|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

קריאה מחודשת במרים הקדושה

כל מקראיסט חובב מרשה לעצמו להושיב את אישי התנ"ך את ספת הפסיכולוג בסלונו, ולהתחרות עם מרעיו בניתוחי אופי. בדרך כלל: ההפך ממה שחשבתם
22/05/2013  |   ישראל רוזן   |   מאמרים   |   תגובות
משה זכה להגיע לאותה רמה עם מרים הבכירה

אחותי מרים

פרשת מרים 'המדברת במשה', ומוכיחה אותו בצדק על פרישתו הגזענית-לכאורה מ"האשה הכושית אשר לקח", טעונה עיון מחודש, עכשווי, בן זמננו. השאלות הן רבות וטורדניות; ונפרט מקצתן; א) למה מגיע למרים עונש על תוכחתה המוצדקת, כפי שכבר הסברנו? ב) אם גם אהרן כמרים דיבר במשה ("ותדבר מרים ואהרן במשה") מדוע דוקא היא נענשה ולא הוא? האמנם לפנינו דוגמה קלאסית נוספת בה המספר המקראי מעדיף את המיגזר הגברי ומדכא את המיגדר הנשי? ג) המגמה הפרו-גברית מבצבצת גם בניסוח המגמתי: "ותדבר מרים ואהרן", ולמה לא "וידברו"? הכל נזרק עליה! ד) משה הכאילו-נפגע מוצא לנכון להקדיש לישועת אחותו 11 אותיות בלבד, בחמש מילים קצרצרות ("א-ל נא רפא נא לה"; יב,יג). והרי זה אותו משה האיש שיודע - כשהוא רוצה - להתחנן ולהתנפל לפני הא-ל ולשטוח לפניו תחינות ובכיות לרוב. האם משה ניחש מה שעתידים לומר חכמי התלמוד הבתר-מקראי 'אל תרבה שיח-תפילה על האשה'? ה) הקטע המחפיר ביותר, מנקודת מבט מיגדרית, היא היריקה בפרצוף ("ואביה ירוק ירק בפניה הלא תיכלם"; יב,יד), ועוד האבא שהוא הא-ל בכבודו. ו) יש גם להעיר על קו משותף הנמתח בין יריקה זו ליריקה נשית נוספת, בטקס החליצה. הלא דבר הוא!

קושיות אלו הניעו אותי להציע קריאה מחודשת בפרשה זו, שכל-כולה רימום (=הגבהת, הרמת) דמותה המואפלת של מרים האצילה, המורמת מעם.

משלושה יוצאת אחת

והנה, בחינה מדוקדקת של הפסוקים מעלה כי המקרא משתמש בפרשה זו פעמיים בביטוי היחידאי "שלושתכם" ו"שלשתם", ואפילו בפסוק אחד. השילוש (ח"ו אסוציאיציה למרים...) כורך את האחות ושני אחיה יחדו: "ויאמר ה' פתאם אל משה ואל אהרן ואל מרים צאו שלשתכם אל אהל מועד ויצאו שלשתם". מקרא זה בא ללמדנו, ללא ספק, ששלשתם שוים. משה, למרות היותו הצעיר בשלשתם, זכה להגיע ל-Level אחד עם מרים הבכירה.

למרות השיויון המשפחתי המפורש במקרא נעיין בבחינה מחודשת מי הגדול, או הגדולה, מבין שלשתם, שהרי חייבת להיות כאן פירמידה. כבר נוכחנו שבתחתית המשולש נמצאים "שלשתם" יחדו. אכן, מעליהם, בקומה האמצעית, נמצאים שנים בלבד. ומיהם? מקרא מפורש לפנינו (יב,ה): "ויקרא אהרן ומרים ויצאו שניהם". ללמדנו שהאח אהרן והאחות מרים הם היותר עליונים, היותר בכירים. ועדין ראוי לברר מי מהם בראש הפירמידה? ניחשתן! כמובן, מרים הנביאה, שנאמר: "והנה מרים מצורעת כשלג" (יב,י). השלג הרי מסמל את הטוהר, את הקוטב הצפוני, את החלב הזב עם הדבש, את בגדי הלבן של החולות בכרמים ואת "לבִנת הספיר" (שמות כד,י) שתחת כסא הכבוד. ומקרא מלא דיבר הא-ל בפרשת הצרעת שנאמר בה: "כולו הפך לבן טהור הוא" (ויקרא יג,יג). ושמעתי מפי הגיגן ששמו נשתכח ממני לפי שעה, כי משה זכה רק ליד מצורעת כשלג (שמות ד,ו) ואילו מרים הבכירה זכתה למדרגת 'כולה' הפך לבן!

אין מרים אלא מים

עוד בפינו דברים המרוממים את מרים שבעתיים מעל אהרן וק"ו משה; הנה משה ואהרן נצטוו חד-פעמית (במדבר כ,ח) "הקהל את העדה... ודברתם אל הסלע לעיניהם ונתן מימיו". לעומתם, מרים חפרה באר במדבר וגררה אותה 40 שנה, הלא היא בארה של מרים. ובכלל, למרים קשר הדוק עם מים הרמוזים בשמה - מרים, ו"אין מים אלא תורה", ו"כמים הפנים לפנים כן לב האדם". ואם כבר הזכרנו מים הגענו למחוזות האקולוגיה הירוקה. זכינו כמין חומר לפשר אקולוגי ל"אביה ירוק ירק בפניה" (יד); הוא זה שחינך אותה לשפע ירוקת, בהציבו אותה כשמרטפית בסבך הסוּף הירוק על שפת היאור לשמור את משה'לה בתיבה. בזכות סוּף זה זכתה לתופף ולשיר על שפת ים סוּף בעת קריעתו.

נסכם, איפוא, את הקריאה המחודשת בכך שפרשתנו מרוממת את מרים על פני שני אחיה, ברגישותה החברתית והאקולוגית, והם הנחותים...

תורה של דופי

עד כאן תורה-של-דופי שאיננה ראויה להיאמר אפילו בפורים. ולא נכתבה אלא ללגלג על הגישה המודרנית הקרויה 'עיון מחדש' ו'בחינה מחודשת' שנועדה להעמיס את הגיגי המחדש ולהלביש אותם על אישי התנ"ך. כל מקראיסט חובב מרשה לעצמו להושיב את אישי התנ"ך את ספת הפסיכולוג בסלונו, ולהתחרות עם מרעיו בניתוחי אופי. בדרך כלל: ההפך ממה שחשבתם.

ואם תשאלו, היאך נדע האם מדובר בתורת השם או בהגיגי דופי? סימן זה יהא מסור בידכם; צאו ובדקו האם הכותב מדבר על ה'א-ל' או על 'הקב"ה'? על 'תנ"ך' או על 'מקרא'? על 'חז"ל' או על ה'בבלי'?

תאריך:  22/05/2013   |   עודכן:  22/05/2013
הרב ישראל רוזן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קריאה מחודשת במרים הקדושה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רב לייבלה וייספיש
24/05/13 10:41
 
דאגנית
26/05/13 08:44
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
  • FRANCHISE זכיינות, יחסי WIN-WIN כשהזכיין מרוויח, גם בעל הרשת מרוויח.
22/05/2013  |  חנן וייס  |   מאמרים
עובדי נמל שמשתכרים יותר מרופאים - זה עיוות מוסרי. האדם הסביר יחוש אי-נוחות לנוכח עיוות מוסרי, והאינסטינקט שלו ידריך אותו (לפחות) לרצות תיקון. הסיבה העיקרית לשכר הגבוה של עובדי הנמלים היא היכולת שלהם לגרום נזקים במיליארדים - יכולת שעשו בה שימוש. מנקודת מבט אובייקטיבית, קוראים לזה סחיטה. זה לא סביר שהסחטן ייהנה מפירות סחיטתו לנצח. חייבים להביא לזה סוף.
22/05/2013  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
עת לצלצל בפעמון האזעקה. נפשית, בנימין נתניהו חצה מזמן את הקווים. כיום, הוא קרוב כנראה להפוך הלכה למעשה למנהיג מחנה חלוקת ארץ ישראל והפיכת ליבתה למדינה פלשתינית. עת לקריאת השכמה למפלגתו ולאזהרה בוהקת ל'בית היהודי', הנושא באחריות משותפת למעשי ומחדלי נתניהו, ושותק.
22/05/2013  |  אליקים העצני  |   מאמרים
"מוזיקנטשה" הוא הסיפור הראשון בספר הסיפורים של הסופרת והמשוררת ד"ר חדווה רבינזון-בכרך, "לרקוד את הגשם". זה גם הסיפור הראשון במחזור "עכו - עיר ליד הים" ואני מתרכז בו. כי בעמוד הראשון שאלתי את עצמי, מה הזיקית עושה כאן ושמא הביאה אותה המחברת בפתיחת הסיפור כדי לטעת בו את האווירה הרצויה, אלא שבמהלך הקריאה ועד אשר סיימתי לקרוא את 16 העמודים התמציתיים, אבל הליריים שמכילים אותו, הטעונים מעבר להיקפם שעל הנייר, התחילה הזיקית ללבוש מעמוד לעמוד זהות של אישה. לא של אישה כלשהי, אלא של אותה אישה מוסיקאית, גיבורת הסיפור.
22/05/2013  |  יוסף כהן אלרן  |   מאמרים
"בהעלותך את הנרות". ידוע שכל מילה הכתובה בתורתנו הקדושה מדויקת ומדוקדקת היא בדקדוק הגדול ביותר. וכבר אמרו לנו חז"ל: רבי עקיבא היה דורש תילי תילים של הלכות על כל תג בתורה הקדושה. והנה "בהעלותך" נאמר בלשון פרטית כלפי אהרון הכהן שהוא מעלה את הנרות, ומשתמע מכך שמצוות הדלקת הנרות ניתנה לאהרון ולבניו אחריו.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il