|   15:07:40
דלג
  אליהו קאופמן  
רב אורתודוכסי, סופר ועיתונאי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

לפיד השנאה

לפיד הצעיר הוא ממשיכם של אביו ונתניהו גם יחד. הוא פשוט רוצה מדינה לבנה וחילונית ולאוו דווקא את "טובת הציבור" הכללי אלא את טובת ה"ציבור הלבן, החילוני והדשן". לפיד תפס "טרמפ" על החרדים כדי לנסות ולהגשים את מה שאביו ופורז החלו - להפוך את הדמוגרפיה על פיה
29/04/2013  |   אליהו קאופמן   |   מאמרים   |   ממשלה 33   |   תגובות
יאיר לפיד. מורשת של שלוש דורות של לפידי שנאה [צילום: פלאש 90]

מאחורי מסיכה "כלכלית"
ההבדל היחיד בין לפיד לאלה שקדמו לו - בהשקפה זו, היא העובדה שלפיד הצעיר אמר את אשר על ליבו מאחורי מסיכה "כלכלית" ואילו אחרים לפניו אמרו בגלוי את דעתם. המלחמה השקטה - אך העקשנית, לעצור את ילודת הערבים והחרדים במיוחד, כבר קיימת בישראל שנים לא מעטות ומתחילת שנות ה-90 תפסה המגמה הזו תאוצה אנטי חרדית ברורה

נאום הבכורה של שר האוצר החדש, יאיר לפיד, לא היה מפתיע. היה ברור לכולנו כי האיש שלא מבין בכלכלה דבר יטה את הויכוח להאשמות פוליטיות, ובעיקר כנגד החרדים. אבל מכל ההשתלחויות ה"שנונות" שלו נשמעה הגחמה האנטי חרדית בנושא הילודה הברוכה. לפיד טען כלפי הח"כים החרדים כי מי שמביא ילד לעולם צריך להיות אחראי על פרנסתו (לפי ההיגיון הזה גם ביטחונו של הילד נתון בידי הוריו וזכותם לא לשלחו לצבא הדמים...). לא מעט ברנשים וטיפוסים שמחו על דבריו של לפיד, ובראשם אותו "שדרן רדיו" בשם נתן זהבי, שעל מוצא פיו של הלה עדיף שלא להרחיב כאן את היריעה. אבל חוץ מטיפוסי השוליים הללו הרי ששאר הציבור המיושב קיבל את הדברים לא בדיוק כ"מוסכמה חברתית".

היו לא מעט שייחסו זאת לשנאתו הבוערת של הלפיד הצעיר לחרדים, מורשת של שלוש דורות של לפידי שנאה בוערים שהובאו מהונגריה הניאולוגית והנוקשה. אבל במשפט הזה - על האחריות על הילודה, מצד ההורים, פלט לפיד את השקפת העולם המסתתרת אצל בני הדור הציוני והחילוני החדש בישראל. זו איננה רק שנאה לחרדים או "תוכחה" על "תכנון משפחה" על-פי "יכולת כלכלית" אלא זו השקפת סינתזה של רצון לבנות חברה עם כמה שפחות ילדים וכמה שיותר חתולים, כלבים ואפילו עכברי מחמד, ולהתאימה ל"עולם המודרני" המערבי, ובתוספת הרצון לעשות זאת ע"י אילוץ צבורים אחרים - ובראשם דתיים, חרדים וערבים לחיות כך ולשנות את עולמם.

ההבדל היחיד בין לפיד לאלה שקדמו לו - בהשקפה זו, היא העובדה שלפיד הצעיר אמר את אשר על ליבו מאחורי מסיכה "כלכלית" ואילו אחרים לפניו אמרו בגלוי את דעתם. המלחמה השקטה - אך העקשנית, לעצור את ילודת הערבים והחרדים במיוחד, כבר קיימת בישראל שנים לא מעטות ומתחילת שנות ה-90 תפסה המגמה הזו תאוצה אנטי חרדית ברורה.

החזרה בתשובה של שנות ה-90 מול ירידת הילודה החילונית העמידו את הממסד הציוני - החילוני על רגליו האחורית. הפחד משינוי דימוגרפי שיהפוך את החרדים והדתיים לרוב בישראל מעביר רטט בגוו החילוני כבר קרוב לעשרים ושלוש שנים. אבל רק בעשור האחרון עלה המתח שוב ושוב. בשנות ה-70 וה-80 עמדה בעיה דמוגרפית זו דווקא בכיוון אחר. הממסד בארץ- ובראשו מפלגת העבודה והשמאל הציוני, פחדו אז מדמוגרפיה קצת שונה: עליית מספר הערבים והספרדים. בתוך הליכוד היה קיים ציבור מסורתי גדול שאמנם לא הוגדר ממש כדתי ובטח לא חרדי אך היה "מסורתי" והילודה הגדולה שלו העלתה בין השאר את הליכוד לשלטון ולימים הותירה אותו בראשות המדינה.

גם בליכוד עצמו פחדו אז מהמהפכה הספרדית-מזרחית, שלא רק תביא קולות לליכוד אלא תשתלט על המפלגה. באותם ימים איש לא העז איש - בציבוריות הישראלית, לצאת נגד ריבוי הילדים. הליכוד וממפלגת העבודה - כולל מפלגות השמאל, נקטו שוב ושוב במושג "משפחות מרובות ילדים", ואוי למי שפלט את המושג "משפחות מרובות ילדים". ה"קונצנזוס הלאומי" לא רצה להרגיז את ציבור הבוחרים של עדות המזרח שהיה אלקטוראלית ציבור חילוני שנע בין ימין בעיקר, אך גם לשמאל פנו לא מעטים. כולם גם זכרו שמי שביקש בשעתו הולדת ילדים למכביר- לשם הפיכתם ל"בשר תותחים", היה דוד בן-גוריון ממפא"י והבלדה של שלמה בר ולהקת "הברירה הטבעית" - "ילדים זו שמחה", הייתה הביטוי הסרקאסטי לרצון הציוני בהולדת ילדים לשם ניצחון על הערבים. באותם ימים איש לא צפה את המהפך החרדי.

בראשית שנות ה-90 הכל החל לזוז אחרת. מחד-גיסא, העלייה מרוסיה "איזנה" את הדמוגרפיה והפכה את ה"כוח האשכנזי" הלבן לרוב בעזרת מאות אלפי הסלאבים הנוכרים אך מאידך-גיסא החלו החרדים להתרבות - הן מחברתם והן מחוזרים בתשובה שעברו את הגבול ולא רק הרחיבו את החברה החרדית אלא הקטינו בו-זמנית את החברה החילונית ממנה "ערקו". ה"חלום הציוני" עמד בסכנה דימוגרפית, ועוד לצד היעלמו של ציבור עדות המזרח בעל המשפחות הגדולות. צאצאי הציבור הזה הפכו אומנם ליותר חילוניים מהוריהם אך גם הילודה קטנה בהתאם ולראייה ניתן לראות כיצד הליכוד ה"עממי" וה"מזרחי" הפך ל"מפלגה לבנה" המבוססת על המהגרים הסלאבים.

כאשר העלייה הסלאבית תפחה הייתה מפלגת העבודה בדילמה - מחד-גיסא הליכוד התמלא באנשי ימין חדשים אך מאידך-גיסא הם היו לבנים ועל-פי טעמה. ניצחון החשיבה העדתית של ראשי מפלגה זו הובאה לימים ע"י השר לעבר שלה, משה שחל , שבסוף שנות ה-90 סיפר לעיתונות כיצד היה עד לשיחה בין "שני בכירי מפלגת העבודה" ("שאחד מהם כבר לא היה בזמן הריאיון בחיים"...) וכשאחד מהם קונן על כל שה"עליה הסובייטית" הביאה אנשי ימין הרגיעו השני כי "כך תיעצר הלבנטיניות של הפיכת הרוב היהודי למזרחי". כששניהם הסכימו על העמדה הגזענית שלהם , אזי, שאלם שחל - יוצא עירק, כיצד הם מדברים חופשי בעניין לידו, והשניים ענו לו בלי להתבלבל כי "אתה משלנו".

אבל מאמצע שנות ה-90 ה"סכנה הדימוגרפית" הפכה לחרדית - ערבית , ואולי יותר חרדית. פתאום החלו לדבר החילוניים שבפוליטיקאים על "תכנון ילודה" ואברהם פורז - יד ימינו של לפיד האב, אף הציע הצעת חוק שתגביל את הילודה. משנים אלה החלו לקצץ בקצבאות הילדים באמונה שהחרדים לא יתרבו ואף ריבוי ה"דתיים לאומיים" היה לצנינים בעיני הציונות החילונית. אורנן יקותיאלי ממר"צ ולימים גם אנשי "שינוי" של לפיד האב דיברו בבוז על עניים ועל משפחות גדולות. הרצון למחוק את הילודה החרדית פתאום הביא את החילוניות הקיצונית לכדי "דאגה" לפרנסת היהדות החרדית.

נתניהו כשר אוצר וכראש הליכוד היה שותף מאז ומתמיד למגמה לבנה זו - הן במישור ה"לאומי" נגד החרדים אך גם במישור המפלגתי, נגד מזרחיי מפלגתו. בביתו - בליכוד, הוא דאג להיעלמות העסקונה המזרחית כשהקמת קדימה סייעה לו ל"הלבין" את הליכוד, וכך הפכו דוד לוי, משה קצב, מאיר שטרית, דוד מגן ואחרים לשמות עבר עוד לפני שיצאו לפנסיה רשמית ואילו את ראשות הליכוד החלו לתפוס שמות כמו שטיימני'ץ, סער-סרצי'נסקי, דן מרידור, מיכאל איתן, בני בגין, זאב אלקין ועוד. ואילו ב"מישור הלאומי" דאג נתניהו - כשר אוצר ורוה"מ, לפגוע יותר ויותר בשכבות שמהן באים הילדים הרבים - חרדים וערבים.

לפיד הצעיר הוא ממשיכם של אביו ונתניהו גם יחד. הוא פשוט רוצה מדינה לבנה וחילונית ולאוו דווקא את "טובת הציבור" הכללי אלא את טובת ה"ציבור הלבן, החילוני והדשן". לפיד תפס "טרמפ" על החרדים כדי לנסות ולהגשים את מה שאביו ופורז החלו - להפוך את הדמוגרפיה על פיה. לא לחינם פלט פעם לפיד האב בתוכנית הטלויזיונית "פופוליטיקה" כי הבעיה החילונית- דתית בישראל מתמקדת בינו לבין הרב מנשה אייכלר - אביו של ח"כ ישראל אייכלר מ"יהדות התורה", ומתבטאת בכך שלרב מנשה אייכלר יש 70 נכדים ואילו לו רק שניים. זו איננה עמדה חדשה אלא פשוט העתק הבעיה הפרעונית של מלך מצרים לפני יציאתנו מעבדות לחרות. אין פה עניין של "טובת המדינה" אלא גזירות שבאות לצמצם ילודה של חרדים וגם של ערבים. אלה גזירות פוליטיות עם גוון גזעני ברור.

נתניהו היה האיש שנהנה יותר מכולם מנאומו של הלפיד הזה. האחרון הוציא לו את הערמונים מהאש ועכשיו כמובן שנתניהו יתגונן כי אילו הוא לא היה צריך את לפיד ככוח פוליטי הרי שהגזירות לא היו נוחתות. מנגד מלאכתו של נתניהו - מוביל ה"מהפיכה הלבנה" בליכוד ובמדינה, נעשית ע"י אחרים ובבוא יום הבחירות הוא ומפלגתו יטענו כמובן שיש לחזקן כדי שלפיד חדש - ישן לא יגזור שוב גזירות על השכבות החלשות מתוך "אילוצים קואליציוניים".

באשר לבנט, הרי שגם האחרון שמח כחילוני עם "כיפה של שקל", שמלאכתו נעשית בידי חברו החדש ל"סדר הברתי החדש". בנט מתכנן - עם הגב' שקד, להפוך את המפד"ל ההיסטורית למפלגה חילונית- מסורתית-לאומנית ולמגר את החרד"ליות שלה עד תום ולכן הגזירות הכלכליות של לפיד משרתות גם אותו ואת שותפתו, שבינה לבין דת אין אפילו קו עקום אחד. אלה הם פליטי הפליטים של הימין החילוני שעפו מהליכוד והשתלטו על ה"בית היהודי" כדי להוריקו מתכניו הדתיים.

בשנות ה-90, כשאיש ה"שמאל הלבן"- ארנן יקותיאלי ממר"צ, הכפיש את העניים החרדים והאשימם ב"עניות המדינה" , הרי שבפרלמנט הישראלי כיהנה ח"כית בשם תמר גוז'נסקי מסיעת חד"ש, בעלת השקפה שיויונית - מעמדית מבית היוצר הקומוניסטי. הגב' גוז'נסקי לא עברה לסדר היום על דבריו של "איש השמאל" ממר"צ השבעה וטענה כי עניים חייבים להיות מאוחדים ולעזור איש לרעהו ולא להסית נגד קבוצת עניים זו או אחרת על-רקע עדתי או אתני וזו בטח לא דרכו של שמאל אמיתי. ההגנה שלה על החרדים - כקומוניסטית, הייתה אבירית ואמיתית.

לצערי הרב לא נימצא כיום בפרלמנט הישראלי "תואם - גוז'נסקי" כזה שילחם באביריות על שיויון מעמדי וחברתי נגד הגזענות והאפליה הלבנה - חילונית- מעמדית שעולה ממשרד האוצר, המשמש היום בסיס למלחמה דמוגרפית פנימית בישראל. לא שמעתי ציוץ בנושא מ"איש העל החברתי", עמיר פרץ ו/או מהגב' הראשונה של ה"סוציאל דמוקרטיה" הישראלית ,גב' שלי יחימוביץ'. אצל השניים הללו השיויון הוא על תנאי וכנראה על-פי אמת מידה של מוצא וקבוצת השתייכות פוליטית וסוציולוגית.

וכמו שכבר נאמר הרי ש"ככל אשר יענו אותו כן ירכה וכן יפרוץ" וסוף הלפיד השני לכבות כדרכו של הלפיד הראשון. וכבר אמר החכם באדם ש"אין חדש תחת השמש".

תאריך:  29/04/2013   |   עודכן:  29/04/2013
הרב אליהו קאופמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי גבאי / Avi  Gabay   אבי דיכטר / Avi Dicter   אברהם פורז   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   דוד בן-גוריון   דוד לוי   דן מרידור / Dan Meridor   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יאיר שמיר / Yair  Shamir   יובל שטייניץ / Yuval  Steinitz   יעל גרמן / Yael  German   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כ"ץ / Yisrael  Katz   לימור לבנת / Limor  Livnat   מאיר כהן / Meir  Cohen   מאיר שטרית   מיכאל איתן   מיקי לוי / Mickey  Levy   משה קצב / Moshe  Katsav   משה שחל   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   נתן זהבי   סופה (סופיה) לנדבר / Sofa  Landver   סילבן שלום / Silvan  Shalom   עוזי לנדאו / Uzi  Landau   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   פניה (פאינה) קירשנבאום   צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi   שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich   שקל ושות', משרד עורכי דין / Shekel & Co, Law Office   תמר גוז'נסקי 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לפיד השנאה
תגובות  [ 14 ] מוצגות   [ 14 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דאגנית
29/04/13 13:50
 
נירון קיסר
30/04/13 09:47
2
גיד
29/04/13 15:27
 
נירון קיסר
30/04/13 09:54
3
טולדנו
29/04/13 17:33
4
לברוקלין!!
29/04/13 21:42
5
דודקה
30/04/13 08:21
6
אלוני חיפה
30/04/13 11:26
7
אליהו קאופמן
30/04/13 14:28
 
נירון קיסר
30/04/13 21:31
8
שוחר-שלום
1/05/13 08:30
 
הרבה שטויות, כגון
1/05/13 10:04
9
י'עקב
2/05/13 02:01
10
השם אחד יחיד ומיו
2/05/13 12:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשלה 33
הרפורמה בענף הרכב יוצאת לדרך. הממשלה אישרה פה אחד (יום א', 28.4.13) את המהלך שנועד להגדיל את התחרות, אשר לדברי שר התחבורה ישראל כ"ץ צפוי להוזיל את מחירי המכוניות החדשות ב-20% לפחות.
28/04/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
העם הזה חייב להתחיל להאמין בעצמו. ברור כשמש בצהרי היום שהממשלה הגרועה והזדונית הזו תעוף במוקדם או במאוחר, בטוב או ברע – וכנראה שיהיה זה ברע. ההליכים להכרזת בחירות חדשות מעניינים אותי כמו השלג דאשתקד. עם מחאות או בלי. עם התפתלויות פוליטיות או לא. בסופו של דבר זה יקרה, וכנראה או הלוואי – במוקדם ככל שניתן.
28/04/2013  |  נסים גבאי  |   מאמרים
מסמר השבוע היה ללא ספק העימות התיאטרלי שבין שר האוצר יאיר לפיד למקביליו החרדים בכנסת. מקביליו, כיוון שמדובר, אתנית, באותם אנשים: יהודים פליטי גטאות אירופה, שכולם היו יעד להשפלה, אונס, פוגרומים, עוני, נוולות, ולבסוף - להשמדה ממוכנת. אלא שעם בואם לארץ הקודש, התפצלו רעיונית לשני מחנות. האחד, השם את יהבו על הקב"ה ועל אחיו היהודים, לפי סדר זה, והשני הדוגל באמרה "כוחי ועוצם ידי עשו לי את החיל הזה". השבוע הגיעו שני המחנות למיקוד הפיצול הרעיוני בשאלה: מי יאכיל את הילדים ומי יגן עליהם.
26/04/2013  |  יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
במקום דיון על תקציב המדינה, יאיר לפיד סיפק לנו השבוע את מופע הגלדיאטורים החדש. דיון על תקציב לא היה שם. רק מופע חבטות של מתאגרף אלים, הצווח מעל הפודיום, בגרון ניחר, את דף המסרים שמצא בתיקו הישן של אביו המנוח, ומעביר לעולם באינטונציה של טומי את שירו של בנימין נתניהו: הפרד ומשול.
26/04/2013  |  דן אלון  |   מאמרים
1. יש משהו מרענן בתופעה שנאומו האחרון של שר האוצר יאיר לפיד סימן: חזרת הפולמוס. יש ערך רב להתנצחות האידיאולוגית מעל הבמה המרכזית של העם. פולמוס אידיאולוגי מחדד אמירות, מבהיר מחלוקות ומציג לראווה את השקפות העולם של הצדדים במפה הפוליטית. לא תמיד מדובר בתצוגות תכלית אינטלקטואליות; אבל ההתנצחויות הן קצה קרחון של עולמות אידיאולוגיים ואינטלקטואליים רחבים, וכבר לימדו חכמינו "ואידך, זיל גמור" (לך ולמד).
26/04/2013  |  דרור אידר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il