וזו מטרתו העיקרית, אינו יכול שהגנה זו תיסדק והאזרחים עליהם הוא מגן יחטפו    ההגנה היא באחריותו ושומה עליו כגוף מבצע למנוע חטיפת אזרחים
יריב גוטמן
יריב גוטמן
דוח פיץ' רובו ככולו מזהיר שוב ושוב מפני תרחיש אפשרי של ירידת הדירוג של ישראל, זאת בעיקר בשל האפשרות של הארכות המלחמה ובד בבד רמיזה שעל מקבלי ההחלטות בממשלת ישראל לעשות את הנדרש כדי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il