|   15:07:40
דלג
  עמי דור-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

תקציב הביטחון: דיבורים אך לא קיצוצים

האם נוכח התהום התקציבית שנפערה בכלכלת ישראל והגזירות שהושתו על אזרחי המדינה, בוצע באמת הקיצוץ הנדרש בתקציב הביטחון?
23/05/2013  |   עמי דור-און   |   כתבות   |   תקציב המדינה   |   תגובות
מטוס החמקן - העלות נאמדת במיליארדים. מי מתחמק מקיצוץ בתקציב הביטחון? [צילום: פלאש 90]

חומקים מאחריות ע"י חמקנים?
האם אין לנו די ב-50 חמקנים? האם אנו מבקשים "הרבה" חמקנים רק כי חיל האוויר רוצה בהם? ומי בכלל קבע שאת אירן ניתן לתקוף רק עם מטוסים? האם ההחלטות היקרות להחריד האלה מתבססות על כך שהפוליטיקאים שלנו אינם מעזים לדחות את דרישות הטייסים כי כל רצונם הוא לחמוק מאחריות עתידית, אם חס וחלילה תתרחש תקלה והציבור יאשים אותם?

כיוון שהדיון הציבורי בנושא הקיצוץ בתקציב הביטחון עסק רק בצד הגלוי של התקציב ומעולם לא נגע בצד החסוי, נראה לי שהאמת העגומה שאותה מנסים להסתיר היא שכל מה שייצא אל הפועל זו רק מסכת של דיבורים על קיצוץ ולא קיצוצים בפועל.

החלק הגלוי של תקציב הביטחון איננו אוסף של נתונים כלכליים, אלא מסמך פוליטי המתבסס על השאלה: איך חוזה ההנהגה הביטחונית את הסיכונים הצפויים למדינה בעתיד הנראה לעין, ומה הצרכים בתחום התפעול השוטף של המערכת הצבאית. כדי להגיע אל חקר האמת ולהסיק מסקנות היכן ניתן לקצץ, אין הכרח לדעת את הפרטים המדויקים של הסיכונים והעלויות המיוחסות להם. די יהיה בסקירה קצרה של התחומים שלא טופלו כהלכה כדי להגיע למסקנה שגם כאן נאלץ הציבור לקנות את הסחורה הפגומה העוסקת במילים ולא במעשים.

כדי שלא לטבוע בים של נתונים המאפשרים פרשנויות שונות הנה דוגמאות לנושאים בעלי משמעות כלכלית כבדה שככל הנראה לא הוקדשה להם חשיבה כלכלית ופוליטית יצירתית.

הגדרות

ממשלת נתניהו הקודמת בנתה גדרות ביטחון לאורך הגבולות. בסיני הוקמה גדר משוכללת עם מתקני חישה חדישים, כדי למנוע חדירת מהגרי עבודה ומסתננים. ביהודה ושומרון נבנתה גדר דומה כדי לבלום חדירת מחבלים. הבעיה העיקרית של הגדרות - מתקני החישה מופנים רק אל עבר האזור שממנו מגיעים המסתננים. כלומר: מי שמגיע מתוך המדינה, מחבל בגדר, גוזר אותה ופורץ בה פרצות כדי למכור את המתכות שמהן היא בנויה - איננו ניתן לאיתור מקדים. ההשקעות בבניית הגדרות מוערכות ב-20-15 מיליארד שקל. רק דבר אחד לא הובא לידיעת הציבור: כדי להגן על הגדר דרושה השקעה משמעותית רב-שנתית בהקמת מערכת שיטור ופיקוח, 24 שעות ביממה, כל ימות השנה. עד כאן דברים שאפשר לכמת. אבל מה דינה של השאלה שאין לה משמעות כספית, והיא - בפועל הופכת הגדר הזו לגבול המדיני של ישראל במקומות רבים שבהם מעולם לא נקבע גבול בין-מדינתי. האם זו הייתה מטרת הקמתה?

המרחב הימי

נושא שני עוסק בענייני אבטחת המרחב הימי. בהודעות רשמיות הבהירה ישראל כי אחד התפקידים העתידיים שיוטלו על חיל הים יהיה פיקוח ושמירה של אתרי הפקת הגז, כנגד אירועי חבלה. אתרים אלה הוקמו בידי יזמים פרטיים המצפים לרווחי עתק. כפי שפורסם אמורה המדינה לממן מתקציבה הגרעוני את המטלה שהופקדה באחריות חיל הים. על-פי מצב הדברים הצפוי נוצר מצב מוזר: היזמים הפרטיים אמורים להתחיל לקבל את הנתח המשמעותי של ההכנסות מייצוא הגז, אחרי שיחזירו לעצמם את כל ההשקעות בפיתוח אתרי הגז, ואילו המדינה תשלם את כל עלויות הביטחון. הפתרון הזה פגום מיסודו. המסלול הנכון לשיתוף הפעולה בין המדינה ליזמים חייב להיות כזה: המדינה תישא בהוצאות היחסיות הנובעות מהיקף השימוש המיועד בגז לטובת אזרחי המדינה, כמו ייצור חשמל, והחלק היחסי הגדול יותר - יוטל על היזמים.

הרכש האווירי

תחום נוסף שבו ניתן לחסוך מיליארדים הוא הרכש האווירי. על-פי דרישת חיל האוויר החליטה הממשלה להזמין 25 מטוסי חמקן 35-F. העלות המוערכת של רכש "המנה הראשונה" של מטוסים אלה היא - מיליארדי דולרים. אבל הממשלה לא הסתפקה בכך אלא ביקשה מיצרני המטוס לאשר לה אופציה לרכישת 50 מטוסים נוספים, בהם מטוס שמסוגל לנחות באופן אנכי, שאין כרגע כל הערכה של עלותם, אבל ברור שגם כאן מדובר בהרבה מאוד מיליארדי דולרים. ההסבר לרכש רחב ההיקף: המטוסים מסוגלים לספק מענה גם למשימות ארוכות טווח כדוגמת תקיפה אפשרית באירן.

גם אם נניח שיש צורך חיוני במטוסי החמקן, מי קבע שאי-אפשר לרכוש פחות מטוסים? האם אין לנו די ב-50 חמקנים? האם אנו מבקשים "הרבה" חמקנים רק כי חיל האוויר רוצה בהם? ומי בכלל קבע שאת אירן ניתן לתקוף רק עם מטוסים? הרי קיימות גם צוללות דולפין שעל-פי פרסומים זרים יש להן יכולת שיגור של טילים בליסטיים הנושאים ראשי חץ גרעיניים. מדוע בכלל יש צורך במדיניות של "גם וגם"? האם ההחלטות היקרות להחריד האלה מתבססות על כך שהפוליטיקאים שלנו אינם מעזים לדחות את דרישות הטייסים כי כל רצונם הוא לחמוק מאחריות עתידית, אם חס וחלילה תתרחש תקלה והציבור יאשים אותם?

הפנסיה

עוד תחום שניתן לחסוך בו הרבה מאוד כסף - שינוי מועד היציאה לפנסיה של אנשי הקבע תוך קביעת הבדל ברור ודיפרנציאלי במועד היציאה לגמלאות של לוחמים קרביים ולא קרביים. אם חייל לוחם יכול לצאת לפנסיה בגיל 45 מדוע יש להעניק הטבה משמעותית זו גם ל"פקידים ביטחוניים"? אין כל סיבה שפקידים אלה לא ייצאו לגמלאות בגיל שנקבע בחוק לכל אזרחי המדינה וכך יחסכו מן המדינה את המעמס הכספי של תשלומי פנסיה מיותרים במשך עשרות שנים.

עוד חיסכון הכרחי בתחום הפנסיוני: ביטול ההסדר שלפיו אנשי קבע הפורשים לגמלאות מקבלים תוספת של 6% בעבור תקופת שירותם הסדיר - 2% לכל שנה. הסדר בזבזני זה מפלה בעליל בין אזרח לאזרח ועל כן דרוש ביטולו, או החלתו במידה שווה על כל מי ששירת בצה"ל.

פרויקט המרכבה

בגלל סיבות שלא זה המקום לפרטן, צה"ל רוכש את הטנקים המשופרים שלו מדגם מרכבה 4 מקווי הייצור של מערכת הביטחון. במערכת זו מועסקים אלפי עובדים. אם מדינת ישראל ביטלה בשעתו את פרויקט מטוס ה"לביא" והמשיכה לרכוש מטוסים מארה"ב, אין כל סיבה מדוע לא יצומצם מאוד פרויקט המרכבה עד לרמה של קיום יחידות לתחזוקה ותיקונים בלבד כאשר צה"ל ירכוש טנקים טובים לא פחות מצבא ארה"ב. הסיבה להמשך קיום הפרויקט היקר הזה - הדרג הפוליטי חושש להתמודד עם אבטלתם של מי שמועסקים כיום בייצור המרכבה וייאלצו לפרוש ממנו.

נדל"ן מניב

גם לשטחי הנדל"ן המוחזקים בידי מערכת הביטחון יש משמעות כלכלית נרחבת. למשל: אלפי דונמים במקבץ מחנות צריפין, מתקן השלישות בלב רמת גן, שדה התעופה בסירקין (פתח תקוה), מחנה מרקוס ברחוב יפה נוף בחיפה. פינוי השטחים "הביטחוניים" האלה והפיכתם לאתרי נדל"ן בעלי ערך עסקי גבוה בשוק הפרטי, יכול להעמיד לשימושו של צה"ל את המיליארדים הדרושים לו למימון הקמת עיר הבה"דים בנגב, מבלי להיזקק לכספים מן המערכת הבנקאית.

"שמירת אחוריים"

עד כאן באשר לדיון מצומצם בחלקים הגלויים של תקציב הביטחון, אך מה עם החלקים החסויים? למשל: המוסד לתפקידים מיוחדים, שירות הביטחון הכללי, הוועדה לאנרגיה אטומית, המכון הביולוגי ועוד - הכפופים למשרד ראש הממשלה? בכל הגופים הביטחוניים האלה מועסקים רבבות. אולי באמת המדינה זקוקה לכל תחומי הפעילות האלה ללא הגבלת כוח אדם ואמצעים בגלל הסיכונים הצפויים והצרכים הקיימים, אבל על כך לא התקיים דיון ציבורי ורק מתי-מעט יודעי-סוד מכירים את האמת.

אבל מה עם עלות התנאים? האם גם במוסדות ביטחוניים אלה יכולים העובדים לצאת לפנסיה בגיל 45? האם לא ניתן לחסוך לפחות 10% ממצבת כוח האדם? התשובה לשאלות אלה צריכה להיות ברורה - אין מקום עבודה שאי-אפשר לצמצם בו וכך לחסוך מיליארדים. אבל כדי לחסוך יש הכרח לקבל החלטות כואבות. וכיוון שבצמרת המערכת הביטחונית ניצבים פוליטיקאים "שורדנים" ולא מנהיגים - התוצאה היא מדיניות של "שמירת אחוריים".

אין כיום בישראל מישהו שיהיה מוכן להסתכן, אם יתברר כי החלטה מסוימת הייתה שגויה, וליטול על עצמו את האחריות על מעשיו ואולי אפילו לתת על כך את הדין. עדיף בעיני הפוליטיקאים ללכת במסלול שבו אי-אפשר יהיה להאשים אותם, שהרי משאת-נפשם של אנשי מערכת הביטחון, וכמובן גם הפוליטיקאים, לכהן בתפקיד "שומרי המאהל" ולדאוג רק לדבר אחד - איך לעבור בשלום את המשמרת שלהם.

תאריך:  23/05/2013   |   עודכן:  23/05/2013
עמי דור-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תקציב הביטחון: דיבורים אך לא קיצוצים
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אורי פ
23/05/13 18:45
2
מגיב ותיק
24/05/13 02:45
3
דודי30
24/05/13 11:52
4
יוריק קרמר
24/05/13 18:32
5
אליפז+גימלאי צהל
25/05/13 17:31
6
אביתר בן-צדף
25/05/13 19:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תקציב המדינה
ברוב של 51 תומכים מול 38 מתנגדים, מליאת הכנסת אישרה (ב', 20.5.13) את מתווה תקציב המדינה, לאחר שעברו בקריאות שנייה ושלישית הצעת חוק יסוד: תקציב המדינה לשנים 2009 עד 2012 ולשנת 2013 והצעת חוק ההתייעלות הכלכלית. בכך אושרה סופית המסגרת הדו-שנתית של התקציב ושל חוק ההסדרים לשנתיים הקרובות (2014-2013).
21/05/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
בין השנים 2003-1997 הייתי כתבת במגזין הכלכלי ממון של ידיעות אחרונות, הכרתי ואף כיבדתי את סבר פלוצקר, פרשן כלכלי מוערך בישראל. היום קראתי את הטור של פלוצקר וחשבתי לרגע כי הפרשן, הכה מוערך, עבר לכתוב בישראל היום. אבל לא, המאמר "אין פה משבר" אכן פורסם היום בידיעות אחרונות ואני מגיבה על מאמר זה.
19/05/2013  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
התקשורת, ובעיקר זו שתפקידה להיות ממלכתית, מנסה לשוות לעצמה אמינות, רצינות, אחריות, דיוק, ועוד. היא גם אמורה להיות נטולת פניות בכל הקשור לדיווחים, ומאוזנת בכל הקשור לדעות ולפרשנויות. מנקודת ראות זו, האם היא נאמנה לשליחותה?
19/05/2013  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
מה דינה של האמת שמתחננת לנברני ארכיון שיגאלו אותה מתהום הנשייה, כי עז רצונה בחשיפה? זה תלוי. אם היא משרתת את האג'נדה הנכונה, היא תזכה לחשיפת שרשרת (פולו-אפ). ואם היא ביריבות לאג'נדה, אחד דינה - התעלמות. כי כך ייעשה לאמת שהתקשורת איננה חפצה ביקרה...
19/05/2013  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
האכזבה ממדיניותה הכלכלית-חברתית של הממשלה רבתי. הצעת התקציב איננה אלא המדיניות הכלכלית שממשלת נתניהו-לפיד-בנט מתכוונת לנהל. שר האוצר עושה מאמצים עילאיים כדי להסביר מדוע לא הייתה לו כל ברירה אלא להוציא תחת ידו הצעת תקציב הפוגעת בעצם הבטחותיו לבוחרים הרבים שהלכו אחריו מתוך אמונה שבישראל ניתן בלהטוטים מהירים לשנות כיוון.
19/05/2013  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   תקציב המדינה  /  מי ומי  
מחאה מול שני בתיו של ראש הממשלה  /  עידן יוסף
לפיד: התקציב - תעודת ביטוח מקריסה כלכלית  /  עופר וולפסון
בישראל - העוני עמוק יותר ממדינות OECD  /  יואב יצחק
פרס נזם הזהב  /  עמוס אריכא
מסים - לא הדרך לצמצם הגרעון  /  אליזבט רימיני
מה עם הרזרבה שלי?  /  אפרים הלפרין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il