בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
אין ספק, כי שני תהליכים אלו המתקיימים במקביל, רעיון משאל-העם והצעת חוק המשילות, ישנו באופן מהותי את פניה של הדמוקרטיה הישראלית לבלי הכר
|
מי ימשול ומי ישאל [צילום אילוסטרציה]
|
|
|
|
|
|
|
|
החלטות מסוג זה, על ניהול מו"מ מדיני ועל השלכותיו בשטח, המתקבלות על-ידי הממשלה ולאחר מכן מאושרות על-ידי הכנסת, אינן צריכות להפוך למשאל-עם. משאל-העם מתבצע בקלפי ביום הבחירות, ולא סביר כי על החלטה שהממשלה מוסמכת ורשאית לקבל מתוקף המנדט שניתן לה על-ידי העם, הממשלה תבחר להחזיר למעשה את קבלת ההחלטה לעם, כדי לקבל את אישורו להחלטה כזו או אחרת | |
|
|
|
|
|
חוק משילות או בדרך לדיקטטורה?
|
עו"ד חיים שטנגר
|
מי שקורא בקפידה רבה את הצעת חוק המשילות או הצעת חוק אחוז החסימה, אינו יכול שלא להגיע למסקנה, כי באמצעים דמוקרטיים מנסה קבוצה של חברי כנסת לגרום למפלגה השולטת לשלוט באין מפריע ובאין ביקורת פרלמנטארית ראויה והוגנת על הממשלה
|
לרשימה המלאה
|
|
|
|
|
|
לפני כמה ימים עברה בכנסת בקריאה טרומית הצעת החוק הממשלתית הידועה בציבור בשם "חוק המשילות". מעבר לעובדה היבשה, כי הצעת חוק זו עדיין צריכה לעבור עוד שלוש קריאות בכנסת על-מנת להיות מאושרת, יש לציין כבר עכשיו כי הצעת חוק זו היא בעייתית ושנויה במחלוקת עמוקה, וזאת מכיוון שהצעה זו, שמובאת על-ידי הקואליציה, משנה לחלוטין את כללי המשחק הפוליטי והדמוקרטי הנהוג בישראל כיום. אמנם, סביר להניח כי הצעת החוק כפי שהיא מונחת בפני הכנסת כיום, צפויה לעבור שינויים כאלו ואחרים עד שתאושר סופית. ועדות הכנסת הדנות בעניין הן שיכריעו בעניין שינויים אלו, ובכל מקרה מרבית הסיכויים הם שחלק מן הסעיפים בהצעה יבוטלו או ישונו בדרך זו או אחרת, כך שהצעת החוק הסופית תהיה כנראה שונה מכפי שהיא כיום. סעיפים בעייתיים ופוגעניים כמה סעיפים בהצעת חוק זו, הם לא פחות מאשר ריקון מתוכן של הכנסת כפרלמנט בכלל, וכן פגיעה ממשית בעבודתה של האופוזיציה לממשלה בפרט. בין הסעיפים הבעייתיים ביותר, נמצא הנושא של הצעת אי-אמון בממשלה מטעם האופוזיציה. על-פי הנאמר בהצעת החוק, צריכה האופוזיציה רוב קולות של 61 ח"כים, וזאת רק על-מנת להגיש הצעת אי-אמון לדיון במליאת הכנסת. צעד כזה יבטל באופן מעשי את הכלי שנקרא הצעת אי-אמון, זאת מכיוון שאם לאופוזיציה אכן היו 61 ח"כים, אזי יכלה האופוזיציה להפיל את הממשלה בכל רגע נתון באמצעות הצבעת אי-אמון. העובדה היא כי שום אופוזיציה אינה יכולה למנות 61 ח"כים (כלומר הרוב), שכן אם כך היה, אזי הקואליציה והממשלה לא היו נשארות בשלטון אפילו יום אחד נוסף. עניין נוסף הפוגע בערכי הדמוקרטיה, הוא העלאת אחוז החסימה לארבעה אחוזים מן הקולות בבחירות, כלומר שכדי להיבחר לכנסת תצטרך כל מפלגה לקבל כחמישה מנדטים לערך. צעד כזה אומנם יפחית את מספר המפלגות הקטנות בבית-המחוקקים, אך במקביל יוציא מן הפרלמנט קבוצות מיעוט של מגזרים מסוימים, שנבחרו על-מנת לייצג את הציבור ששלח אותם לכנסת. בין המגזרים העלולים להיפגע מן הצעד הזה נמצאות מפלגות קטנות (למשל של עולים חדשים, או תושבי המגזר הערבי). בכך יהיו למעשה קבוצות באוכלוסיה, שנמנעת מהן הזכות לייצוג בפרלמנט למרות שהן מסוגלות להעמיד לבחירה מפלגה קטנה אמנם, אך בעלת סדר-יום ועניין החשוב לקבוצה מסוימת באוכלוסיה, גם אם היא אינה כה גדולה. עבור מגזרים מסוימים, מדובר ממש בהרחקתם מן הפרלמנט הישראלי. כדאי לקואליציה גם לקחת בחשבון, שאמנם כיום היא יכולה אולי להעביר הצעת חוק שכזו, ואולם בעתיד הלא רחוק, יכולות הקואליציה והאופוזיציה להחליף מקומות אחת עם השנייה. כלומר, ייתכן מאוד שמה שאתה מחוקק כיום, עלול להיות בעוכריך מחר. כל קואליציה ואופוזיציה הן זמניות, ואי-אפשר לדעת מתי יגיע תורן להתחלף בתפקידים, כפי שיכריע העם. משאל-עם מיותר בהחלט ממש במקביל לחקיקה הזו בכנסת, עלתה לדיון ציבורי הצעה נוספת, שגם היא מובילה לריקון הכנסת מתוכנה ומעבודתה. הכוונה היא להצעה לערוך משאל-עם על כל הסדר מדיני עתידי עם הפלשתינים, וכן על כל נסיגה שתתלווה לכך מכל שטח שאמור להימסר לידי הפלשתינים בעתיד. אם אכן תתקבל הצעה שכזו בכנסת, תהיה זו פגיעה נוספת בתפקודו של בית-המחוקקים, ובמקביל תהווה גם פגיעה בתפקידה של הממשלה. זאת מכיוון שהחלטות מסוג זה, על ניהול מו"מ מדיני ועל השלכותיו בשטח, המתקבלות על-ידי הממשלה, ולאחר מכן מאושרות על-ידי הכנסת, אינן צריכות להפוך למשאל-עם. משאל-העם מתבצע בקלפי ביום הבחירות, ולא סביר כי על החלטה שהממשלה מוסמכת ורשאית לקבל מתוקף המנדט שניתן לה על-ידי העם, הממשלה תבחר להחזיר למעשה את קבלת ההחלטה לעם, כדי לקבל את אישורו להחלטה כזו או אחרת. שכן, מה הטעם בהחלטות ממשלה ובבחירות לפרלמנט, אם לאחר מכן שואלים שוב את העם בנושא ספציפי, ומחכים לאישורו והסכמתו. הרי לשם כך נבחרו נציגי העם בבחירות לפרלמנט בדמותם של המפלגות וחברי-הכנסת, וזוהי למעשה הצבעתו ובחירתו של העם. אמנם, משאל-עם הוא הליך דמוקרטי ומקובל, ואף מתרחש לעתים במקומות שונים בעולם (למשל בשוויץ), ואולם בדמוקרטיה הישראלית, אין מקום לעריכת משאל מסוג זה, שכן בחברה כמו בישראל, שבה מתקיימים זה לצד זה מגזרים שונים וקהילות שונות (עדתית, אתנית, דתית), משאל-עם עלול להחריף את המתחים בין חלק מקבוצות אלו, ואף לגרום לעימותים ביניהן בנושאים מסוימים. אין ספק, כי שני תהליכים אלו המתקיימים במקביל, רעיון משאל-העם והצעת חוק המשילות, ישנו באופן מהותי את פניה של הדמוקרטיה הישראלית לבלי הכר. מן הראוי שבצעדים מסוג זה, מתבקש לנהוג בזהירות ובאחריות, ולגבש כל החלטה תוך כדי שיח והסכמה, ולא באופן חד-צדדי. וזאת על-מנת למנוע מתיחות ואף קרע חלילה, בין חלקים שונים של הציבור הישראלי. הדמוקרטיה הישראלית יכולה ומסוגלת להכיל שינויים והתאמות כאלו ואחרים, ואולם בעניין כה מהותי לחיי היום-יום של העם בישראל, כל שינוי צריך להיעשות בזהירות מוחלטת, ותוך כדי דיון ציבורי ראוי ואחראי. כדאי לזכור גם כי כל חוק שעובר הפוגע באוכלוסיה מסוימת, יפגע בעתיד באוכלוסיה אחרת. לכן כדאי לחשוב היטב על מה שמחוקקים והאם באמת יש מקום לכך בחברה הישראלית. אלו הם עניינים הרי-גורל, שאין לקבל בהם החלטות כלאחר-יד ובפזיזות, שכן השפעתם רחבה ומורגשת עד מאוד.
|
|
הכותב הוא סטודנט לתואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה, במדעי-המדינה ויחסים בינ"ל. חבר פעיל בפורומים ובאתרים בתחום זה. חבר באגודת הסטודנטים של האו"פ. כותב, מתרגם ומפרסם מאמרים ונאומים אקטואליים בתחומים אלו, בעברית ובאנגלית. עובד בתחומי התפעול, רכש ולוגיסטיקה.
|
|
תאריך:
|
12/05/2013
|
|
|
עודכן:
|
12/05/2013
|
|
צפריר זוהר
|
|
"אלמלא היו אנשים רעים, לא היו עורכי-דין טובים". (צ'ארלס דיקנס)
|
|
|
התקשורת, ובעיקר זו שתפקידה להיות ממלכתית, מנסה לשוות לעצמה אמינות, רצינות, אחריות, דיוק, ועוד. היא גם אמורה להיות נטולת פניות בכל הקשור לדיווחים, ומאוזנת בכל הקשור לדעות ולפרשנויות. מנקודת ראות זו, האם היא נאמנה לשליחותה?
|
|
|
בראש חודש סיון, חודש בו קיבל עם ישראל את התורה, שתק הכותל מתמיד. במקום תפילת המונים נרגשת ושמחה לכבוד ראש חודש, כפי שרגיל היה לראות מזה שנים רבות, ראה הכותל מראות שלא ציפה להם: נשים עטופות בטלית מחייכות מאוזן לאוזן, ומולן - נשים ונערות צנועות זועמות המטיחות קריאות גנאי, וכן גברים המניפים שלטים מעליבים.
|
|
|
מכירים את זה שאתם משחקים כדורסל, ואז רגע לפני שמסיימים, מישהו לוקח את הכדור וזורק אותו "עד שאני אקלע" ואז הוא מתעקש להמשיך, הולך לשלושה, ואז לחצי, מסרב לעזוב את המגרש לפני שיקלע? או כשאת כותבת משהו ומוחקת אותו פעם אחר פעם, עוברת על זה פעם אחר פעם, עד שמצאת את הנוסח הנכון? או כשהיית בדייט והכל זרם, אבל בכל זאת משהו מציק לך? הגרוש החסר ללירה, מאין הוא בא? למה אנחנו תמיד מחפשים את הצעד הנוסף הזה, האם אנחנו פרפקציוניסטים?
|
|
|
אפרים: "שלום, אני אפרים, באתי לנהל מו"מ על המיסים שאני משלם. השר החליט להעלות לכולם את מס ההכנסה באחוז וחצי, ואת המע"מ באחוז, ואני מבקש לפתוח במו"מ. אני מוכן לשלם רק חצי מהתוספת".
|
|
|
|